Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 03-07-2010, 15:02
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Angry 1600 Diesel stop ermee... :(

Hallo!

Vanmorgen op weg, binnen een km stop de ouwe trouwe diesel... Het ding met schrapende herrie en onregelmatige loop de stoep op laten rollen, motor ging vanzelf uit.

Bij een keer proberen te starten met de ANWB meneer erbij -> veel schrapende herrie bij aanslaan, blijft niet lopen. geen geblaas uit luchtfilter.

De meneer zei dat mn klepstoters eruit liggen, of tenminste eentje. Ik heb werkelijk geen idee hoe ik die diagnose moet stellen, dus vandaar hier mn vraag. Ga ik de motor laten zitten en repareren, of ga ik een andere motor erin gooien??

Het gaat om een passat diesel uit 1983, dus ik vermoed mechanische stoters?? blok heeft 202k km erop zitten. al 20k met mij in de auto, blokje liep altijd heel mooi rustig en zonder tikken of haperen.

heeft iemand een idee wat het zijn kan? (ps de distributie is pas 4000km oud, en hij liep echt heel netjes!!)
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #2  
Old 03-07-2010, 15:20
caddy ron caddy ron is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 383
Default

Kan vanalles zijn, ik zou zeggen trek open en kijk een ander blokje kun je nog altijd erin leggen.
succes ermee.
Groetjes ron
Reply With Quote
  #3  
Old 03-07-2010, 18:59
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Voorgloeikamer los gelaten
Kop eraf en kijken
Kapot is het tog al
Reply With Quote
  #4  
Old 03-07-2010, 19:46
gooigolf's Avatar
gooigolf gooigolf is offline
Forum junkie
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,831
Default

hallo ...

idd wat golf mk2 zegt gewoon koppje eraf trekken dan weet je het ,,
klepstoter kun je wel zien als je klepdeksel eraf ligt ,
anders 100 euri heb wel blokje met 200.000 kms liggen .
vrgr gooigolf .
Reply With Quote
  #5  
Old 03-07-2010, 20:06
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

onder t klepdeksel is geen gekkigheid te zien... als ik t blok rustig ronddraai met een sleutel hoor je eigenlijk ook niets, ga je starten, dan is het bij het aanspringen herrie, en wil ie niet blijven lopen.

Ach, de turbodiesel ligt al uit de auto, nieuwe distributie en snaren dus ik denk dat het morgen blokje wisselen wordt
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #6  
Old 05-07-2010, 08:17
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Nou, hij rijdt alweer vrolijk als turbodiesel rond. vanmorgen ff 150km gereden, dat blokje zit wel goed!

Zal volgend weekend de kop eens lostrekken. hoe groot is trouwens de kans dat je distributie een tand verschiet?? zit er pas 4000km op, spanning voelde nog goed op de riem.
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #7  
Old 05-07-2010, 18:49
stij
Guest
 
Posts: n/a
Default

ja opzich kan dat altijd, je moet altijd voorzichtig rijden met nieuwe distributieriem,

dat is toch algemeen bekend, achja gelukkig is het weer opgelost

succes ermee!
Reply With Quote
  #8  
Old 05-07-2010, 19:55
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

opgelost met andere motor ja

de oude dieselmotor ligt te wachten op inspectie. die distributie zit er 4000km probleemloos en rustig op, dan is hij toch wel goed? trouwens, ik rijd ubarhaupt rustig met de diesel, vlot willen heeft toch geen zin
nouja, zie t komend weekend wel.

de TD die er nu in ligt heeft wel sinds zaterdag nieuwe distributie. Wat zijn een beetje de tips voor inrijden daarvan? hoe rustig is rustig? en hoeveel km staat daar ongeveer voor?? en moet je zo'n riem nog eens naspannen??
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #9  
Old 05-07-2010, 21:44
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Inrijden van een d-riem..!? Ik heb het wel eens vaker gehoord, maar is totaal onzin als je het mij vraagt. Een nacontrole kan nooit geen kwaad, maar een riem is een riem. Rek zit er weinig tot niet in. Al een aantal distributieriemen vervangen, even een proefrit en een nacontrole is genoeg. Na een paar 100km haal ik de kap er nog even vanaf om te zien of ie aangelopen heeft, that's it. Pin onderin en pluimen met die diesel!
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #10  
Old 06-07-2010, 07:04
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

pluimen doet ie wel


Wat is verder een beetje onderhoud wat je kan doen bij 275k? wat zijn de onderdelen die je nu in de gaten moet houden of vervangen om een lange levensduur te bewerkstelligen?
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #11  
Old 06-07-2010, 08:08
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

Krukaskeerringen beide kanten, waterpomp, klepdekselpakking, uitlaatspruitstukpakkingen
En.. warmrijden en goeie olie gebruiken om lange levensduur te bewerkstelligen..
(lang leven doen ze meestal wel)
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum