![]() |
|
||||
|
||||
![]() Ik heb me weer eens zitten bemoeien op het goeie ouwe luchtlist en word daar gelijk afgezeken !
De volgende vraag kwam ter sprake: hoi ,kan iemand mij vertellen wat de minimale loadindex moet zijn voor een t2 pano ? ik wil tot zo kleine mogelijke banden gaan alleen als je de loadindex erop nahoud kom ik eigenlijk niet verder als 81 of zo ..smart bandjes hebben 77 geloof ..dit zou dus onveilig moeten zijn ..ik zit eraan te denken om hem te laten wegen per as en dan de loadindex te bepalen alleen zit je dan weer aan 'verplichte' aankoop van banden vast..heeft iemand dit al eens uitgedokterd ? ik zou er mee geholpen zijn
|
||||
|
||||
![]() Ik zou zeggen, LEKKER BELANGRIJK !!
Een pano is geen vrachtwagen, schroef er gewoon een paar smartbanden onder, als t er maar goed uit ziet ![]() GreetZ Leon
|
||||
|
||||
![]() NOU! Het is levens gevaarlijk! (ik spreek uit ervaring) en ook is het
directe aanleiding tot afkeur op de keuring, plus ingeval van een serieuze crash , dan volgd er een onderzoek en krijg je als gevolg van het feit dat je op die banden rijd NIETS uitgekeerd! LEKKER ONBELANGRIJK DUS! Volgende keer dus eerst even nadenken voor dat je een antwoord in de groep slingerd, want mensen gaan op de adviezen van ons af, dus niet zomaar iets zwammen graag!
|
||||
|
||||
![]() **(ik spreek uit ervaring)**
VERTEL ?! Ik rij al 3 jaar lang op 135x70x15 en 145x65x15 onder kever, spijlbus en fastback ! Punt 1 rijdt het waanzinnig goed, punt 2 weinig wrijving op de weg dus het stuurt ook allemaal een stuk beter ! Punt 3 minder last van spoorvorming, punt 4 je auto ligt een stuk lager, punt 5 zijn het allemaal continetals, dus stuk voor stuk kwaliteits banden. Punt 6, joh, kan nog wel een poosje doorgaan...........maar ik bespaar me de moeite ![]() **en ook is het directe aanleiding tot afkeur op de keuring** Ik verkoop zelf smartbanden, en er is nog NOOIT iemand terug geweest met het probleem dat zijn typ I, II of III niet door de keuring kwam vanwege TE SMALLE/LAGE banden. **plus ingeval van een serieuze crash , dan volgd er een onderzoek en krijg je als gevolg van het feit dat je op die banden rijd NIETS uitgekeerd!** GELUL ! Het zal de verzekering een worst zijn, een smart rijdt er toch ook mee ???? Als er maar gewoon voldoende profiel op de banden zit, maar de verzekering zal echt niet kijken of jij nou 145x65x15 onder je auto heb zitten, of 245x40x15 Wel belangrijk is dat het voertuig APK gekeurd is. **LEKKER ONBELANGRIJK DUS!** Naar aanleiding van bovenstaand verhaal.......INDERDAAD !! **Volgende keer dus eerst even nadenken voor dat je een antwoord in de groep slingerd,** Heb ik gedaan, heb ondertussen 12 jaar ervaring en ben dus niet zomaar de eerste de beste idioot die er wat uitgooit. Kan beter zelf eerst nadenken voor dat je iemand aanvalt op zijn kunde. **want mensen gaan op de adviezen van ons af,** Dan is het nog altijd aan de persoon zelf om in dit advies mee te gaan.............. Vr. Gr. Leon crew www.volksaddiction.nl
|
||||
|
||||
![]() Maar, heeft iemand hier echt een serieus antwoord op ??
|
||||
|
||||
![]() Het gaat weer van harte Leon!
![]() ![]()
|
||||
|
||||
![]() hahaha
Ik laat me niet afzeiken door de eerste de beste........... Zit nog te wachten op reaktie ![]()
|
||||
|
||||
![]() Ik heb geen zin in een tomeloze discussie. Ik werk zelf in een
keuringsstation/garage, en heb er zodoende genoeg ervaring mee.De load indexvan die banden is niet vboldoende voor de bus en punt 2 de transporter banden hebben meer ply. Maar zoals gezegd doe wat je niet laten kunt, ik ga niet verder in discussie.. Nou, lekker dan...........
|
||||
|
||||
![]() Er is wat voor te zeggen dat sommige banden niet geschikt zouden zijn voor onder een bus . Max load bijvoorbeeld .
Sommige APK keurders kijken naar de raarste dingen dus ook daar naar . Lege Pano bus bijvoorbeeld is licht genoeg voor welke band dan ook denk ik .. Het wordt anders als je m gaat gebruiken waar hij voor bedoeld is : werkpaard . Dan denk ik dat de maxload van de banden ruim overschreden worden . Maar om mee te cruisen : geen probleem . Alleen kan de APK er over zeuren igv onder een bus monteren . |
|
||||
|
||||
![]() Leon,ze wilde mijn bus afkeuren voor de apk vorig jaar omdat ik banden had die 750kg (1 smart band is 375kg) op de vooras mochten hebben en mijn mijn bus mag 1000kg volgens kenteken hebben op de vooras.
Het enige wat erin het apk boek over staat is dat dat regeltje geld voor bestelwagens van na 1998.Mijn spijl van 66 en heeft er dus geen last van en ik mag dus gewoon op 135/70R15 banden rijden.
http://www.volkswouter.nl Last edited by VolksWoute® : 04-07-2004 at 17:51. |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
da's dan ook maar betrekkelijk! ik heb begrepen dat de max load met het dubbele overschreden kan worden, dit zou komen door de veiligheidsfactor die aangehouden wordt in de sterkte berekeningen van de banden. maar Leon je hebt gelijk die gozer is een .............. ![]()
|
||||
|
||||
![]() Moet je kijken wat een pleuriszooi wij in die spijl vervoeren !!
Max. afgeladen naar budel toe, aggregaat, hout, bbq, stoelen, tafels, noem maar op...........gaat gewoon goed en geen APK station die vervelend doet..........
|
||||
|
||||
![]() Tuurlijk doen die niet moeilijk als je met een complete bbq outfit bij zo'n station komt aanzeilen! Dat noemen ze ook wel omkoping!
![]()
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Nee, klit52....zo bedoel ik het niet !! ![]() ![]() ![]()
|
||||
|
||||
![]() Tja, ik heb zelf ook de nodige ervaring met forum gezeik!
Been there, done that! |
|
|||
|
|||
![]() Mijn keurstation begint er ook ieder jaar weer over,en voor de vorm (en om
geen gezeik te krijgen) zet ik mijn bus ieder jaar ff op geschikte loadindex bandjes. (ik laat er per jaar toch zo'n 10 á 12 auto's keuren ... overigens niet allemaal van mij) Ik weet wel dat als je een klapband krijgt,en ze zien dat er een "verkeerde" band onder gemonteerd zit,jij dus wél aansprakelijk bent voor ALLE schade !! ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Zo zo... hoop commentaar zo te horen Leon! Pfoe, wat kunnen mensen toch zeuren he, maar ja... Jij cruised toch al heel lang en relaxt op die bandjes, zonder enig gezeur... toch?!?
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Maar dat is dan alleen met een klapband oid, toch Kruk?!? Of ook waneer jij schade maakt aan iemand anders, op wat voor manier dan ook... ben jij dan ook volledig verantwoordelijk door die "verkeerde" bandjes? ![]() ![]()
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Klopt helemaal Niels !! Maar bij een klapband op de grote weg,komt de KLPD langs,en die zal er zeker naar kijken ... :frown: Zeker als de auto ook "aanleiding" geeft om nader te bekijken/inspecteren ![]() daar bedoel ik mee,dat een verlaagde auto natuurlijk altijd een stuk meer aandacht trekt dan een standaard wagen. Ze willen dan vaak altijd alles weten .."hoe istie verlaagd,wie heeft dat gedaan,mag dat wel zo?" ... enzovoorts .. |
|
||||
|
||||
![]() hier ff een reactie van de ex bandenboer
dat van die loadindex klopt zeker leon! als de verzekering na een ongeval extra gaat checken val je door de mand met de smart banden onder een spijl of t2 bus je moet je wettelijk houden aan de loadindex oftewel max gewicht oper band en dat geld ALTIJD!!! voor de auto in totaal gewicht zoals aangegeven in de technische gegevens,dus conclusie opletten dus,je banden worden bij zware belasting gloeiend heet en kunnen klappen net zoals bij caravans met verkeerde load index banden, voorde rest het staat idd altijd beter maar als het fout gaat helaas! en als het apk station streng is AFKEUR! greetx hanz ( banden boer) |