Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Wielen en banden
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 09-11-2004, 18:11
Split52's Avatar
Split52 Split52 is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,879
Default Men neme een 175 16 band

Paar vragen die ik heb omdat ik 16" staal wil hebben onder de bd.

Wat is smalste 16" die leverbaar is op dit moment? (welk merk?)

stel dat dat de 175 is..(meende dat user-x deze onder de ponton heeft?) wat is dan de aanbevolen breedte van de velg? Gaat een 4,5J passen of is dat geen porum?
__________________
Fryske Âlde Skoalle Luchtkuolle (en Wetterkuolle) Gers Jarre Memmebatsers!

Quote:
dat MSN-en is ook nog nooit een auto van beter geworden
Reply With Quote
  #2  
Old 09-11-2004, 19:12
volksfahrer.nl's Avatar
volksfahrer.nl volksfahrer.nl is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,880
Default

???????

Ik wil echt niet lullig doen hoor, maar zou je niet eerst eens gewoon gaan beginnen met dat ding?
__________________
www.volksfahrer.nl NEW!
www.theundutchables.nl
Reply With Quote
  #3  
Old 09-11-2004, 19:20
ploon's Avatar
ploon ploon is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,633
Default

ja, banden lijkt me nou niet je eerste zorg!!
__________________
Pim van Loon
1960 single cab (pickup) - www.ploon.nl
VW show dates & pics - www.vwshows.com
Reply With Quote
  #4  
Old 09-11-2004, 19:22
Split52's Avatar
Split52 Split52 is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,879
Default

nee..maar onderdelen bijeen garen wel....

Dit is een deel van de beeldvorming en om te weten of het een goede gedachtegang is moet ik even dit soort dingen weten....

Ik vat het ook niet als een lullig iets op pechie, ieder heeft z'n eigen manier van aanpakken.... ik begin aan dit ding niet zo graag voor ik een groot deel van de delen bijeen heb.
__________________
Fryske Âlde Skoalle Luchtkuolle (en Wetterkuolle) Gers Jarre Memmebatsers!

Quote:
dat MSN-en is ook nog nooit een auto van beter geworden
Reply With Quote
  #5  
Old 09-11-2004, 19:28
Split52's Avatar
Split52 Split52 is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,879
Default

Voor de duidelijkheid gaat het me in beginsel dus niet om de banden...maar om een en ander juist te kunnen beoordelen is het wel een factor die gaat meespelen in de keuze van velgen... zo wil ik eigenlijk kijken of ik ori 16" kan verbreden..maar hoe zit je dan met je banden....duidelijk nu???
__________________
Fryske Âlde Skoalle Luchtkuolle (en Wetterkuolle) Gers Jarre Memmebatsers!

Quote:
dat MSN-en is ook nog nooit een auto van beter geworden
Reply With Quote
  #6  
Old 09-11-2004, 19:38
volksfahrer.nl's Avatar
volksfahrer.nl volksfahrer.nl is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,880
Default

Quote:
Originally Posted by Split52
Voor de duidelijkheid gaat het me in beginsel dus niet om de banden...maar om een en ander juist te kunnen beoordelen is het wel een factor die gaat meespelen in de keuze van velgen... zo wil ik eigenlijk kijken of ik ori 16" kan verbreden..maar hoe zit je dan met je banden....duidelijk nu???


16" verbreden? Zonde joh.
Wil je hem ook gaan verlagen? Neem dan een set 15" dichte kever wielen.
Veel meer bandenkeus en staat prima!
Anders zou ik gewoon gaan zoeken naar 16" Oldtimer banden. DIe worden nog gemaakt (Dacht pirelli)

15inch kevervelgen onder BD.

__________________
www.volksfahrer.nl NEW!
www.theundutchables.nl
Reply With Quote
  #7  
Old 09-11-2004, 19:42
Split52's Avatar
Split52 Split52 is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,879
Default

Quote:
Originally Posted by keverpech
16" verbreden? Zonde joh.
Wil je hem ook gaan verlagen? Neem dan een set 15" dichte kever wielen.
Veel meer bandenkeus en staat prima!


Tsja, maar heb em liever van looks wat standaard...en beside wanneer heb je voor het laatst verbrede 16"ers gezien

Kan prima staan, maar vandaar m'n vraag gewoon ff kijken of het een realistische gedachte is ook mbt de banden enzo.


enuhhhh errug leuke singlecab ja!
__________________
Fryske Âlde Skoalle Luchtkuolle (en Wetterkuolle) Gers Jarre Memmebatsers!

Quote:
dat MSN-en is ook nog nooit een auto van beter geworden
Reply With Quote
  #8  
Old 09-11-2004, 20:22
Gert's Avatar
Gert Gert is offline
6k and counting...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,853
Default

Quote:
Originally Posted by keverpech
???????

Ik wil echt niet lullig doen hoor, maar zou je niet eerst eens gewoon gaan beginnen met dat ding?


BINNENDORREPAAL
er zijn 2 methodes
Reply With Quote
  #9  
Old 09-11-2004, 20:33
Gert's Avatar
Gert Gert is offline
6k and counting...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,853
Default

Nu op een wel serieuze note : Kijk eerst hoever je naar buiten en naar binnen kan ..
Meten is nogmaals weten

Lijkt mij dat je wel iets verder kan dan 4,5
Reply With Quote
  #10  
Old 09-11-2004, 20:45
Split52's Avatar
Split52 Split52 is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,879
Default

oké idd is wel iets om te passen ja. Maar eens een slachtoffer zien te vinden dan waarop getest kan worden.

Vind de vintagelook van het grote staal alleen wel hevig en een deel daarvan is dat het ook iets naar binnenvallen van de wielen. Op het moment dat de bolle wieldop erop gaat passen en je de zo smal mogelijke band weet kun je een keuze maken. Is het ook niet zo dat gasburners en soortgelijke velgen zelfs 5,5 zijn..en met Adapter, dan is het idd zaak om een beetje te bekijken of je naar binnen zou kunnen gaan, inhoeverre is het veranderen van ET waarde dan weer van invloed op het geheel?
__________________
Fryske Âlde Skoalle Luchtkuolle (en Wetterkuolle) Gers Jarre Memmebatsers!

Quote:
dat MSN-en is ook nog nooit een auto van beter geworden
Reply With Quote
  #11  
Old 09-11-2004, 20:55
Gert's Avatar
Gert Gert is offline
6k and counting...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,853
Default

Zover ik de velgen goed heb bekeken zit het hart er niet in vast gelast . Dus als je het uit elkaar haalt heb je denk ik een ring .. binnen en buitenring zitten aan elkaar .
Daar kan je dan eventueel een ring tussen laten zetten en daarop weer je hart vastzetten ..
Kun je friemelen met je Et waarde wat je wilt

Someone correct me if i'm wrong
Reply With Quote
  #12  
Old 09-11-2004, 20:57
volksfahrer.nl's Avatar
volksfahrer.nl volksfahrer.nl is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,880
Default

Een Barndoor heeft trouwens een ruimere en hoekigere wielkast dan een latere spijl en er is dus een stuk meer ruimte om naar binnen te gaan.
__________________
www.volksfahrer.nl NEW!
www.theundutchables.nl
Reply With Quote
  #13  
Old 09-11-2004, 21:02
Split52's Avatar
Split52 Split52 is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,879
Default

maar wat is het (nadelige?) effect dan op het veranderen van de ET?
__________________
Fryske Âlde Skoalle Luchtkuolle (en Wetterkuolle) Gers Jarre Memmebatsers!

Quote:
dat MSN-en is ook nog nooit een auto van beter geworden
Reply With Quote
  #14  
Old 09-11-2004, 21:06
Gert's Avatar
Gert Gert is offline
6k and counting...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,853
Default

Quote:
Originally Posted by keverpech
Een Barndoor heeft trouwens een ruimere en hoekigere wielkast dan een latere spijl en er is dus een stuk meer ruimte om naar binnen te gaan.



Voor of achter ? Of allebei ?
Reply With Quote
  #15  
Old 09-11-2004, 23:41
Beetlefreak's Avatar
Beetlefreak Beetlefreak is offline
6k and counting...
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 6,355
Send a message via MSN to Beetlefreak
Default

Quote:
Originally Posted by Split52
maar wat is het (nadelige?) effect dan op het veranderen van de ET?

Effect hangt af van wat je met het hart doet. Verplaats je het hart naar binnen, dan krijg je een groter velgbed.
Betekent ook dat je spoorbreedte groter wordt. (positief voor bochten werk )

Hangt dus wel weer af van hoevleel je naar buiten kunt...
__________________
:: Meeting Gallery '07 / '08 / '09 ::

Flickr

Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers!
Reply With Quote
  #16  
Old 10-11-2004, 01:50
Split52's Avatar
Split52 Split52 is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,879
Default

dat soort dingen had ik ook nog kunnen bedenken friek...maar toch bedankt voor het enigzins zinvolle antwoord..

Wat ik dus bedoel is wat gebeurt er met de delen als: kogels, lagers dat soort ogenschijnlijk kleine delen.

en ik wil eigenlijk niet (of zo weinig mogelijk) naar buiten!....moet zo standaard mogelijk LIJKEN.......
__________________
Fryske Âlde Skoalle Luchtkuolle (en Wetterkuolle) Gers Jarre Memmebatsers!

Quote:
dat MSN-en is ook nog nooit een auto van beter geworden
Reply With Quote
  #17  
Old 11-11-2004, 11:45
krukab krukab is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,682
Default

Quote:
Originally Posted by Split52
nee..maar onderdelen bijeen garen wel....

klopt,eerst een bus in onderdelen neerleggen en dan pas gaan bouwen !!
(maar dat was jouw plan geloof ik ook hé )


Quote:
Originally Posted by Split52
Dit is een deel van de beeldvorming en om te weten of het een goede gedachtegang is moet ik even dit soort dingen weten....

Eerst de bus in gedachten bouwen,dan je onderdelen verzamelen en dan pas beginnen.
Zo zou iedereen het moeten doen,ipv ff gauw dit erop,ff gauw dat doen ...


[on topic mode on]
175/50x16 is het smalst wat er in 16" leverbaar is,en op een 4,5J zal het naar MIJN mening niet zo mooi staan.
Beter is denk ik je velg te verbreden naar 5,5J(das 140mm) ... Ries heeft 175/50 op 6J,en dat staat super.
175/50 is trouwens 581mm hoog ... achter zou ik een 195/45 (582mm hoog) doen op 6 of 6,5J breed.
Wel goed en volgens mij nog niet eerder vertoont,verbrede 16" barndoorvelgen ...

Niks zonde,gewoon doen !!
Reply With Quote
  #18  
Old 11-11-2004, 13:38
Split52's Avatar
Split52 Split52 is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,879
Default

Oké...

Een 5,5J zal denk ik wel aardig kwijtkunnen in de wielkast (misschien wel een 6) maar hoe gaat een 6J of zelfs 6,5J passen in de achterste wielkast. Wil eigenlijk niet een heel diepe velg hebben... Maar eens meten ik weet het, maar misschien is er iemand die ervaring heeft?

Wat wat nu op mijn vraag...wat gebeurd er met andere delen door het veranderen van de ET waard... Het lijkt mij namelijk dat zodra je de spoorbreedte gaat veranderen dat er andere krachten op diverse delen kom dan vanaf fabriek zo berekend.. of ben ik hier fout?
__________________
Fryske Âlde Skoalle Luchtkuolle (en Wetterkuolle) Gers Jarre Memmebatsers!

Quote:
dat MSN-en is ook nog nooit een auto van beter geworden
Reply With Quote
  #19  
Old 11-11-2004, 14:01
krukab krukab is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,682
Default

Wat je achter kwijt kunt hangt er ook van af wat je met je wielophanging/achteras gaat doen.
De westy is 'ge-Ie-eR-eSt,en ik rij nu achter op 7J,et23,maar ik kan zelfs
zonder problemen een 8x16 et23 (Porsche 944 Turbo Fuchs) kwijt !!
Het lijkt mij ook sterk dat een barndoor achter smallere wielkasten heeft ...

Quote:
Originally Posted by Split52
Het lijkt mij namelijk dat zodra je de spoorbreedte gaat veranderen dat er andere krachten
op diverse delen kom dan vanaf fabriek zo berekend.. of ben ik hier fout?

Daarom pak ik voor de crew cab ook de komplete Porsche 944 S2 achterbrug :biggrin:

Last edited by kruk@b : 11-11-2004 at 14:03.
Reply With Quote
  #20  
Old 11-11-2004, 14:06
Bussie komt zo's Avatar
Bussie komt zo Bussie komt zo is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,233
Send a message via MSN to Bussie komt zo
Default

Quote:
Originally Posted by Split52
Wat wat nu op mijn vraag...wat gebeurd er met andere delen door het veranderen van de ET waard... Het lijkt mij namelijk dat zodra je de spoorbreedte gaat veranderen dat er andere krachten op diverse delen kom dan vanaf fabriek zo berekend.. of ben ik hier fout?


Nee dat heb je goed spleetje. maar ik denk dat als je 4,5 naar 6J gaat dat het allemaal wel meevalt.

Het zijn voornamelijk die wiellagers die het iets zwaarder gaan krijgen. hoe je het controleert is gewoon jaarlijks de trommels verwijderen en even naar de lagers kijken hoever ze ingesleten zijn. maar ik zou er niet te zwaar aan trekken. die spindels die breken niet af, dat geloof ik niet.
__________________
Airride kan dan wel net als siliconeborsten zijn.
Nep!!
But i like it!!!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum