Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 04-10-2009, 14:13
Maarten_16v Maarten_16v is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 187
Default Accu loopt leeg

Hey,

Het gaat hier om een Mk2 16v.
Heb een paar weken een kapotte dynamo gehad. Nu heb ik deze vervangen door een nieuwe.
Accu laad goed bij, heel goed zelfs, maar een uur later is de accu ineens zo plat als iets?
(met contact af uiteraard)
Dacht accu zal wel stukgegaan zijn, maar een accu uit een andere auto genomen en nog steeds hetzelfde probleem

Ik denk dat ik hier of daar met een verlies of kortsluiting zit?
Iemand een idee wat ik eens kan nakijken?

Mvg
Reply With Quote
  #2  
Old 04-10-2009, 15:07
Gino89's Avatar
Gino89 Gino89 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 1,129
Default

Ik heb toen hetzelfde gehad, was dus tevens ook de accu kapot. Maar jij hebt al een andere probeert.

Ik heb hier eens ooit een reactie zien staan; de Ampère meter tussen de + klem in serie zetten. En dan begin je één voor één de zekeringen er uit de trekken. En als opeens de ampère zakt, even kijken waar de zekering voor dient. En het dan daar ergens gaan zoeken.
Reply With Quote
  #3  
Old 04-10-2009, 16:24
Maarten_16v Maarten_16v is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 187
Default

Quote:
Originally Posted by Gino89
Ik heb toen hetzelfde gehad, was dus tevens ook de accu kapot. Maar jij hebt al een andere probeert.

Ik heb hier eens ooit een reactie zien staan; de Ampère meter tussen de + klem in serie zetten. En dan begin je één voor één de zekeringen er uit de trekken. En als opeens de ampère zakt, even kijken waar de zekering voor dient. En het dan daar ergens gaan zoeken.



Hey,
Ik heb gisteren iets gelijkaardigs geprobeert,
Als ik de plus klem die naar binnenvertrekt loskoppel en terug eraan doe krijg ik een vonkje,
Dan de zekeringen beginnen uittrekken en bij zekering 3 was de vonk weg.. (radio, interieur licht, klok)
alles losgekoppeld maar de vonk bleef
Ik weet het niet goed meer, ik denk eerder dat er hier of daar iets kortgesloten ligt, aangezien de accu op ongeveer !2u! helemaal leeg is, er brandt zelfs geen lampje meer op mijn teller..

Mvg
Reply With Quote
  #4  
Old 04-10-2009, 16:52
Gino89's Avatar
Gino89 Gino89 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 1,129
Default

Wat noem jij vonkje? Je moet denken er zitten van alle kleine gebruikers er op he. Denk aan geheugen van radio, De klok wat in je dashboard loopt.

Ik weet niet of jezelf de radio er in hebt gezet. Heb je niet toevallig ergens een kortsluiting achter je radio? Maar als de accu binnen 2 uur leeg is. Zou er toch wel ergens een zekering moeten uitvliegen. Hoe zwaar is die zekering dan? ( nummer 3 )
Reply With Quote
  #5  
Old 04-10-2009, 19:16
Maarten_16v Maarten_16v is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 187
Default

Hey,

Ben weer wat wijzer geworden..
De vonk die ik zei is toch wel redelijk hard, je ziet het heel goed.
Maar nu:
wanneer ik het draadje aan de dynamo loskoppel blijft mijn accuspanning nagenoeg constant.
Als ik het draadje aansluit, zie ik mijn accuspanning zakken dat het niet meer normaal is..

Ik denk dat de dynamo gewoon niet goed gereviseerd is?
Of iemand anders een idee?

Mvg
Reply With Quote
  #6  
Old 04-10-2009, 20:00
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Kan,kortsluiting in de dynamo of spanningsregelaar
Reply With Quote
  #7  
Old 04-10-2009, 20:01
Maarten_16v Maarten_16v is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 187
Default

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
Kan,kortsluiting in de dynamo of spanningsregelaar


Hey,
Kan het voor de rest nog iets anders zijn denk je?
(naar waar gaat het draadje dat aan de dynamo vertrekt?)

Mvg
Reply With Quote
  #8  
Old 04-10-2009, 20:06
Losha Losha is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 202
Default

bedoel je de dunne blauwe ?
die gaat via laadspanningscontroleled (mooi woord he ) in je teller naar de plus
wat je dus kunt doen is even meten tussen dynamo en accu+
zit iig de led ertussen en zou een paar ohm weerstand moeten meten
als dat goed is zit het dus in de dynamo zelf
__________________
HeliosBlauw past bij jou.
Reply With Quote
  #9  
Old 04-10-2009, 20:35
lok lok is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 20
Default

teste van je dynamo:

meten moet met een draaiende motor..
over de accu-polen, van plus naar min zul je ong een 14 volt moeten meten, anders laat de dynamo niet bij.. dat noem je een V4 meting!

alls de meting klopt, dan is je dynamo oke en kan het zijn dat je een constante verbruiker heb, dus in dat geval blijft er bv een lampje branden, autoradio op standby(bv 1 pluskabel, en geen constante plus aangesloten) endus te veel stroom wegtrekt.

p.s.
( een totale v4 meting m.b.t. dynamo/accu gaat als volgt:
meet over de plus en min van de accu, voltage?
meet van de plus naar de plus van de dynamo, voltage?
meet van de plus naar de min van de dynamo, voltage?
meet van de min naar de minpool van je accu, voltage?
misschien handig voor andere situaties)
Reply With Quote
  #10  
Old 04-10-2009, 20:37
Maarten_16v Maarten_16v is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 187
Default

Quote:
Originally Posted by Losha
bedoel je de dunne blauwe ?
die gaat via laadspanningscontroleled (mooi woord he ) in je teller naar de plus
wat je dus kunt doen is even meten tussen dynamo en accu+
zit iig de led ertussen en zou een paar ohm weerstand moeten meten
als dat goed is zit het dus in de dynamo zelf


Hey

Voor de rest zit er niets tussen ofwat?
Ik weet wel dat de led nooit brandde, heeft dus nooit gewerkt,
mss geeft het in de led ergens kortsluiting? maar is dan raar dat ik geen problemen had met de oude dynamo.

In feite als ik de teller losmaak en ik heb dan nog hetzelfde (vonk) dan zou het de dynamo moeten zijn?

Mvg
Reply With Quote
  #11  
Old 04-10-2009, 20:47
Maarten_16v Maarten_16v is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 187
Default

Quote:
Originally Posted by lok
teste van je dynamo:

meten moet met een draaiende motor..
over de accu-polen, van plus naar min zul je ong een 14 volt moeten meten, anders laat de dynamo niet bij.. dat noem je een V4 meting!

alls de meting klopt, dan is je dynamo oke en kan het zijn dat je een constante verbruiker heb, dus in dat geval blijft er bv een lampje branden, autoradio op standby(bv 1 pluskabel, en geen constante plus aangesloten) endus te veel stroom wegtrekt.

p.s.
( een totale v4 meting m.b.t. dynamo/accu gaat als volgt:
meet over de plus en min van de accu, voltage?
meet van de plus naar de plus van de dynamo, voltage?
meet van de plus naar de min van de dynamo, voltage?
meet van de min naar de minpool van je accu, voltage?
misschien handig voor andere situaties)


Hey,
Met de radio en lampje of gelijk wat is er niets mis,
is sinds dat ik een nieuwe dynamo heb dat ik het probleem heb.
Hij laad ook goed bij (13.8V).

Zoals ik al zei: als ik de blauwe draad aan de dynamo losdoe is alles oke, heb ik geen verbruik dan

Mvg
Reply With Quote
  #12  
Old 04-10-2009, 21:02
lok lok is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 20
Default

owkej ik gok op eeen van de uitgangs diode's lekt, zodat er dus stroom loopt vanaf je accu naar de alternator/dynamo, ik denk dat je de 3 grote uitgang's diode's mooet vervangen die in de altrnator/dynamo zitten.

Last edited by lok : 04-10-2009 at 21:10.
Reply With Quote
  #13  
Old 04-10-2009, 21:20
Maarten_16v Maarten_16v is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 187
Default

Quote:
Originally Posted by lok
owkej ik gok op eeen van de uitgangs diode's lekt, zodat er dus stroom loopt vanaf je accu naar de alternator/dynamo, ik denk dat je de 3 grote uitgang's diode's mooet vervangen die in de altrnator/dynamo zitten.


Het is net een gereviseerde alternator die ik gekocht heb,
zou raar zijn dat deze niet goed is, maar is altijd mogelijk..
Heb je soms een manier om zeker te weten dat het dit is?

Mvg
Reply With Quote
  #14  
Old 04-10-2009, 21:39
lok lok is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 20
Default

-multimeter op diode stand zetten.(als je multimeter die heeft word dat aangeduid met een diode symbool, een streepje met daardoorheen een driehoekje en aan de rechterkant van dat driehoekje een verticaal streepje)

-meet op een aansluiting van de diodebrug en de massa van de alternator
-multimeter geeft een getal aan en dan is ie goed
-als ie dat niet doet geeft ie een pieptoon en dat wil zegge dat ie stuk is, dus kortsluiting maakt

der was nog een manier maar die weet ik niet meer
Reply With Quote
  #15  
Old 04-10-2009, 21:40
lok lok is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 20
Default

trouwes diodes gaan kapot als je spanningsregelaar in je alternator nie goed werkt, dus ik zou is vragen wat er precies gereviseerd was door die monteur
Reply With Quote
  #16  
Old 04-10-2009, 21:53
Maarten_16v Maarten_16v is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 187
Default

Quote:
Originally Posted by lok
trouwes diodes gaan kapot als je spanningsregelaar in je alternator nie goed werkt, dus ik zou is vragen wat er precies gereviseerd was door die monteur


Okee zal morgen eens meten.

Maar zit te denken, dat er 12v op de bekrachtiging staat als het contact afstaat, klopt toch niet? ofwel?
Mvg
Reply With Quote
  #17  
Old 04-10-2009, 21:59
lok lok is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 20
Default

emm, volgens mij loopt de bekrachtiging van de alternator normaal gesproken over je contactslot

*edit hoeveel amp dan?

Last edited by lok : 04-10-2009 at 22:31.
Reply With Quote
  #18  
Old 04-10-2009, 22:18
Maarten_16v Maarten_16v is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 187
Default

Quote:
Originally Posted by lok
emm, volgens mij loopt de bekrachtiging van de alternator normaal gesproken over je contactslot


ja dat dacht ik ook..
hoe kan het dan komen dat ik 12v contstant heb?
(ledje van op het dash werkt ook niet)

Mvg
Reply With Quote
  #19  
Old 04-10-2009, 22:48
lok lok is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 20
Default

dat "ledje" is volgens mij je laadstroomcontrole-lampje, is een belangrijk onderdeel voor je alternator, als ie uit is dan krijgt hij van allebei de kanten een gelijke spanning.

dat gebeurt normaal gesproken alleen als je een bepaald aantal toeren hebt,
dan word er namelijk een bepaald vermogen in je alternator opgewekt om de stroom vanaf de koolborstels op de velddioden over te laten gaan.
die diodes geven dan stroom door en dan gaat je lampje uit, omdat hij van 2 kanten stroom krijgt.

ik gok nogsteeds op de diode's

*edit als het lampje dus aanstaat, staat je auto uit of heb je dus niet genoeg toeren, komt er dus geen stroom via die kant door en krijgt hij een massa, de plus had hij al vanaf de andere kant endus is hij een gebruiker

Last edited by lok : 04-10-2009 at 22:52.
Reply With Quote
  #20  
Old 05-10-2009, 16:07
Losha Losha is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 202
Default

ik gok op het traject van de LED...
__________________
HeliosBlauw past bij jou.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum