Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #41  
Old 15-07-2013, 20:15
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,809
Default

Even deze weer omhoog halen;

Wij zijn ook bezig om ons te verdiepen in de reglementen van de FIA voor de rolkooi van onze S2. Ik heb een 50x2 buis gevonden bij MCB met een treksterkte van 420N/mm2 waarmee je dus de eis van 350N/mm2 ruim overschrijdt. Ik heb een goedkeuring van een S2 kooi als voorbeeld die we na gaan maken en aanpassen naar het 2013 reglement zodat we geen goedkeuring nodig hebben.

Ik ben nog wel op zoek naar een radiusslijper om daarmee mooie overgangen te maken waar de buizen aan elkaar gelast moeten worden. Iemand daar nog een goeie tip voor? Lenen of aanschaffen kan allebei...
__________________
Reply With Quote
  #42  
Old 15-07-2013, 21:00
polopower polopower is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,284
Default

Kun je doen met een bi-metaal gatenzaag en een kolomboor met een verstelbare klauwplaat. Lukt ook door een kolomboor 'op zijn rug' vast te zetten en dan de buis gewoon in de gewenste hoek in een bankschroef.
__________________
Advice is a form of nostalgia, dispensing it is a way of fishing the past from the disposal, wiping it off, painting over the ugly parts and recycling it for more than its worth.

Last edited by polopower : 15-07-2013 at 21:03.
Reply With Quote
  #43  
Old 16-07-2013, 09:43
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

@ VeeDubber, heb je een bedrijf om daar te kopen?

Ik heb contact gehad met MCB en die leveren NIET aan particulieren Althans, dat is mij verteld een week of 3 geleden...
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #44  
Old 16-07-2013, 09:45
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Ik ga trouwens denk ik toch voor een halve kooi.

Zelf ben ik vrij lang, en met mijn stoel op de laagste stand en zelfs nog wat achterover zit ik dan bijna met m'n hoofd tegen zo'n buis. Ik zit nu al heel erg dichtbij de originele stijlen van de auto..
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #45  
Old 16-07-2013, 10:18
brittjan brittjan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 459
Default

Quote:
Originally Posted by Sven-GTI
Ik ga trouwens denk ik toch voor een halve kooi.

Zelf ben ik vrij lang, en met mijn stoel op de laagste stand en zelfs nog wat achterover zit ik dan bijna met m'n hoofd tegen zo'n buis. Ik zit nu al heel erg dichtbij de originele stijlen van de auto..


Je kan ook een dikke isolatie buis rond de kooi draaien zodat het niet erg is als je met je hoofd er tegen kletst.. Aan isolatie materiaal kan ik je wel helpen
__________________
.
Reply With Quote
  #46  
Old 16-07-2013, 12:14
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

Of de hoofdbeugel iets verder naar achteren?
Reply With Quote
  #47  
Old 16-07-2013, 15:43
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,809
Default

Quote:
Originally Posted by Sven-GTI
@ VeeDubber, heb je een bedrijf om daar te kopen?

Ik heb contact gehad met MCB en die leveren NIET aan particulieren Althans, dat is mij verteld een week of 3 geleden...


Ik koop het zakelijk ja. Heb je staalmarkt.nl al geprobeerd? Die leveren het hele MCB programma en ik dacht ook aan particulieren.

Padding is op de beugels het dichtste bij het hoofd ook verplicht als ik me niet vergis (mits je volgens FIA regels wilt bouwen natuurlijk)
__________________
Reply With Quote
  #48  
Old 16-07-2013, 15:58
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Dat FIA gekeurde schuim dat bij je hoofd etc. zit is om de klap te dempen MET helm op.

Je schedel zal hier weinig verschil in merken als je geen helm op hebt, die breekt gewoon. Mijn hoofd zit nu maar enkele cm's van de stijlen verwijdert, als ik daar nog een buis heb lopen zit mijn hoofd er zo goed als tegen, max 2cm ervan af.

Dus bij een goede drempel of hobbel in de weg zit ik er al tegen :S Enige manier is mijn stoelen aanpassen zodat ik een stuk lager zit in de wagen.
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #49  
Old 16-07-2013, 16:16
Dub-Detail Dub-Detail is offline
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,311
Default

Quote:
Originally Posted by Sven-GTI
Dat FIA gekeurde schuim dat bij je hoofd etc. zit is om de klap te dempen MET helm op.

Je schedel zal hier weinig verschil in merken als je geen helm op hebt, die breekt gewoon. Mijn hoofd zit nu maar enkele cm's van de stijlen verwijdert, als ik daar nog een buis heb lopen zit mijn hoofd er zo goed als tegen, max 2cm ervan af.

Dus bij een goede drempel of hobbel in de weg zit ik er al tegen :S Enige manier is mijn stoelen aanpassen zodat ik een stuk lager zit in de wagen.


Ik ben zelf ook vrij lang. Net geen 2 meter.
Ik heb in mijn golf, corrado stoelen.
Scheelt een hoop.
Reply With Quote
  #50  
Old 16-07-2013, 16:38
sciroccoGTII sciroccoGTII is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 1,281
Default

En anders de hoofdbeugel naar achteren plaatsen toch, heb ik ook gedaan in mb rocco 1, t is niet het mooiste maar gaat tenslotte om de functionaliteit toch?
__________________
Scirocco 1 `78 Autocross
Hustler GT Buggy project `73
Scirocco GT2 project `91
VW vrije-standaard cross project

Daily : Scirocco GT 1.6 '85 47.000km


Golf GTI `81 Sold!
Reply With Quote
  #51  
Old 16-07-2013, 17:44
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Wat heeft het verder naar achter plaatsen van de hoofdbeugel voor nut dan? Als ik een volledige kooi wil moeten die buizen toch nog steeds langs m'n hoofd richting m'n dashboard?

Het is niet de hoofdbeugel bij m'n achterhoofd, daar heb ik ruimte genoeg. Het zijn de buizen die langs m'n dak lopen richting m'n dashboard
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #52  
Old 16-07-2013, 17:47
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Ik koop het zakelijk ja. Heb je staalmarkt.nl al geprobeerd? Die leveren het hele MCB programma en ik dacht ook aan particulieren.

Padding is op de beugels het dichtste bij het hoofd ook verplicht als ik me niet vergis (mits je volgens FIA regels wilt bouwen natuurlijk)



Ik zal ze dan ALWEER proberen te bellen. De eerste keer vertelde ze me dat het makkelijker was om hetgeen ik wilde bestellen te mailen, zodat die man tijd had om alles uit te zoeken qua prijzen etc.

Maar daar heb ik nooit meer iets van gehoord, dus zal weleens bellen of hij na een maand tijd al iets heeft kunnen vinden
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #53  
Old 16-07-2013, 18:21
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

Quote:
Originally Posted by Sven-GTI
Wat heeft het verder naar achter plaatsen van de hoofdbeugel voor nut dan? Als ik een volledige kooi wil moeten die buizen toch nog steeds langs m'n hoofd richting m'n dashboard?

Het is niet de hoofdbeugel bij m'n achterhoofd, daar heb ik ruimte genoeg. Het zijn de buizen die langs m'n dak lopen richting m'n dashboard




Heb je zon bolle kop of is je auto zo smal



Stoel lager geen optie?
Reply With Quote
  #54  
Old 16-07-2013, 22:41
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default

Hoi sven,
Heb je groot techniek al geprobeerd? 25cromo4.nl? Volgens mij..

Maar waarom geen Wiechers kooi in onderdelen kopen en die er zelf vast inlassen.
Dat is echt mijn advies...
Reply With Quote
  #55  
Old 17-07-2013, 12:33
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by Herm Schreurs
Hoi sven,
Heb je groot techniek al geprobeerd? 25cromo4.nl? Volgens mij..

Maar waarom geen Wiechers kooi in onderdelen kopen en die er zelf vast inlassen.
Dat is echt mijn advies...



IDD, OMP levert ook mooie kooien die je er zelf in kan lassen, en nog mooier is denk ik om de kooi als bouwpakket te kopen bij Custom Cauges. Zij leveren een bouwpakket, maar er is nog niks gelast. Veel kooienbouwers kopen hun kooi hier in omdat het zelf buigen niet of nauwelijks nog loont :

http://www.customcages.co.uk/Rollca...acturers.castle

Ik zelf ben Knaf gecertificeert en mag gecertificeerde kooien bouwen, maar ik houd hier mee op omdat het heel erg duur geworden is en het een corrupt zooitje is bij het Knaf. Lidmaatschap is al 550 Euro per jaar en de kosten van het keuren zijn 600 Euro per kooi. Ook moet de kooi compleet in 3D getekend zijn enz. Ik heb een hele dure buigmachine en een speciale uitslijper voor het uitslijpen van de kooien en voldoe aan alle eisen zoals: diploma's, gemaakte werkstukken die elk jaar opnieuw moeten en verzekeringen enz, en toch houd ik hier mee op. Ik maak alleen nog kooien zonder certificaat omdat het echt en corrupt zooitje is bij det Knaf-gebeuren en ik daar niet aan mee doe

In de praktijk worden er wel eisen gesteld aan kooien, maar zijn veel soepeler bij de oudere auto's en de betaalbare races. Als je maar zorgt dat je buis inkoopt met certificaat, alles netjes last met het juiste lasdraad en alles volgens het knaf-regelement ingbouwd zal je nergens problemen krijgen.

Bij Tennant hebben ze het beste kwaliteit buis en is beter te bewerken/buigen dan die van groote techniek:

http://www.tennant-metall.de/en/moto/new_production

Last edited by DutchBuild : 17-07-2013 at 12:40.
Reply With Quote
  #56  
Old 17-07-2013, 13:59
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Ik heb zelf, voordat ik weer opnieuw ging studeren, erg lang in de metaal gewerkt. Dus het lassen etc. is allemaal geen enkel probleem. De kennis van metalen en het bewerken hiervan ontbreekt bij mij niet.

Daarom leek het me leuk om zelf te doen, maar gezien de prijzen die ik overal krijg voor metaal kan ik er bijna een laten maken :S :S Bij de bedrijven waar ik tot nu toe prijzen heb gekregen ben ik zoveel geld kwijt :O Voor nog minder kan ik bij bijv. Biesheuvel een complete kooi in m'n auto laten lassen :S

Maar ik zal eens gaan kijken naar een complete laskooi, ook zou Biesheuvel voor mij nog een prijs maken voor een 'bouwpakket kooi'.

Maar nog een vraag, hoe doen andere dat met een rolkooi in bijv. een golf? Ik ben zelf 'maar' 1,85m lang, en toen zit ik met de originele Recaro's op de laagste stand nog steeds met m'n hoofd dichtbij de stijlen en het dak...
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #57  
Old 17-07-2013, 14:33
DUB's Avatar
DUB DUB is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,401
Default

ik werk bij staalmarkt (dochterondernemening van MCB) wij leveren wel aan particulieren, laat maar weten als je wat nodig hebt.
gedeelte van het assortiment kun je hier inzien http://www.mcb.nl/smallcms/index.php?id=189

ik doe geen uitspraken over sterktes, kwaliteiten en diktes enz.
(als jij weet wat je wilt kan ik wellicht een leuk prijsje maken)
__________________
www.facebook.com/basetheone

Last edited by DUB : 17-07-2013 at 14:35.
Reply With Quote
  #58  
Old 17-07-2013, 17:14
sciroccoGTII sciroccoGTII is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 1,281
Default

Kijk even op marktplaats daar zit een jongen uit donkerbroek die ook bouwpaketten maakt, van horen/zeggen netjes geprijsd en goede kwaliteit.
__________________
Scirocco 1 `78 Autocross
Hustler GT Buggy project `73
Scirocco GT2 project `91
VW vrije-standaard cross project

Daily : Scirocco GT 1.6 '85 47.000km


Golf GTI `81 Sold!
Reply With Quote
  #59  
Old 17-07-2013, 18:09
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by Sven-GTI
Ik heb zelf, voordat ik weer opnieuw ging studeren, erg lang in de metaal gewerkt. Dus het lassen etc. is allemaal geen enkel probleem. De kennis van metalen en het bewerken hiervan ontbreekt bij mij niet.

Daarom leek het me leuk om zelf te doen, maar gezien de prijzen die ik overal krijg voor metaal kan ik er bijna een laten maken :S :S Bij de bedrijven waar ik tot nu toe prijzen heb gekregen ben ik zoveel geld kwijt :O Voor nog minder kan ik bij bijv. Biesheuvel een complete kooi in m'n auto laten lassen :S

Maar ik zal eens gaan kijken naar een complete laskooi, ook zou Biesheuvel voor mij nog een prijs maken voor een 'bouwpakket kooi'.

Maar nog een vraag, hoe doen andere dat met een rolkooi in bijv. een golf? Ik ben zelf 'maar' 1,85m lang, en toen zit ik met de originele Recaro's op de laagste stand nog steeds met m'n hoofd dichtbij de stijlen en het dak...



De race-auto's zijn altijd voorzien van een kuipstoel en zit veel lager gemonteerd dan een normale stoel waardoor je meer ruimte boven je hoofd zal hebben.
Normaal gesproken hebben deze bestuurders ook een helm op en wat veel mensen vaak vergeten is, dat een volledige kooi in een normale auto waar geen helm gedragen en gewone stoelen in zitten, gevaarlijker is dan als je er geen kooi in hebt. Het is bij een kooi dan ook erg belangrijk dat er een deugdelijke kuipstoel in zit met goede gordels. Er zijn Fia-regels voor het monteren van de stoel en is niet voor niets. Ook zijn er goede/degelijke stoelframes te koop waar je een kuipstoel op kan monteren en dan ook lager zit dan de normale stoel.
Er zijn diversen mensen verongelukt door dat ze hun nek breken op de buizen. Om deze reden heb ik mijn straatauto voorzien van een halve kooi plus schuine schoren naar voren toe in de deursponningen.
Bij de professionelere race-auto's zit de bestuurder meestal ook veel verder naar achteren wat in de meeste gevallen is voor een betere gewichtsverdeling en zij maken dan gebruik van een pedal-box omdat ze anders niet meer bij de pedalen kunnen komen

Even een voorbeeld van hoe iemand in een race-auto hoort te zitten:




Ik heb PDF-jes van de nieuwste/laatste Fia regels en kan deze mailen naar de mensen die deze graag willen hebben

Last edited by DutchBuild : 17-07-2013 at 18:22.
Reply With Quote
  #60  
Old 17-07-2013, 18:26
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Klopt, ik ben al een vaker meegereden met een E36 en E46 race-auto, daarbij zit je ook erg laag er ver naar achteren

Zoals de kooi in jou MK2 zit wil ik hem denk ik ook Heb er al vaker naar staan kijken
Dat zou denk ik de ideale oplossing zijn.
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum