![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Hallo,
Ik ben van plan om binnenkort een golf 3 gti te gaan kopen en heb daar een paar vragen over. Ik zit te twijfelen tussen de 2 liter 16v of 8v motor en vraag me af of een van deze motoren minder betrouwbaar is en of een van de twee (aanzienlijk) meer verbruikt. Ik ben van plan om zoveel mogelijk onderhoud zelf te gaan doen (ben niet de rijkste van de wereld :p). Ik sleutel al zolang ik het me kan herinneren aan alles wat een motor heeft en werk nu een jaar in een scooterzaak. Nou weet ik dat dit hele andere techniek is maar ik vroeg me af of je met die kennis ook een eind komt bij auto's? En even de laatste vraag: mijn budget ligt rond de 1600 euro, ik hoef geen top auto maar kan ik daar wel een beetje een golf voor kopen die in aardige staat is en waar ik niet elke week onder lig? |
#2
|
|||
|
|||
![]() ik zou voor 8 klepper gaan is gewoon een sterker blok dan een 16 v
gr jarno |
#3
|
|||
|
|||
![]() Oke dat dacht ik al ja. En kan ik voor rond de 15-1600 een beetje een goeie kopen? En is het onderhoud (het meeste dan) ook redelijk zelf te doen?
|
#4
|
||||
|
||||
![]() golf 3 8v gti is in mijn ogen niet echt een gti
qua prestaties vallen die echt wel tegen zou dus zeker voor een 16v gaan. zijn oerdegelijke motoren (abf motorblok) |
#5
|
|||
|
|||
![]() ja idd ben ik wel een beetje mee eens maar 8 klepper toch wel betrouwbaarder denk ik
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Kan nou niet echt klagen over de betrouwbaarheid van mijn 16V en ik zie verder ook niet echt veel componenten die veel storingsgevoeliger zouden zijn dan bij een 8V. Ja, als er iets aan de kop moet gebeuren of je wilt andere nokkenassen dan ben je wat meer kwijt maar verder. Plus dat de 16V je ook nog een beetje een gti gevoel geeft als wordt het echt nooit heel erg spectaculair hoor. De 16V heeft ook onderin meer dan voldoende koppel, mocht je daar al bang voor zijn.
__________________
Seat Exeo ST 2.0TDI Style 2013
|
#7
|
||||
|
||||
![]() 8V en 16 hebben de zelfde onderblokken op de zuigers na dan.
Als je voor een 8v kiest laat dan je bak even na kijken,het zou zonde zijn dat de bak in de soep loopt. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Kijk dat is goed nieuws ik neig toch een beetje naar de 16 klepper opzich.
Is het onderhoud ook een beetje zelf te doen aan die auto's? En kan je voor ongeveer 1500 euro een een kwalitatief goede (niet afgeracht enzo) kopen? |
#9
|
||||
|
||||
![]() Nou ik denk dat je met 1500 niet echt een super degelijke wagen kunt kopen, je moet denken een gti 8v of 16v zijn sowieso al duurder alleen al door het type plaatje. En dan een Golf 3 is altijd roest gevoeliger als een Golf 2 dit komt door een andere keuze van roest preventie bij Volkswagen bij de Golf 3 als bij de 2. Dus dat is iets waar je zeker naar moet kijken, vooral de dorpels, deuren, achterklep zijn een puntje van aandacht.
En 8v motor is wat robuuster, maar niet echt de motor waar je van zegt verdorie ik heb een snelle wagen, een 16v daarin tegen is toch wat pittiger, maar meestal/vaak door de jeugdige Michael Schumacher toch wel wat afgejakkerd, en misschien niet zo goed onderhouden, waardoor ze best wel wat kunnen roken door olie verbruik. En ja een kop revisie is natuurlijk ook een kosten plaatje van rond de 400euro incl materiaal. Voor de rest zou ik eerst eens goed gaan zoeken, en vooral echt goed verdiepen in wat je nu echt wilt hebben. Gr en succes Ronnie
__________________
Tony Kart Rotax Senior Max 125cc 32PK. ![]() |
#10
|
|||
|
|||
![]() ik rij nu een jaar of 2 met een 8v rond en wat iedereen hier zegt klopt wel, het is niet echt een gti..
MAAR... het valt mij toch best nog wel op hoe vlot dat ie is. Tuurlijk, van alles kachelt je voorbij, maar het is zeker niet de traagste auto die je maar kan vinden.
__________________
Current VW: Golf mk3 GTi 2.0 8v GTi Edition Previous owned VW's: Golf mk2 1.3 CL Golf mk3 VR6 Corrado G60 Golf mk4 TDi Golf mk2 GTi 16v |
#11
|
|||
|
|||
![]() Het is mijn eerste auto dus het hoeft echt geen top auto te zijn. Als hij rijd en ik er niet al te veel onderhoud aan heb vind ik het prima. Ik denk dat ik maar een beetje rond ga kijken naar auto's voor rond de 1500 en kijk wat het is. Ook maar even een proefritje maken in de 8 klepper en de 16 klepper om het te vergelijken. Is het meeste onderhoud ook een beetje zelf te doen aan zo een auto??
|
#12
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Als je er een beetje vanaf weet en wat gereedschap hebt dan wel, maar als je moet vragen of het zelf te doen is zeg ik nee ![]() |
#13
|
||||
|
||||
![]() Ik heb er zelf ook ene gehad. En zou er zo weer ene willen!
Het rijdt heerlijk..ze zijn betrouwbaar alleen kan de koppakking wel eens zwak zijn. Zoals Ronnie ook al zegt voor 1500 a 1600 krijg je niet echt een super nette gti. Dan zou ik zelf kijken voor een golf 2 gti of nog even doorsparen.
__________________
Golf MK4 GTI 1.8 T Golf MK3 GTI 16V ABF (Verkocht) |
#14
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Maar wat houd super net in? kijk de auto hoeft niet in top staat te zijn en hoeft ook niet een schoonheidsprijs te winnen zolang hij technisch maar in orde is en ik zonder al teveel gezeur door de apk kom. Die golf 2 gti's zijn inderdaad ook wel erg mooie auto's misschien toch maar even verder kijken :p. |
#15
|
||||
|
||||
![]() Ik rijd zelf ook in een 8v GTI, het is inderdaad geen snelle wagen maar is wel best vlot. Vooral als je een vr6 of 8 cilinder gewend bent dan valt het tegen
![]() Dat de mijne in een super staat is maakt het rijden gewoon leuk en dan stoort mij dat minder snelle niet zo ![]() En voor 1500 kun je best een leuke uithalen, maar voor een topper betaal je toch minimaal het dubbele.
__________________
Bmw e61 530d touring |
#16
|
|||
|
|||
![]() Oke, ik denk dat ik voor 1500 maar een beetje rond ga kijken even langs wat mensen die voor die prijs hun gti verkopen en even kijken wat ik er van vind. Bedankt voor de informatie
![]() |
#17
|
||||
|
||||
![]() 16V zeker weten.. 8V is't toch ech net niet GTI gezien dan. tegen een 1.8 90 pk'tje heeft een 8v het al moeilijk, als je een btje voor prestaties ook gaat iig.. ;-)
|
#18
|
|||
|
|||
![]() Zijn er nog dingen (naast de standaard dingen die je moet controleren) waar je op moet letten bij een III gti? Standaard kwaaltjes die je over het hoofd kan zien ofzo?
|