Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 12-10-2004, 15:03
Ron polo1f's Avatar
Ron polo1f Ron polo1f is offline
VW Enthousiast

Send a message via MSN to Ron polo1f

Quote:
Originally Posted by sansan
hoe herken ik de acceleratiesproeier? moet ik er echt benzine uit zien komen of slechts een beetje damp|?

je hebt toch een carburateur, wel als je nu je luchtfilter ff eraf pakt. en je kijkt in de carburateur, zie je als het goed is een klein "pijpje" wat naar onder gebogen is. dit is je acceleratiesproeier, die zorgt voor een extra scheutje benzine tijdens het optrekken. als je nu met de hand je gashevel op de carb. bediend, moet hier een klein straaltje benzine uitspuiten, geen damp dus. zoniet, is er waarschijnlijk toch iets met je benzinetoevoer aan de hand. niet goed aangesloten ofzo, omdat je schreef dat je de slangen had vervangen vandaar.
owja, je moet wel ff de chokeklep open houden om de acceleratiesproeier te kunnen zien.
BLOW

FOUR STROKE..........WHAT ELSE?

79' POLO 1F
82' POLO STEILHECK DAILY DRIVER
87' GOLF 2

Last edited by Ron polo1f : 12-10-2004 at 15:06.
Reply With Quote
Old 12-10-2004, 15:12
Fred Fred is offline
Postwhore

Talking

Quote:
Originally Posted by Ron polo1f

het ideale moment van de uiteindelijke ontsteking van een normaal mengsel ligt op (of net na) het bovenste dode punt, dus als de zuiger helemaal boven staat. het begin van de ontbranding echter, begint al voor het b.d.p., als men er dan vanuit gaat dat het tijdstip van onsteking bij ether , dan wel startpiloot, veel sneller gaat dan bij gewone benzine, komt het moment van ontsteken te vroeg t.o.v. het bovenste dode punt van de zuiger. het mag toch duidelijk zijn dat dan de drijfstanglagers dan op een verkeerde manier belast worden. namelijk niet na, maar op, of zelfs voor het bdp.
heb je nooit een hard kloppend geluid gehoord bij het gebruik van startpiloot? waarschijnlijk weet je dan nu waar het vandaan komt.

Het ideale ontstekings tijdstip ligt VOOR het bdp, als je net op voorbij het bdp zou ontsteken, zou door de vertraging in de ontbranding van het brandstofmengsel de ideale verbrandingsdruk te laat komen en gaat het rendement van de motor achteruit. Als iets te vervroegen, bereik je dus op het juiste moment de juiste verbrandingsdruk en werkt de motor het best ;-)

Hoe meer toeren de motor maakt des te eerder moet het onstekingstijdstop komen....vandaar de vervroeging op de ontsteking.

De vreemde geluiden die je hoort bij het gebruik van startpilot is niks verontrustends, op dat spul gaat een benzine motor wat dieselneigingen krijgen en dus ook diesel geluiden maken..

Normaal gebruik, dus niet meerdere keren achter elkaar of een hele bus inspuiten, levert nauwelijks gevaar op
Reply With Quote
Old 12-10-2004, 15:23
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer

Helemaal met Fred eens op het ontstekingstijdstip verhaal!!

Het kloppende geluid wat je hoort bij het gebruik van startpiloot is pingelen, wat de heer Sjampoo al aanhaalt en dat kan inderdaad motorschade veroorzaken.
Old 12-10-2004, 15:35
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life

Quote:
Originally Posted by Fred
Het ideale ontstekings tijdstip ligt VOOR het bdp, als je net op voorbij het bdp zou ontsteken, zou door de vertraging in de ontbranding van het brandstofmengsel de ideale verbrandingsdruk te laat komen en gaat het rendement van de motor achteruit. Als iets te vervroegen, bereik je dus op het juiste moment de juiste verbrandingsdruk en werkt de motor het best ;-)

Volgens mij schrijven jullie hetzelfde hoor...alleen Ron zegt het wat anders ('begin van de ontbranding'=ontsteking en 'uiteindelijke ontsteking'=verbranding).
Old 12-10-2004, 15:42
Ron polo1f's Avatar
VW Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen
Volgens mij schrijven jullie hetzelfde hoor...alleen Ron zegt het wat anders ('begin van de ontbranding'=ontsteking en 'uiteindelijke ontsteking'=verbranding).

idd is ook zo, alleen weet hij het mischien wat beter te omschrijven
BLOW

79' POLO 1F
87' GOLF 2
Reply With Quote
Old 12-10-2004, 15:46
Ron polo1f's Avatar
VW Enthousiast

maaruh, we wijken wel erg af,
@sansan=> loopt ie inmiddels al?
BLOW

79' POLO 1F
87' GOLF 2
Reply With Quote
Old 13-10-2004, 19:57
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast

Nee jongen,
hij loopt nog niet...maar ik moest ineens aan iets denken, ik moet het alleen nog bevestigd krijgen, maar is een mogelijkheid dat het daar heeel misschien aan ligt.
Stijn zei nl. aan de binnenkant van het nokkenasriemwiel staat een puntje. Inneens denk ik gek trouwens bij mij staat 'ie aan de buitenkant....denk...denk... ik heb dat wiel eraf gehad, zou je hem er verkeerd om op kunnen zetten? waardoor misschien de nokkenas helemaal niet op tijd staat:
jongens, dus de vraag..kan het wiel verkeerd om (ivm spietje)? en staat het puntje wel of niet in lijn met het spiegleufje????
Reply With Quote
Old 13-10-2004, 20:25
Tommy's Avatar
Tommy Tommy is offline
REALLY Bored

Send a message via MSN to Tommy

omdraaien dus!!!!! maakt wel degelijk uit.. ff getest met de 3 nokkenas-tandwielen die hier naast de pc liggen...
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05
Reply With Quote
Old 13-10-2004, 23:20
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru

Quote:
Nee jongen,
hij loopt nog niet...maar ik moest ineens aan iets denken, ik moet het alleen nog bevestigd krijgen, maar is een mogelijkheid dat het daar heeel misschien aan ligt.
Stijn zei nl. aan de binnenkant van het nokkenasriemwiel staat een puntje. Inneens denk ik gek trouwens bij mij staat 'ie aan de buitenkant....denk...denk... ik heb dat wiel eraf gehad, zou je hem er verkeerd om op kunnen zetten? waardoor misschien de nokkenas helemaal niet op tijd staat:
jongens, dus de vraag..kan het wiel verkeerd om (ivm spietje)? en staat het puntje wel of niet in lijn met het spiegleufje????

Aan de buiten- en de binnenkant staan merktekens. Motorzijnde gelijk met hoogte cilinderkop (onder kleppendeksel dus) en andere zijde recht omhoog.
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
Old 14-10-2004, 09:12
Ron polo1f's Avatar
VW Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Tommy
omdraaien dus!!!!! maakt wel degelijk uit.. ff getest met de 3 nokkenas-tandwielen die hier naast de pc liggen...

als deze er verkeerd op zit, valt het écht wel op,
het "hart" van het nokkenas tandwiel staat namelijk uit het midden. (al is het niet zo veel) dus dan zou de distri-riem best wel scheef lopen, lijkt mij dus niet het geval.
idd wel het goeie merkteken aanhouden (aan de binnenkant nokkenas-tandwiel gelijk met bovenkant kop) je kan het ook zien aan de stand van de nokken. in-, en uitlaat nokken van de 1ste cilinder moeten beiden ongeveer evenveel naar boven wijzen als de rest van de motor ook "op tijd" staat.
BLOW

79' POLO 1F
87' GOLF 2

Last edited by Ron polo1f : 14-10-2004 at 14:08.
Reply With Quote
Old 14-10-2004, 10:14
Tommy's Avatar
Tommy Tommy is offline
REALLY Bored

owjah.. dat kon ik zo 1,2,3 niet ff testen met men losse tandwiel... :o :o

Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05
Reply With Quote
Old 14-10-2004, 13:48
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast

Smile Blij :)

HIJ DOET HET !!!!!!!!!!!!!
Lag idd aan het gebruiken van het verkeerde puntje op het nokkenasriemwiel!
Je wilt niet weten hoe blij ik ben. nu alleen nog effe nieuwe klemmen erop om de uitlaat aan het spruitstuk te klemmen, ik krijg het nl niet gedaan.. en effe de boel uitlijnen, want ik had vorige keer de aandrijfas vervangen.
BEDANKT ALLEMAAL!!!! anders was het niet gelukt
Ik heb dus geen start-pilot hoeven te gebruiken.
ennuh, Tommy heeft je broer wel naar het goeie puntje gekeken?
Reply With Quote
Old 14-10-2004, 13:50
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast

Hé, ik heet tegenwoordig "forum regular" ipv "forum newbee". krijg ik automatisch die naam na een aantal posts?
Reply With Quote
Old 14-10-2004, 13:56
Tommy's Avatar
Tommy Tommy is offline
REALLY Bored

veranderd idd met het aantal posts...
Reply With Quote
Old 14-10-2004, 13:57
Tommy's Avatar
Tommy Tommy is offline
REALLY Bored

en we moeten de motor van men broers GTI idd nog maar eens goed langslopen... auto staat momenteel bij de spuiter... zal nog wel ff duren maar dan heb je ook wat...
Reply With Quote
Old 14-10-2004, 14:05
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Tommy
owjah.. dat kon ik zo 1,2,3 niet ff testen met men losse tandwiel... :o :o

Maar heb je hier nou een soort vertstelbaar nokkenastandwiel gemaakt?
Reply With Quote
Old 14-10-2004, 14:11
Tommy's Avatar
Tommy Tommy is offline
REALLY Bored

Jeps, is een verstelbaar nokkenastandwiel... het hart heb ik van een oud model (grove tand) verstelbaar tandwiel gebruikt, en de vertanding is van een nieuw type 1600... (fijne tand) Dit omdat ik een "oude" 1300 kop op een "nieuw" 1600 onderblok ga zetten... verstelbaar moet ook voordelen hebben.. maar dat weet ik niet precies eigenlijk. Moet ik nog maar eens even uitzoeken...
Reply With Quote
Old 14-10-2004, 14:12
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!

Quote:
Hé, ik heet tegenwoordig "forum regular" ipv "forum newbee". krijg ik automatisch die naam na een aantal posts?

ik zou willen zeggen dat het komt als beloning omdat je hem aan de gang hebt gekregen, maar het heeft idd met het aantal posts te maken
Old 14-10-2004, 14:23
Ron polo1f's Avatar
VW Enthousiast

Quote:
HIJ DOET HET !!!!!!!!!!!!!
Lag idd aan het gebruiken van het verkeerde puntje op het nokkenasriemwiel!
nu alleen nog effe nieuwe klemmen erop om de uitlaat aan het spruitstuk te klemmen, ik krijg het nl niet gedaan

hieperdepiep :p :p
nu alleen het volgende probleem nog, klemmen op het uitlaatspruitstuk.
als je hier geen speciaal gereedschap voor hebt kun je hier behoorlijk je handen aan open halen.

TIP:
je haakt de eerste klem er zo op als het goed is, en de tweede door middel van een langer stuk touw te gebruiken, is mij laatst ook nog gelukt bij de t4 transporter van me broer.
BLOW

79' POLO 1F
87' GOLF 2
Reply With Quote
Old 14-10-2004, 14:30
Tommy's Avatar
Tommy Tommy is offline
REALLY Bored

Quote:
Originally Posted by sjampoo
@ tommert: als je een 'sport-nokkes-as' plaatst, of je kop vlakt, of onderblok van ander kop type gaat voorzien, kan het zijn (grote kans) dat het befaamde puntje op je nokkenastandwiel niet meer klopt.

Niet zo erg: je kunt m ook zonder het puntje op tijd zetten (naar nokken kijken, op tuimelen zetten etc), maar het kan zomaar zijn dat ie optimaal staat op 'een halve tand ernaast'.. dan kan je je nokkenastandwiel dus verstellen zodat ie toch goed staat. Een halve tand verschil KAN heel veel vermogen schelen..

ah, juist... klinkt ook heel logisch!

naja... hoef ik daar niet meer over na te denken...

Hoe zet ik eigenlijk zonder merkteken op tijd? iets me iets na en voor en over het bovenste dooie punt.. enz enz.. maar ik weet het dus niet echt eigenlijk.

Dus als iemand dat even duidelijk kan omschrijven... graag!
Reply With Quote
Reply

Posting Rules