Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 06-08-2010, 22:15
Maartenmk1 Maartenmk1 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,500
Default JB & Maarten's 78'er Golf 1

Hallo mede-forumleden,


Om te beginnen zal ik mij eerst even voorstellen. Geboren in 1994, genaamd Maarten Troost en ben woonachtig in Zoetermeer (Zuid-Holland). Al een tijdje ben ik hier actief op het forum, om kennis op te doen over voornamelijk Volkswagen Golfjes. Een keer zat ik te kijken (omdat ik helemaal auto-waus ben) wat voor reële auto ik later zou kunnen kopen en kwam ik al heel snel hier op het volksforum terecht. Ook leek het mij altijd leuk om ooit nog is een auto samen met vaders (JB) op te knappen.

Na wat maanden rond gesurft te hebben op het internet, kwam er toch uit dat ik voor een golf van voor 1980 wilde gaan. Hierna heb ik met mijn enthousiasme ook mijn vader weten aan te steken en zijn we samen begonnen aan deze hobby. We zijn tot nu toe naar 2 meetings geweest (Asten en M.I.V.W. ). Hierdoor begon het toch wel echt te jeuken om een golfje aan te schaffen.

Altijd keken we wel of er een leuk golfje te koop stond, maar het bleef daar meestal ook bij. Totdat we een leuk exemplaar tegen kwamen die ook nog binnen ons budget viel. Na wat gepraat en gebel heen en weer wordt de golf uiteindelijk van ons.

We hebben deze golf kunnen overkopen van vwgtd. (betere foto's zullen later volgen)
Het plan is om woensdag de auto te gaan ophalen met een oprijwagen. Wel een flink stuk rijden (rond de 500 km heen en terug) maar dan heb je ook wel wat. We hebben besloten de auto zonder APK te kopen, en de kosten hiervan voor ons zelf te nemen. De dingen die tot nu toe bekend zijn die moeten gebeuren:

- Nieuwe banden
- Dorpels zijn doorgeroest (moet dus worden gelast)
- Waarschijnlijk vervanging van de distributieriem (hangt er vanaf wat het onderhoudsboekje zegt)
- Goed afstellen van de carburateur (Staat te rijk afgesteld)

Een goede kennis van ons wil dit allemaal voor ons doen, dus dat is mooi meegenomen. Als er APK op de auto zit, afhankelijk van de kosten, kijken we wat de volgende stap wordt. De mogelijke plannen voor in de toekomst zijn (niet noodzakelijk in deze volgorde...):

- Raceland schroefset
- ATS Classics eronder
- Voorschermen vervangen
- Overspuiten
- RVS uitlaat
- Motortje opleuken
- Blauwe platen
- Misschien een handgeschakelde 5-bak (i.p.v. AUT)

Omdat we een krap budget hebben zal het allemaal wat langzamer gaan dan sommige projecten hier op het forum ( ), maar waar een wil is is een weg. We zullen nog met genoeg vragen komen, maar daarvoor juist dit topic.
De eerste meeting waar wij op hopen te staan is in Assen.


Voor nu maar even genoeg gepraat, woensdag waarschijnlijk de volgende update met foto's.
__________________
Gr, Maarten

Last edited by Maartenmk1 : 07-08-2010 at 15:45.
Reply With Quote
  #2  
Old 06-08-2010, 22:32
T!m T!m is offline
Forum junkie
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 1,833
Default

He leuk dat je zo jong al de smaak te pakken hebt.

Ik ben benieuwd naar de eerst volgende update.

Succes
__________________
Golf 3 2.8 VR6 Highline 1997
Golf 5 2.0 GTI AXX 2005- JD Stage 2 - Carbonio - 3.5inch downpipe+kat - 300pk
Reply With Quote
  #3  
Old 06-08-2010, 22:47
Thijs.'s Avatar
Thijs. Thijs. is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 606
Default

Genoeg werk aan de auto dus, maar ach dat heb je met oude wagens. Ik zou de distributieriem gewoon vervangen voor die 100 euro ofzo wat een setje kost zou ik niet riskeren om het blok in de soep laten lopen. Heb zelf ook het zekere voor het onzekere genomen.

Zou wel even goed nadenken over je plannen, als je budget krap is dan zou ik niet de auto laten overspuiten, dat kost helaas grof geld. Succes met de wagen iig !
Reply With Quote
  #4  
Old 06-08-2010, 23:04
Maartenmk1 Maartenmk1 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,500
Default

Quote:
Originally Posted by T!m
He leuk dat je zo jong al de smaak te pakken hebt.

Ik ben benieuwd naar de eerst volgende update.

Succes


Thanks, je kan niet vroeg genoeg beginnen toch?

Quote:
Originally Posted by Thijs.
Genoeg werk aan de auto dus, maar ach dat heb je met oude wagens. Ik zou de distributieriem gewoon vervangen voor die 100 euro ofzo wat een setje kost zou ik niet riskeren om het blok in de soep laten lopen. Heb zelf ook het zekere voor het onzekere genomen.

Zou wel even goed nadenken over je plannen, als je budget krap is dan zou ik niet de auto laten overspuiten, dat kost helaas grof geld. Succes met de wagen iig !


Dank je! Klopt, overspuiten is misschien een optie voor de toekomst. Of misschien rollen, even kijken wat we doen, tijd zat

Ik zag dat je een complete ruitenwisser zocht, als je die nog steeds zocht kan je die van ons wel krijgen? Wij halen 'm er waarschijnlijk af, vind dat persoonlijk toch wat mooier staan.
__________________
Gr, Maarten

Last edited by Maartenmk1 : 06-08-2010 at 23:08.
Reply With Quote
  #5  
Old 07-08-2010, 20:33
Maartenmk1 Maartenmk1 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,500
Default

Vandaag hebben we besloten om toch voor blauwe platen te gaan, wilden ze gelijk bestellen maar het bleek dat het bedrijf dicht was. Ziet er toch wel wat mooier uit:






Ook gelijk de ruitenwisser weg-geshopt. Wat vinden jullie ervan zo?

Waar we ook nog over zitten te twijfelen is om toch van de automaat een handgeschakelde (5) bak te maken, gewoon voor het rijplezier en lekker zelf schakelen. Is dit uberhaupt wel mogelijk, hoe en wat? Heb al wat rond gekeken maar kom vooral topic's tegen voor het ombouwen van een 4 bak naar een 5 bak...
__________________
Gr, Maarten
Reply With Quote
  #6  
Old 07-08-2010, 21:46
Mac-Mikus's Avatar
Mac-Mikus Mac-Mikus is offline
Adverteerder: Mac-Mikus / Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 729
Default

Netje golf vind een achterruiten wisser persoonlijk wel prettig altijd maar ziet er wel een stuk strakker uit.

En aan je avater te zien ook nog op een echte computer geshopt
Reply With Quote
  #7  
Old 07-08-2010, 21:57
Audilimburg's Avatar
Audilimburg Audilimburg is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 1,082
Default

Leuk, weer een project erbij
Auto heeft wat liefde nodig, maar is zeker wat van te maken. En je hoeft niet per sé een gigantisch budget te hebben om een leuke auto te bouwen. Gewoon rustig aan doen en voordat je onderdelen koopt eerst goed om je heen kijken. Vaak worden dingen voor een hoop geld als zeldzaam aangeboden, terwijl het nog gewoon bij de dealer te krijgen is...

Veel plezier de komende tijd en zorg dat er veel foto's en updates volgen
__________________
Golf 1 1977 in the making
Reply With Quote
  #8  
Old 07-08-2010, 22:15
Maartenmk1 Maartenmk1 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,500
Default

Quote:
Originally Posted by bullie
Netje golf vind een achterruiten wisser persoonlijk wel prettig altijd maar ziet er wel een stuk strakker uit.

En aan je avater te zien ook nog op een echte computer geshopt


Dat is een andere hobby hier, overal is wel wat van apple te vinden... En dan niet alleen een iPhone omdat veel mensen die hebben, maar bijvoorbeeldook een iMac van 15 jaar oud of juist een van de laatste iMacs.

Quote:
Originally Posted by Audilimburg
Leuk, weer een project erbij
Auto heeft wat liefde nodig, maar is zeker wat van te maken. En je hoeft niet per sé een gigantisch budget te hebben om een leuke auto te bouwen. Gewoon rustig aan doen en voordat je onderdelen koopt eerst goed om je heen kijken. Vaak worden dingen voor een hoop geld als zeldzaam aangeboden, terwijl het nog gewoon bij de dealer te krijgen is...

Veel plezier de komende tijd en zorg dat er veel foto's en updates volgen


Dan hebben wij geluk, van der velde zit praktisch om de hoek hier zo, dus dat komt wel goed. Updates zullen snel volgen
__________________
Gr, Maarten
Reply With Quote
  #9  
Old 08-08-2010, 10:54
Thijs.'s Avatar
Thijs. Thijs. is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 606
Default

Ruitenwisser moet je erop houden. Als je hem wegdoet, laat het me weten. Ik zoek er ene namelijk.
Reply With Quote
  #10  
Old 08-08-2010, 11:32
Maartenmk1 Maartenmk1 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,500
Default

Quote:
Originally Posted by Thijs.
Ruitenwisser moet je erop houden. Als je hem wegdoet, laat het me weten. Ik zoek er ene namelijk.


Hoezo moet je 'm erop houden?
__________________
Gr, Maarten
Reply With Quote
  #11  
Old 08-08-2010, 12:01
ben zine's Avatar
ben zine ben zine is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 601
Default

Gefeliciteerd, leuk ding! Wat zijn er toch eigenlijk een hoop 1.5 JB automaatjes geproduceerd (en overgebleven).
Zolang je hem niet als daily gebruikt zou ik de automaat er gewoon in laten zitten. Het rijdt heerlijk en ombouwen is nogal een klus.
Deze auto's zijn perfect voor de MacDrive, bij het laatste loket kun je meteen eten en wegrijden tegelijk. Probeer dat maar eens met een handgeschakelde, dat wordt een smeerboel.
Rollen zou ik niet doen, dat maakt hem onverkoopbaar als je nog eens iets anders wilt. Een paar voorschermen en dorpels spuiten kost geen vermogen en een auto die niet perfect in de lak zit vind ik altijd nog mooier dan een overgeschilderde.
__________________
'79 Golf S 1.5 Aut.
Reply With Quote
  #12  
Old 08-08-2010, 12:07
Maartenmk1 Maartenmk1 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,500
Default

Quote:
Originally Posted by ben zine
Gefeliciteerd, leuk ding! Wat zijn er toch eigenlijk een hoop 1.5 JB automaatjes geproduceerd (en overgebleven).
Zolang je hem niet als daily gebruikt zou ik de automaat er gewoon in laten zitten. Het rijdt heerlijk en ombouwen is nogal een klus.
Deze auto's zijn perfect voor de MacDrive, bij het laatste loket kun je meteen eten en wegrijden tegelijk. Probeer dat maar eens met een handgeschakelde, dat wordt een smeerboel.
Rollen zou ik niet doen, dat maakt hem onverkoopbaar als je nog eens iets anders wilt. Een paar voorschermen en dorpels spuiten kost geen vermogen en een auto die niet perfect in de lak zit vind ik altijd nog mooier dan een overgeschilderde.


Klopt, we waren ook echt op zoek naar een 1.5, en die was al snel gevonden.
Het is juist, dat de auto wel als daily gebruikt gaat worden, m'n vader gaat er dagelijks op en neer mee naar z'n werk (km of 6 heen en terug). Waar een erg aantrekkelijk, en vooral vaak leeg industrieterrein is... Maar eerst maar eens kijken hoe de AUT bevalt.
Ik had al een topic gelezen over het ombouwen van een 4 bak naar een 5 bak in een golf 1, en dat was al een hoop werk. We kijken wel hoe het loopt.

En over dat rollen, wordt hem waarschijnlijk toch niet, want we willen allebei toch voor een strakker resultaat.
__________________
Gr, Maarten
Reply With Quote
  #13  
Old 08-08-2010, 12:23
ben zine's Avatar
ben zine ben zine is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 601
Default

Ik heb even gezocht en een geschikt ombouw topic gevonden.
Naast de bak moet je dus ook het vliegwiel, de aandrijfassen, het stuurhuis, pedalenset, schakelstangen, gaskabel en contactslot (?) aanpassen.

.
__________________
'79 Golf S 1.5 Aut.
Reply With Quote
  #14  
Old 08-08-2010, 12:32
Maartenmk1 Maartenmk1 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,500
Default

Quote:
Originally Posted by ben zine
Ik heb even gezocht en een geschikt ombouw topic gevonden.
Naast de bak moet je dus ook het vliegwiel, de aandrijfassen, het stuurhuis, pedalenset, schakelstangen, gaskabel en contactslot (?) aanpassen.

.


Bedankt! Had zelf ook al goed gezocht, maar niet goed genoeg dus. Heb de link opgeslagen en ga 'm goed doorlezen...
__________________
Gr, Maarten
Reply With Quote
  #15  
Old 08-08-2010, 14:19
neef_m neef_m is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 674
Default

heey, mede zoetermeerder gaaf project hoop 'm snel eens te spotten want klinkt allemaal erg goed!

succes!
Reply With Quote
  #16  
Old 08-08-2010, 15:50
Maartenmk1 Maartenmk1 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,500
Default

Quote:
Originally Posted by neef_m
heey, mede zoetermeerder gaaf project hoop 'm snel eens te spotten want klinkt allemaal erg goed!

succes!


Dank je, je zult hem snel spotten, want als ik naar jouw topic over je edition kijk (trouwens erg gaaf project, goed bezig!) sleutel je ergens in lansinghage? Daar werkt m'n pa ook, en die is van plan om er dagelijks mee naar z'n werk te gaan
__________________
Gr, Maarten
Reply With Quote
  #17  
Old 08-08-2010, 16:48
neef_m neef_m is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 674
Default

nee ik zit meestal in pijnacker, lansinghage kom ik meestal alleen om me auto te wassen haha

ga je naar vag fest?
Reply With Quote
  #18  
Old 08-08-2010, 17:44
Maartenmk1 Maartenmk1 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,500
Default

Quote:
Originally Posted by neef_m
nee ik zit meestal in pijnacker, lansinghage kom ik meestal alleen om me auto te wassen haha

ga je naar vag fest?


O oke, nee we gaan dit jaar nog niet, waarschijnlijk wordt de auto in dat weekend APK gekeurd, dus dat gaat dan niet...
__________________
Gr, Maarten
Reply With Quote
  #19  
Old 08-08-2010, 18:53
Thijs.'s Avatar
Thijs. Thijs. is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 606
Default

Quote:
Originally Posted by Maartenmk1
Hoezo moet je 'm erop houden?


Haha ja beetje verkeerd geformuleerd Ik vind het zelf gewoon iets wat er gewoon op hoort. Als je de wisser eraf haalt moet je het ook dichtlassen en niet zo'n dopjes erop. En zolang de klep achter goed is zou het zonde zijn om die opnieuw te spuiten.

Ik zou de automaatbak lekker laat zetten. Veel werk en uiteindelijk is zo'n automaat best chill voor erbij. Vond het eerst ook helemaal niks, maar na een paar keer een automaat gereden te hebben, kan dat ook wel leuk zijn
Reply With Quote
  #20  
Old 08-08-2010, 18:56
jbtroost jbtroost is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 25
Default

True, true...
__________________
78'er Golf C 1.5 AUT Diamantsilber
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum