Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 11-07-2006, 23:02
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003

Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn

Ziet er netjes uit. Hoe is dat dan precies gedaan? Torsieveer vergrendeling binnenin de as verwijderd ofzo?
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
Old 11-07-2006, 23:02
vwleusden's Avatar
vwleusden vwleusden is offline
REALLY Bored

Send a message via MSN to vwleusden

Super gaaf zeg, vond die engelsman met zijn Samba met draaitafels ook erg cool op de laatste maal van VWEuro.
Reply With Quote
Old 11-07-2006, 23:34
Beetlefreak's Avatar
Beetlefreak Beetlefreak is offline
6k and counting...

Send a message via MSN to Beetlefreak

Quote:
Originally Posted by vwleusden
Super gaaf zeg, vond die engelsman met zijn Samba met draaitafels ook erg cool op de laatste maal van VWEuro.

DJ Ben! Maar die had geen airride

Flickr

Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers!
Reply With Quote
Old 12-07-2006, 10:08
Bussie komt zo's Avatar
Bussie komt zo Bussie komt zo is offline
No personal life

Send a message via MSN to Bussie komt zo

Quote:
Originally Posted by hajee
binnenschermen liggen in de laagste stand op de voorwielen, mét een plat bandje,

Best gevaarlijk.als er tijdens het rijden een slang klapt of balg kapot gaat, valt de bus op de banden, dan wil je niet weten wat er gebeurt.

Persoonlijk zou ik er altijd voor kiezen dat als alle lucht uit de balgen is de wielen nog gewoon kunnen blijven draaien.
Voor de rest ziet het er voor zover we kunnen zien netjes uit
Reply With Quote
Old 12-07-2006, 12:35
chrisjuh chrisjuh is offline
Forum junkie

Wow stoer, wist niet dat Gerrit dat kon!
Old 12-07-2006, 12:40
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder

Send a message via MSN to hajee

Quote:
Originally Posted by chrisjuh
Wow stoer, wist niet dat Gerrit dat kon!

niks voor jouw A4?of voor je cabriolet?
Reply With Quote
Old 12-07-2006, 13:22
Kevin20v's Avatar
Kevin20v Kevin20v is offline
No personal life

Quote:
Originally Posted by Bussie komt zo
Best gevaarlijk.als er tijdens het rijden een slang klapt of balg kapot gaat, valt de bus op de banden, dan wil je niet weten wat er gebeurt.

Persoonlijk zou ik er altijd voor kiezen dat als alle lucht uit de balgen is de wielen nog gewoon kunnen blijven draaien.
Voor de rest ziet het er voor zover we kunnen zien netjes uit

Hier ben ik het niet helemaal mee eens, bij mijn airride ligt de auto ook op de banden en de as raakt de stabilisatorstang + het chassis en als ik een beetje pech heb ligt ie met de ijzers aan de grond....

Laatst is er bij mij een slang (door een productiefoutje) geklapt, de slang die van de compressor via de waterfilter naar de kleppen/tank loopt... en ik kon gewoon naar huis rijden, terwijl zoals ik al eerder zei mijn auto in de laagste stand op de banden ligt en de aandrijfas tegen het chassis!

Wat gebeurt er nou als er een balg of slang knapt, dan gaat de compressor proberen de onderdruk in de tank bij te vullen...
Omdat de balg of slang of whatever stuk is lukt dit niet en houdt de compresser die blijft lopen het systeem enigzins op druk, daarom zal de auto/bus nooit onder het rijden helemaal op de banden/as/chassis "vallen"

Ik was hier in het begin ook zeer sceptisch over / bang voor, maar nu heb ik het meegemaakt vind ik het systeem echt super!
Trouwens als je een kwalitatief goede onderdelen gebruikt wat kan er dan gebeuren?
Hoogstens als je een beetje pech hebt zit er zo'n slangetje bij als in m'n systeem, maar dat was zo opgelost! stuk er vanaf gesneden en overnieuw bevestigd.

Meteen Bob opgebeld die vervolgens een Sterk staaltje Service liet zien en per direct een nieuwe slang opstuurde met excuses dat het überhaupt gebeurd is... Het gebeurde tegen de avond en de nieuwe slang lag de volgende morgen al in de brievenbus!

Heb nu al sinds Mei zo'n 5000 km ermee gereden, maar ik zou niet meer anders willen!
Reply With Quote
Old 12-07-2006, 13:26
vwleusden's Avatar
vwleusden vwleusden is offline
REALLY Bored

Send a message via MSN to vwleusden

Quote:
Originally Posted by Beetlefreak
DJ Ben! Maar die had geen airride

Die ja, airride geef ik niks om... ging mij meer om de geluidspruductie in die bus
Reply With Quote
Old 12-07-2006, 14:54
Bussie komt zo's Avatar
Bussie komt zo Bussie komt zo is offline
No personal life

Send a message via MSN to Bussie komt zo

@kevin. Goed nou konden de wielen bij jou nog redelijk vrij draaien.
Als ze echt klem lopen dan sta je midden op de snelweg stil.Gett my point..
Neemt helemaal niet weg dat het super rijdt.
Ben er zelf ook me bezig maar probeer er voor te zorgen dat mijn banden ten alle tijden vrij draaien.
wat geeft het voor meer waarde dat ze klem lopen als je er gewoon een eindstop op kan maken, tis tenslotte voor je eigen veiligheid.
Reply With Quote
Old 12-07-2006, 15:10
Kevin20v's Avatar
No personal life

Quote:
Originally Posted by Bussie komt zo
@kevin. Goed nou konden de wielen bij jou nog redelijk vrij draaien.
Als ze echt klem lopen dan sta je midden op de snelweg stil.Gett my point..
Neemt helemaal niet weg dat het super rijdt.
Ben er zelf ook me bezig maar probeer er voor te zorgen dat mijn banden ten alle tijden vrij draaien.
wat geeft het voor meer waarde dat ze klem lopen als je er gewoon een eindstop op kan maken, tis tenslotte voor je eigen veiligheid.

Dat klopt, maar dat gaat bij mij helaas niet meer... de dempers aan de voorzijde heb ik laten inkorten zodat ie zo laag mogelijk kan!

Ligt natuurlijk ook aan de velgen, helaas is voor 18 inch geen plattere band meer mogelijk dan die ik nu heb liggen!

edit:

De compressor blijft druk leveren zolang de tank niet op de ingestelde bar waarden is... daardoor kun je de auto wel nog omhoog zetten als er een slang stuk is!

Wat zo'n balg doet als ie stuk gaat durf ik niet te zeggen, feit is wel dat als je de complete as dus 2 balgen met 1 leiding aanstuurt de auto nooit zomaar ineens omlaag zakt maar dat je merkt dat de auto langzaam zakt!
Dus lijkt mij dat je altijd nog tijd genoeg hebt om af te remmen.

De balgen zou ik een iets groter formaat kiezen voor een bus, ik weet niet hoe zwaar zo'n busje is.

Maar het lijkt me dat een spijlbus afgeladen met geluidsapparatuur, zwaarder is dan een golfje...
En voor zover ik kan zien zijn dit net zo'n grote balgen als er onder mijn golfje zitten

Last edited by Kevin20v : 12-07-2006 at 15:16.
Reply With Quote
Old 12-07-2006, 15:14
Melvin Melvin is offline

kev: je verhaal klopt niet helemaal natuurlijk... als je balg scheurt/klapt of wat dan ook, kan het idd zo zijn dat de compressor de boel nog op druk houd... maar dat is alleen bij een kleine scheur... het kan net zo goed zo zijn dat de compressor het dan niet aankan en je de lul bent... sowieso kunnen de meeste compressors niet 100% draaien
Reply With Quote
Old 12-07-2006, 15:29
Kevin20v's Avatar
No personal life

Quote:
Originally Posted by MellyVille
kev: je verhaal klopt niet helemaal natuurlijk... als je balg scheurt/klapt of wat dan ook, kan het idd zo zijn dat de compressor de boel nog op druk houd... maar dat is alleen bij een kleine scheur... het kan net zo goed zo zijn dat de compressor het dan niet aankan en je de lul bent... sowieso kunnen de meeste compressors niet 100% draaien

Dat klopt ik was dan ook nog een edit aan het doen!

Waarin ik uitleg dat ik niet kan voorspellen wat een balg doet als deze scheurt/ontploft.
Ik heb er vertrouwen genoeg in om zelf zo rond te rijden, ook voor de rdw/apk is het geen probleem dat een aandrijfas of band het chassis raakt!

Daarbij is een goede balg van een dergelijke kwaliteit dat deze niet zomaar zal scheuren, er zijn genoeg voorbeelden bekend die al jaren op airride rijden.
Natuurlijk zijn er ook gevallen bekend van mensen waarbij wel een balg scheurde, meestal zijn dit extreme gevallen waarbij een brede velg met een hoge et gemonteerd werd waardoor het geheel ging schuren en daarna de balg klapte.

Niet meer dan logisch lijkt mij, dus bij deze als je airride hebt, plaats niet zomaar iedere velg, maar let op of de boel ook vrij loopt!

Nogmaals ik zie het probleem niet zo, als ik er geen vertrouwen in had zou ik zo niet rond rijden! Daarbij geld nog altijd slechte verhalen gaan sneller dan goede verhalen.
Reply With Quote
Old 12-07-2006, 15:30
Berserker's Avatar
Berserker Berserker is offline
Married to PC

ja maar die balgen zijn berekend op vrachtwagens, dus voor lang en zwaar gebruik dus echt snel scheuren zullen ze niet...

maja tging volgens mij om een pracht van een t1
Richard is net een duitser... alles zum hause im keller
Reply With Quote
Old 12-07-2006, 15:33
Kevin20v's Avatar
No personal life

Quote:
Originally Posted by Berserker
ja maar die balgen zijn berekend op vrachtwagens, dus voor lang en zwaar gebruik dus echt snel scheuren zullen ze niet...

maja tging volgens mij om een pracht van een t1

Je hebt zoveel verschillende soorten en maten balgen ik geloof niet dat als jij deze balg ziet dat je dan denkt dat deze berekend is op een vrachtwagen....

Dan ga maar eens naast de eerste de beste vrachtwagen rijden, die balgen zijn ongeveer 2x groter dan een balg die op een personenwagen gemonteerd zit!

Ik wil niet offtopic blijven gaan, maar ik wil even aangeven dat een airride systeem dat als ie op z'n laagst ligt op de band ligt niet echt een probleem hoeft te zijn!
Reply With Quote
Old 12-07-2006, 15:34
Melvin Melvin is offline

voor vrachtwagens heb je hele andere balgen ze zijn niet zo gek om er extreme balgen onder te doen... natuurlijk zullen ze wel de krachten aan kunnen die erop komen!

ben benieuwd hoe het systeem onder deze t1 precies werkt... want met airshocks had je mss hetzelfde kunnen bereiken?
Reply With Quote
Old 12-07-2006, 15:34
Berserker's Avatar
Berserker Berserker is offline
Married to PC

ok maar ze worden niet speciaal gemaakt voor air-ride, maar voor hevig gebruik, dus de kans op scheuren is vrij klein...
Richard is net een duitser... alles zum hause im keller
Reply With Quote
Old 12-07-2006, 15:36
Kevin20v's Avatar
No personal life

@MellyVille: precies

Ik ben hier ook erg benieuwd naar, omdat de torsieas in eerdere gevallen een probleem was.
Daarom had Jasper op zijn T4 alleen aan de achterzijde airride
Reply With Quote
Old 12-07-2006, 17:16
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder

foto van de voorste veerbalg, as is opengewerkt, torsiepakket eruit, zie foto:

Reply With Quote
Old 12-07-2006, 19:25
sjef sjef is offline
VW Enthousiast

Vind de balg van de vooras maar erg raar staan. Je maakt mij niet wijs dat de balgen zo optimaal kunnen werken of dat de levens duur zo niet beinvloed word. Wij hebben hier ook een set geleverd van CE voor de bus van rusty 67 en dat zag er allemaal heel anders uit. De balgen voor komen dan recht te staan en achter zitten ze niet zo dicht tegen de band. Hoe zit het overgens met je schokbrekers. CE benadrukte ons toen extra om speciale schokbrekers te gebruiken omdat juist de combi van goede balgen met goede schokbrekers het geheel goed en veilig maken. En volgens mij heb je de zelfde balg nl die van firestone. Al met al een leuk project hoop dat het lang goed blijft werken.

Sjef
Reply With Quote
Old 12-07-2006, 19:49
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder

Quote:
Originally Posted by sjef
Vind de balg van de vooras maar erg raar staan. Je maakt mij niet wijs dat de balgen zo optimaal kunnen werken of dat de levens duur zo niet beinvloed word. Wij hebben hier ook een set geleverd van CE voor de bus van rusty 67 en dat zag er allemaal heel anders uit. De balgen voor komen dan recht te staan en achter zitten ze niet zo dicht tegen de band. Hoe zit het overgens met je schokbrekers. CE benadrukte ons toen extra om speciale schokbrekers te gebruiken omdat juist de combi van goede balgen met goede schokbrekers het geheel goed en veilig maken. En volgens mij heb je de zelfde balg nl die van firestone. Al met al een leuk project hoop dat het lang goed blijft werken.

Sjef

nou ja, het werkt perfect;
echter ben benieuwd wat een CE setje kost.
en heb je foto's van die 67 rusty bus?
hoe zitten daar bijvoorbeeld de achterste balgen gemonteerd en waar?
laat eens zien hoe het daar onder zit, en ook graag foto van de voorkant dan.
heb je verder al onder andere bussen, of die van jezelf airride geplaatst?
en zo ja heb je daar foto's van?

grtn hj
Reply With Quote
Reply

Posting Rules