![]() |
|
|||
|
|||
![]() ik heb nu een nieuwe woofer gekocht
en wil daar nu een kist voor maken. ik heb gekeen op deze site: http://www.12vhifi.nl/subkisten.html maar daar staat: het netto volume ?? maar hoe bereken je dat is dat gewoon volgens de diameter van de subwoofer of moet dat nog berekent zijn met het aantal watts de woofer is een dubelle spoel van 150watt dus 300watt totaal. weet iemand hoe je dat moet bereken? ik dacht aan iets van 60l wat denken jullie thnx |
|
||||
|
||||
![]() je kan niet zomaar een kist maken, daar heb je eerst de t&s parameters van de sub nodig en moet je een kist laten berekenen. of je moet de kist bouwen welke geadviseerd word door de fabrikant.
netto volume is inhoud van de binnenkant van de kist, min woofer en min eventuele poort. |
|
|||
|
|||
![]() ja ik weet wat netto volume is maar hoe moet je dat berekenen
|
|
||||
|
||||
![]() Kist zit meestal tussen de 30L en de 45L.
Als jij bepaalde afmetingen neemt kan je het volume in M³ berekenen. Dit kan je dan omzetten naar het aantal L. Voorbeeld: Als je een kist neemt B x L x H (0.4m x 0.7m x 0.5m) = 0.14m³ m³=> x100 => L 0.14m³ => x100 = 140L Dit is veel te veel maar het is om je ff een voorbeeld te geven. Zo kan je gaan spelen met de verschillende lengte's van de zijden van je kist. Tot je ongeveer op het juiste aantal L zit. Je moet ook ff het aantal m³ berekenen wat je woofer inneemt. Ik meet hiervoor de hoogte vanaf onderkant spoel tot onderkant ring - de dikte van je plaat. en dan pak ik de diameter van de spoel. Met deze 2 maten kan je dan het volume van een koker berekenen. Hier nog een handige site om eenheden om te zetten. klik Hopelijk kom je wat verder ![]()
|
|||
|
|||
![]() maar het probleem is niet om te bereken hoeveel netto volume ik heb met een bepaalde lengte ven breetes en hoogtes e d dat weet ik ook.
maar de vraag is hoeveel volume ik ongeveer nodig heb, niet hoe ik ze krijg. mijn woofer neemt 3 l in beslag |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Dan maak je een kist van max 40L. + 3L woofer. De meest voorkomende volume's liggen tussen de 30L en de 45L
|
|||
|
|||
![]() Misschien heb ik ergens overheen gelezen?
Ik lees namelijk nergens of je een dichte of open kist wilt. |
|
||||
|
||||
![]() als je mn reply leest zie je je antwoord.
en misschien makkelijk te vermelden om welke sub het gaat! @jel, hangt af van de grootte van de sub, ik weet de maat namelijk niet. en een gok doen kan alleen als je de sub gesloten laat spelen, doe dit niet met een gepoorte kist, dan hou je je sub niet lang heel. |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Ja als je de gegevens gebruikt die een fabrikant aanraad, weet je wat je moet doen. Alleen ik als lezer open dit topic en lees. Maar veel mensen laten gesloten of dicht afhangen van persoonlijke smaak. Uit jouw eerdere reply maak ik niet op aan welke kisttype het beste gedacht kan worden. |
|
|||
|
|||
![]() ik was van plan een gesloten kist te maken
de gegevens van de fabrikant heb ik niet heb hem niet zelf gekocht die woofer het is een rockford fosgate limited edition punch woofer 2X 150Wspoel met een diameter van 30 cm ![]() ![]() ![]() op de laatste foto zie je hoe hij gemonteerd was voor ik hem had in een golf3 cabrio Last edited by niels hubrecht : 23-03-2011 at 22:28. |
|
|||
|
|||
![]() Google is je vriend
![]() http://www.rockfordfosgate.com/rftech/box_advisor.asp Ze hebben zelfs een eigen bereken tool. Als je trouwens geen documentatie of gegevens van de woofer hebt, hoe weet je dan hoe je hem gaat aansluiten of nog erger, wat voor voeding hij nodig heeft ! 2x150w zeg zo helemaal niks.. Is het 2x150w RMS, 2x150w max. (lijkt me sterk) of vond de vorige eigenaar dat 2x150w goed speelde ? Het lijkt me trouwens ook heel erg handig om de impedantie van beide spoelen te weten ![]() |