Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 08-04-2013, 16:49
cyprinus cyprinus is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 26
Default Temperatuur sensor

De laatste tijd heeft mijn Golf MK2 1.8 benzine last van een wispelturige temperatuur.
Wijzer stond altijd mooi in het midden maar met de kou van de laatste tijd,begon de wijzer steeds meer over het midden te kruipen tot op het eerst volgende streepje.
Tot een graad of 5 was dit zo,nu dat het wat warmer word komt de naald niet eens meer tot het midden.
Na wat zoeken op het forum erachter gekomen dat m'n thermostaat weleens overleden kan zijn.
Dus die ga ik vervangen samen met de kvs en de waterflens.

Nu heb ik ook gelezen dat de temperatuur sensor ook weleens de reden kan zijn voor dit alles.
Nu was mijn vraag waar vind ik die precies,zijn namelijk 3 stekkers die op de bovenste darm vanaf de radiateur nabij het blok zijn aangesloten.
Namelijk een zwarte onder op en een blauwe en een rode boven op.

En waar is de stekker voor die rechtsonderin op de radiateur zit aangesloten,is dit ook een temp sensor?
Reply With Quote
  #2  
Old 08-04-2013, 16:55
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

De kleur van de stekker weet ik niet, wel dat de draad zeer waarschijnlijk geel/paars zal zijn. Wat die stekker op de radiateur betreft: dat is de thermostaat voor de ventilator.
Reply With Quote
  #3  
Old 08-04-2013, 16:56
VdubMKII's Avatar
VdubMKII VdubMKII is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 917
Default

Je hebt 2 sensors, de zwarte is voor de meter en de blauwe voor de regelaar.
Reply With Quote
  #4  
Old 08-04-2013, 17:51
Ranchdude's Avatar
Ranchdude Ranchdude is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 80
Default

Rechtsonderin de rad. is een thermoswitch ,aansturing van koelventilator,lekker laten zitten ,je moet eventueel de zwarte vervangen,wel eerst de thermostaat vervangen,ik neig eerder naar een thermostaat,even de onderste koelslang voelen als de motor aan het opwarmen is,als deze redelijk snel warm wordt kun je ervan uitgaan dat de thermostaat open blijft staan,succes
Reply With Quote
  #5  
Old 08-04-2013, 18:11
cyprinus cyprinus is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 26
Default

Dank voor de snelle reactie's allen

Er loopt een paars/zwarte en een geel/blauwe draad naar de rode stekker.
Dus die zwarte moet eventueel vervangen worden dan,ik zal die even in de gaten houden na vervanging van de thermostaat.

Misschien een domme vraag maar die blauwe stekker voor de regelaar wat regelt die dan?

Zal er mee aan de slag gaan.
Reply With Quote
  #6  
Old 10-04-2013, 20:04
cyprinus cyprinus is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 26
Default

Even met de thermostaat aan de slag geweest en die inmiddels vervangen samen met de waterflens.
Best een vervelend klusje,helemaal om die thermostaat terug te plaatsen en dan de boel weer af te dichten met een rubberen ring.

Toen de boel weer afgevuld en gestart,kachel op warm en blazer op vol.
Duurde een beste tijd voordat de ventilator aan ging(temp stond op het voorlaatse streepje en lampje ging branden )
Daarna hoorde je de boel goed ontluchten en alles verder afgevuld met kvs.
En ineens sprong er een lek in de ijzeren leiding,die van de thermostaat langs het blok omhoog loopt richtings kvs vat.
Alles snel uitgezet maar het kwaad was al geschiet.

Nu was mijn vraag hoe heet deze ijzeren leiding en is deze nieuw te krijgen?
Reply With Quote
  #7  
Old 11-04-2013, 16:08
Romulus Romulus is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 134
Default

Kijk eens op www.vagcat.com/epc/ (registreren), zoek het juiste schema voor jouw bouwjaar en motor en lees het onderdeelnummer van de metalen waterleiding af. Bestel deze nieuw bij de dealer of een onderdelenzaak of online. Ik heb dat een jaar of vijf geleden ook gedaan voor zo'n zelfde metalen leiding aan mijn Golf 3 1.8 (ADZ). Die was nog prima leverbaar, ik verwacht de jouwe ook.
Reply With Quote
  #8  
Old 17-04-2013, 18:58
cyprinus cyprinus is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 26
Default

Dank je voor de link,staat bruikbare info op

Kvs leiding is inmiddels vervangen en het werkt weer naar behoren.
Leiding was helemaal verroest,wat je ook in de kvs terug zag.
Nieuwe besteld online bij Boelm was inderdaad niet moeilijk te vinden,nummer op de oude leiding was 027121065c.
Reply With Quote
  #9  
Old 17-04-2013, 19:11
VdubMKII's Avatar
VdubMKII VdubMKII is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 917
Default

Quote:
Originally Posted by cyprinus
Dank je voor de link,staat bruikbare info op

Kvs leiding is inmiddels vervangen en het werkt weer naar behoren.
Leiding was helemaal verroest,wat je ook in de kvs terug zag.
Nieuwe besteld online bij Boelm was inderdaad niet moeilijk te vinden,nummer op de oude leiding was 027121065c.


Ik had deze leiding laats ook kapot, ook bij boelm nieuw besteld maar deze was onderaan 2 cm korter. Was dat bij jou ook zo?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum