![]() |
|
||||
|
||||
![]() Hallo allemaal.
Bij mijn golf 4 highline uit 1998 originele velgen, zijn zomaar opeens de voorbanden gaan cuppen (ongelijke slijtage). Dit merk ik vooral op een pas geasfalteerde nieuwe weg aan het stuur dat onregelmatig trilt. Nu heb ik 2 maanden geleden mijn achterbanden verwisseld met mijn voorste en het trillen was helemaal weg. Maar nu beginnen deze wielen ook weer de zelfde kwaal te krijgen. Ik heb de fuseekogels en draagarmen nagekeken en er was niks raars te zien. Weet iemand wat de oorzaak kan zijn? Alvast bedankt voor de reacties. |
|
||||
|
||||
![]() Alleen toen de banden vervangen waren.
Uitlijnen is toch alleen nodig als de auto op een rechte weg naar links of rechts trekt? |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Uit deze tekst maak ik op dat de auto inderdaad uitgelijnt moet worden ![]() En let op, ballanceren en uitlijnen is een groot verschil!
Last edited by Mitta : 07-01-2011 at 18:06. |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Dat is inderdaad vaak een aanleiding dat een auto uitgelijnd wordt.. maar ook ongemerkt kan de sporing of wielvlucht verkeerd staan waardoor je een verkeerde bandenslijtage krijgt.
|
|||
|
|||
![]() V profiel banden ???... ook heel erg gevoellig voor cuppen
en zo als Lennart al zegt , uitlijnen , en banden van links naar rechts zetten |
|
||||
|
||||
![]() Ik ben vandaag naar de garage geweest voor uitlijnen.
De monteur vertelde dat het niet nodig is dat er weinig tot geen afwijking inzit. Verder hebben ze alle ophang rubbers, draagarmen, aandrijving en stuurkogels nagekeken en er is niks geks te zien. De banden slijtage is ook goed zoals het hoort. Wielen laten balanceren en er was ook geen afwijking. Velgen en remschijven zijn ook niet krom. Weet iemand nog wat het kan zijn? |
|
|||
|
|||
![]() Heb je wel degelijke banden, of een of ander cheap merk ? ?
|
|
|||
|
|||
![]() cuppen kan aan veel dingen liggen.
Versleten schokdempers. Verkeerde uitlijning. Harde banden. Versleten ophang rubbers. Balanceren Meestal is het verholpen met nieuwe schokdempers is mijn ervaring
|
|||
|
|||
![]() wat voor banden heb je eigenlijk ?
|
|
|||
|
|||
![]() Ik zag het vaak bij maxxis banden.
Maar je ziet het ook wel bij conti e.d.
|
||||
|
||||
![]() Ik heb michelin energy saver. Ze zitten er al 3 jaar op en check om de 2 weken de bandenspanning. Nooit problemen gehad.
Volgens de monteur was de ophanging, uitlijning en balans goed. Dus mischien toch de schokdempers. Maar dit moet ik toch voelen bij hobbelige wegen en drempels als ze verscleten zijn? |
|
|||
|
|||
![]() Ja als je er goed op let merk je het.
Maar soms zie je ook mensen op de snelweg rijden met een stuiterende achterband die dan nog niets doorhebben. En dan krijg je natuurlijk dat je band op verschillende plekken afslijt en niet mooi rond. Je kan zelf toch ook even snel kijken of ze versleten zijn. Even op elke hoek van je auto drukken en kijken of je auto doordijnt.
|
||||
|
||||
![]() Ik heb de schokdempers laten testen bij de garage en ze waren goed lek.
De auto deinde ook na een drempel heb het zelf nooit in de gaten dus ze zullen wel al even versleten zijn. Dus snel laten vervangen die handel. Daar zal het probleem gezeten hebben. Nu banden van links naar rechts wisselen voor gelijkmatige slijtage en hopen dat de banden egaal slijten in loop van tijd. Bedankt voor alle reacties! ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Oke toch de schokdempers dus.
Goed dat het vastgesteld is. Nou weet je teminste waar het aan zal hebben gelegen.
|
||||
|
||||
![]() Ik denk dat ik te vroeg heb gejuigd.
Ik heb de voorwielen van links naar rechts verwisseld en ik zag dat het wiel aan de passagierskant veel speling in zit zowel horizontaal als vertikaal als de auto op de krik staat. Als ik het wiel bewoog zag ik erachter geen dingen meebewegen stuurarm of iets dergelijks. Ook zag ik dat het ene verzonken boutje in de schijf van de schijfrem de kop af gebroken is. Ik denk niet dat dit het probleem geeft. Ik denk eerder aan de wiellager maar ik hoor geen gek geluid van de wiellager afkomen als ik rij. Iemand nog een idee? |
|
|||
|
|||
![]() Probeer je aandrijfas eens vaster te draaien.
Dat is de grote moer in het midden. Ik denk dat die wat los is gekomen en anders is waarschijnlijk je wiellager kapot.
|
||||
|
||||
![]() Het was dus gewoon die centrale moer die los zat.
Ik kon hem nog net niet met mijn vingers los draaien. Levensgevaarlijk dat ik zo 4 maanden rond gereden heb. Het trillen in het stuur is nu ook vrij wel weg. Bedankt voor het advies! ![]() Ik vraag me alleen af hoe zo'n moer los kan komen. |
|
|||
|
|||
![]() Luister dan ook even of je geen gebrom o.i.d. van die kant af hoort komen.
Ik denk dat je je lager wel kapot heb gereden.
|
||||
|
||||
![]() Ik heb nog eens goed geluisterd bij verschillende snelheden maar ik hoor echt geen raar geluid van de wiellager vandaan komen.
Ik denk dat ik geluk gehad heb. ![]() |