Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 21-02-2005, 22:49
VolkswagenRacing's Avatar
VolkswagenRacing VolkswagenRacing is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,705
Default Weber vraagje..

Een vriend van me is bezig een 16v blok in een Golf 1 te leggen.
Hij heeft geen zin om de complete kabelboom erin te leggen dus heeft hij een setje webers gekocht. Nu was de vraag de bobine zou toch een signaal van de computer krijgen wat hij nodig heeft ook als hij met webers rijd. Hoe hebben de meeste dit opgelost? Zijn er nog meerdere dingen waar je tegenaan kunt lopen?
__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04
- Audi A3 8p '04 1.9 TDI
- Seat Arosa S '03 1.4
- VW Caddy 3k '10 1.9 TDI
http://www.krasendeukservice.nl
Reply With Quote
  #2  
Old 22-02-2005, 19:19
VolkswagenRacing's Avatar
VolkswagenRacing VolkswagenRacing is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,705
Default

Nog iemand?
Dacht zelf dat de comp alleen signaal van Halgever krijgt voor inspuiting.
En op de bobine alleen nog een kabel zat voor de toerenteller?
__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04
- Audi A3 8p '04 1.9 TDI
- Seat Arosa S '03 1.4
- VW Caddy 3k '10 1.9 TDI
http://www.krasendeukservice.nl
Reply With Quote
  #3  
Old 22-02-2005, 22:37
peter139's Avatar
peter139 peter139 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2004
Posts: 216
Default

Bij een 16v blok krijgt de computer allerlei signalen van het blok. Ik ga ervan uit dat je over een kr-motor praat
-vacuum
-watertemp
-nullastregelaar
-etc (meer weet ik effe niet)

In de computer zit een kenveld vastgelegd die de ideale onsteking regeld bij verschillende omstandigheden zoals
-belasting
-water temperatuur
-oliedruk
-toeren

Als je op webers rijdt vallen de volgende signalen weg
-vacuum (hoeft niet moet je even een aansluiting maken)
-nullastregelaar

Met de computer rijden kan dus wel maar moet je voor deze punten wat maken.

Als je nou verstandig bent haal je die hele computer eruit. Pak een ontsteking van een 1800 8v motor en steek die in het onderblok. Dan heb je simpelste onsteking die je kunt bedenken.

Last edited by peter139 : 23-02-2005 at 13:29.
Reply With Quote
  #4  
Old 22-02-2005, 23:20
carbreaker de autosloper carbreaker de autosloper is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,368
Default

dan kun je beter een onsteking van een peugot 205 gti pakken daar staat nog wel het een en ander te lezen op dit forum...zet em op!!!!
Reply With Quote
  #5  
Old 23-02-2005, 00:40
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

Klopt helaas niet helemaal dit verhaal van Peter.
Je kan gewoon je KR ontstekingscomputer blijven gebruiken met de originele aansluitingen en die zijn:
-onderdruk in het spruitstuk
-geschakelde + van de bobine
-stuurdraad op de - van de bobine
-massa op de accu
-watertemperatuur (blauw witte draad)
-+, - en signaal draad naar hall gever
-stekker naar 7 polige kastje ook wel transistor genoemd.

Oliedruk, -temp en gasklepmicroschakelaars hebben hier niets mee van doen.

Ik heb het laatst nog als stand alone ontsteking gebruikt en het werkt prima, dus dat je zonder onstekingscomputer met rijden met webers klopt niet helemaal.

Peugeot onsteking zou ook moeten werken voor de lieden die helemaal een hekel aan draden hebben. Deze is rechtstreeks onderdruk-gestuurd.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP
1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm
1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
  #6  
Old 23-02-2005, 13:26
peter139's Avatar
peter139 peter139 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2004
Posts: 216
Default

Allart-Ghetta ik heb ook niet gezegd dat het niet mogelijk is.

Om een goed antwoord op je vraag te kunnen geven moet je eerst een idee krijgen van hoe een onsteking werkt.

Ik zal even kort uitleggen hoe de onsteking van een 16klepper werkt. (als ik het fout heb hoor ik het graag)

Bij de 16klepper wordt gebruik gemaakt van een zogeheten VEZ-ontsteking. De computer berekent aan de hand van het toerental (bobine) en onderdruk (onderdrukregelaar en inlaatspruitstuk) het juiste ontstekingstijdstip. In de verdeler zit een hall-gever samen met een rotorplaat. In deze rotorplaat zitten 4 uitsparingen. De rotorplaat zit als het ware een beetje verdraaid in het huis. Dat wil zeggen dat ie 60 graden voor het bovenste punt van een bepaalde cilinder een signaal doorgeeft aan de computer. In deze 60 graden berekend de computer aan de hand van de onderdruk en toerental, wat het iedeale ontstekingstijdpunt is.

Voor de rest heb je een tsz schakelapparraat nodig. Deze wordt ook wel onstekingsmodule genoemd.

Dus de hallgever geeft een signaal naar de computer. De computer berekent het ideale onstekingstijdstip aan de hand van onderdruk en toerental. Vervolgens gaat een signaal naar de ontstekingsmodule. De ostekingsmodule vertaald het signaal weer naar de bobine die vervolgens een vonk geeft. (Correct me if am wrong)
Dus wat je nodig hebt is
-onderdruk
-watertemp sensor
-drukdoos die je vacuum bepaald
-nullastregelaar
-verdeler met hall-gever
-bobine
-computer
-ontstekingsmodule

hoop je voldoende geiinformeerd te hebben

groeten peter
Reply With Quote
  #7  
Old 23-02-2005, 17:52
menno menno is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 203
Default

Quote:
Originally Posted by carbreaker de autosloper
dan kun je beter een onsteking van een peugot 205 gti pakken daar staat nog wel het een en ander te lezen op dit forum...zet em op!!!!


weet je toevallig ook van welk bouwjaar,ben ook op zoek naar een peug ontsteking maar ben er alleen nog maar zonder vacuumvervroeger tegen gekomen.
Reply With Quote
  #8  
Old 23-02-2005, 18:52
VolkswagenRacing's Avatar
VolkswagenRacing VolkswagenRacing is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,705
Default

Het gaat om een pl- Nog ingewikkelder?
__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04
- Audi A3 8p '04 1.9 TDI
- Seat Arosa S '03 1.4
- VW Caddy 3k '10 1.9 TDI
http://www.krasendeukservice.nl
Reply With Quote
  #9  
Old 23-02-2005, 20:47
peter139's Avatar
peter139 peter139 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2004
Posts: 216
Default

Quote:
Originally Posted by VolkswagenRacing
Het gaat om een pl- Nog ingewikkelder?


ja en nee. Bij een kr is het brandstofgebeuren niet geregeld door een computer. Bij een pl wel.

Ik heb verder niet zoveel verstand van de pl.
In grote lijnen is het ontstekingverhaal precies hetzelfde.
De pl heeft nog een klopsensor die de kr niet heeft. Voor de rest volgens mij geen verschil.

De pl heeft nog een extra computer voor de brandstof.
Ik weet verder niet of deze computer is gekoppeld met de computer van de ontsteking.
Misschien dat iemand het weet?
Reply With Quote
  #10  
Old 23-02-2005, 21:12
serge pot's Avatar
serge pot serge pot is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,846
Default

volgens mij topic nummer uch over dit onderwerp .
__________________
kopbewerking ,pm
Reply With Quote
  #11  
Old 23-02-2005, 22:41
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

wat serge bedoelt, is dat er al tig topics over dit onderwerp zijn, gebruik de search ff en je vind een heleboel info!
Reply With Quote
  #12  
Old 23-02-2005, 22:47
VolkswagenRacing's Avatar
VolkswagenRacing VolkswagenRacing is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,705
Default

Owkay badenkt voor de tip.
Nog niet eens aan gedacht, schaam
Groet Marald
__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04
- Audi A3 8p '04 1.9 TDI
- Seat Arosa S '03 1.4
- VW Caddy 3k '10 1.9 TDI
http://www.krasendeukservice.nl
Reply With Quote
  #13  
Old 01-03-2005, 17:59
VolkswagenRacing's Avatar
VolkswagenRacing VolkswagenRacing is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,705
Default

Kan iemand mij wat links geven waar duidelijk staat hoe het ontstekings probleem opgelost kan worden? Kan via zoek functie niet veel vinden?
__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04
- Audi A3 8p '04 1.9 TDI
- Seat Arosa S '03 1.4
- VW Caddy 3k '10 1.9 TDI
http://www.krasendeukservice.nl
Reply With Quote
  #14  
Old 01-03-2005, 23:11
serge pot's Avatar
serge pot serge pot is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,846
Default

heel simpel men neme ontstekingshuis seat ibiza porsche system (fiat versie ),kabelboompje van golf mk 2 1.3 mh motor met transistor blok .en vlammen met die bak
__________________
kopbewerking ,pm
Reply With Quote
  #15  
Old 02-03-2005, 11:54
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

je kunt dus ook ff een een afpraak maken met segre
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum