Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-03-2012, 13:50
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default Piepend blokje

Vanochtend moest ik krabben om weg te komen. Ik had de motor al draaiend terwijl ik de ruitjes schoon krabte. Geen probleem.
Toen ik, met warme motor, op de plaats van bestemming was, kwam er een piepend/fluitend geluid onder de motorkap vandaan.

Op de terugweg weer: bij koude motor niks, en eenmaal thuis piepte er iets.
KVS-niveau is goed, oliepeil ook. Het piepen wordt niet luider als ik de olievuldop eraf schroef.
Ter verduidelijking (hoop ik) heb ik een filmpje opgenomen:

http://www.youtube.com/watch?v=WVMALLzweWI

Het lijkt alsof er iets gesmeerd moet worden, iemand een idee wat?
Reply With Quote
  #2  
Old 19-03-2012, 16:40
redbull's Avatar
redbull redbull is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,361
Default

is je riem van je dynamo niet versleten of misschien ligt ie te los
kan ook je spanrol zijn van je distributieriem dat ie droog is of versleten
__________________
"de cursus omgaan met teleurstellingen gaat vandaag helaas niet door"
Reply With Quote
  #3  
Old 20-03-2012, 19:15
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Quote:
Originally Posted by redbull
is je riem van je dynamo niet versleten of misschien ligt ie te los
kan ook je spanrol zijn van je distributieriem dat ie droog is of versleten


Bedankt voor je reactie!
Ik zal kijken naar de spanning, maar de riem ligt er nog maar 1,5 jaar om, en de spanrol van de distributieriem zit er net 2 maanden op.
Hoe bedoel je precies 'dat ie droog is'? Had ik hem zelf nog moeten invetten voordat ik hem plaatste?

Want is het niet gek dat hij het alleen doet bij warme motor?

Last edited by Chewbacca : 21-03-2012 at 10:52.
Reply With Quote
  #4  
Old 25-03-2012, 10:52
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Ik heb vanochtend even naar de riem gekeken.

De spanning van de V-snaar is goed. De riem ziet er ook nog goed uit.
De distributieriem heb ik pas vervangen. Ik heb geen vet gebruikt bij het monteren van de spanrol.. Had dit gemoeten?
Reply With Quote
  #5  
Old 25-03-2012, 15:15
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

klinkt eerder als een lagerprobleem. Dynamo en waterpomp willen na een riemwissel wel eens een beetje hoorbaar worden vanwege een andere spanning op de lagers.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #6  
Old 25-03-2012, 20:24
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
klinkt eerder als een lagerprobleem. Dynamo en waterpomp willen na een riemwissel wel eens een beetje hoorbaar worden vanwege een andere spanning op de lagers.


De waterpomp is tegelijk met de distributieriem en spanrol mee vervangen.
Dus die zal het niet zijn.
Als het de lagers zijn, verdwijnt het dan weer vanzelf, als de lagers aan de nieuwe situatie gewend zijn zegmaar?

Ik zal bij een warme motor eens starten zonder V-snaar, kijken of het dan weg is
Reply With Quote
  #7  
Old 25-03-2012, 21:26
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Quote:
Originally Posted by Chewbacca
De waterpomp is tegelijk met de distributieriem en spanrol mee vervangen.
Dus die zal het niet zijn.
Als het de lagers zijn, verdwijnt het dan weer vanzelf, als de lagers aan de nieuwe situatie gewend zijn zegmaar?

Ik zal bij een warme motor eens starten zonder V-snaar, kijken of het dan weg is


nope, simpelweg is de lager op 1 punt meer ingeslepen. Doordat ie nu anders gespannen is, hoor je dat eerder. Zal niet weggaan, eerder erger worden.
Maar pin me er niet op vast dat het een lager is. maar dynamo's zijn er nogal gevoelig voor helaas.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #8  
Old 25-03-2012, 23:04
keesf keesf is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 287
Default

klein beetje wd40 op de onderste pullie van de dynamo aandrijving spuiten, en kijken of t dan weg is.
Reply With Quote
  #9  
Old 26-03-2012, 04:48
gbgolf2's Avatar
gbgolf2 gbgolf2 is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 580
Default

Of gewoon met warm motor dynamo los stellen en kijk als het geluid weg is!
Reply With Quote
  #10  
Old 26-03-2012, 13:21
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Quote:
Originally Posted by Chewbacca
Ik zal bij een warme motor eens starten zonder V-snaar, kijken of het dan weg is
Heb je dat al geprobeerd, en wat hoor je dan ? Het piepen lijkt eens per omwenteling van de snaar op te treden, én de snaar lijkt wel vrij "diep" in de poelie te liggen; is de snaar te smal, zit er een beschadiging op een van de flanken ?
Reply With Quote
  #11  
Old 26-03-2012, 15:24
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

je zegt de spanrol ligt er net 2 maanden op, dat moet in de koudere dagen geweest zijn.
een blok zet uit als die warm is.
Dus wat ik dank denk is dat de riem in warme toestand te strak staat en de spanrol/nokkenas lager begint te piepen.

voel eens hoe strak de riem staat wanneer het geluid er is?
Heb het ook al eens gehad namelijk
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #12  
Old 26-03-2012, 19:58
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Heb je dat al geprobeerd, en wat hoor je dan ? Het piepen lijkt eens per omwenteling van de snaar op te treden, én de snaar lijkt wel vrij "diep" in de poelie te liggen; is de snaar te smal, zit er een beschadiging op een van de flanken ?


Nee, dat heb ik nog niet gedaan. Ik weet niet of deze snaar te smal is, heb hem via de brezan op kenteken gekocht. Ik zal ook kijken naar beschadigingen op de riem.

Quote:
Originally Posted by tim_j
voel eens hoe strak de riem staat wanneer het geluid er is?

Ook dit zal ik testen

Oh, en past een dynamo van een 1.8 8v EV op een 1.6 PN?
Reply With Quote
  #13  
Old 01-04-2012, 17:49
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Vandaag eindelijk weer tijd gehad om naar dit probleempje te kijken.
Heb eerst de dynamo los gehad, het werd wel duidelijk dat de lagers van de dynamo 'zoemden', maar ze piepten niet.
Toen de spanrol van de distributieriem los gehad. Niks aan te zien, dus opnieuw ingebouwd. Bij het controleren van de merktekens merkte ik dat de riem helemaal rechts over het tandwiel van de nokkenas liep, en bij inspectie van de riem zag ik ook schuurplekken. Dus..: ik heb tussen de spanrol en het motorblok een klein ringetje geplaatst, waardoor de riem nu in het midden op het tandwiel komt. Gevolg: piep weg, en de motor draait weer super!

Bedankt voor de tips!
Nu alleen nog de dynamo vervangen...
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum