Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 06-12-2011, 16:03
vision vision is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 47
Default Aankoopadvies 1ste wagen - Golf 3 vr6 2.8

De meesten onder jullie zullen mij niet kennen, hoewel ik me een aantal maandjes geleden heb voorgesteld in het ‘stel je voor’ topic, aangezien ik toen nog geen 18 was en geen wagen had ben ik ook niet actief blijven posten. Ik heb in de tussentijd wel op verschillende fora zitten ronddwalen en informatie zitten lezen over het aanschaffen van een Golf 3. Nu heb ik wel al een grote dosis aan informatie vergaard, maar het enkel op foto’s gezien en nooit in een wagen, ook heb ik geen opleiding genoten in dit vakgebied waardoor ik dus een echte beginneling ben. Hierbij zou ik dus wat aankoopadvies kunnen gebruiken aangezien ik vrijdag 18 ben geworden en sinds een aantal weken op zoek naar een auto.
Ik ben dus op zoek naar een Golf 3 – vr6 2.8 liefst uit ’96 of ’97. Hier een lijstje wat ik tot dusver weet wat de aandachtspunten zijn.

Roest/rottigheid:
- Dorpels
- Wielkasten
- Spatbord randen
- Tankvulopening
- Plaatwerk achter achterbumper
- Onder deurrubber
- Sporen van vochtigheid in de wagen
(Het liefst zoek ik een ’96 of ’97 model aangezien deze volgens verschillende bronnen minder roestgevoelig zijn, volgens de adverteerder zijn er ook geen sporen van roest, dit moet ik natuurlijk wel nakijken)
Motorisch: Hier heb ik dus helemaal geen verstand van (waar je moet kijken, …). Een aantal dingen die ik wel weet:
- ’96 en ’97 modellen zijn motorisch veel betrouwbaarder.
- Kijken of alle versnellingen soepel verlopen.
- Kettingrevisie meestal rond de 150 000km

Elektrisch:
- Modellen ’96 en ’97 beste op gebied van elektronica.
- Basis dingen controleren: ramen, spiegels, schuifkanteldakje

Iemand nog aanvullingen / aankoopadvies?

Ik heb momenteel een wagen op het oog, staat slechts 157 000 km op maar staat geen NAP teken bij op marktplaats. Dus vindt het nogal een laag aantal km aangezien de golf redelijk goedkoop wordt aangeboden. Ik ga echter wel, indien de wagen er nog is, goed kijken naar het interieur (stoelen, pedalen, stuur), aangezien je hier meestal wel een eerste gedacht over het aantal km kan bepalen. En anders de nummerplaat noteren en via de NAP site nakijken

Ben wel een Belg, dus moet de auto invoeren, hier heb ik echter wel genoeg informatie over. Ervaringen hierover zijn natuurlijk welkom

Groet, Wouter.
Reply With Quote
  #2  
Old 06-12-2011, 17:38
WilcoGTI WilcoGTI is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 487
Default

Ook even de basis dingen nakijken zoals geen troep in de koelvloeistof.
Geen rare troep aan de oliedop enz..
Kijken bij de waterdoppen onderin de auto (willen nog wel is eruit rotten)

157 is idd weinig voor een benzine auto uit dat jaar. Maar zoals je zelf al aangeeft, goed naar interieur kijken en zowiezo ff NAP navragen.
Reply With Quote
  #3  
Old 06-12-2011, 20:23
vision vision is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 47
Default

De auto staat nog te koop en heb er wel interesse in. Iemand enig idee hoe je kan zien hoe een auto ongevalvrij is (kleurverschillen??) aangezien de auto niet zo lang geleden geheel is overspoten in het zwart.
Reply With Quote
  #4  
Old 06-12-2011, 20:41
patjetta patjetta is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,938
Default

Goed kijken naar de langs balken of je geen vreemde kleukels ziet en of er geen rare las naaden zitten met te veel of te weinig kit er op.
__________________
Jetta mk2
Reply With Quote
  #5  
Old 06-12-2011, 20:59
vision vision is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 47
Default

Heb een mailtje gestuurd om te vragen of alle papierwerk aanwezig was.
Reply With Quote
  #6  
Old 06-12-2011, 21:14
HannoverEdition
Guest
 
Posts: n/a
Default

als het om een vanuit Dld ingevoerd voertuig gaat die later in NL is ingevoerd en er zitten géén orginele onderhoudsboekjes bij dan zal de NAP vaak wel kloppen,maar dit is gemeten vanaf het moment dat de auto is ingevoerd! dus NIET 100% zeker zolang hier geen onderhoudsboekjes bij zijn! immers die worden vlak voor invoer weg gegooid en de teller word even terug gezet en hij word ingevoerd! hoeft niet altijd maar bij mij is de stelregel altijd bij een auto uit Dld waar géén boekjes bij zitten,dat het bij een lage km-stand vaak niet klopt! tenzij hij er qua motor/interieur etc gewoon erg strak en mooi uitziet.

Vanuit Belgie een auto in NL kopen stelt idd ook niet zoveel voor,geloof dat je bij de RDW moet overschrijven,en een exportkenteken krijgt aldaar waarmee je probleemloos en verzekerd en wel naar Belgie kunt rijden. maar let wel. WEL overschrijven op/bij een RDW station.en niet bij een postkantoor,de eigenaar krijgt aldaar ook een bewijs van de RDW mee dat de auto is/word uitgevoerd

Wat je wel eens hoort van onze zuiderburen is dat het soms best wel ingewikkeld is om een auto in Blegie weer op kenteken te krijgen,omdat de regels bij jullie best wel streng zijn qua typegoedkeuring/CO afstelling etc etc

in ieder geval succes,en ik hoop dat je wat met deze info kan!?
Reply With Quote
  #7  
Old 06-12-2011, 21:25
vision vision is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 47
Default

Jazeker bedankt
De wagen is origineel uit Nederland. (dus niet uit Duitsland ingevoerd). Het brengt inderdaad niet veel met zich mee om een auto uit Nederland naar België te halen, enkel moet je platen aanvragen voor 14 dagen (zit verzekering op) om de wagen naar België te vervoeren (en dit kost naar wat ik gehoord heb 126 euro :o). Wel een duur prijskaartje hiervoor aangezien ik maar 5km van de grens afwoon... Dus als iemand hier een goedkoper initiatief voor heeft, is het welkom

Het is inderdaad zo dat onze keuring strenger is als bij jullie daar, hier ben ik ook wat informatie over aan het opzoeken alvorens ik de auto aanschaf.
Reply With Quote
  #8  
Old 06-12-2011, 21:31
HannoverEdition
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by vision
Jazeker bedankt
De wagen is origineel uit Nederland. (dus niet uit Duitsland ingevoerd). Het brengt inderdaad niet veel met zich mee om een auto uit Nederland naar België te halen, enkel moet je platen aanvragen voor 14 dagen (zit verzekering op) om de wagen naar België te vervoeren (en dit kost naar wat ik gehoord heb 126 euro :o). Wel een duur prijskaartje hiervoor aangezien ik maar 5km van de grens afwoon... Dus als iemand hier een goedkoper initiatief voor heeft, is het welkom

Het is inderdaad zo dat onze keuring strenger is als bij jullie daar, hier ben ik ook wat informatie over aan het opzoeken alvorens ik de auto aanschaf.


Prijs voor zo'n kenteken is idd redelijk prijzig, wat je kan doen om het goedkoper te maken,......vraag de huidige eigenaar of hij hem nog een dag in de verzekering en wegenbelasting wil houden zodat jij op de kenteken naar huis kan rijden
uiteraard moet je hem hierna wel in een garage of zoieso op privé terrein stallen/zetten ivm verzekering etc

Ik weet niet precies hoe het in België zit,maar hier in NL kun je een dagkenteken aanvragen,waarmee je dan naar het RDW keuringsstation kunt rijden om de auto te laten keuren (typegoedkeuring en kentekenplaataanvraag)

Zolang het en originele auto is waar later geen andere motor in is gezet,en jij hebt alle documentatie bij de auto evenals de papieren (of een kopie hiervan) van de vorige eigenaar moet het geen probleem geven om een VW Golf VR6 in te voeren in België
Reply With Quote
  #9  
Old 06-12-2011, 21:36
vision vision is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 47
Default

Zal mij nog eens verdiepen in het invoeren in België. Maar ik dacht de dat de wagen uitgeschreven moest zijn door de huidige eigenaar alvorens ik hem kan invoeren in België, aangezien ik bij het douanekantoor in Vignet 705 moet gaan halen
Reply With Quote
  #10  
Old 06-12-2011, 21:59
ronaroot's Avatar
ronaroot ronaroot is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 2,288
Default

Dit klinkt misschien "afgezaagd" maar, is het wel verstandig om als eerste auto een VR6 te nemen ?

Ten eerste omdat het toch wel een "pittige" auto is, zeker voor een beginnend bestuurder

Als tweede omdat het vinden van een "goeie" VR6 toch enige kennis/ervaring vraagt.
Er staan zo veel afgetrapte vr6-jes te koop dat het doen van een miskoop aanwezig is.
__________________
'85 Golf mk2 1.9 TDI PD "mk2 outside / mk4 inside"

vwclubparkstad https://www.facebook.com/vwclubparkstad
Reply With Quote
  #11  
Old 06-12-2011, 22:14
HannoverEdition
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by vision
Zal mij nog eens verdiepen in het invoeren in België. Maar ik dacht de dat de wagen uitgeschreven moest zijn door de huidige eigenaar alvorens ik hem kan invoeren in België, aangezien ik bij het douanekantoor in Vignet 705 moet gaan halen


Daarom moeten jullie naar een RDW (keurings) station,om aldaar de auto over te schrijven! daar kun jij gelijk een export kenteken vragen,en jij krijgt de juiste papieren mee. en de NL eigenaar krijgt zijn exportbewijs mee dat de auto is ge-exporteerd
Reply With Quote
  #12  
Old 06-12-2011, 22:16
vision vision is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 47
Default

Ok bedankt voor de info
Reply With Quote
  #13  
Old 06-12-2011, 22:56
vision vision is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 47
Default

@ Ronatoor. Hier heb ik ook al aan gedacht, vooral omdat op mijn leeftijd (en 1ste wagen) het ook een zeer dure verzekering gaat worden met zo een vermogen. Echter zoek ik een redelijk pittig autotje waar ik aan kan beginnen tunen voor de komende jaren, om zo een mooi daily / projectje klaar te krijgen, zodat hij binnen een paar jaar in orde is naar mijn smaak
En als ik nu een 1.4 bv. zou kopen, en er al een hoop geld in zou steken.. Ga ik hem toch na 3 jaar zowiezo terug verkopen (en alles wat je erin steekt, krijgt je er maar 1/3 van terug).

De auto waar ik het over had ga ik overigens niet kopen, ga zelfs niet eens een kijkje nemen. Ik vetrouw het zaakje niet want hij kan mij niet veel vertellen over het verleden van de auto (ongevalvrij, ...) en het papierwerk is helemaal niet in orde zo te horen. Kan ik beter even verder kijken vooraleer ik een miskoop maak...
Reply With Quote
  #14  
Old 07-12-2011, 08:06
ronaroot's Avatar
ronaroot ronaroot is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 2,288
Default

Quote:
Originally Posted by vision
Hier heb ik ook al aan gedacht ...


Oké mooi

Ik kan me overigens er wel helemaal in vinden waarom je een VR6 zoekt, het is en blijft een gewelig geluid
__________________
'85 Golf mk2 1.9 TDI PD "mk2 outside / mk4 inside"

vwclubparkstad https://www.facebook.com/vwclubparkstad
Reply With Quote
  #15  
Old 07-12-2011, 09:46
VAGKonzept VAGKonzept is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 331
Default

Wouter,

Vanwaar in België ben je precies ? 5 km van de grens ? Zou weleens limburg kunnen zijn :-)
__________________
***Proud member of VAG_Konzept***

***Bags Are For Groceries !!!***

***People hate mk3's, that's why we love them ***

...als Kind mal in die Ölwanne gefallen...
Reply With Quote
  #16  
Old 07-12-2011, 10:55
golf16v's Avatar
golf16v golf16v is offline
Postwhore
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,282
Default

ne vr6 ga je toch nooit verzekerd krijgen als 18-jarige hoor

zelfs op naam van je ouders gaat dat al moeilijk worden aangezien verzekering ook gezinssamenstelling kent
Reply With Quote
  #17  
Old 07-12-2011, 14:44
vision vision is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 47
Default

Na nog eens goed nadenken gaat de vr6 inderdaad nog een aantal jaren een droom blijven. De vr6-droom zal moeten wachten tot mijn 24 ongeveer (nog een goede 6 jaar dus) ivm de verzekering en ik denk eerlijk gezegd dat het voor een beginnend bestuurder een beetje te veel vermogen is . Ook is het een redelijk dure gelegenheid ivm vebruik / verzekering (als je er 1 vindt.)

Ben nu aan het twijfelen of ik nog steeds voor een mk3 ga of eventueel terug naar mijn eerste gedacht, een mk2. Aangezien ik op me 24 zowiezo een andere wagen ga aanschaffen, en een mk2 veel goedkoper op totaal gebied, en dan kan ik veel kans de mk2 nog bijhouden met een goedkope oldtimerverzekering.

Ik ga er nog even over nadenken en in de tussentijd is rondkijken naar wagens, bellen naar de verzekering hoe het juist zit wanneer ze een wagen bij de 'sportieve' klasse beschouwen, aangezien ik zo een zich krijg op hoeveel vermogen de wagen mag hebben voor een 18-jarige en wat alles kost.

Ben overigens uit Kempenland Helemaal het Noorden, zit door de week wel op kot in Hasselt.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 05:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum