Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 31-01-2010, 21:16
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru

Send a message via MSN to DragonGr Dragon

Dat is toch een omgekeerde inbus zoveel??

Je bent al goed op weg...

Om te zorgen dat e.e.a. niet meedraaid zou ik hem in een versnelling duwen. Wielen moeten dan wel op de grond staan.
Reply With Quote
Old 31-01-2010, 22:14
Mk2_power Mk2_power is offline
VW Enthousiast

Quote:
Originally Posted by DragonGr Dragon
Dat is toch een omgekeerde inbus zoveel??

Je bent al goed op weg...

Om te zorgen dat e.e.a. niet meedraaid zou ik hem in een versnelling duwen. Wielen moeten dan wel op de grond staan.

het is een beetje zoeken maar het lukt beter dan ik had gedacht.
de poelie's op de krukas gaan er blijkbaar af zonder centrale bout van krukastandwiel eraf te draaien. als de poelie's eraf zijn gaat er mss iets zijn waar datk hem kan vasthouden zodat hij nie doordraaid
Reply With Quote
Old 01-02-2010, 08:41
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru

Send a message via MSN to DragonGr Dragon

Helaas gaat dat er niet zijn. Gewoon in de versnelling zetten.
De vsnaar poelie gaat er af ja, maar het tandriemwiel niet. Even de juiste buiten inbus zoeken...
Reply With Quote
Old 01-02-2010, 15:59
VW Enthousiast

bij het verwijderen van de plastiek vanvoor de tandwielen heb ik de motor nog eens laten draaien en de olie komt eigelijk uit de keerring van het oliepomptandwiel maar ga andere keerringen ook vervangen nu ik toch bezig ben en mij wrs veel werk bespaard achteraf.

kan er mij iemand zeggen waar de kentekens per tandwiel moeten overeenkomen?

merktekens:

1. in DragonGr Dragon zijn Howto staan ze maar kan enkel die van nokkenas terugvinden (pijltje O.T. op plastieken kap komt overeen met O.T. op tandwiel?)

2. in de oliepompas zit een gaatje en staat O.T op maar weet niet juist waar die mee overeen moet komen.

3. die van de krukas aan versnellingsbak vind ik ook niet terug

@ DragonGr Dragon: heb krukastandwiel proberen losdraaien door auto in versnelling te zetten en beide wielen op de grond maar draait nog altijd door

Last edited by Mk2_power : 01-02-2010 at 18:33.
Reply With Quote
Old 01-02-2010, 22:31
indewarre's Avatar
indewarre indewarre is offline
Postwhore

weet iemand het merkteken van de krukaspoelie? ben em ook aan et vervangen en krijg die k*t krukaspoelie ook niet los
Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi

Audi Allroad v6 Bi-Turbo
Reply With Quote
Old 01-02-2010, 22:50
VW Enthousiast

Quote:
Originally Posted by indewarre
weet iemand het merkteken van de krukaspoelie? ben em ook aan et vervangen en krijg die k*t krukaspoelie ook niet los

poelie heb ik los gekregen maar ik krijg de bout niet los die het tandwiel op de krukas bevestigd zit.

ik heb al mensen gehoord die poelietrekker hebben moeten gebruiken, ik heb er kruipolie op gedaan en nacht laten trekken en kwamen er met de hand af.
Reply With Quote
Old 01-02-2010, 23:07
indewarre's Avatar
Postwhore

dom van me dat merkteken staat op het vliegwiel daar staan op de motor en op het vliegwiel strepen zie je als je stop eruit trekt de oliepomp maakt niet uit hoe die staat, die bout krijg ik ook niet los.

ik bedoelde ook dat krukastandwiel die poelies willen wel los
Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi

Audi Allroad v6 Bi-Turbo
Reply With Quote
Old 01-02-2010, 23:26
VW Enthousiast

Quote:
dom van me dat merkteken staat op het vliegwiel daar staan op de motor en op het vliegwiel strepen zie je als je stop eruit trekt de oliepomp maakt niet uit hoe die staat, die bout krijg ik ook niet los.

ik bedoelde ook dat krukastandwiel die poelies willen wel los

die stop hebk ook gevonden boven vitessenbak ma zie daar niet echt iets
das toch die met groene randje?
Reply With Quote
Old 01-02-2010, 23:38
Renegade Renegade is offline
VW Guru

Tandwiel van de krukas NIET loshalen ! Is nergens voor nodig !!!

Krukas,

- Op je versnellingsbak zit als het goed is een kunststof dop met een hele grote inbusmaat. Deze draai je er met een spitsbektang zo uit.
- Als deze dop eruit is kun je zo naar je vliegwiel kijken, hierin moet ergens een DIEPE gleuf zitten, deze moet je in lijn zetten met het v-tje met schroefdraad dat uitsteekt in het gat aan de kan van de motor (zitten nog steeds in het gaatje van de versnellingsbak )
- Zet de sleuf in het vliegwiel in lijn met deze punt en de krukas staat goed, afblijven dus !

Nokkenas,

- Aan de achterkant van je nokkenastandwiel zit een heel fijn streepje ( stel je dit voor als je nokkenastandwiel || streepje zit dan aan deze kant <-).
- Zet dit streepje in lijn met het HOOGSTE punt van je cilinderkop.
- Nokkenas staat nu ook goed, ook afblijven dus.

Ontsteking,

- Hiervoor moet je de v-snaar poulie van je dynamo even losjes in de goede positie terug zetten.
- Het inkepingje in de v-snaar poulie moet in lijn staan met het puntje op het tandwiel van je ontsteking,
- Ontsteking staat nu ook goed dus ook weer afblijven !

Leg de riem om het krukastandwiel en het ontstekingstandwiel. Voorzichtig dat niets verdraaid !!! Nu moet je de riem aan beide kanten strak houden en hem langs de spanrol en om het nokkenastandwiel frutselen.

Als je alles goed strak hebt gehouden en er is niets verdraaid zou het nu goed moeten zitten. Voor de zekerheid spanrol even spannen, aandraaien en met een dopsleutel op het krukastandwiel 360 graden draaien. Hierna nog even checken of alles lekker zit en je distributieriem is vervangen

Als je het even wilt nalezen omdat mijn uitleg vaag zou zijn,

http://www.vwgolf-info.nl/overige_m...zinemotoren.pdf

Dit heb ik er afgelopen woensdag ook bij gehad, toen lukte het opeens heel goed
Reply With Quote
Old 01-02-2010, 23:40
VW Guru

Dat ontstekingsgedeelte moet je even vergeten zat bij mijn GTI 8v PF anders, moet je even in die pdf kijken hoe het bij jou moet !

Succes !
Reply With Quote
Old 01-02-2010, 23:46
VW Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Renegade
Tandwiel van de krukas NIET loshalen ! Is nergens voor nodig !!!

Krukas,

- Op je versnellingsbak zit als het goed is een kunststof dop met een hele grote inbusmaat. Deze draai je er met een spitsbektang zo uit.
- Als deze dop eruit is kun je zo naar je vliegwiel kijken, hierin moet ergens een DIEPE gleuf zitten, deze moet je in lijn zetten met het v-tje met schroefdraad dat uitsteekt in het gat aan de kan van de motor (zitten nog steeds in het gaatje van de versnellingsbak )
- Zet de sleuf in het vliegwiel in lijn met deze punt en de krukas staat goed, afblijven dus !

Nokkenas,

- Aan de achterkant van je nokkenastandwiel zit een heel fijn streepje ( stel je dit voor als je nokkenastandwiel || streepje zit dan aan deze kant <-).
- Zet dit streepje in lijn met het HOOGSTE punt van je cilinderkop.
- Nokkenas staat nu ook goed, ook afblijven dus.

Ontsteking,

- Hiervoor moet je de v-snaar poulie van je dynamo even losjes in de goede positie terug zetten.
- Het inkepingje in de v-snaar poulie moet in lijn staan met het puntje op het tandwiel van je ontsteking,
- Ontsteking staat nu ook goed dus ook weer afblijven !

Leg de riem om het krukastandwiel en het ontstekingstandwiel. Voorzichtig dat niets verdraaid !!! Nu moet je de riem aan beide kanten strak houden en hem langs de spanrol en om het nokkenastandwiel frutselen.

Als je alles goed strak hebt gehouden en er is niets verdraaid zou het nu goed moeten zitten. Voor de zekerheid spanrol even spannen, aandraaien en met een dopsleutel op het krukastandwiel 360 graden draaien. Hierna nog even checken of alles lekker zit en je distributieriem is vervangen

Als je het even wilt nalezen omdat mijn uitleg vaag zou zijn,

Dit heb ik er afgelopen woensdag ook bij gehad, toen lukte het opeens heel goed

er lekt olie bij mij aan de oliepompas dus die moet er zeker af en mss best ook de keerringen van krukas en nokkenas ook veranderen?
Reply With Quote
Old 01-02-2010, 23:57
VW Enthousiast

ik ga morgen is goed kijken naar die merktekens maar dit is alleszins al goede beschrijving
Reply With Quote
Old 02-02-2010, 09:01
indewarre's Avatar
Postwhore

die van mij lekt ook bij de oliepomp dus die wil ik vervangen maar die van de krukas wil ik liever ook vervangen en waarom zou je die niet los halen dan?

Audi Allroad v6 Bi-Turbo
Reply With Quote
Old 02-02-2010, 09:05
VW Guru

Klopt dan moet het tandwiel er natuurlijk wel vanaf.

Er is een hele erge beunmanier om dit te doen als het echt echt niet wil. Wel op eigen risico moet ik zeggen !!!

- Zet een goed passende dopsleutel op de bout van het krukastandwiel en maak hier een t-sleutel aan vast (zon haaks stuk met een stangetje erdoor).
- Zoek een hele lange staaf en schuif deze over het t-stuk.
- Nu komt het beun stukje, zorg dat je met 2 personen bent !!! 1 houd de staaf vast en de andere laat de startmotor steeds een omwenteling maken.

Als het goed is trekt de startmotor de bout dan los omdat deze geblokkeerd word door de t-sleutel (Met verlengstuk !!! Anders houd je hem nooit !!!).

Nogmaals, op eigen risico want dit is denk ik wel de opper-beun manier om dit te doen ! Bij mij was de bout op geen enkele manier los te krijgen, luchthamer tot rem en versnelling geprobeert, alleen deze manier werkte.

Zorg ook dat de auto NIET aanslaat !!! Startmotor steeds 1-2 tikjes geven.

Oja en zorg dat je distributieriem er nog op zit je zou maar net de pech hebben dat je geen vrijloop motor hebt en je zuigers raken je kleppen
Reply With Quote
Old 02-02-2010, 11:59
VW Enthousiast

Quote:
Klopt dan moet het tandwiel er natuurlijk wel vanaf.

Er is een hele erge beunmanier om dit te doen als het echt echt niet wil. Wel op eigen risico moet ik zeggen !!!

- Zet een goed passende dopsleutel op de bout van het krukastandwiel en maak hier een t-sleutel aan vast (zon haaks stuk met een stangetje erdoor).
- Zoek een hele lange staaf en schuif deze over het t-stuk.
- Nu komt het beun stukje, zorg dat je met 2 personen bent !!! 1 houd de staaf vast en de andere laat de startmotor steeds een omwenteling maken.

Als het goed is trekt de startmotor de bout dan los omdat deze geblokkeerd word door de t-sleutel (Met verlengstuk !!! Anders houd je hem nooit !!!).

Nogmaals, op eigen risico want dit is denk ik wel de opper-beun manier om dit te doen ! Bij mij was de bout op geen enkele manier los te krijgen, luchthamer tot rem en versnelling geprobeert, alleen deze manier werkte.

Zorg ook dat de auto NIET aanslaat !!! Startmotor steeds 1-2 tikjes geven.

Oja en zorg dat je distributieriem er nog op zit je zou maar net de pech hebben dat je geen vrijloop motor hebt en je zuigers raken je kleppen

indien de krukas zou draaien wanneer het tandwiel eraf is, bestaat er dan een manier om te zien of de eerste zuiger op zijn hoogste dode punt staat?
Reply With Quote
Old 02-02-2010, 13:59
VW Guru

Als de markering op het vliegwiel met het v-tje in lijn staat zou zuiger 1 in BPD moeten staan. De nokkenas staat als de markering goed staat namelijk ook bij cilinder 1 op tuimelen
Reply With Quote
Old 02-02-2010, 14:37
VW Enthousiast

Quote:
Als de markering op het vliegwiel met het v-tje in lijn staat zou zuiger 1 in BPD moeten staan. De nokkenas staat als de markering goed staat namelijk ook bij cilinder 1 op tuimelen

ok. bedankt
Reply With Quote
Old 03-02-2010, 19:54
VW Enthousiast

Heb alles gedemonteerd morgen begin ik met opnieuw alles te installeren.
weet er soms iemand hoe je de bout van de spanrol uit het blok krijg en heb je speciaal materiaal nodig voor ze aan te draaien als de riem erop zit?
Reply With Quote
Old 03-02-2010, 23:42
indewarre's Avatar
Postwhore

vanavond de nieuwe riem erop gezet en de ontsteking afgesteld dat grote vliegwiel bij de krukaspoelie is voor de ontsteking en geen oliepomp die zit in het blok je moet de handleiding van vwgolf.info aanhouden dan kom je er wel uit. dat pijtlje bovenaan dat kunstof kapje moet je niet aan houden hier ging ik ook de fout in gelukkig draait de gu motor vrij van de kleppen je moet het puntje aan de achterzijde van de nokkenaspoelie aanhouden en die bij de bovenkant van de alukap houden.

succes

Audi Allroad v6 Bi-Turbo
Reply With Quote
Old 03-02-2010, 23:48
VW Enthousiast

Quote:
vanavond de nieuwe riem erop gezet en de ontsteking afgesteld dat grote vliegwiel bij de krukaspoelie is voor de ontsteking en geen oliepomp die zit in het blok je moet de handleiding van vwgolf.info aanhouden dan kom je er wel uit. dat pijtlje bovenaan dat kunstof kapje moet je niet aan houden hier ging ik ook de fout in gelukkig draait de gu motor vrij van de kleppen je moet het puntje aan de achterzijde van de nokkenaspoelie aanhouden en die bij de bovenkant van de alukap houden.

succes

had een beetje problemen met het los krijgen van tandwiel van de oliepomp, doordat de riem vettig was slierde deze over de tanden van het wiel.
dus al ik het goed versta maakt net niet uit hoe tandwiel van oliepomp sta, gewoon maken dat aan vliegwiel v-tje en inkeping overeenkomen en aan nokkenas moet inkeping aan achterkant gelijk komen me bovenkant kleppendeksel zoals hier aangegeven in fig 2.7 ->

hoe heb jij de bout van de spanrol uit het blok gekregen en de spanrol aangespannen?

Last edited by Mk2_power : 04-02-2010 at 00:03.
Reply With Quote
Reply

Posting Rules