Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf,Bora en New Beetle MK IV
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 02-12-2008, 19:10
Tobs Tobs is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 1
Default Uitbouwen startmotor + smeren bendix

Mijn startmotor geeft een snerpend hoog geluid na het starten. Dit gebeurt alleen als de motor koud is. Dus als ik 10 minuten gereden heb en hem dan start dan gaat het goed.
Op het forum lees ik dat dit ligt aan het lagertje/busje wat in het koppelingshuis zit. Is dit de bendix?
Maar waarom hoor ik het geluid alleen bij een koude motor? Het lagertje is bij een warme motor ook toch nog steeds versleten?

Ik ben vrij handig, maar heb nog nooit een startmotor gedemonteerd. Mijn vraag is hoe ik te werk ga:
1. accu loskoppelen
2. startmotor demonteren
3. invetten bendix lager (zie onder, want onduidelijk)
4. inbouwen startmotor
5. accu aankoppelen

Maar hoe de startmotor er uit ziet bij volkswagen (ik weet dat er twee typen zijn en dat volkswagen een speciale gebruikt). Dus zit de bendix vast aan de startmotor of komt er alleen een soort pin uit de startmotor en moet ik die smeren (en waar zit de bendix dan). En moet ik het busje waar deze ingaat ook smeren. Of moet ik hiervoor de hele startmotor openhalen, want dan begin ik er niet aan.
Kan ik daar gewoon kopervet voor gebruiken?

Last edited by Tobs : 02-12-2008 at 19:14.
Reply With Quote
  #2  
Old 02-12-2008, 19:24
tempel's Avatar
tempel tempel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 319
Default

Koper vet is niet om te smeren,droogt te snel uit,is een conservering om roest/vastzitten van schroefdraad te voor komen. Gewoon kogellager vet gebruiken. Volgens mij moet ie trouwens uit elkaar om dit te doen,maar dat stelt niet zoveel voor.
Reply With Quote
  #3  
Old 02-12-2008, 21:05
Michielvb Michielvb is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 9
Default

Werkt deze wel met een bendixkoppeling? Is het geen schakelhefboom met rollenvrijloop.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum