![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Op alle mechanische TD's en TDI's (m.u.v. Eco TD) kan je een economische mode bouwen.
Hieronder kan je de omschrijving vinden hoe en wat: Als je de brandstof verrijking van de pomp (LDA) uitschakeld en de wastegate altijd voorziet van druk dan zal de auto minder turbodruk hebben en ook minder brandstof inspuiten. Ik heb met een standaard relais de kleppen aangestuurd en een schakelaar op mijn dashboard gemaakt waar je de ECO-Mode in kan schakelen. (hij schakelt bij mij zodra je het conctact uit zet automatisch weer om naar de ECO-Mode. In de Eco stand krijgt de klep van de wastegate stroom en als je normaal (snel) wilt haal je de spanning van de wastegate klep af en zet je stroom op die van de LDA. Hieronder de omschrijving van het aanpassen van de vacuum kleppen. ![]() Je pakt eerst een vacuum klep van een volkswagen diesel (die van mij komen van mijn Polo af) Het nummer is 191.906.283A ![]() Haal het pastic kapje eraf en verwijder het filtertje. ![]() Maak de klep schoon indien nodig. ![]() Tap er M3 draad in. Maximaal 10mm diep in verband met de aansluitingen binnenin de klep. ![]() Even het rotzooi eruit blazen. ![]() Schroefdraad afdichting op de bout ![]() Schroefje erin en even goed vast zetten. ![]() Voor de zekerheid heb ik er nog wat vloeibare pakking in gedaan. ![]() Kapje weer terug drukken. Zie je op de stekker de plus en min staan. Zo moet je de klep aansluiten.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#2
|
||||
|
||||
![]() Goh wat toevallig!
Hier was ik laatst al aan het denken toen ik een N75 klepje van onze 1.8T in de handen had, om inderdaad de druk richting LDA af te laten ipv. door te laten. Binnenkort eens aan de hobby gaan. Heb je toevallig nog een fotootje in ingebouwde toestand?
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl |
#3
|
||||
|
||||
![]() Zal morgen even een paar foto's schieten.
Het werkt goed, de ECO-Mode rijdt heel fijn en rookt helemaal niet. Turbodruk dan op 0.78bar (max) En op de normale stand ook geen rook en 1.93bar (max) piek iets over de 2.1 bar.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#4
|
||||
|
||||
![]() Erg slim!
__________________
Quote:
|
#5
|
||||
|
||||
![]() De linker klep gebruik ik voor de Wastegate bediening, de rechterklep voor de LDA van de pomp. Helemaal zit de MAP-Sensor voor mijn turbodruk meter.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" Last edited by DÁ-BRT : 01-05-2009 at 07:35. |
#6
|
|||
|
|||
![]() en wat schiet je hiermee op in verbruik?
ff voor de nieuwsgierigheid(een aankoop tdi) ![]()
__________________
Ovaal kever 54 kever cabrio 1970 T3 |
#7
|
||||
|
||||
![]() Voor een TDI heeft dit geen nut, omdat dit al origineel geregeld is.
Dit is alleen van toepassing op de mechanische pompen met LDA. Kan overigens helaas niet zeggen hoeveel dit scheelt, want heb mijn TD tijdelijk even in de hoek van de garage gelegd. Heb mijn auto nu voorzien van een AFN blokje.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl |
#8
|
||||
|
||||
![]() Ik reed met de Polo met Mechanische TDI en 137pk in de eco mode 1:22,7 op een tank gemiddeld. Bij normaal gebruik zonder eco ong. 1:18.5 en bij planken ongeveer 1:16
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#9
|
|||
|
|||
![]() Vraagje: Hoe zet ik constante druk op de wastegate?
Maw: waar haal ik die druk vandaan? |
#10
|
||||
|
||||
![]() Jouw turbo bouwt druk op.
![]()
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#11
|
||||
|
||||
![]() 1:22 jeetje, lekker. Ik zit met m'n PD blok bij normaal gebruik rond de 1:16,5
![]()
__________________
"73 Käfer ![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]() Denk dat dat of komt door een auto met storingen of een zware rechter voet
![]()
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#13
|
||||
|
||||
![]() Hou het maar op een zware voet
![]()
__________________
"73 Käfer ![]() Last edited by Roy 1.6 : 29-05-2011 at 10:19. |
#14
|
|||
|
|||
![]() Quote:
I know, duhhhh Maar zou je iets specifieker kunnen zijn hoe je het precies aansluit? Hij zit nu toch ook op de tutbo(slakkenhuis) aangesloten? |
#15
|
|||
|
|||
![]() Bert,
Als ik jouw foto's zo een bekijk dan heb je een slang vavaf het spruitstuk naar je MAP. Deze is gesplitst naar de klep welke de wastegate aanstuurt. Je zou hiervoor dan de slang naar de LDA kunnen gebruiken. Of zeg ik nou gekke dingen? ![]() |
#16
|
||||
|
||||
![]() Het komt allemaal van de turbo af.
En die slang is inderdaad gesplitst naar de MAP, LDA (magneetklep) en Wastegate (magneetklep) Alleen nu loopt er geen directe slang meer naar de LDA, maar die gaat via een magneetklep in verband met de ECO.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#17
|
|||
|
|||
![]() Intressant topic. Hoe werkt die wastegate dan precies?
Ik snap dus dat het een klep is, die door luchtdruk bediend wordt. Vermoedelijk gaat de klep open bij een bepaalde druk om de turbo te beschermen tegen een te hoge druk. Hoe zit dit? |
#18
|
|||
|
|||
![]() Het enige wat ik hierop kan bedenken is dat de eco schakelaar en dus de klep in de vacuumleiding die de wastegate aanstuurt ingeschakeld moet worden op een moment waarbij de turbo druk dusdanig hoog is dat de wastegate geopend wordt, alleen is dan altijd de vraag op welke druk hij precies ingesteld wordt. Dat valt dan wel weer af te leiden natuurlijk met een achteraf ingebouwde drukmeter.... Klopt deze redenering ongeveer?
|
#19
|
|||
|
|||
![]() dan ben ik benieuwd,
voor de eco mode heb je dus bijde kleppen nodig? als je die twee kleppen er dus tussenin zet, ben e ook meteen klaar voor de apk / roetmeting? of moet je daarvoor alsnog de pomp terug draaien? gr roel
__________________
Gtsi-® Automotive Test Engineer. |
#20
|
|||
|
|||
![]() Ik vind dit soort DIY-oplossingen echt te gek! Super creatief gedaan! Zoveel pk's en nog superzuinig rijden ook
![]() Groet Coen Last edited by Coen72 : 23-01-2013 at 22:35. |