![]() |
#21
|
||||
|
||||
![]() haha, ja dat is voor mijn ook een reden om er niet aan te draaien he. Als iemand met duidelijk zegt dat het op die manier kan. Dan draai ik er aan. Maar als ik het niet echt zeker weet. Dan blijf ik er liever vanaf.
Als ik hem start, en knijp die slang dicht. Dan blijft hij gewoon hetzelfde lopen. Alleen als ik gas geef en houd die slang dicht. Dan loopt hij niet meer mooi stationair. Het hele slangen gebeuren heb ik 3x na gekeken. En ook alles na gegaan met een kwast met benzine. Er was gewoon niks te vinden. Slecht starten heb ik niet. Bij die dagen waar het zon -10 was. Was het geen probleem één keer draaien aan de sleutel en hij liep. ( Maar even afkloppen. Morgen start hij niet meer haha.. ![]() Je helpt me zo over het forum al goed hoor. Als je zelf voor de auto staat is het natuurlijk makkelijker om iets te begrijpen,wat hij doet en niet doet. Maar ik heb op deze manier toch al hoop dingen geleerd. Alvast bedankt hiervoor ! ![]() Zijn er dan kenmerken waar je aan kunt zien dat de auto niet goed staat op de co schroef? Of is dat nergens aan de merken? Ik hoor het wel hoe het bij jou afloopt ![]() Groeten, Gino |
#22
|
|||
|
|||
![]() Ergens aan merken... er zijn een aantal problemen die veroorzaakt kunnen worden door een verkeerd CO. slecht stationair is er één, inkakken bij wegrijden is er ook één.
Je moet je zo voorstellen dat het KE-Jetronic systeem meestal wel helemaal werkt, het kan goed inspelen op andere weersomstandigheden en fasen in het warmlopen of bepaalde belastingen. Maar het ouder worden van de motor, daar regelt ie niet zo best voor bij en daarom zal je hem ook alleen maar perfect krijgen als de motor zelf dat ook weer is. Neemt niet weg dat je een oude motor toch goed draaiend kan krijgen. Wat alleen vaak gebeurt is dat garages of vorige eigenaars die niet zoveel verstand hebben van het syteem, een probleem oplossen door symptomen te bestrijden. Het CO iets verdraaien zodat hij lekkerder loopt of het stationair iets hoger zetten zodat hij niet uitvalt, terwijl eigenlijk een defect component zorgt dat hij in een noodloop zit. Dit is uiteraard geen structurele oplossing. Maar er zijn zoveel componenten die problemen kunnen veroorzaken en het zijn er vaak nog eens meerdere. Schiet me ineens te binnen: had je de ontsteking al eens met stroboscoop bekeken?? |
#23
|
||||
|
||||
![]() Ja, dat kan ik wel begrijpen. Heb eigenlijk niet zo veel last van die symptomen. Had alleen last van, bij het wegrijden dat wegzakken. Maar dat is nu weg met de nieuwe STK.
Jammer genoeg zit mijn probleem er nog altijd in ![]() ![]() De ontsteking heb ik nog niet na gekeken. Maar als deze niet goed zou staan, zou de motor toch ook problemen hebben in de hogere toeren? Als hij vermogen moet leveren? Dat heeft hij namelijk niet? Jij al verder met jou probleem? Groeten, Gino. |
#24
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Ja en nee. Ik heb de stroom gemeten en die was 20 mA welke ik met het co heb kunnen terugdraaien naar 10 mA. Hij liep toen zuiverder stationair. Maar het is nog niet zo perfect als ik het zou willen en niet het volle vermogen. Ik vrees dat ik niet onder een revisie uit kom. De fluctuatie die je had, hoeveel was dat rond die 6 mA? max 1 mA of schommelde hij meer? |
#25
|
||||
|
||||
![]() Ow, dat weet ik niet meer zo precies, het meeste liep hij stationair op 8 mA, Ik zal kijken dat ik binnenkort nog eens even meet. Want het is me nu beetje te koud buiten
![]() ![]() Dus jij kon de CO afstellen d.m.v. de stroom te meten en hem op 10 mA te regelen? |
#26
|
|||
|
|||
![]() idd.
steeds een klein beetje draaien en onthouden wat je doet, dan sleutel weghalen en een keer gas geven, dan aflezen je hoeft maar iets te draaien voor een paar mA |
#27
|
||||
|
||||
![]() Ok, dan moet ik het toch maar eens voorzichtig misschien proberen
![]() |
#28
|
|||
|
|||
![]() Dat heb ik ergens in een artikel op internet gelezen. Als je het niet vertrouwd moet je het niet doen. Je zit er al erg dicht bij.
|
#29
|
||||
|
||||
![]() Maar is het bij jou wel goed gekomen dan? Met het regelen naar die 10 mA? Wil dat anders toch wel eens proberen.
|
#30
|
|||
|
|||
![]() Hij loopt nu lekkerder stationair en hij start in een keer. Daarvoor moest ik wel eens wat gas bijgeven.
Maar om eerlijk te zijn had ik dit op gehoor ook wel gekund. Het voordeel van de PL is dat je een stat. regelklep hebt, dus je kan je stationair schroef helemaal dicht draaien en dan regelt hij de rest. Als je het co dan verdraait en hij gaat beter lopen weet je dat het door een beter mengsel komt en niet doordat hij wat harder stationair draait door een rijker mengsel b.v. |
#31
|
|||
|
|||
![]() Ik lees net dat de tolerantie tussen 4 en 16 mA ligt, dus je zit goed...
|
#32
|
|||
|
|||
![]() Gino: Ik kwam dit tegen:
http://volkswagen.forum-xl.nl/viewt...hp?f=383&p=1283 Ze hebben het daar over de impuls verhouding, maar ik wwet niet zeker wat daar bedoeld wordt. Zou dat de duty cycle zijn van het signaal dat naar de STK gaat?? heb jij (of iemand anders) daar enig idee van?? |
#33
|
||||
|
||||
![]() Hmm, dus de stroom van het stationair, kan schommelen tussen 4 en 16 mA. Dus dan zit hij bij mij nog goed in de buurt
![]() Die site is inderdaad best interessant. Ik heb hem eens opgeslagen. Was een lange dag vandaag. Dus zal hem binnenkort eens goed doorlezen. En dat met die duty cycle, had iets met die hoekmeter te maken dacht ik. Daar zit ook een aansluiting van onder de motorkap. Waar je die tester op kunt aansluiten. Groeten, Gino. |
#34
|
|||
|
|||
![]() Nou, als je hem afleest ergens tussen 4 en 16 mA dan hoef je niets af te stellen. Ligt hij er buiten dan stel je hem af op 10 mA. Maar je kan er dus aan draaien tot hij op 10 staat.
Het is maar een eerste instelling, de computer kan hem in dat gebied verder goed bijregelen, maar daarbuiten redt hij dat niet. Ik begin toch het idee te krijgen dat die impuls verhouding de verhouding is tussen klep open en klep dicht. Als je aan de schroef draait op de gasklep laat je een vaste hoeveelheid lucht binnen en zal de verhouding wijzigen om toch het toerental aan te houden. Ook deze hoort op een optimale waarde te worden afgeregeld om te zorgen dat bepaalde schommelingen kunnen worden afgeregeld door de compu. Leer zo steeds meer van het systeem... nu even kijken hoe ik dat ga aflezen... Heb jij enig idee wat de andere twee testaansluitingen doen. Een is de foutlezer van de ontstekingsunit en de ander zou iets met de bobine zijn... is dat toerental? eens meten! |
#35
|
|||
|
|||
![]() Nou ik heb net even wat momenten met de auto doorgebracht om hem af te stellen.
Ik kwam erachter dat ik een heel mooi apparaatje heb: een moto multimeter van tektronix. Daarmee kan je die impulsverhouding meten. Netjes op 29% gezet en het CO op 10mA en hij loopt heerlijk. Toerental regelt ie netjes op 850. Ik kwam er alleen achter dat mn koude start ventiel niet spuit... hij krijgt geen signaal. Misschien mn termotijdventiel kapot. Had jij al eens gemeten wat het toerental was stationair? |
#36
|
||||
|
||||
![]() Hey,
Sorry ik heb diverse dingen aan de auto kapot gehad ![]() groeten, Gino. |
#37
|
|||
|
|||
![]() Nou hij liep eigenlijk perfect, alles afgesteld.
Toen heb ik de distributieriem vervangen en nu loopt hij beroerd, maar heb nog geen tijd gehad om goed te kijken. Ik denk dat de luchtpijp lekt. Er zat een omgebogen stuk in op de plek waar de beugel zit. Hoop dat ik dit nog kan maken. Kan ik je nog helpen met je problemen? |
#38
|
||||
|
||||
![]() Ja, ik was eigenlijk van plan om toch eens aan de CO schroef te draaien, En met behulp van de ampère meter hem op 10 mA te gaan regelen. Zo te horen is dat wel goed gelukt bij jou. Want ik zag dat ik het gat bij de spinnenkop er in heb zitten. Dus ik zou er zo aan kunnen draaien.
Dat met die stekkertjes had ik ergens opgeschreven dat moet ik nog eens even gaan zoeken. Waarvoor die allemaal waren. Maar ik snap eigenlijk niet echt hoe dat met die impuls verhouding zit. Heb er al meerdere dingen over gelezen. Snap het alleen niet echt wat hier de bedoeling van is. En volgens mij heb ik niet eens zon meter, Zijn die duur? groeten, Gino. |
#39
|
|||
|
|||
![]() Die ik heb was wel prijzig, maar ik heb hem gelukkig kado gekregen.
Bij mij zitten drie stekkers, rood, geel en transparant. Uit mn hoofd was het de transparante, maar dat merk je snel genoeg. De impulsverhouding (of eigenlijk duty cycle) is het percentage van een volledige cycle dat het signaal hoog is (of juist laag). Dit signaal stuurt de STK. Hoe hoger de IV hoe langer de STK open is en dus hoe meer lucht er in de inlaat komt en hoe hoger de toeren. Het regelsysteem regelt het beste (kan het beste inspringen op veranderingen) wanneer de IV op 29% staat. Draai je de schroef dicht (rechtsom) dan moet alle lucht van de STK komen en zal de IV op 35-40 staan, maar zal de motor moeilijker lage toeren kunnen compenseren (hellingproef op de koppeling zonder gas). Draai je de schroef te ver uit, dan komt er standaard te veel lucht in de inlaat en kan de STK dat niet terugregelen (IV <20%) en zal het stationair toerental boven de 850 uit komen. Heb je geen goede meter, dan zou je hem ergens halverwege kunnen zetten tussen helemaal dicht en het punt waar de toeren gaan oplopen boven 850 rpm. Dan zit je bij benadering al een end in de goede richting. Je weet je bent super welkom om in mn garage langs te komen, maar helaas is de afstand groot. Je hebt ook geen oscilloscoop toevallig? Een heel verhaal, hoop dat je er wijs uit kan... Nog een laatste tip: ga je aan het CO draaien, haal dan steeds de inbus eruit, gooi toeren naar +3000 en laat de ampere waarde even stabiliseren voordat je verder draait, dat kan soms wel eens 30 seconden duren voordat hij echt constant wordt. |
#40
|
||||
|
||||
![]() Deels snap ik het wel. Ik heb wel een oscilloscoop kan ik deze daarvoor ook gebruiken? Ik moet eerlijk zeggen het is wel een tijd geleden dat ik hem heb gebruikt.
![]() Waar woon jij dan ergens? Is het echt zo ver dan? Alvast bedankt voor de informatie ![]() Groeten, Gino. |