Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 16-04-2012, 20:09
Bastiaan86's Avatar
Bastiaan86 Bastiaan86 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 326
Default Golf 2 afgekeurd, en nu...

Hallo iedereen,

Vandaag is bij de apk keuring mijn mk2 flink afgekeurd.

Het volgende scheelde eraan:

- 2 banden te weinig profiel;
- motor loopt niet goed waardoor 4-gasmeting niet goed was (niet bekend wat de oorzaak is);
- 1 stuurkogel;
- beide remmen achter;
- 1 rem voor loopt aan;
- maar het slechtste denk ik: er zitten scheuren in de bodemplaat, zal flink aan gelast moeten worden (zit onder stoelgeleiders).

Mijn vraag is misschien lastig te beantwoorden maar op wat voor kosten moet ik rekenen. Heb nu namelijk echt geen idee. Afhankelijk van het bedrag wil ik een beslissing maken wat ik nu met de auto ga doen...

Alvast bedankt!
Reply With Quote
  #2  
Old 16-04-2012, 20:21
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Als je het laswerk zelf kunt, kost je je hoogstens wat gas/lasdraad en wat plaatstaal. De rest ben je toch gauw een 250 euro kwijt. Mits het niets ernstigs is met je blok.

Heb je de co al af proberen stellen?

Wat voor motor betreft het?

En een 4 gasmeting hoeft trouwens niet bij zo'n oude auto
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #3  
Old 16-04-2012, 20:25
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Schatting..... 500 euro, hangt er vooral van af wat jezelf kunt...
Reply With Quote
  #4  
Old 16-04-2012, 20:35
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

4gasmeting? das pas verplicht vanaf bouwjaar 1993! CO moet onder een bepaalde waarde liggen, dat wel. Maar dat is iets van 0,5 of zelfs nog meer als je geen kat hebt.

setje gebruikte banden bij de bandenboer: 70e
gebruikte stuurstang, sloperij of forum: 1 of 2 tientjes (beter is nieuw, ongeveer even duur, maar dan is de kans groter dat uitlijnen zeer noodzakelijk is.)
achterremmen: lopen aan? doen t niet? remverschil? wat is ermee aan de hand?
rem voor loopt aan: in het wiel? of blijft de klauw hangen?

Scheuren in de bodem... Laat m eens goed nakijken door iemand die vaker aan golfjes 2 heeft gelast. Scheuren in de bodem doet me denken aan een overblijfsel van een eerder ongeval? In elk geval, beurs zal je moeten trekken. Maar het belangrijkste is dat het geen simpele reparatie wordt. Eerst de bron van de scheuren achterhalen. Als dat rotheid is heb je geluk. Dan is het met lassen op te lossen. Maar structurele schade (ongevalschade) zou ik persoonlijk niet meer aan beginnen.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #5  
Old 16-04-2012, 21:15
gooigolf's Avatar
gooigolf gooigolf is offline
Forum junkie
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,831
Default

hallo .
die apk punten zijn wel te doen .
en hoeft niet heel veel te kosten ..
goeie gebruikte onderdelen dan moet het lukken
vrgr gooigolf ..
Reply With Quote
  #6  
Old 16-04-2012, 21:34
Bastiaan86's Avatar
Bastiaan86 Bastiaan86 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 326
Default

bedankt voor de reacties!

Het betreft een 1.3 MH (carb). Ik doe wel wat klein werk qua reparaties, maar deze dingen kan ik helaas niet.

De achterremmen doen het bijna niet meer.

Wat betreft die bodem zal ik nog wat nadere info vragen aan degene die gekeken heeft. Iemand anders nog eens laten kijken is een goed idee.

Voor een leuke prijs ga ik deze auto gewoon rijdend houden, hij doet t op wat kleine dingetjes na eigenlijk prima.
Reply With Quote
  #7  
Old 17-04-2012, 09:29
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Denk een 150e voor onderdelen
50e paar gebruikte bandjes.
10e stuurkogel.
25e remschoenen achter.
Nieuwe bougies 30e
Nieuwe filters 25e
Remklauw ffe het hoesje lichten en siliconenspray eronderdoor.
Laswerk geen flauw idee van hoe erg het is.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?

Last edited by tim_j : 17-04-2012 at 13:36.
Reply With Quote
  #8  
Old 17-04-2012, 19:57
Minomatic Minomatic is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 86
Default

Zelf vind ik de genoemde schattingen nogal laag maar ja, in de Randstad, waar ik woon, is alles duur dus misschien heb ik in het verleden gewoon te veel betaald. Op dit forum zitten natuurlijk ook bijna alleen maar mensen die het meeste zelf kunnen maken.
Ook ik kon met mijn G60 bij elke APK in de buidel tasten, maar het rijplezier was zo groot dat ik het er voor neer heb gelegd tot op het punt dat het duidelijk was dat het de jaren er na alleen maar gekker zou worden.

Dus wat ik zeggen wil; rijplezier speelt ook een rol bij hoe veel je wilt betalen. Kijk goed mee bij de reparaties, misschien kan je het daar na zelf!
En hou in je achterhoofd dat als je de Golf weg doet en later weer een Golf II wil, dat ze dan zo oud zijn dat probleemloos rijden onmogelijk is onder een aanschafprijs van 3500 euro (of niet soms?)...
Reply With Quote
  #9  
Old 17-04-2012, 20:10
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Woon zelf in de randstad en de prijzen zijn gebaseerd op waar je het goedkoopst de spullen kan krijgen (overal in NL) en op zelf monteren inderdaad! Als de topic starter een beetje handig is komt ie er wel uit.

www.mister-auto.nl
www.dolfvaneijk.nl
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #10  
Old 17-04-2012, 22:05
Bastiaan86's Avatar
Bastiaan86 Bastiaan86 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 326
Default

wederom bedankt voor de reacties

ben helaas niet zo handig dat ik betreffende reparaties zelf kan doen. bougies heb ik al wel vervangen :p Maar verder ontbreekt het mij aan het gereedschap en de ruimte.

Genoemde prijzen geven me wel hoop dat er misschien toch nog wat aan te doen valt (weet dat het geen garageprijzen zijn)

Maak me nog t meest zorgen om de bodemplaat. Zal hier nog met de jongen over overleggen die hem bekeken heeft.

Voor de rest, als deze golf het niet meer waard is komt er zeker weer een mk2. Probleemloos rijden daar reken ik ook zeker niet op, meeste reparaties die nu moeten gebeuren komen ook door het gebruik (afgelopen jaar toch wel 10.000 km mee gereden) en die reparaties zou ik met een andere mk2 net zo goed kunnen hebben. Ernst van de bodemplaat zal bepalen of daarmee nog wat te doen is zodat hij nu en de volgende jaren daarmee weer door de apk komt.

Als het nodig is, is er toevallig iemand uit regio Rotterdam/Dordrecht die ervaring heeft met lassen aan bodemplaten van een mk2?
Reply With Quote
  #11  
Old 18-04-2012, 18:19
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

en 10 000km is veel?
ik heb vorig jaar met mijn golf bijna 30 000km gereden:
problemen tijdens die vele km's: wiellager vooraan vervangen, demper vooraan vervangen, chauffageunit vervangen, remschijven en remschoenen vervangen.

vanaf januari doet men auto enkel nog hele korte ritjes, ondertussen als kapotte radiator gehad, kapotte koelwaterslangen, nu lekkende waterpomp, kapotte handrem...

heb hem nu al bijna 2jaar en de teller tikt door (heb nu bijna 393 000km op de teller).
aan u auto weet je nu tenminste al wat eraan scheelt en kan je herstellen, een andere aankopen kan weer een hoop miserie zijn die je in huis haalt. ook die andere is niet meer van de jongste en mogelijk heb je volgend jaar bij de apk weer dezelfde problemen
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #12  
Old 18-04-2012, 20:43
Mk1driver's Avatar
Mk1driver Mk1driver is offline
Forum junkie
 
Join Date: May 2006
Posts: 1,721
Default

Kun je eens een foto van die scheuren maken?
__________________
BMW E30 325i
Golf 7 highline business R
Reply With Quote
  #13  
Old 19-04-2012, 22:08
Bastiaan86's Avatar
Bastiaan86 Bastiaan86 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 326
Default

ik vind 10.000 op zich best veel voor zo een oude wagen, maar tot nu toe niet heel veel aan gehad. En het is idd, ik weet wat ik nu heb. Maar t wordt spannend of het het nog waard is.

Binnenkort gaat waarschijnlijk iemand uit t dorp even kijken, zal dan gelijk wat foto's maken
Reply With Quote
  #14  
Old 20-04-2012, 04:33
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

veel km's is in principe nooit een probleem voor een auto, maar altijd korte ritjes is nie zo gezond.

ik heb er geen probleem mee een auto te kopen met + 300 000km op de teller, want dan weet ik dat die altijd goed warm gereden is. autos met 50 000km op 20jaar tijd, das een heel andere vraag.

vanaf volgende maand zou ik 50 000km/jaar gaan doen met men golfje uit 88, en heb er het volste vertrouwen in dat die dat nog gaat doen. ik verwacht nog een 10tal jaar te rijden met het ding, en dan uitkijken voor een vervanger.

je rijd een VW, die zijn het vertrouwen waard. je kan in mijn signature zien dat ik vele fords heb, t zijn er wel allemaal van voor het tijdwerk dat die roestbakken maakten. een oude ford zou ik nooit vertrouwen om dagelijks mee te rijden (anders had ik een fiesta 1.6 of 1.8D gekocht). mijn keuze voor mk2 was: ze roesten amper (heel pak minder dan andere wagens). motoren zijn oerdegelijk, spotgoedkoop in aankoop, en masaal onderdelen van te vinden.

ik wil niet op zoek gaan achter een set deuren van een ford capri uit 1986. terwijl voor een golf, genoeg te vinden
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #15  
Old 21-04-2012, 17:05
Bastiaan86's Avatar
Bastiaan86 Bastiaan86 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 326
Default

zo vanmiddag heeft ie bij iemand uit t dorp op de brug gestaan. zag er idd niet best uit. de mensen die gekeken hebben schatten het in op een dure grap, aan beide zijden van de auto moet er minimaal 50x50cm uit. je zit op die plek ook met de draagbalk en leidingen die onder de auto lopen.

hier nog een foto die ik later op straat heb gemaakt:




je ziet hier goed een van de scheuren.

de totale kosten gaan me een beetje te gek worden. mocht iemand er nog wat in zien mag tie voor weinig weg, anders gaat ie 23 juni, als de apk verloopt, naar de sloop.
Reply With Quote
  #16  
Old 21-04-2012, 17:09
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Sloop ? Jammer... Maar haal dan asjeblieft eerst de bruikbare onderdelen er af. Er zijn altijd mensen op zoek naar onderdelen (dat kun je op het forum zelf al zien), en op die manier verdien je misschien nog een paar centen...
Reply With Quote
  #17  
Old 21-04-2012, 18:36
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

is die hele bodem nou ook gedeukt? Dit ziet eruit als het gevolg van een eerdere schade.

Weet niet wat de geschatte kosten waren. Maar als dit de enigste scheur is. Is het nog wel een reparatie waard.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #18  
Old 23-04-2012, 19:24
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Als dit alles is had je beter van tevoren even wat strijkkit erop kunnen smeren
Die scheur tast de stijfheid niet aan
Andere dingen zijn ook vrij gemakkelijk op te lossen
Reply With Quote
  #19  
Old 23-04-2012, 21:13
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
Als dit alles is had je beter van tevoren even wat strijkkit erop kunnen smeren
Die scheur tast de stijfheid niet aan
Andere dingen zijn ook vrij gemakkelijk op te lossen



En ook niet apk afkeur..
ik heb wel andere merken voorbij zien komen met rotte kokerbalken, stukje spatbordrand enz. ff meten en op enkele cm's na gewoon goedgekeurd hoor.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #20  
Old 23-04-2012, 21:15
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

beetje schoonborstelen,hammerite erop smeren en afkitten met carosseriekit en je kunt weer een jaar sturen,dit is geen scheur en zeker geen afkeur.is gewoon roest wat 2 plaatdelen van elkaar afdrukt.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum