Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 07-07-2006, 19:24
markmeenhuis markmeenhuis is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 245
Default olie koeler EG blok

Hallo,

een vraagje ,

moet de olie koeler die na 15 km gereden te hebben niet een beetje warm begind te worden ? de mijne is pislauw.

olietemp is ongeveer 100 a 110 met soms uitschieters naar 120 ( op de rondweg bv)

is er iets kapot of is het normaal?

grt
mark
Reply With Quote
  #2  
Old 07-07-2006, 20:53
Lieuwe's Avatar
Lieuwe Lieuwe is offline
No personal life
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,870
Default

Mijn DX met originele oliekoeler zat ook altijd rond de 90.

Gok ook dat je oliepomp zen beste tijd wel gehad heeft.

Je hebt toevallig geen oliedrukmeter in de auto te zitten lijkt me ? Anders zou je die nog kunnen kopen van VDO is altijd handig/veilig om te hebben. Sensor+meter ben je iets van 100€ kwijt.
Reply With Quote
  #3  
Old 08-07-2006, 11:07
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

bij 110graden gaat de thermostaat open
dan gaat de oliekoeller pas werken
Reply With Quote
  #4  
Old 08-07-2006, 20:51
yal yal is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 586
Default

Ik had een kapotte olie thermostaat (in het oliefilterhuis) en toen werd mn DX zomaar 130 graden zonder gek te doen, dus als de olie niet te warm wordt zou ik me niet druk maken.

Als ik flink heb doorgetrapt met mijn gti en ik sta een tijdje later in de file dan is mn oliekoeler echt goed warm en geeft de meter nog soms 120 graden aan, zodra ik ga rijden zakt ie weer snel.
Maar ik woon in Spanje, en met die temperaturen hier en de mooie bergweggetjes is t logisch dat mn gti tje het weleens heel warm krijgt!

grtn yal
Reply With Quote
  #5  
Old 21-07-2006, 17:27
markmeenhuis markmeenhuis is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 245
Default

met mijn olie koeler is dus niks mis mee. Ik heb hem met dit warme weer een keer warm laen worden en toen werd de oliekoeler wel warm.

Weet iemand waar je een oliedruk sensor kunt van vdo op een eg blok?

m
Reply With Quote
  #6  
Old 21-07-2006, 18:46
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

sensor van je lampje er uit en daar de andere indraaien[bij de nokkenas]
Reply With Quote
  #7  
Old 22-07-2009, 04:38
peter88 peter88 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 209
Default

haal deze oude koe even uit de sloot .

bij mijn EG zit er geen olie koeler op ( althans niet zon klein radje ) . had gelezen dat hij vanaf DX er standaard op zat ? .

was mijn vraag , hij zal er ongetwijfeld op kunnen , op een EG . maar als ik zo las ,springt hij pas aan rond de 100 graden. is dat al niet aan de warme kant ? .
als je de therrmostaat eruit haalt , begint hij gelijk al denk ik . maar zou je er niet een thermostaat sensor in kunnen doen ,dat hij begint te koelen met 85 graden oid ?
__________________
'81 mk1 cabrio 1600 eg --> 1800 DX
'05 polo 16v
'08 T5 1,9tdi
Reply With Quote
  #8  
Old 22-07-2009, 15:03
gti-pirelli's Avatar
gti-pirelli gti-pirelli is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 728
Default

Ik denk dat je dan de thermostaat functie moet beinvloeden door het schuifmechanisme te veranderen, veer korter of langer maken. Dan begint hij eerder. Maar goed ik heb mijn olie liever 100 graden als 85 persoonlijk
__________________
Golf III vr6 3.0 ABT
Golf 1 1.9 TD 83
Reply With Quote
  #9  
Old 22-07-2009, 16:36
peter88 peter88 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 209
Default

Quote:
Originally Posted by gti-pirelli
Ik denk dat je dan de thermostaat functie moet beinvloeden door het schuifmechanisme te veranderen, veer korter of langer maken. Dan begint hij eerder. Maar goed ik heb mijn olie liever 100 graden als 85 persoonlijk



85 is wat laag , ok , maar je olie te warm is ook niet goed toch ?? neem aan dat 90 graden je bedrijfstemperatuur is , maar dat hij dat ook blijft , althans zo veel mogelijk , ook als je x fiks door rijdt .
__________________
'81 mk1 cabrio 1600 eg --> 1800 DX
'05 polo 16v
'08 T5 1,9tdi
Reply With Quote
  #10  
Old 22-07-2009, 21:48
gti-pirelli's Avatar
gti-pirelli gti-pirelli is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 728
Default

nou ja je water moet op 90 graden zijn maar denk toch dat de thermostaten niet voor niets zo zijn afgesteld
__________________
Golf III vr6 3.0 ABT
Golf 1 1.9 TD 83
Reply With Quote
  #11  
Old 22-07-2009, 21:52
peter88 peter88 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 209
Default

Quote:
Originally Posted by gti-pirelli
nou ja je water moet op 90 graden zijn maar denk toch dat de thermostaten niet voor niets zo zijn afgesteld



denk dat je olie 10 graden meer is als je kvs , bij mij op me tellers iig .

maar wil er iig wel ooit een keer een olie koeler van een DX op , beter als geen 1 denk ik .

maar we gaan er volgende week mee naar Oostenrijk snorren, dus ben benieuwd .

maandag nieuwe radiateur voor alle zekerheid erin ( golf 2 diesel ) , is een flinke lap vergeleken met de orginele , je moet heel gek doen , wil de 1e stand van de fan aanslaan ,, dus dat is top . netjes 90 a 95 graden .
maak nog wel een tour topic over de trip ,
bedankt voor de info
__________________
'81 mk1 cabrio 1600 eg --> 1800 DX
'05 polo 16v
'08 T5 1,9tdi
Reply With Quote
  #12  
Old 24-07-2009, 15:21
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Elke GTI 1[EG/DX] heeft een oliekoeler[radiateur]
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum