Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 18-04-2005, 16:07
Fahrvergnugen's Avatar
Fahrvergnugen Fahrvergnugen is offline
Postwhore

Quote:
Originally Posted by Frieser
Ah okee! ik denk dat het moeilijk voor me wordt om die motor daar even aan te zwengelen als ik dit zo hoor. Eigenlijk zou dat wel het beste zijn, dan weet ik meteen of ie het doet... Een ander motor bijkopen maakt het geheel wel wat duurder zijn deze 2liters wel wat makkelijk te krijgen?

Ik wil ook meteen de remmen en remleidingen gaan vervangen voor nieuwe.

Bedankt voor je snelle reacties trouwens!

aan een motor is wel aan te komen, maar je hebt natuurlijk altijd het zelfde probleem dat het een gebruikte motor is en dat je er niet in kunt kijken.

er zijn veel adresjes door nederland die je de onderdelen kunnen leveren die je nodig hebt, ik heb ook net een remrevisie achter de rug en heb alles bij paruzzi gekocht. kijk daar maar eens www.paruzzi.nl

O/NN #125
www.fast-air.skynetblogs.be
Reply With Quote
Old 18-04-2005, 16:11
Frieser's Avatar
Frieser Frieser is offline
VW Guru

Precies, die onzekerheid blijft. Die gok moet ik maar nemen. Weet je toevallig nog wat je kwijt was voor je remrevisie? Heb al even gekeken op Paruzzi, een druklager bijv. kon ik niet echt vinden maar daar ga ik tegen die tijd wel even voor bellen.
Reply With Quote
Old 18-04-2005, 16:52
Rico Rico is offline
Postwhore

Quote:
Ah okee! ik denk dat het moeilijk voor me wordt om die motor daar even aan te zwengelen als ik dit zo hoor. Eigenlijk zou dat wel het beste zijn, dan weet ik meteen of ie het doet... Een ander motor bijkopen maakt het geheel wel wat duurder zijn deze 2liters wel wat makkelijk te krijgen?

Ik wil ook meteen de remmen en remleidingen gaan vervangen voor nieuwe.

Bedankt voor je snelle reacties trouwens!

Waar kom je vandaan? misschien zijn er lui bij jou in de buurt die je willen helpen!
Old 18-04-2005, 18:43
Frieser's Avatar
VW Guru

Ja das een goeie! ik woon in Drachten, Friesland Heb bij nader inzien jou bus daar ook zien staan zondag

Last edited by Frieser : 18-04-2005 at 18:52.
Reply With Quote
Old 18-04-2005, 18:44
Fahrvergnugen's Avatar
Postwhore

Quote:
Precies, die onzekerheid blijft. Die gok moet ik maar nemen. Weet je toevallig nog wat je kwijt was voor je remrevisie? Heb al even gekeken op Paruzzi, een druklager bijv. kon ik niet echt vinden maar daar ga ik tegen die tijd wel even voor bellen.

Ik heb een T2a met trommels en 4 remcilinders op de vooras, dus dit is niet hetzelfde als bij jou. ik weet niet meer wat ik betaald heb.

voor de hoofdremcilinder betaalde ik E125,--

koperenremleidingen heb ik bij een lokale autoonderdelenshop laten maken, kost ook 2 keer niets.

O/NN #125
Reply With Quote
Old 18-04-2005, 19:06
Frieser's Avatar
VW Guru

ok, ik heb ooit eens zelf staal omvlochten remleidingen gemaakt, maar dat vond ik niet bere-betrouwbaar, dan kan je beter van die geperste hebben. Is inderdaad wel een tip om die gewoon bij een autotoko te halen i.p.v. een originele set. Hoofdremcilinder is wel een prijzig dingetje...

wat heb ik nog meer nodig rondom dat druklager? (wordt tijd voor een werkplaatshandboek
Reply With Quote
Old 18-04-2005, 19:17
Fahrvergnugen's Avatar
Postwhore

Quote:
ok, ik heb ooit eens zelf staal omvlochten remleidingen gemaakt, maar dat vond ik niet bere-betrouwbaar, dan kan je beter van die geperste hebben. Is inderdaad wel een tip om die gewoon bij een autotoko te halen i.p.v. een originele set. Hoofdremcilinder is wel een prijzig dingetje...

wat heb ik nog meer nodig rondom dat druklager? (wordt tijd voor een werkplaatshandboek

Ik zou de koppelingsplaat, drukgroep,toplager,vliegwiel en krukaskeering (laten)controleren, het zou nl. heel lullig zijn dat er iets niet goed is als je het blok er net in hebt hangen (kun je weer opnieuw beginnen)

of je kunt de gok wagen en alles (incl.drulager) monteren, hopen dat alles werkt (is wel het goedkoopste)

als je hier op het forum eens rondvraagt is er altijd wel iemand in de buurt die langs wil komen om eea voor je te bekijken.

O/NN #125
Reply With Quote
Old 18-04-2005, 19:52
sjef sjef is offline
VW Enthousiast

Het ovale gat dat je ziet daar hoort een slang op die naar de losse aanjager gaat die de warme lucht naar voren van je bus blaast. Deze ven zit dus los van de motor en word tegen het boven paneel van je bus gemonteerd.
Zelf rij ik ook met een 2 liter een t3 motor welliswaar maar die motor die je op het oog hebt kan je zo inbouwen. Wat je wel in de gaten moet houden is dat je je oude luchtfilter steun weg moet halen anders past de nieuwe motor niet.
Het schijnt zelfs mogelijk te zijn de 2 liter aan je 1600 bak te hangen wat je wel hebt is dat zijn 1e 2e en 3e versnelling kort gaan worden maar zijn 4e is de zelfde overbrenging.

En losse ven heb ik hier nog wel liggen als je die zoekt.

Sjef
Reply With Quote
Old 18-04-2005, 19:56
erwin 944 erwin 944 is offline
VW Enthousiast

motor ziet er vrij kompleet uit, op de voorste beplating na (die komt net boven de uitlaat), dichting rond motor en de voorste motor steunen (links en rechts van de kleppendeksels)

wat op die ovalen opening komt; dat is de aansluiting van een extra ventilator die de verwarming bijstaat (helpt), zit op bijna alle t2b met 2 liter motor

aan onderdelen kom je vrij makkelijk, al zijn ze wel iets duurder dan een 1600 motor

erwin
Reply With Quote
Old 18-04-2005, 20:53
VWrijder's Avatar
VWrijder VWrijder is offline
VW Addict

Send a message via MSN to VWrijder

Quote:
...ik heb helaas nog geen goede foto's kunnen vinden van een ingebouwde 2liter motor...

Zoiets? Volgens mij zie ik ook geen kachelpotten op je foto trouwens.

Last edited by VWrijder : 18-04-2005 at 20:57.
Reply With Quote
Old 18-04-2005, 22:07
Rico Rico is offline
Postwhore

Quote:
Ja das een goeie! ik woon in Drachten, Friesland Heb bij nader inzien jou bus daar ook zien staan zondag

Ok, ik heb staan praten met de eigenaar van de rooie panelbus, de T2a/b en die woont zelf ook in Drachten, ik weet alleen niet of hij ook op het forum komt.

Misschien dat hij je wil helpen?

Weet iemand wij hij is?
Old 19-04-2005, 09:03
Frieser's Avatar
VW Guru

Wow, wat een hulp, te gek!

Ik zal proberen alle punten bij langs te lopen:

Quote:
Ik zou de koppelingsplaat, drukgroep,toplager,vliegwiel en krukaskeering (laten)controleren, het zou nl. heel lullig zijn dat er iets niet goed is als je het blok er net in hebt hangen (kun je weer opnieuw beginnen)
Ik ga ik als het geheel thuis heb eerst maar die motor lichtelijk uit elkaar trekken. Alles controleren, schoonmaken en waar nodig dingen vervangen. Is ook leuk om te doen

Quote:
Het ovale gat dat je ziet daar hoort een slang op die naar de losse aanjager gaat die de warme lucht naar voren van je bus blaast. Deze ven zit dus los van de motor en word tegen het boven paneel van je bus gemonteerd.

Volgens mij is die fan er niet bij, das dan al 1 onderdeel wat mist (heb ik wel belang bij straks Sjef, wat kost 'ie?).

Quote:
motor ziet er vrij kompleet uit, op de voorste beplating na (die komt net boven de uitlaat), dichting rond motor en de voorste motor steunen (links en rechts van de kleppendeksels)
Deze beplating is er volgens mij ook niet bij. Is dit de beplating die de motor afdicht? zijn deze beplating en de steunen eenvoudig te krijgen/vinden?

Quote:
Zelf rij ik ook met een 2 liter een t3 motor welliswaar maar die motor die je op het oog hebt kan je zo inbouwen. Wat je wel in de gaten moet houden is dat je je oude luchtfilter steun weg moet halen anders past de nieuwe motor niet.
Dit is toch wel een T2 motor? of is een luchtgekoelde T3 motor gelijk aan deze? (is interessanter met het vinden van onderdelen, toch?)

Quote:
Zoiets? Volgens mij zie ik ook geen kachelpotten op je foto trouwens.

Hee, bedankt voor de foto, zo krijg ik er al een betere indruk van. De kachelpotten hangen toch aan de zijkanten onder het blok achter de uitlaten? (die zwaar verotte dingen die ik waarschijnlijk moet vervangen, waarvan ik inmiddels weet dat ze flink duur zijn... :frown: )

Quote:
Ok, ik heb staan praten met de eigenaar van de rooie panelbus, de T2a/b en die woont zelf ook in Drachten, ik weet alleen niet of hij ook op het forum komt.

Ik heb zondag ook nog even met hem gepraat, heb al even contact met hem gehad. Hij heeft echt een mega-strakke bus. Punt is alleen even dat hij geen 2liter blok erin heeft. Maar hij kent z'n bus wel van onder tot boven (en terug )
Reply With Quote
Old 19-04-2005, 11:22
vwspijlbus's Avatar
vwspijlbus vwspijlbus is offline
VW Addict

leuke bus. Kopen!
Old 21-04-2005, 14:38
Frieser's Avatar
VW Guru

Nou goed nieuws: heb hem gekocht! nu snel naar huis transporteren en klussen maar...

Oh ja, en op zoek naar een werkplaatshandboek
Reply With Quote
Old 21-04-2005, 14:39
SplitBien's Avatar
SplitBien SplitBien is offline
Married to PC

Zodra je hem hebt: FOTO'S!! :p

Heel veel plezier er alvast mee!!
Reply With Quote
Old 21-04-2005, 14:43
Fahrvergnugen's Avatar
Postwhore

Quote:
Nou goed nieuws: heb hem gekocht! nu snel naar huis transporteren en klussen maar...

Oh ja, en op zoek naar een werkplaatshandboek

proficiat en succes met je bus, laat eens een paar plaatjes zien.

O/NN #125
Reply With Quote
Old 21-04-2005, 14:45
Frieser's Avatar
VW Guru

Ja, ga ik doen! Er komt ook een website waar ik alle perikelen even zal neerzetten misschien ook wel leuk voor andere VW/T2-freaks...
Reply With Quote
Old 21-04-2005, 14:46
krukab krukab is offline
No personal life

kom anders vrijdag,zaterdag of zondag ff hier naartoe ... kun je je vast inleven in het hebben en rijden van een bus
Reply With Quote
Old 21-04-2005, 14:56
Frieser's Avatar
VW Guru

Op zich lijkt het me wel leuk die meeting, probleem is dat ik daar nogal wat kilometertjes voor moet gaan rijden (met de avond ervoor een feestje )

Ik heb niet zoveel foto's nog...

Reply With Quote
Old 21-04-2005, 15:01
THW-bulli's Avatar
THW-bulli THW-bulli is offline
VW Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Sabine_Bug
De motor zit ook bij een pano volgens mij alleen maar met 4 bouten vast aan de bak.
Net als bij kever.

Da's niet helemaal waar. De motor is idd met 4 bouten bevestigd aan de bak maar aan de achterzijde van de motor (waar de koeltunnel zit) zit een drager. Deze drager is middels 2 rubberen blokken aan de motor bevestigd. Aan de uiteinden is de drager bevestigd aan het onderstel van de bus.

Je kunt namelijk ook niet elk kever blok in een bus bouwen......

Sjef vertelde nog iets over het weghalen van de luchtfilter steun... Het kan zijn dat dit niet nodig is. Als in de bus eerder ook 2 liter motor lag, dan moet het passen.

Posting Rules