Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (1 members and 0 guests)
RobertVoorst

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 12-08-2025, 18:48
PeterGTS PeterGTS is offline
Forum Newbee

Default 1.8 8v EX blijft 3000 toeren draaien.

Betreft 83er scirocco 53b
1800 8v EX motor
Handgeschakeld
Pierburg 2e2

Ben al dagen het internet aan het doorspitten, maar nog geen oplossing voor mijn probleem gevonden.

Mijn scirocco heeft altijd prima gereden. Zomer of winter, het maakte niet uit. Altijd starten, altijd probleemloos rijden.

Vorige week wilde ik gaan rijden. Blijft de motor op zo'n 3000 toeren draaien. Draai ik het contact uit, dan sputtert hij nog even door alvorens toch af te slaan.

Normaal draaide de motor bij koude start gedurende 5 seconden zo'n 3000 toeren. Daarna zakte het toerental naar ongeveer 1100 stationair.
Nu blijft het hangen op 3000 toeren. Ook als ik rem wil hij terug naar 3000 toeren.

Wat ik al heb gedaan:
Wax thermostaat in heet water gelegd. De pin komt bijna 1cm naar buiten. Gemonteerd op de carburateur wordt deze ook heet.

Vacuumslangen allemaal nagelopen op lekken.

Behuizing waar de spiraalveer inzit wordt ook heet.

Helaas heb ik van carburateurs -nog- weinig verstand, maar wil graag zelf deze fixen. Een weber dmtl erop is de laatste optie.

Wat mij opvalt is dat de chokeklep helemaal open staat. Hier zit totaal geen weerstand op.
Als ik deze met de vingers beweeg, bungelt hij heen en weer. Dit lijkt mij niet goed te zijn.

Ik hoop dat iemand mij in de juiste richting kan helpen om dit euvel te verhelpen.

Reply With Quote
Old 14-08-2025, 09:59
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict

Send a message via MSN to vagg freak

Heeft de carb een bimetaal gestuurde choke

Hoge toeren kan een vacuum lek zijn
Polo 6r
Reply With Quote
Old 14-08-2025, 12:00
Forum Newbee

Er zit inderdaad een spiraalveer in een thermostaatbehuizing die de chokeklep aanstuurt.
Deze behuizing wordt ook heet, dus er komt water langs.

Nadat ik de wax thermostaat in heet water gedaan heb is het toerental wel met 800 gezakt. Alsnog met 2200 te hoog.
Ook deze wordt heet als hij gemonteerd is.

Gisteren nog naar de werking van de 3 punt contactdoos (of hoe dat ding links op de carburateur mag heten) gekeken.
De pin staat volledig naar buiten. De schroefdraadpen van de gasklep steunt hierop.
Die pin gaat niet naar binnen. Met de hand kan ik hem naar binnen drukken, zodat het toerental zakt.
Het zwarte plastic vaatje (thermotijdventiel?? Met stekker en 2 vacuumslangen erop) heb ik vervangen voor een andere, zonder resultaat.

Ik zal nogmaals alle slangen nalopen op vacuumlekken.

Dit euvel kwam ook uit het niets. Dus acuut, zonder enige vorm van slecht lopen vooraf.
Reply With Quote
Old 14-08-2025, 17:35
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict

Send a message via MSN to vagg freak

Ff met remreiniger testen voor de vacuum lek

Met dit warme weer heb je niet echt een choke nodig paar keer gas geven voor het starten

Zo'n water choke/ thermostaat blijft ook weleens eens hangen door oxidatie dan blijft de motor verhoogd in toeren moet kunnen z schuiven
Polo 6r
Reply With Quote
Old 14-08-2025, 22:20
Forum Newbee

Vanavond nog het luchtfilter eraf gehad.
De chokeklep stond in gesloten positie.
Starten....3000 toeren. De chokeklep ging vrij snel open.
Bleef op 3000 toeren.
De choke werkt blijkbaar zoals het hoort.

Blijft wat mij betreft die 3 punts doos over waar de pin op de uiterste stand blijft staan.
Als ik die pin handmatig terug druk, dan hoor ik lucht ontsnappen. Ik weet helaas niet of dat goed of slecht is...

Als de buitentemperatuurmeter wat gaat zakken haal ik die 3 punts doos eraf en ga deze handmatig testen.
Met deze hitte moet ik even niet gaan sleutelen...
Reply With Quote
Reply

Posting Rules