![]() |
|
|||
|
|||
![]() Dit moet er ook nog op komen:
|
|||
|
|||
![]() Even een vraagje tussendoor: kan de dynamosteun voor een auto met stuurbekrachtiging ook gebruikt op een zonder stuurbekrachtiging?
|
||||
|
||||
![]() Dynamosteun wel. Ik zie namelijk het verband niet tussen het feit of de auto wel of geen stb heeft...
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Misschien heb ik het verkeerd.....ik zal het nog eens goed bekijken.
|
|||
|
|||
![]() Is het juist dat de klopsensor/pingelsensor bevestigd kan worden op een KR motor door daar een staafje/draadeind op te lassen? Daar worden toch de trillingen van de motor aan 'gemeten'?
|
|||
|
|||
![]() Er is toch wel iemand die dit weet?
|
||||
|
||||
![]() Gat zit gewoon in het blok, sensor zit met een bout vast. Ik heb dit zelf gedaan, dus geen van horen zeggen verhaal, daar heb ik zo'n hekel aan.
2004 BMW 330cd 6MT decat DP 1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm 1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T 1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear |
|
|||
|
|||
![]() merci, nu weet ik het tenminste zeker.
|
|||
|
|||
![]() Met dank aan Pieter, die op het laatste moment nog een versnellingsbak en dynamo voor me had, ben ik vandaag begonnen aan de ombouw. Ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen, om de voortgang te bespoedigen.
Morgen zal ik even een paar plaatjes schieten, anders gelooft niemand me. Nadat ik vanochtend ongeduldig heb gewacht tot de buien over waren gewaaid begonnen tegen een uur of 12. Wat er nog moet gebeuren voordat de motor eruit kan is de rechter aandrijfas loshalen, uitlaatspruitstuk van de uitlaat afhalen en de tellerkabel van de versnellingsbak (ik heb zo'n ovaal plaatje eraf gehaald, maar de kabel komt nog niet los. Tips?). Alle kabeltjes, koelvloeistofzooi ed is allemaal los. Het inlaatgedeelte zat helemaal onder de olie, filter tot de gasklep. Morgen hoop ik de motor eruit te kunnen halen. Vervolgens vergelijken met het nieuwe blok en eventueel wat dingen overbouwen (zoals de klopsensor). Montage en oplossen van eventuele problemen volgt dan de komende week.
Last edited by Zestienkleppen : 25-06-2005 at 21:38. |
|
||||
|
||||
![]() tellerkabel zit met 1 boutje naast de kabel op de bak vast, daarna is het gewoon een kwestie van trekken
|
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Boutje is los, iets minder voorzichtig trekken dan ik geprobeerd heb dus ![]()
|
||||
|
||||
![]() Wanneer kan ik de motor ophalen? De jetta wil ook weer rijden.
2004 BMW 330cd 6MT decat DP 1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm 1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T 1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Ik weet niet of je er wat mee kan, hij is echt behoorlijk versleten, maar eruit. Zometeen komen er wel foto's bij.
|
|||
|
|||
![]() Waar ik zaterdag gebleven was; alle aansluitingen op de uitlaat en de motorsteunen na zijn los.
![]() ![]() ![]() De onderdelen die er niet meer in zitten: ![]() Het gasklephuis, ik heb het vermoeden dat beide schakelaars of de aansturing het niet meer goed doen, met als oorzaak dat de motor stationair slecht loopt en ook volgas bij 5000+ toeren niet meer lekker doortrok. ![]() Olie in de luchtweger/inlaat: ![]() De #$%@#% km-kabel die er niet af wil. Uiteindelijk losgekoppeld van de tellerbak en door schutboard getrokken. ![]() Het werk van vandaag, vrij standaard, gewoon alles los halen en de motor eruit takelen: ![]() ![]() ![]() Versnellingsbak eraf: ![]() En zo staat dat dan :o ![]() ![]() De mysterieuze man die dit allemaal sneller als zijn schaduw voor elkaar krijgt ![]() ![]() ![]()
Last edited by Zestienkleppen : 27-06-2005 at 22:17. |
|
|||
|
|||
![]() En nee, ik heb niet veel sleutelervaring, maar wel iemand die me tips geeft en in de gaten houdt. Daarmee kom je iig tot hier
![]() Morgenochtend een nieuwe drukgroep+koppelingsplaat halen, want dat was compleet naar de kl8te. Versnellingsbak heeft dunnere prise as, da's nog even een vraagteken. Ander verschil tot nog toe is de aansluiting van de achteruitlampen op de versnellingsbak, die zit er bij de vervanging niet op. Nou heb ik begrepen dat dat geeneens een APK-eis is voor zulke oude beestjes, maar het wordt opgelost. Ook moet de omkeeras van het schakelmechanisme en de km-kabel vervangen worden.
|
||||
|
||||
![]() draai ff aan het uiteinde van de tellerkabel, misschien gaat hij er dan makkelijker uit
|
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Nee helaas, zelfs al met een beitel eruit proberen te slaan, niks helpt. Maar ondertussen bij Pieter een andere 'besteld' dus dat gaat helemaal goed komen. Het is ook geen cruciaal onderdeel in het proces, dus ik ga me er niet te druk over maken. Vandaag weer wat gedaan, paar foto's van gemaakt, komen er misschien vanavond nog op.
|
|||
|
|||
![]() Nog geen foto's, wel weer wat gedaan, maar minder dan ik gehoopt had.
De versnellingsbak, met nieuwe keerring, zit er weer op. Tevens de startmotor weer gemonteerd. De nieuwe klepstoters zitten erin, nu de nokkenassen nog. Ook een nieuw oliefilter en een nieuwe omkeeras van het schakelmechanisme geplaatst. Ik ga in de toekomst mooi proberen geen onderdelen meer bij de dealer te halen, die zijn echt absurd duur. Met de nadruk op absurd. Daarnaast weten ze ook niet waar je het over hebt. Verder gemarteld met de uitlaat, die moest er tot en met de kat onderuit, maar dat zit allemaal godsallejezus vast. Na eindeloos martelen gelukt, bleek de kat helemaal leeg te zijn, maar goed, heb de spaghetti niet voor niks liggen. Morgen nog een nieuwe versnellingsbaksteun halen (niet bij de dealer uiteraard) en verder met het assembleren van het blok. Hopenlijk kan ie er morgen dan in.
|
|||
|
|||
![]() Vanmiddag aantal uurtjes bezig geweest, nokkenassen gemonteerd (daar was nog een keering voor nodig), het hele distributieriemverhaal, en de poelies van de krukas en de waterpomp. De merktekens van de balansas (dat ding dat de oliepomp aandrijft) waren foetsie, maar hetzelfde gemonteerd als de oude motor (best wel handig zo'n voorbeeld ernaast).
Kleppendeksel en inlaatspruitstuk (de oude met alles erop en eraan) er weer op gezet, en nieuwe bougies erin gedraaid. Verder het schakelmechanisme op de versnellingsbak wat verbeterd, de pasbout met de 2 busjes had erg veel speling. Uiteraard de nieuwe versnellingsbaksteun geplaatst. Ook de spaghetti gepast, lijkt prima, maar ik weet nog niet zeker wat de beste manier is om 'm te monteren. In z'n geheel erin zetten voordat de motor erin gaat (maar dan kun je de onderste moeren zo slecht aandraaien) of al aan de motor bevestigen (maar dan moet er weer geklooid worden onder de auto...), ik weet het nog niet. Gelukkig kan ik daar nog even over nadenken, en dan zaterdag weer verder. In de tussentijd proberen de foto's nog online te krijgen.
|
||||
|
||||
![]() Ik zou het spruitstuk alvast aan de motor vastzetten, scheelt je een hoop geleur achteraf.