Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 06-04-2016, 10:23
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default verkrijgbaarheid en verhoging van hoger octaan brandstof.

Ik heb geen idee of ik in het goede gedeelte zit van het forum maar ik denk het wel .
Het gaat om het volgende , ik was maandag bezig mijn motor af te stellen maar ik had last van pingelen op euro 95 wat resulteerde in het moeten afkappen van afstellen.
Ik heb een jerrycan competition 102 gehaald bij de firezone en ga vanavond daarmee een nieuwe poging doen.
Mijn motor houd zoals ik al ging vermoeden niet van euro95 benzine.
Aangezien ik een hoge compressie heb zit ik gebonden aan ik denk minimaal euro 98 met misschien een octaan booster maar ik ga er niet vanuit dat nodig te hebben.
Het zal wel beter zijn een zo hoog mogelijke klopvastheid te hebben.
Ik heb geen klopsensoren en computergestuurde dingen dus tjaa .
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met bepaalde octaan boosters ,types brandstof van bepaalde tankstations in combi met een motor met hoge compressie?
Ik ben er achter dat het vrij onduidelijk is welke brandstoffen (en vooral soms door de benaming) het niet zo 123 te zien is wat een hoger octaan heeft.
Heb ook vernomen dat je zelf dmv een menging het octaan kan verhogen.
Het zou mooi wezen als er een soort van lijstje is te maken met welke brandstoffen welk octaan hebben.
Ik zeg brand maar los!

Zelf weet ik dat er redelijk wat tankstations van Firezone 102 competition verkopen.
Helaas is de dichtst bij zijnde 20 minuten rijden voor mij.
Reply With Quote
  #2  
Old 06-04-2016, 10:45
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Bio-ethanol (E85) bij de Tamoil? Heeft een octaangetal van 107...
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #3  
Old 06-04-2016, 10:54
Bluepower Bluepower is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 935
Default

Je hebt octaan booster, wat te koop is bij de Brezan/Slager enz.. Maar het daadwerkelijk octaan gehalte zal dan natuurlijk afhankelijk zijn van de menging..
Bio-ethanol kan zeker, hou alleen wel ff rekening mee dat sommige slangen en pakkingen niet goed tegen ethanol kunnen.
Ik neem aan dat je met carbs rijdt, dan moet je ook rekening houden met je sproeierbezetting omdat de caloretische waarde van ethanol veel lager is dan van benzine, en je dus meer moet inspuiten om dezelfde energie te krijgen in de cilinder..
Reply With Quote
  #4  
Old 06-04-2016, 11:29
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default

Ethanol is zoiezo geen optie vanwege de slangen en pakkingen , de motor zit net in elkaar (geen zin weer aanpassingen aan te brengen nu) en heeft misschien 5 a 8 minuten in totaal gedraait.
Het betreft een motor op R1 carburateurs ja .
Ik kan vrij weinig informatie en ervaringen vinden van de verschillende merken boosters, ik heb laatst op een forum een stukje tekst gevonden dat er een octaan booster (geen idee meer welk merk) beneden maat werkte en na testen maar 0.2 extra gaf.
De mengverhouding houd ik gewoon aan wat er op het potje staat aangegevn dan natuurlijk.
Net zoals dat ik voor mijn kever bijvoorbeeld 1ml per liter loodvervanger toe voeg aan de benzine.
Wat het moeilijk maakt is dat je euro 98 ook al niet meer zomaar bij elk tankstation haalt.
Trouwens als ik lange stukken rijd moet ik op zijn minst een goede octaan booster bij me hebben want ik wil niet me verse motor slopen .
Duitsland is niet een erg groot probleem zag ik op internet.
Reply With Quote
  #5  
Old 06-04-2016, 11:49
Christiaan's Avatar
Christiaan Christiaan is offline
Approaching the redline...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 9,219
Default

Bij de tango hebben bij een hoop stations ook 98....

http://www.tango.nl/overtango/superplustanken/

Edit:
Deze is nog makkelijker:

http://www.brandstof-zoeker.nl/

Plaats en soort brandstof invullen......
__________________
Cabby

Last edited by Christiaan : 06-04-2016 at 11:51.
Reply With Quote
  #6  
Old 06-04-2016, 12:14
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default

Brandstof zoeker is wel handig inderdaad , die staat in me favorieten op de mobiel nu.
Ik vind bij mij in de buurt nu 8 minuten rijden een tinq met super ongelood 98.
Ik dacht dat ze dat niet verkochten maar dat is nog wel lekker dichtbij dan .
Reply With Quote
  #7  
Old 06-04-2016, 12:19
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Competition 102 tanken. Verkopen ze in Zandvoort of Wormerveer (helaas niets dichterbij voor jou) bij Texaco tankstations (althans, wel bij die in Zandvoort). http://competition102.com

Je kunt ook losse bio-ethanol kopen om bij je brandstof te mengen, dat is gewoon safe voor je motor. Ik gooi altijd 5 a 10 liter op een tankt van 50 liter. Dit scheelde behoorlijk wat bij JD op de bank (zij adviseerden mij dit te gebruiken). Op normaal 95 loopt mijn motor ook kut. Pure bio-ethanol is een ander verhaal, hier zal je motor, afstelling en andere zaken op aangepast moeten worden.


Als je genoeg geld te besteden hebt kun je bij de betere autosport zaken ook gewoon vaten van 200 liter race brandstof kopen (zelfs tot octaan 120)
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #8  
Old 06-04-2016, 12:27
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Misschien is het toch handig om een klopsensor aan te brengen. Ik denk dat je het kloppen bij lage toerentallen wel hoort, maar bij hoge toerentallen en hoge belastingen wordt dat moeilijk tot onmogelijk...

Stand alone knock sensor, met een lampje of zo...
Reply With Quote
  #9  
Old 08-04-2016, 10:18
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default

Ja ik was al van plan een losse klopsensor te gaan plaatsen , voor zover ik kan horen liep de motor vele malen beter op 102 en was ik ook van het pingelen af.
De motor heeft voor de 1e keer warm gedraait nu , ben gister bezig geweest met nog het eea goed op tijd te zetten kwa ontsteking en distributie.
Wad nog wel ff een gedoe vanwege die grote dop in de bak die niet los wilde dus die heb ik eruit gebrand met een soldeerbout (moest het merkteken goed zien).
Ik ben nog even op onderzoek gegaan bij de tankstations, zo te zien heeft de bp ook nog 98 brandstof.
Maakt het nog wat uit als je alles op hoger octaan hebt afgesteld en daarna met een lager octaan er weer in gaat rijden?
Maar losse bio ethanol mengen op een tank werkt dus prima begrijp ik dus, verhoogt dit het octaan en klopvastheid van de brandstof ook met een aantal punten dan?

@sven
Waar haal jij de ethanol vandaan dan ?

Last edited by Kevert : 08-04-2016 at 10:23.
Reply With Quote
  #10  
Old 08-04-2016, 15:42
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Het maakt zeker uit, als je hem op hoger octaangetal afstelt.

In theorie stel je namelijk je ontsteking vrij vroeg af met hoger octaangetal. Met lager octaangetal is het dan te vroeg en gaat de motor kloppen.

Tevens is het goed om klop te bestrijden met rijker mengsel, maar dat is weer slecht voor het verbruik. Dus het kan zijn dat een bepaalde carburateurafstelling goed werkt met hoog octaangetal, en dan een voor een kloploos bedrijf te arm mengsel maakt met lager octaan brandstof.

Let op, zo als boven al genoemd, wanneer je er een ander type brandstof bij gaat mengen.

Voor stoïchiometrisch (= goed) mengsel, heb je 14.7 kg lucht per kg benzine nodig, terwijl het voor 1 kg ethanol maar 9kg zijn.

Met ethanol zijn dus grotere sproeiers nodig...
Reply With Quote
  #11  
Old 10-04-2016, 09:52
GJ007's Avatar
GJ007 GJ007 is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 878
Default

V-power, BP-ultimate, super van Esso... Is toch genoeg voorhanden?
__________________
Jetta Mk1 '83 1.8 DX [project]
Bora Mk4 '00 1.8T AQX [daily]
Audi A3 '03 2.0TDI BKD[daily]
Reply With Quote
  #12  
Old 10-04-2016, 10:01
jos_br's Avatar
jos_br jos_br is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 159
Default

Quote:
Originally Posted by GJ007
V-power, BP-ultimate, super van Esso... Is toch genoeg voorhanden?


Helaas lijkt alleen BP Ultimate nog een beetje op ron98.......de rest niet! Bijmengen met Bio werkt goed.

Jos.
Reply With Quote
  #13  
Old 10-04-2016, 15:41
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default

Ja inderdaad wat jos zegt , daarom had ik ook een topic geopend want het is lang niet allemaal 98 meer ook al lijkt het er wel op.
Maar zoals ik er nu achter kom zal ik gewoon voortaan een tankje bio in de auto mee nemen dat zit ik zoiezo wel goed dus.
Reply With Quote
  #14  
Old 10-04-2016, 18:32
Ruud 16V-G60's Avatar
Ruud 16V-G60 Ruud 16V-G60 is offline
Adverteerder - Ruud 16v-G60
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 527
Default

octaan booster is leuk,maar als je eenmaal weet hoeveel je moet toevoegen voor de juiste verhouding,dan is de lol er snel af.Je moet op een tank van 50 liter al snel 5 liter octaanbooster toevoegen,wil je verschil merken op de bank
Reply With Quote
  #15  
Old 10-04-2016, 19:24
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default

Ja ik vind octaan booster ook best wel duur als je er steeds 5 liter in moet gooien het gaat me ook meer om het pingelen dan dat het om vermogen gaat hoor.
Ik moest zo nodig een motor bouwen met een hoge compressie maar dan wil ik wel gewoon goede brandstof want een gat in me nieuwe zuigers wordt ik niet blij van.
Er komt in ieder geval een losse pingel sensor bij en ik moet me afr meter even aansluiten maar dan weet ik tijdens het rijden in ieder geval of alles goed loopt.
Ik ben gister wel een paar uur weer bezig geweest met afstellen maar het kijkt nogal nauw en ik hoor een rare tik op bepaalde afstellingen van de ontsteking.
Hij staat nu volgens me stroboscoop op 14 voorontsteking , ik dacht dat je daar ongeveer wel met r1 carburateurs moet zitten.
Het synchroon stellen is ook toch nog best een gedoe, soms ben je er bijna en dan ontregelt het hele zootje opeens en begint de motor tegen de 3500 toeren te lopen opeens.
Ik ben ook gestopt rond 9 uur want de krukas keerring lekt opeens olie aan de bakzijde heb je alles vervangen en vernieuwd en toch nog lek.
Hoop dat de koppeling nog droog is want het is aan de bakzijde.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 01:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum