Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 30-10-2022, 21:18
Djenman Djenman is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2022
Posts: 6
Default Golf 1 cabrio - Standlichten aan bij pinken

Hallo..

Ik heb een vreemd probleem met de pinkers/lichten van mijn Golf 1 Cabrio, 1800 Carbu.

Probleem: als ik naar links pink, brandt LINKS het standlicht voor en achter.
De linkerpinker ook natuurlijk
Omgekeerd, als ik naar rechts pink, brandt RECHTS het standlicht
voor en achter. De rechter pinker ook natuurlijk

Wanneer ik de alarmlichtschakelaar gebruik, knipperen de 4 pinkers perfect, zonder een of ander standlicht.

Ik dacht aan een massaprobleem, maar ik heb alle punten mooi opgekuist en uitgemeten. Tot in iedere schakelaar heb ik zelfs goede massa.

Het enige verschil dat ik nog kan denken tussen de alarmlichtschakelaar, is het feit dat het contact aan staat bij het gebruik van de pinkers. Waarom enkel 1 kant van de lichten effectief brandt bij het pinken, lijkt mij al helemaal een raadsel.

Als ik het uitmeet, krijg ik inderdaad 12V op 1 kant van de achter/voorlichten (standlicht) wanneer ik pink..


Ondertussen zijn dus alle massapunten opgekuist, de pinkerhendel en ruitenwisserhendel zijn ondertussen ook al vervangen door nieuwe (om wat uit te sluiten)

Enig idee wat er hier verkeerd kan zijn, of iemand die iets gelijkaardigs heeft meegemaakt? Ik weet het echt niet meer

groeten
Reply With Quote
  #2  
Old 31-10-2022, 01:09
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Welk bouwjaar?

> als ik naar links pink, brandt LINKS het standlicht voor en achter
> De linkerpinker ook natuurlijk

Even voor de zekerheid: branden die alledrie continu, knipperen dus niet?

Wat gebeurt er als je de stekker van de alarmlichtenschakelaar losmaakt?
Reply With Quote
  #3  
Old 31-10-2022, 07:07
Djenman Djenman is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2022
Posts: 6
Default

dag Erik, bedankt alvast voor je bericht!

De wagen komt uit 1990

Even voor de zekerheid: branden die alledrie continu, knipperen dus niet?
=> enkel de standlichten branden continu, de pinker werkt zoals het hoort en knippert dus.

Aan beide kanten zelfde scenario (pinker knippert, standlicht voor/achter
aan de kant van de pinker brandt constant)


Wat gebeurt er als je de stekker van de alarmlichtenschakelaar losmaakt?

=>Dit zal ik deze namiddag even testen. Ik denk dat ik dit ook al had uitgetest zonder resultaat (ook met stand in het 'midden'), maar ik durf dit niet met 100% zekerheid te zeggen
Reply With Quote
  #4  
Old 31-10-2022, 23:11
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Aha. Dan is het wsch. toch niet de alarmlichtenschakelaar.

Op contactslot (6N0 905 865 ?) pin 30 (rood) staat +12 volt, die wordt bij contact uit doorgeschakeld naar pin P (lichtgrijs, naar standlichtschakelaar). Meet eens of P wel onderbroken wordt als je het contact aanzet? Ik denk nu aan een defect in die schakelaar, of een sluiting in de kabel of stekker tussen 30 en P.
Reply With Quote
  #5  
Old 01-11-2022, 21:05
Djenman Djenman is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2022
Posts: 6
Default

Beste Erik,

alvast bedankt voor je hulp in de zoektocht, ik stel dit ten zeerste op prijs!

Voor je vraag, ik vind 'P' niet op de schakelaar voor de lichten. Er komt daarin 1 lichtgrijze draad in, maar daarop meet ik geen +12V, als het contact af staat. Als het aan staat ook niet. Waarschijnlijk zit ik verkeerd te kijken.

Ik zie op de achterkant wel nummers en letters staan, maar niets met een P erop ( zie daar bvb 58a,b,c,l,.. op staan)

Ik had wat foto's genomen, maar ik weet niet hoe ik deze [IMG]file:///E:/jan/jan/Golf%20Cabrio/Knipsel2.PNG[IMG] kan posten.

Op die stekker heb ik een connector waar 2x geel/zwarte draden toekomen, en 2x grijs/zwarte, daarin meet ik wel +12V met het contact aan (op de rode natuurlijk ook!)

Ik heb per ongeluk nog iets opgemerkt, misschien kan het van belang zijn. Als ik de gevarenschakelaar in het midden zet, dus niet aan noch af (stond per ongeluk zo), en ik gebruik dan de pinkerhendel, dan kan ik wel pinken ZONDER dat het contact op staat. En dan werken de pinkers perfect naar links of naar rechts, zonder dat het standlicht aan gaat.
Maar natuurlijk van zodra ik het contact aanzet, dan heb ik opnieuw het probleem (knipperende pinker OK, maar standlicht aan, aan de kant van de pinker)

Ik had een nieuwegevarenschakelaar besteld, ik zal deze er nog eens instoppen, maar ik denk niet dat dit de oplossing zal zijn.

Note: de schakelaar van de lichten, werd ook al eens vervangen een jaar of 3 terug, dus deze is ook nog 'relatief nieuw'.
Reply With Quote
  #6  
Old 02-11-2022, 01:03
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

> Voor je vraag, ik vind 'P' niet op de schakelaar voor de lichten

Nee, ik schreef: "Op contactslot [...] pin P"!

> Als ik de gevarenschakelaar in het midden zet[...]

Hm, dat snap ik niet, zal ik morgen mijn hoofd nog eens over breken... ;-)

PS.: Is dit probleem zomaar ineens ontstaan, of heeft er iemand (een vorige eigenaar?) aan zitten knoeien?

Last edited by Erik Baas : 02-11-2022 at 01:06. Reason: +PS
Reply With Quote
  #7  
Old 02-11-2022, 10:34
Djenman Djenman is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2022
Posts: 6
Default

Excuses verkeerd gelezen dus, ik ga nog eens dubbelchecken.

Vandaag komt de nieuwe gevarenschakelaar binnen, dit kan ik dan makkelijk ook nog uitsluiten.

Het probleem is plots ontstaan, het enige wat ik kan denken is dat de auto x maand had buitengestaan, en het misschien met vocht/slecht contact te maken heeft.

Daarvoor (al een jaar terug) had ik wel een probleem met de ruitensproeiers, maar dat bleek dan de schakelaar zelf te zijn, vandaar dat de hendels dan vervangen werden, maar dan bestond dit probleem nog niet
Reply With Quote
  #8  
Old 31-01-2023, 19:09
Djenman Djenman is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2022
Posts: 6
Default

Hallo,

na lang zoeken.. Een gesmolten massadraad moeten vernieuwen, om uiteindelijk uit te komen op het contactblokje dat kapot was, waardoor de standlichten meegingen met de pinkers, thx voor de info hiervoor!

Ondertussen nog wat problemen gehad met benzinetoevoer, ondertussen nieuwe vulhals , filter, pomp en luchtafscheider.

Bij het monteren van het nieuwe contactblokje zijn er draden verkeerd aangesloten. De reden hiervoor is, dat mijn voorganger inderdaad gefoefeld heeft. Namelijk, de connector die hierop schuift, zit er niet meer op, maar alle draadjes zitten er apart op met aparte fiches..

Zou er iemand weten welk KLEUR van draad op welke positie gemonteerd moet wordne op het contactblokje? Op internet vind ik wel foto's van de connector op zich, maar normaal dit daar een gaine rond, waardoor ik niet kan zien welke draad in welk pinnetje hoort te zitten.

Hopelijk kan iemand mij hiermee verder helpen..

Thx
Reply With Quote
  #9  
Old 31-01-2023, 21:24
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

15: 2 x zwart, 0.5 resp. 1.5mm²
30: rood, 4 mm²
31: rood/zwart, 4 mm²
P: grijs, 1 mm²
X: zwart/geel 2.5 mm²
Reply With Quote
  #10  
Old 10-02-2023, 20:20
Djenman Djenman is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2022
Posts: 6
Default

Thx! werkt terug goed , orginele connector erop geplaatst
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum