Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 16-11-2013, 11:19
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur

Dan was je retour nu ook overbodig?!
Reply With Quote
Old 16-11-2013, 13:13
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC

Dat is ook mijn gedachte, als de pomp een automatische afslag heeft kan je de retour achterwege laten.

Mooi dat je in ieder geval een teken van leven hebt gehad.
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
Old 16-11-2013, 15:20
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor

Nou daar gaan we dan He's A Live !!!! maar heeft nog wel wat kleinigheidjes

Vanochtend eerst nog eens de distributieriem gecontroleerd en niet meer op de tussenas poelie gelet.
Nokkenas tandwiel op tijd krukastandwiel ook,was toch het streepje ipv het 0 teken.
Ontstekings kerfje in het onderblok gelijk aan krukas ontsteking er in rotor op het streepje.

Diesel startmotor er op nieuwe accu er in en starten maar alles draaide mooi rond maar wou niet aanslaan.
Toen maar gaan testen en het eerste wat ik deed was me retour dicht knijpen met de griptang die je dus ook op het filmpje ziet.
En ja hoor er kwam leven in de MK1

Vanaf dit punt ben ik gaan filmen met me telefoon in een touwtje aan de garage deur
Helaas stopte hij halverwege om dat er geen ruimte meer was op de telefoon

Wat je gelijk hoort is volgens mij het hoge toontje van de dynamo lager net of dat de v-snaar te strak staat.
Heb ook geen idee hoe je dit met die veer onder de dynamo kan stellen.
Hij staat nu helemaal uit geveerd

Auto blijft ook niet stationair draaien.
Moet nog de ontsteking op 14Gr zetten maar ik heb nog niet zo'n soort timerlight.

Koeling doet het niet koelwater wordt niet warm ,fan gaat uiteraard ook niet draaien ,temperatuur meter in het dashboard doet het ook niet.

Mega olie lek was eerst bang dat het achter de bak zat maar gelukkig had ik dit al snel gevonden.
Het gat onder de ontsteking waar de krukas sensor zat heb ik toen gedicht met een aluminium rond plaatje en die vast gezet met het kleinen inbus boutje waar normaal de sensor mee vast zit.
En hier loopt de olie gewoon uit zie je ook op het 2 de filmpje.

Was trouwens ook vergeten de aftapbout in de carterpan vast te draaien

Dan de carburateurs er komt geen benzine uit de 4 carburateur als de motor loopt.
Dit kan je ook goed zien op het 2 de filmpje na dat ik wat ruimte vrij gemaakt had op de telefoon.
En een stok tussen het gaspedaal gedaan had zo dat hij bleef open en ik de auto uit kon.
Je ziet bij carb 1,2,3 heel langzaam de benzine lopen langs de naald en bij carb 4 zie je helemaal helemaal niks

Alles staat natuurlijk nog niet synchroon en dat soort dingen

Bij de eerste keer starten liep de olie druk op naar 4bar en vrij snel kwam hij op de 2 te staan dit is denk ik normaal ????

VDO Olie temperatuur meter doet ook niks heb ik de sensor toevallig op de verkeerde aansluiting zitten
Meter is getest

Part I

Part II

Alle op en aanmerkingen met spelfouten of zonder zijn meer dan welkom.

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
Old 16-11-2013, 15:42
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru

Het fluiten kan komen door je multiriem, die is namelijk van Gates en die staan er om bekend dat die lawaai kunnen maken. Spuit er eens wat water tussen (kant van de ribbels), dan merk je meteen verschil als het dat is. Heb ik met mijn mk3 ook gehad.
De olietemperatuur zit normaliter niet op de plaats die jij aangeeft op de foto, maar is een aparte sensor op dezelfde oliefiltersteun. Je hebt er nu alleen een oliedrukschakelaar zitten (zitten er totaal twee op je blok, een op de kop en een op de oliefiltersteun).

Last edited by Yellowbug : 16-11-2013 at 15:44.
Reply With Quote
Old 16-11-2013, 15:49
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder

Super kerel!!
Netjes!
Old 16-11-2013, 15:57
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor

Quote:
Originally Posted by Yellowbug
Het fluiten kan komen door je multiriem, die is namelijk van Gates en die staan er om bekend dat die lawaai kunnen maken. Spuit er eens wat water tussen (kant van de ribbels), dan merk je meteen verschil als het dat is. Heb ik met mijn mk3 ook gehad.
De olietemperatuur zit normaliter niet op de plaats die jij aangeeft op de foto, maar is een aparte sensor op dezelfde oliefiltersteun. Je hebt er nu alleen een oliedrukschakelaar zitten (zitten er totaal twee op je blok, een op de kop en een op de oliefiltersteun).

Nou de sensor die je ziet is voor de olie temperatuur alleen hij kan natuurlijk nog op het plekje er rechts naast of op de aansluiting dichter bij het blok deze zitten nu alle bij dicht door middel van zo'n inbus.

Olie druksensor heb ik van VDO met die twee aansluitingen een voor je dash en 1 voor de meter

Reply With Quote
Old 16-11-2013, 16:35
fearless's Avatar
fearless fearless is offline
VW Fanatic

Poe wat een herrie. Staat je distributie niet veel te strak?
laat hem eens zonder multiriem/snaar lopen zodat de dynamo niet mee draait. Om zo uit te sluiten dat het niet de dynamo is.

En gates riemen lawaai makers? die mening deel ik niet. Dit zijn juist de betere riemen die er zijn. Ik vind juist de continental sets lawaaierig.

Last edited by fearless : 16-11-2013 at 16:38.
Reply With Quote
Old 16-11-2013, 16:41
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor

Zou dat dan ook dit geluid maken ? maar wat je zegt ga ik idd doen even lopen zonder de multiriem

Reply With Quote
Old 16-11-2013, 17:01
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor

Quote:
Originally Posted by sciroccoGTII
Klopt johan koppakking is in std ingedrukt vorm 1.6/1.7mm dik. Stalen (race) koppakking kun je in principe in elke gewenste dikte krijgen. En dat zonder typfouten ik leer snel zeker....

Hier nog een foto van de stalen koppakking lijkt me goed toch.

En in dit gat had ik een aluminium rond plaatje gemaakt.
Maar hier lekt het behoorlijk moet toch iets van een pakking of rubberen ring achter.

Last edited by Style : 16-11-2013 at 17:04.
Reply With Quote
Old 16-11-2013, 19:38
Melvin Melvin is offline

Distributieriem wil nogal eens gillen als die te strak staat. Zou eerst je multiriem eraf nemen en kijken of het geluid er dan nog is, dan weet je genoeg. Gates riemen heb ik nooit herrie van gehoord, dus die ervaring heb ik ook niet.

Zou toch maar snel een timinglight halen/lenen anders weet je niet wat je aan het doen bent. Laat iemand starten en op 1000rpm houden dan heb je zo een nette beginwaarde ingesteld. Van daaruit kun je de rest weer afstellen en als het blijft lopen de ontsteking definitief zetten (wss weet je dit zelf ook wel allemaal trouwens )
Reply With Quote
Old 16-11-2013, 19:48
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor

Mijn geachten ook Melvin ,maar eerst de olie lek uit de krukas sensor gat oplossen.
Olie temperatuur van de VDO meter wil ook snel werkend hebben en de water temperatuur meter in me teller doet het ook niet , zou toch ook fijn zijn als deze twee het doen.

En me koelvloeistof is ook nog net goed doorlopen zit pas een liter in
Maar ik heb zo'n radiateur met vuldop en de boel moet toch eerst rond gaan wil ik er bij kunnen gooien.

Reply With Quote
Old 16-11-2013, 19:51
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur

Hebben je meters zeker spanning?

En kloppen de sensors met de meter?
Dat je bv je temp sensor en je olie sensor niet per ongeluk hebt omgewisseld( weet niet zeker of dit mogelijk is)

Ik zelf heb een temp meter waar niet de bijhorende sensor opzit, deze geeft wel een waarde maar wijkt af van de juiste temp. Ik weet dit dus vor mij maakt dit niet heel veel uit, maar het is maar ff om je op weg te helpen.

PS, ik ben degene dieje juist heeft toegevoegd via FB

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
Old 16-11-2013, 20:08
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor

Hoi Jelle,Ik ben zo vriendelijk ik voeg iedereen toe maar toen ik ging kijken wie je was zij het me niets maar goed je was bevriend met Gerben dus toen dacht ik zit wel goed

Ik had de olie temperatuur meter en sensor getest in een pannetje met water op het vuur.
En ik denk maar weet ook niet zeker dat deze sensor het zelfde is voor water en olie.

Maar me watertemperatuur sensor voor me teller is compleet anders die kan ik niet om per ongeluk om gewisseld hebben

Reply With Quote
Old 16-11-2013, 20:45
Jel Golf 2 GTI's Avatar

hehe, tip: niet iedereen toevoegen want dan krijg je soms rare mensen op je FB

Had je toegevoegd omdat ik inneens je foto's zag voorbijkomen van de auto en die waren me wel bekend.

Back on topic. : Je temp en olie sensor zijn idd niet uitwisselbaar zie ik.
Nou duurt het wel een tijdje alvorens je koelwater warm begint te worden.

Ik had indertijd ook een probleem door mijn sensor, heb viavia een infrarood thermometer kunnen lenen waardoor ik de temp op de slangen kon meten zodat ik toch een indicatie had.

Werkt voorderst alles in je tellerunit?

EDIT: naast je olie sensor zit er nog 1 in je oliefiltersteun, is deze de oude meting van je koelwater? Deze is een enkele aansluiting en degene die in je koelwaterspruitstukje zit is een dubbelpolige denk ik. Mss dat daar iets mis gaat?

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.

Last edited by Jel Golf 2 GTI : 16-11-2013 at 20:47.
Reply With Quote
Old 16-11-2013, 20:58
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor

Maar hoe lang dan ik heb een radiateur met vuldop hier is precies 1L in gegaan en tijdens het draaien is volgens mij het niveau niet gedaald.

Olie werdt wel goed warm zelfs de externeolie koeler was vol gelopen en die gaat alleen maar open via een thermostaat.

Op het oliefilterhuis heb ik nog 2 aansluitigen dicht zitten die aan de rechterkant idd en 1 achter op het huis.
Hier zitten meestal olie druk sensors in dacht ik.

De teller werkte prima met het JB blok er in enigste wat ik moest doen voor de watersensor was een aarde er bij trekken om dat bij de JB zat hij direct op een ijzeren flens en nu in een van plastic.

Reply With Quote
Old 16-11-2013, 21:04
Jel Golf 2 GTI's Avatar

Quote:
Originally Posted by Style
Maar hoe lang dan ik heb een radiateur met vuldop hier is precies 1L in gegaan en tijdens het draaien is volgens mij het niveau niet gedaald.

Olie werdt wel goed warm zelfs de externeolie koeler was vol gelopen en die gaat alleen maar open via een thermostaat.

Op het oliefilterhuis heb ik nog 2 aansluitigen dicht zitten die aan de rechterkant idd en 1 achter op het huis.
Hier zitten meestal olie druk sensors in dacht ik.

De teller werkte prima met het JB blok er in enigste wat ik moest doen voor de watersensor was een aarde er bij trekken om dat bij de JB zat hij direct op een ijzeren flens en nu in een van plastic.

Hoe lang durf ik niet juist te zeggen maar ik reken minimum 20 minuutjes stationair draaien alvorens koelwater op temperatuur is.

1L vind ik precies ook heel weinig om heel je blok op te vullen.
Aangezien je last had van een geluid (dynamo) denk ik mss dat je waterpomp het niet goed doet. Haal anders je temp meting er eens uit en kijk eens of er water uitkomt als je de wagen start

Mss een hele stomme opmerking maar wat je zegt van de massa aanleggen voor temp sensor klopt, Heb je ook een massadraad van je motorblok naar je chassis liggen? Dus krijgt je blok massa? Normaal zit deze van de - van de batterij naar je chassis en vandaar naar je blok (meestal aan je schakelbak) Want als je blok gewoon in de rubbers hangt heeft deze geen massa punt en zal er ook nx werken van je sensors.

Reply With Quote
Old 16-11-2013, 21:18
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor

Ik maak zo vaak stomme opmerkingen meestal leer ik er daarna wel weer wat van
Maar ik heb deze aarde bij het aarde kroontje bij de zekering kast weg gehaald.
En dan heb ik idd nog een dikke 35mm kabel van chassis naar het blok.

Maar ik ga de massa van de sensor wel controleren zou anders ook niet weten waar te beginnen

Reply With Quote
Old 16-11-2013, 21:25
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor

Nou ik misschien een domme opmerking aangezien ik een vul dop op mijn radiateur heb.
En ik vul koelvloeistof in deze dop enigste mogelijkheid dan kan het water niet het blok in via de onderste slang toch ???? zit de thermostaat dus dan moet het door de bovenste aansluiting van de radiateur.
Misschien zit ik te denken moet ik het reservoir wel langzaam bij vullen om dat er misschien boven in het reservoir en gat zit waar het gedeelte naar de bovenste slang gaat.

Volg je me nog ?????

Reply With Quote
Old 16-11-2013, 21:33
Pewi Vwteam Pewi Vwteam is offline
Married to PC

Wat voor een sensor heb je gepakt voor je koelwatertemp? Golf 3 toevallig?

Immo off voor de digi 3.8 en me7
Digi. Edc15 Edc16 me7.xx med 9.1

KABELBOOM OP MAAT vag only.
Reply With Quote
Old 16-11-2013, 21:35
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor

Ja idd heb net ook nog de oude gevonden die origineel in de ABA zat ook 2 polig

Reply With Quote
Reply