Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 10-10-2004, 13:16
Fred Fred is offline
Postwhore

Talking

Quote:
Originally Posted by Cabby 82 TDi
Er komt idd alleen olie boven als de motor rond draait. Maar dit doet ie met starten ook.....
Het duurt een behoorlijke tijd voordat de olie pomp olie naar boven heeft gepompt, dus het zal wel even duren met alleen de startmotor.

De klepstoters bij mijn auto kennen een verschil van 5-7mm. Dit is net zo veel als de gem. klepopening. Of te wel, de kleppen blijven mooi gesloten.

Dat zou wel heel erg veel zijn..de eigenlijke stoters, dus niet dat grote ding wat er vaak voor aan word gezien heeft hooguit een slag van 2 mm. De stoter is eigenlijk maar een heel klein dingetje met een doorsnee van pakweg 12 mm

Bovendien KAN door de constructie van de stoter niet alle olie er uitlopen ...alleen als de stoters losgeweest zijn EN gedemonteerd geweest zou er helemaal geen olie in kunnen zitten....

Bij demontage word er vaak wel olie in gedaan....maar zelfs al zou er helemaal niks in zitten is de slag zo klein dat de kleppen wel opengaan hoor
Reply With Quote
Old 10-10-2004, 13:31
Fred Fred is offline
Postwhore

Talking

Zie hier een complete stoter, terwijl de andere foto het binnenwerk toont
Je ziet dat het binnenwerk qua slag nooit 5 tot 7 mm kan maken

Reply With Quote
Old 10-10-2004, 13:32
Ron polo1f's Avatar
Ron polo1f Ron polo1f is offline
VW Enthousiast

Send a message via MSN to Ron polo1f

I'm with fred

@SANSAN, maar hij start dus nog steeds niet? kun je ook lokaliseren waar het "gesis" vandaan komt? of komt het gewoon omdat hij nu wél compressie heeft? distributie nog gecheckt?
BLOW

FOUR STROKE..........WHAT ELSE?

79' POLO 1F
82' POLO STEILHECK DAILY DRIVER
87' GOLF 2
Reply With Quote
Old 11-10-2004, 06:08
Cabby 82 TDi's Avatar
Cabby 82 TDi Cabby 82 TDi is offline
VW Addict

Send a message via MSN to Cabby 82 TDi

Ik wil niet moeilijk doen en hoef ook geen gelijk te hebben mbt een benzine uitvoering.
Ik weet 100% zeker dat bij mijn diesel de hydr stoters 5 mm halen. Degene die het wil komen bekijken bij mij thuis is van harte welkom.
Als je de kop er af haalt maak je toch zeker alles schoon incl. de stoters. Dus zitten ze zonder olie. Je bent tenslotte dan toch al bezig met de nokkenas. Kunt het dan maar beter meteen goed doen.
Reply With Quote
Old 11-10-2004, 08:39
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Ron polo1f
I'm with fred

@SANSAN, maar hij start dus nog steeds niet? kun je ook lokaliseren waar het "gesis" vandaan komt? of komt het gewoon omdat hij nu wél compressie heeft? distributie nog gecheckt?

Nou ik ga nu even kijken of de d-riem optijd staat. vanmiddag weet ik daar meer over. Dat gesis heb ik nog niet kunnen lokaliseren. Jullie horen het snel!
Reply With Quote
Old 11-10-2004, 12:13
Ron polo1f's Avatar
VW Enthousiast

Quote:
Als je de kop er af haalt maak je toch zeker alles schoon incl. de stoters. Dus zitten ze zonder olie. Je bent tenslotte dan toch al bezig met de nokkenas. Kunt het dan maar beter meteen goed doen.

ff of topic
als je goed kijkt op de foto's die fred gepost heeft, kun je zien dat er een kogeltje en een veertje in een stoter zit. die zitten er namelijk niet zomaar
als jij de olie uit je stoters kunt drukken als je ze eruit gehaald hebt, zijn ze toch echt wel aan vervanging toe. je hoort ze ook wel eens een hele poos doorratelen bij koude motor, dit betekent gewoon dat de kogelklep niet meer goed afsluit, en dus je olie eruit kan. klepstoters altijd op bedrijfstemperatuur controleren: pak je kleppendeksel eraf, en probeer vervolgens met een stukje hout (natuurlijk wel met de nok naar boven wijzend) om de beurt de klepstoters in te drukken lukt dit, dan zijn ze toch wel aan vervanging toe, ook bij een diesel
BLOW

79' POLO 1F
87' GOLF 2
Reply With Quote
Old 11-10-2004, 12:22
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast

Nou heb de distributie eraf gehaald. stond helemaal niet op tijd maar hij klinkt nu "goed", maar hij wil nog niet starten. (hij klinkt nu als een auto die niet wil starten ipv een auto die het nooit meer gaat doen ). Als eerst denk ik toch maar effe contoleren op vonk.
Reply With Quote
Old 11-10-2004, 14:33
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast

Question

Nou, hij start nog steeds niet hoor. Ik heb de distributie goed gezet, als de hulp "op tijd" staat, dus met puntje bij het kerfje van de krukaspoelie, wijst de rotor naar cilinder 1. de volgorde van onsteking klopt ook (1,3,4,2). heb een bougie eruit gehaald en hij vonkt. als ik de luchtfilter eraf haal is het goed nat (dus krijgt benzine lijkt mij). Er hangen geen stekkertjes/slangetjes meer los. Ik ben ten einde raad. Weet iemand nog wat??
heb alle benzineslangen vervangen en goed teruggedaan lijkt mij (aanvoer benzineslang gaat naar een ijzeren doos, komt er aan de zijkant weer uit, gaat naar een bovenliggend ijzeren doos, gaat er 1 slang terug naar de benz. tank, en 1 gaat naar de carburateur, toch?
Ik hoor het wel.
Reply With Quote
Old 11-10-2004, 14:48
Fred Fred is offline
Postwhore

Question

Quote:
Ik wil niet moeilijk doen en hoef ook geen gelijk te hebben mbt een benzine uitvoering.
Ik weet 100% zeker dat bij mijn diesel de hydr stoters 5 mm halen. Degene die het wil komen bekijken bij mij thuis is van harte welkom.

Ik wil ook niet moeilijk doen hoor, maar als ze dus uit elkaar zijn geweest moeten ze gevuld worden....en dat is ook heel simpel te doen hoor. Gewoon het gehele stotertje, dus NIET houder, dat deel waar de nokkenas oploopt in de olie zetten en een paar keer indrukken, dan vult ie zich zelf..

Zijn ze niet uit de houder geweest......is vullen niet nodig...

5 mm blijft een hoop, ook voor een diesel. Zelfs op grote GMC diesels waar die dingen toegepast werden en dan spreek ik qua stoter op een factor 10 groter haalden ze geen 5 mm.

Het gaat namelijk om de slag die de twee kleine zuigertjs maken..
Reply With Quote
Old 11-10-2004, 20:43
Cabby 82 TDi's Avatar
VW Addict

Mede doordat het niet de oorzaak bleek te zijn, staak ik mijn argumenten.

Desalnietemin is iedereen welkom. Tevens is er koffie beschikbaar.
Reply With Quote
Old 11-10-2004, 20:57
Tommy's Avatar
Tommy Tommy is offline
REALLY Bored

Send a message via MSN to Tommy

waar ligt Heusden?
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05
Reply With Quote
Old 11-10-2004, 21:12
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit

Send a message via MSN to Marco

Je hebt nu wel de krukas en de hulpas op tijd gezet maar staat de nokkenas wel goed?? 1 tandje kan het verschil betekenen tussen lopen of niet.
Old 11-10-2004, 22:58
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003

Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn

What he said...

Op de binnenkant van het nokkenaswiel staat een puntje. Dit puntje moet in rijrichting naar voren staan en gelijk staan met de bovenrand van je cilinderkop (met de klepdeksel eraf, en anders ´denk´ je de klepdeksel er af).

Op deze positie moeten de hulpas en krukas staan zoals eerder beschreven.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
Old 12-10-2004, 06:15
Cabby 82 TDi's Avatar
VW Addict

Quote:
Originally Posted by Tommy
waar ligt Heusden?

Een heel eind van Heerenveen

Omgev. Den Bosch
Reply With Quote
Old 12-10-2004, 10:34
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast

Ja, als de hulpas en de krukas "naar elkaar wijzen", heb ik uiteraard de het nokkenasriemwiel ook optijd gezet. daar kan het niet meer aan liggen. stel hij is verzopen, kan ik dan dat start pilot bebruiken. Wat is dat, een flesje met iets ofzo? Ik begrijp er nog steeds niks van hoor...
Reply With Quote
Old 12-10-2004, 10:38
Tommy's Avatar
Tommy Tommy is offline
REALLY Bored

Send a message via MSN to Tommy

start pilot is gewoon een zeer brandbaar goedje... zo te koop in de autozaak of een Halfords oid. (en nu niet zomaar brandbare goedjes erin gieten...

dagje of 2 laten staan is ook goed... en dan ook niet starten oid...

maar ik snap de frustraties e.d... die van mijn broer loopt ook nog niet... (Hij moet de hulpas nog eens proberen... maar verder precies hetzelfde tot nu toe... niks werkt)
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05
Reply With Quote
Old 12-10-2004, 10:43
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Tommy
start pilot is gewoon een zeer brandbaar goedje... zo te koop in de autozaak of een Halfords oid. (en nu niet zomaar brandbare goedjes erin gieten...

dagje of 2 laten staan is ook goed... en dan ook niet starten oid...

maar ik snap de frustraties e.d... die van mijn broer loopt ook nog niet... (Hij moet de hulpas nog eens proberen... maar verder precies hetzelfde tot nu toe... niks werkt)

Echt heel vreemd... ik ga maar die start pilot proberen. Ik heb ook alle vacuumslangetjes vervangen, kan het daaraan liggen (natuurlijk goed teruggedaan), dan zou die het op z'n minst een beetje moeten doen lijkt me. Als jullie er achter komen wat het is met de golf van je broer hoor ik dat graag.
Reply With Quote
Old 12-10-2004, 12:47
Ron polo1f's Avatar
VW Enthousiast

de laatste keer dat ik startpiloot heb gebruikt was bij een oude buldozer bij mijn oude werkgever, zelf ben ik er niet zo'n fan van, de drijfstanglagers krijgen ze namelijk flink op hun flikker, bij een oude diesel gaat het nog maar bij een benzine zou ik toch eerst proberen om te zoeken wat nu werkelijk de oorzaak is waarom hij niet start.
startpiloot blijft toch maar een lapmiddel.
heb je al eens gekeken of de acceleratiesproeier spuit als je het gas met de hand bediend? (ff luchtfilter eraf). om toch ff te controleren of de brandstofslangen goed zitten aangesloten.
je kan ook de verdeler iets losdraaien en vervolgens iets verdraaien, terwijl iemand anders de motor start
ik raad je toch ook aan om de ontsteking door iemand met ervaring goed te laten zetten als ie straks loopt.
als deze veel te vroeg staat, bestaat namelijk ook de kans dat je drijfstanglagers eruit lopen.
BLOW

79' POLO 1F
87' GOLF 2
Reply With Quote
Old 12-10-2004, 14:52
Ron polo1f's Avatar
VW Enthousiast

Quote:
Originally Posted by sjampoo
Kleine correctie:
Als de onsteking veelste vroeg staat, bestaat de kans dat de motor (onder last) gaat pingelen , en dat na verloop van tijd daardoor de drijfstanglagers eruit lopen.

Start Pilot gebruik je slechts 1 maal, om de motor te starten als dat op de normale manier niet werkt.
In Canada (en andere koude landen) zijn er echter systemen waarbij er standaard met startpilot (schroef-aansluiting) in de cabine word gestart (voornamelijk landbouw-diesels). Als jij met startpilot je drijfstanglagers vernield, wil ik wel eens weten HOE je dat doet :-)

ik heb in de autospeedway al veel motoren kapot zien draaien, alleen omdat de ontsteking veel te vroeg stond.
ff voor de duidelijkheid, ik kan hier wel heel ver op in gaan, maar dan is het voor de niet-monteurs onder ons helemaal niet meer te begrijpen.
het ideale moment van de uiteindelijke ontsteking van een normaal mengsel ligt op (of net na) het bovenste dode punt, dus als de zuiger helemaal boven staat. het begin van de ontbranding echter, begint al voor het b.d.p., als men er dan vanuit gaat dat het tijdstip van onsteking bij ether , dan wel startpiloot, veel sneller gaat dan bij gewone benzine, komt het moment van ontsteken te vroeg t.o.v. het bovenste dode punt van de zuiger. het mag toch duidelijk zijn dat dan de drijfstanglagers dan op een verkeerde manier belast worden. namelijk niet na, maar op, of zelfs voor het bdp.
heb je nooit een hard kloppend geluid gehoord bij het gebruik van startpiloot? waarschijnlijk weet je dan nu waar het vandaan komt.
BLOW

79' POLO 1F
87' GOLF 2
Reply With Quote
Old 12-10-2004, 14:54
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Ron polo1f
heb je al eens gekeken of de acceleratiesproeier spuit als je het gas met de hand bediend? (ff luchtfilter eraf). om toch ff te controleren of de brandstofslangen goed zitten aangesloten.

hoe herken ik de acceleratiesproeier? moet ik er echt benzine uit zien komen of slechts een beetje damp|?
Reply With Quote
Reply

Posting Rules