![]() |
|
|||
|
|||
![]() Kan me helemaal vinden in de reactie van BS autotune, ik denk dat er weinig sites zo duidelijk uitleg geven over de te verwachten service en producten als die van hun.
Alleen al aan de hand van hun site zou ik bij mijn volgende project bij hun aankloppen voor KDFI. Overigens ook een zeer professionele reactie van hun mbt tot de kritiek in dit topic. |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Nog niet uitgetest, de testopstelling heb ik ook net opgeruimd. Zodra ik tijd heb zal ik het eens even uittesten. |
|
|||
|
|||
![]() Afgelopen zaterdag heb ik de introductie cursus gedaan bij Jeroen
(BS autotune). Leuke dagje kdfi uitleg en alles wat bij zo'n systeem komt kijken. Ik ben zeker wijzer geworden, de €50 zeker meer dan waard. Er waren zelfs klanten uit belgië en duitsland, dat wil wel wat zeggen. Ik denk dat Jeroen een zeer goed bedrijfsconcept neerzet. Het is het bekende probleem dat bedrijven veel informatie aan klanten geven en er geen geld voor terug zien. BS autotune heeft een duidelijk beleid betreft het leveren van support. Als je getraint bent heb je recht op alle suport. Met de training van €50 denk ik dat de gemiddelde sleutelaar, die denkt aan het zelf installeren van een vrij programmeerbare injectie, weinig vragen meer heeft om zijn project tot een goed einde te brengen. Ik heb geen aandelen in het bedrijf, maar BS autotune springt in een gat in de markt waar veel bedrijven hun neus voor hebben opgehaald en dat is het uitleg geven over het gebruik van dit soort apparatuur. Mark
|
|||
|
|||
![]() Vorig jaar in mijn Golf3 een 20vt motor ingebouwd met kdfi, aanschaf, info, cursus e.d. bij Jeroen Bosma (BS-Autotune) gedaan. ik ben zeer tevreden over de kennis van Jeroen, uiteraard is het logisch dat hij kosten rekent als hij je helpt. Afstellen aan huis is ook geen probleem, binnen 1,5 uur was hij klaar met afstellen.
Heb nu een Golf4 GTI, hier ga ik volgende maand een kdfi v1.4 inbouwen. |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Ben benieuwd hoe dit je gaat verlopen. Ga je hiervan een topic bijhouden voor ons? |
|
|||
|
|||
![]() Ik heb al een poos zo’n kdfi liggen maar door de beperkte documentatie en tegenstrijdige berichten heb ik hem op de plank gelegd om er vervolgens heel lang niets mee te doen.
Nu wil ik het stof eraf vegen en hem toch maar eens gaan installeren, leuk najaar project! De KDFI ziet er van mij net zo uit: http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/102514.jpg dus er zitten twee drivers/IGBT’s? naast elkaar. Waar ik aanneem voor IGN A1 en IGN B1 Ik snap het verhaal ook nog steeds niet helemaal, ik sluit me aan bij de berichten hier over de KDFI. Mooi systeem maar de ondersteuning schiet te kort, Jeroen heeft juist in dit topic de kans gehad om een kleine basis terugkoppeling te geven aan de mensen welke er moeite mee hebben (w.o. ik!) Maar in plaats antwoorden te geven vult hij het aan met zaken welke (voor mij) alleen meer vragen oproepen. Extra IGBT? Pull up? Wat ik wil, is mijn luchtgekoelde 4 cilinder in een wasted spark gebruiken met een actieve bobine zoals BS-autotune heeft geleverd (VAG DIS Bobine BERU 4 Cilinder Actief). Moet ik nu de aansluitingen IGN A1 en IGN A2 op de KDFI (1.3) gebruiken om deze vervolgens te verbinden aan Trigger A+D en Trigger B+C? van de bobine Nee dus… Ik begrijp dat Johan het voor elkaar heeft gekregen, maar dat het volgens Jeroen eigenlijk geen nette methode is. Inmiddels heb ik contact gehad met Johan en als ik het goed begrijp gebruikt hij de twee signalen (welke normaal de drivers sturen welke parallel staan aan de primaire driver(s)) door de jumper SJ201 en SJ202 beide te verbinden. Zodra je dit hebt gedaan loopt het stuurstroompje door naar de eerste pin van de lege driver plek. Hier pakt hij dan de twee signalen weg door er een kabeltje in te solderen. Om deze vervolgens aan de pinnen 1 en 3 te verbinden van de VAG bobine. Is dat echt alles? en werkt dat nog altijd naar wens? Dan kan het er ongeveer zo uitzien: http://img404.imageshack.us/img404/2994/dsc04093j.jpg (bron: http://www.forums.turbobricks.com/s...=213604&page=20) (echter zitten hier nog veel experimentele draadjes aan) Aansluitingen IGN A1 en IGN B1 zijn dan verder ongebruikt (en worden de IGBT's ook niet meer gebruikt) Dat is dus kennelijk een manier om het aan de gang te krijgen, echter volgens de leverancier Bosma niet een "nette methode" -Wat is dan precies de 'pull up' methode waarover Jeroen het heeft (Jeroen mocht je meelezen, dit is je kans om het duidelijk uit te leggen!) Hij geeft op z'n eigen site het advies om het aan te sluiten zoals Johan het heeft draaien, echter vervolgens geeft hij hier in dit topic aan dat je het zelf anders doet aangezien de kans op schade of niet goed functioneren reëel is: "Overigens is bovenstaande methode voor bobine aansturing niet zonder gevaar: je hebt de processor uitgang rechtstreeks aan de bobine gehangen. Gaat het mis, dan is je processor en dus ook je KDFI kapot. Daarnaast kan de uitgang te zwak zijn voor bepaalde typen voorontstekingen waardoor je een zwakke vonk krijgt uit de bobine (spark-blow-out). Ook heb ik gemerkt dat deze manier kan "storen" op het systeem. Zelf doe ik het dus niet zo." Waarom vertel je dan (op je site, of hier) niet simpelweg wat wel een nette methode is of is dat juist je verdienmodel? Mijn voorlopige conclusie: Als ik het goed heb gegrepen is de rij IGBT’s welke zich aan de binnenzijde van het board bevinden voor de aansturing van de 4 primaire coils voor bijvoorbeeld 4 cilinders in sequentiële mode (A1, B1, C1 en D1) Wanneer je een 8 cilinder wil laten vonken met ieder een eigen coil, zul je parallel (aan de buitenzijde van het board) nog IGBT’s moeten plaatsen, echter deze zullen deze dan dus ook parallel schakelen aan de primair geplaatste welke zich er tegenover bevinden. Wasted spark, de driver welke aan de andere kant zit schakelt op het zelfde moment. Voor een 4 cilinder in wasted spark mode met 4 individuele bobines zul je dus 2 drivers primair moeten plaatsen en 2 er tegenover. (standaard is er volgens mij 1 driver aanwezig en Wil je echter hetzelfde bereiken zoals het bovenstaande voorbeeld, kun je ook kiezen voor 2 bobine’s met elk een dubbele hoogspanningsoutput. Dan heb je enkel 2 primaire drivers nodig (A1&B1). Voor iedere bobine één. Die drivers (IGBT’s) zijn alleen nodig wanneer je gebruik wil maken van passieve bobines. De IGBT’s zijn verantwoordelijk voor de sturing van het Massa contact richting de Bobines. In de beschreven situatie hier willen we dus gebruik maken van een passieve bobine, feitelijk kun je dit zien als twee dubbele bobines. Deze beschikt zelf al over ingebouwde IGBT’s en vereisen daarom enkel twee stuursignalen. Stuursignalen Sommige actieve bobines vereisen een +12 volt signaal en andere kunnen met minder af, daar is 5 volt al voldoende. De processor van de KDFI geeft +5 volt signaal af. Daarom kunnen sommige bobines dit interpreteren als een signaal, echter er zijn ook bobine's welke toch echt een hoger voltage nodig om iets te signaleren. De processor output kan met maximaal 20 mA belast worden. Dus zodra er een hogere stroomsterkte gaat lopen is je processor stuk. Volgens mij komt hier dan de Pull Up methode kijken: Ik denk dat je bij de Pull-up methode nog wel gebruik maakt van de IGBT (Drivers) maar dat je iets met een weerstandje moet schakelen wil dit schakelende massa signaal dan geschikt zijn voor gebruik met de actieve de Bobine. Hopelijk wil Jeroen Bosma van BS-Autotune hier nu inhaken en ons een duidelijke beschrijving geven hoe dit te realiseren. Jeroen? (of iemand anders met verstand van zaken?) Vragen -Hoeveel volt geeft het stuursignaal aan de DIS bobine bij de bovenstaande methode? Dat is toch 5 volt? Is de genoemde bobine dan ook in staat om te schakelen met 5 volt. Ik begreep dat de specificatie van deze VAG Bobine 12 volt triggers zou moeten krijgen. -Verder lees ik dat de dwell tijd voor deze bobine maximaal 2.1 ms mag zijn? in neem aan bij normale omstandigheden? -Als ik extra drivers wil installeren, welke komen dan in aanmerking? Kan ik de BIP373 van Bosch gebruiken of de VB921? Of wellicht de ISL9V5036P3? (origineel zit er een enkele v3040P op) -Hoe dien ik de transistorschakeling te maken indien ik de processor niet wil slopen Last edited by PMD : 10-12-2013 at 15:07. |
|
|||
|
|||
![]() Nou, Jeroen wil kennelijk niet reageren op mijn vragen...
Dus als iemand anders het durft mag hij de KDFI wel van me kopen. Volgende keer toch een wat duurder product waar wel een vorm van support bij zit of op z'n minst een duidelijke manual. Biedingen zijn welkom! |
|
||||
|
||||
![]() Pm me aub je prijs.