Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 20-06-2004, 13:59
GTD Special's Avatar
GTD Special GTD Special is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 448
Unhappy Oliedruk?!

Ik rijd net op de autosnelweg en ik moest even iemand inhalen, om de afslag nog te kunnen halen. Na ongeveer 160 km/h moest ik dan ook behoorlijk hard afremmen om daarna een "s-bocht" in te duiken (recht links bocht). Toen ik bovenaan de bocht stond (was dus einde autosnelweg) begon m'n olielampje te branden in combinatie met m'n oliezoemer :frown: toen ik daarna weer optrok was het direct weg. Daarna heb ik maar even rustig aan gedaan... ik was toch al bijna thuis dus dat scheelt...

Wat kan dit zijn? Is door het hard afremmen, de oliedruk weggevallen of zo? Of heeft de oliepomp heel even geen olie aan kunnen zuigen?? Ik heb dit nog nooit gehad, en om eerlijk te zijn rijd ik ook nooit zo hard... maar nogmaals anders had ik de afslag gemist...

In de ongeveer 3,5 jaar dat ik deze wagen heb is dit pas de tweede keer dat ik uberhaupt over de 160 km/h heen ga, normaal rijd ik meestal tussen de 110 en 120 km/h

ps. oliepeil was goed, en olie + filter zitten er pas 4000 kilometer onder... oliedruksensoren zijn ruim een jaar geleden nog vervangen...

Ik denk dan ook dat ik van de week even de oliedruk laat meten... :frown:
__________________
Golf mkII ´91 GT Turbo Diesel Intercooler
VW Golf Diesel site
Reply With Quote
  #2  
Old 20-06-2004, 14:45
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,881
Default

Ik denk dat ie heel ff zonder olie heeft gezeten, de pomp
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 20-06-2004, 14:47
GTD Special's Avatar
GTD Special GTD Special is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 448
Default

Ik heb net weer even gereden en volgens mij is het probleem ontstaan door die "s-bocht".

Bij die hogere toerentallen (maakt eigenlijk niet uit in welke versnelling) zou het probleem zich altijd moeten voordoen. Ik heb m'n diesel eens in de 3e versnelling tot in de begrenzer gereden en daarna een afslag genomen (= hard remmen!) en er was helemaal niks aan de hand...

Dan zal de oliepomp (door het geklots?? van de olie) even wat minder olie hebben kunnen aanzuigen (of met eventueel wat lucht) en heeft dat "volgens de oliedruk sensor" een probleem opgeleverd, terwijl er eigenlijk helemaal geen probleem was...zo zie ik het tenminste.

Wat denken jullie?

Maar ik ga voor de zekerheid nog wel even m'n oliedruk laten meten. Is dat trouwens veel werk? Anders kan ik wel even tussendoor bij m'n garage langs, dan hoef ik tenminste geen afspraak te maken
__________________
Golf mkII ´91 GT Turbo Diesel Intercooler
VW Golf Diesel site

Last edited by GTD Special : 20-06-2004 at 14:49.
Reply With Quote
  #4  
Old 20-06-2004, 14:48
GTD Special's Avatar
GTD Special GTD Special is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 448
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Ik denk dat ie heel ff zonder olie heeft gezeten, de pomp
En zal dat echt schade hebben opgeleverd??
__________________
Golf mkII ´91 GT Turbo Diesel Intercooler
VW Golf Diesel site
Reply With Quote
  #5  
Old 20-06-2004, 17:29
GTD Special's Avatar
GTD Special GTD Special is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 448
Default

Iemand nog een idee

En of het werkelijk schade heeft opgeleverd??
__________________
Golf mkII ´91 GT Turbo Diesel Intercooler
VW Golf Diesel site
Reply With Quote
  #6  
Old 20-06-2004, 17:36
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Nee. Is niet fijn als ie niet genoeg druk heeft. das zeker, en als het vaker voor komt, gaat t nog schade opleveren ook.

maar 'ff geen druk'... joh als ik een beetje bruusk (lees: 15 km/u) achteruit rij en stuur, begint m'n MH ook te piepen.. puur doordat de olie naar 1 kant van het blok word geslingert..

Hard remmen: alle olie klapt tegen de voorkant van het blok.
S bocht, van links naar rechts

dus van voor naar achter van links naar rechts: daar word je blok ook gewoon misselijk van..

Oliepomp: Ooit z'n ding open gehad? Zitten alleen 2 tandwieltjes in hoor.. meer niet.

Also; Schade: wees niet bang. Misschien dat die kilometers 160km/u rijden meer slijtage oplevert dan 120 km/u.. maar dat ie 'ff' een seconde niet genoeg druk heeft.. ach..

Als ie daarna maar gewoon weer wel druk heeft..
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
  #7  
Old 21-06-2004, 10:25
GTD Special's Avatar
GTD Special GTD Special is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 448
Default

Quote:
Originally Posted by sjampoo
Nee. Is niet fijn als ie niet genoeg druk heeft. das zeker, en als het vaker voor komt, gaat t nog schade opleveren ook.

maar 'ff geen druk'... joh als ik een beetje bruusk (lees: 15 km/u) achteruit rij en stuur, begint m'n MH ook te piepen.. puur doordat de olie naar 1 kant van het blok word geslingert..

Hard remmen: alle olie klapt tegen de voorkant van het blok.
S bocht, van links naar rechts

dus van voor naar achter van links naar rechts: daar word je blok ook gewoon misselijk van..

Oliepomp: Ooit z'n ding open gehad? Zitten alleen 2 tandwieltjes in hoor.. meer niet.

Also; Schade: wees niet bang. Misschien dat die kilometers 160km/u rijden meer slijtage oplevert dan 120 km/u.. maar dat ie 'ff' een seconde niet genoeg druk heeft.. ach..

Als ie daarna maar gewoon weer wel druk heeft..
Ok, bedankt voor je antwoord. Ik dacht zelf ook dat het niet echt schade heeft kunnen opleveren. En waarschijnlijk heeft het allemaal te maken gehad met het "heftig" verplaatsen van de olie in het carter (door die irritante s-bocht). Het probleem heeft zich (tot nu toe) helemaal niet meer voorgedaan. En een oliedruk probleem treedt ook eerder op bij lage toerentallen, waarbij ik al helemaal geen problemen heb gehad...

Ik kijk het allemaal even aan, er is nu in ieder geval niks aan de hand. Mocht het lampje binnen een korte tijd weer gaan branden dan laat ik de oliedruk even meten
__________________
Golf mkII ´91 GT Turbo Diesel Intercooler
VW Golf Diesel site
Reply With Quote
  #8  
Old 21-06-2004, 13:26
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Ik sluit me helemaal aan bij het verhaal van Sjampoo. Mocht je voor de zekerheid toch je oliedruk willen (laten) meten, het is geen ingrijpende handeling en daarom ook niet duur bij de garage. Uiteraard kun je ook een oliedrukmeter kopen en inbouwen voor ongeveer hetzelfde geld, dan weet je het altijd. bv eentje van de Conrad (www.conrad.nl).
Reply With Quote
  #9  
Old 21-06-2004, 13:32
GTD Special's Avatar
GTD Special GTD Special is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 448
Default

Zo'n oliedrukmeter is misschien ook wel een idee

Het is alleen zo'n probleem om die dingen fatsoenlijk in te bouwen. Het mooiste is natuurlijk een oliedrukmeter en een olietemperatuurmeter...

Zijn die meters ook met een digitale weergave te krijgen, dat scheelt natuurlijk erg veel inbouwruimte (alleen het aflezen wordt er niet beter van), maar dan kan je ze zelfs boven elkaar inbouwen...
__________________
Golf mkII ´91 GT Turbo Diesel Intercooler
VW Golf Diesel site
Reply With Quote
  #10  
Old 21-06-2004, 13:36
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Ze zijn er wel hiero. Maar ik zou zeggen dat een analoge in een opslag af te lezen is. De inbouwvorm van deze digitale is alleen hetzelfde als de analoge (rond 52mm)
Reply With Quote
  #11  
Old 21-06-2004, 13:43
GTD Special's Avatar
GTD Special GTD Special is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 448
Default

Ok, bedankt. Maar zijn ze er niet die even groot zijn als het het digitale veld zelf? Anders scheelt het qua inbouwgrootte ook niks en dan kan je net zo goed analoge meters gebruiken...
__________________
Golf mkII ´91 GT Turbo Diesel Intercooler
VW Golf Diesel site
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum