Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 18-09-2013, 10:13
Archiebald Archiebald is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 602
Default Koude motor = 3 cilinders

Allen,

Mijn Golf 2, 1.6 8v RF?, 1988, heeft moeite met het koude weer in de ochtend. Met koude motor dus. Het lijkt ook wel erger als het regent.

Wat is er aan de hand:
Starten, stationair lopen op choke gaat prima.
Choke gaat uit, na 10/15sec?, en de motor gaat "bokken"
Als ik dan rij is er ook niets aan de hand. Maar met langzaam rijden of stilstaan wil hij de eerste paar km maar net blijven lopen.

Dit is nu iets nieuws van de afgelopen week. Wat zou dit kunnen zijn?

Last edited by Archiebald : 17-11-2013 at 11:28.
Reply With Quote
  #2  
Old 18-09-2013, 14:12
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default

Kan aan de carburateur liggen, misschien werkt de stationair niet zo best meer.
Meestal ligt het niet goed lopen aan de carburateurtjes van de 1.6, je hebt de 2ee of 2e2 waarschijnlijk? Maar ik heb ook een 1.6 gehad en toen ik die net had liep die ook zo beroerd stationair en pas nadat ie warm was gereden dat ie beter draaide, hij starte ook moeilijk altijd. Later begon ie helemaal raar te doen en liep ie te schommelen in toeren bij stationair of bleef hangen op een x aantal toeren.
Ik heb toen eens het inlaat traject (die box bovenop) eraf gehaald , schoon gemaakt , nieuwe luchtfilter erin , nieuwe benzine filter erin , nieuwe bougies met kabels gedaan. Dit scheelde al enorm en liep ie weer wat beter. Gewoon het meeste wat los en uit elkaar kon had ik schoon gemaakt. Je zou ook nog even kunnen kijken hoe het is gesteld met de ontsteking. Maar zou eerst een proberen het een en ander schoon te maken en wat nieuwe filtertjes etc te plaatsen en dan weer verder kijken.
Reply With Quote
  #3  
Old 19-09-2013, 07:13
Archiebald Archiebald is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 602
Default

Thanks. Filters ed zijn allemaal nieuw. Eigenlijk het enige wat simpel los te halen is en nog niet vervangen zijn die bougiekabels.

Verdelerkap, rotor, bougies, brandstoffilter, luchtfilter, oliefilter, olie, KVS, radiateur en ga zo maar door. Allemaal +/- 6maanden oud.

't Is inderdaad zo'n "rottige" carburateur ja. Maar die durf ik niet echt open te maken met m'n 2 linkerhanden.
Reply With Quote
  #4  
Old 19-09-2013, 07:38
Lesley Lesley is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,079
Default

Even met remmenreiniger spuiten richting de voetpakking met draaiende motor, kan zijn dat je voetpakking lekt! Ik had het zelfs met een nieuw voetpakking dat er valse lucht doorheen kwam. Vloeibare siliconen pakking en het was over!

Last edited by Lesley : 19-09-2013 at 07:41.
Reply With Quote
  #5  
Old 19-09-2013, 10:32
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

Heb dit gehad bij mijn TD, ik weet niet meer hoe dat zit bij een benzine motor, maar ik deed er diesel cleaner in
zo een flesje

Opzich heeft het wat geholpen, maar bijna elke oude auto kan wel eens stotteren, misschien de bougies etc...

Reply With Quote
  #6  
Old 19-09-2013, 11:35
PuttenMKII's Avatar
PuttenMKII PuttenMKII is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 709
Default

bougiekabels .. heb ik 2x gehad .. maar dan als de auto warm was. leek bij mij ook meer te gebeuren als het regende ..

al met een nevel op gesproeid in donker?
__________________
Golf II '85
It's not an old car, it's a classic!

Also know as: Bun
Reply With Quote
  #7  
Old 20-09-2013, 13:38
Archiebald Archiebald is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 602
Default

Quote:
Originally Posted by PuttenMKII
bougiekabels .. heb ik 2x gehad .. maar dan als de auto warm was. leek bij mij ook meer te gebeuren als het regende ..

al met een nevel op gesproeid in donker?


Nou dat vind ik dus ook zo vreemd...

Koude motor:
's ochtends, of met regen = stotteren
's middags, na mn werk b.v = niets aan de hand

Ik denk dat ik met die bougiekabels ga beginnen te testen, zal vanavond eens even wat water sprayen inderdaad.
Reply With Quote
  #8  
Old 20-09-2013, 21:20
Gino89's Avatar
Gino89 Gino89 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 1,129
Default

Heb je ook eens die vacuum slangen na gekeken die rondom de carburateur zitten? Slangetje poreus o.i.d.

En zo als lesley zegt de voetpakking.

Denk dat je ook eens je carburateur moet laten schoonmaken. En evt. dingen er aan moet laten vervangen. Igor hier op het forum kan je hier wel mee verder helpen.

Als het goed is zit er ook een sensor op die de stand van de gasklep doorgeeft. Deze willen ook wel eens stuk gaan.
Reply With Quote
  #9  
Old 14-11-2013, 09:34
Archiebald Archiebald is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 602
Default

Ik heb er een tijdje terug al een filmpje van gemaakt: http://www.youtube.com/watch?v=W9NofL5fVyU

Het is nu zo erg dat hij als hij koud is nog maar amper aan de praat blijft. Iets gas erop houden, stilstaand of langzaam rijdend, levert dan ook een heftig protesterende motor op. Hij ploft ook lijkt het wel.

Maar dan, na 4minuten (gokje) rijden is er niets meer aan de hand. Hij loopt prima, netjes stationair, geen schokken meer niets.. Het is dus ECHT alleen bij koude motor...

Binnenkort maar eens wegbrengen, want alles was ik na kan kijken, stekkers en slangen ziet er goed uit. Er is niets los/stuk of vermist.
Reply With Quote
  #10  
Old 17-11-2013, 11:31
Archiebald Archiebald is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 602
Default

Update!

Mn zwager was hier gister en heeft naar de Golf gekeken. Het stotteren wat ik beschrijf is dat de motor op 3 cilinders loopt als hij koud is. Voor zover we konden zien vonkt cilinder 1 niet.

tussen januari dit jaar en nu zijn de rotor/verdelerkap/bougies al eens vervangen.

Heeft het nut nu bougiekabels te kopen en te kijken of dit werkt. Of moet ik het probleem dieper zoeken?
Reply With Quote
  #11  
Old 24-11-2013, 22:11
Archiebald Archiebald is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 602
Default

Oke, de motor loopt dus echt op 3 cilinders. Koud stottert hij dan en loopt ie erg slecht. Warm gaat het beter, maar loopt ie ook niet lekker.

Van t weekend de bougies/kabels/rotor/verdelerkap vervangen. Later bleek er geen brandstof door de leiding/filter naar de motor te komen. Dat "opgelost". Slangen e.d nagekeken, carb goed schoongemaakt (zover dat gaat als je hem er niet afhaalt).

Ding blijft op 3 poten lopen als hij koud is. En nu dus ook als hij warm is problemen geven. Het wordt elke week wel iets erger lijkt het.



P.s Ik ben zelf zeer a-technisch, een vriend van me die monteur is doet alles en ik brief dat hier dan weer door..... Dus hopelijk lijkt het ergens op
Reply With Quote
  #12  
Old 24-11-2013, 22:36
VwGolfMK2VW VwGolfMK2VW is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 981
Default

Toch de onsteking goed nakijken,

Bougies
Verdelerkap
Rotor
Bougiekabels (met lopende motor even natspuiten en kijken of je vonken over het blok ziet gaan = kabels kapot)
Bobine

En eventueel de blauwe temp. Sensor, al weet ik niet of deze het lopen op 3 poten kan veroorzaken

Ik heb eventueel nog een hagelnieuwe bobine liggen.
__________________
Daily koekblik: Volkswagen jetta 1.6 8v '90
Fun: Aprillia Dorsoduro 1200 ‘14
Reply With Quote
  #13  
Old 24-11-2013, 23:39
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Pakking van inlaatspruitstuk gaar/lek?? Kan wel met koude motor meer problemen veroorzaken ivm uitzetten/krimpen door opwarmen/afkoelen.
Zou er eens met een bus remreiniger een rondje doen, spruitstuk, voetpakking enz.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #14  
Old 27-11-2013, 10:08
Archiebald Archiebald is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 602
Default

Quote:
Originally Posted by VwGolfMK2VW
Toch de onsteking goed nakijken,

Bougies
Verdelerkap
Rotor
Bougiekabels (met lopende motor even natspuiten en kijken of je vonken over het blok ziet gaan = kabels kapot)
Bobine

En eventueel de blauwe temp. Sensor, al weet ik niet of deze het lopen op 3 poten kan veroorzaken

Ik heb eventueel nog een hagelnieuwe bobine liggen.


Op de bobine na is dat allemaal nieuw. Als in 0km nieuw.....

Quote:
Originally Posted by Polo1w
Pakking van inlaatspruitstuk gaar/lek?? Kan wel met koude motor meer problemen veroorzaken ivm uitzetten/krimpen door opwarmen/afkoelen.
Zou er eens met een bus remreiniger een rondje doen, spruitstuk, voetpakking enz.


Hebben we gedaan. Helpt niet.... Bij de inlaatpakking dan...



Ik kreeg van iemand als tip om de contactpuntjes af te stellen? En weer ergens om de vacuumslangen van de carb. te vervangen.. Zou zoiets helpen?

Last edited by Archiebald : 27-11-2013 at 10:20.
Reply With Quote
  #15  
Old 27-11-2013, 10:58
PuttenMKII's Avatar
PuttenMKII PuttenMKII is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 709
Default

Is de bobine van een 1300 nz hetzelfde? Dan heb ik er eentje liggen om te testen.
__________________
Golf II '85
It's not an old car, it's a classic!

Also know as: Bun
Reply With Quote
  #16  
Old 28-11-2013, 09:35
Archiebald Archiebald is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 602
Default

Ik zou het niet weten om eerlijk te zijn
Reply With Quote
  #17  
Old 03-12-2013, 08:43
Archiebald Archiebald is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 602
Default

Oke, het probleem is verholpen!

De vacuumslangen en voetpakking van de carburateur zijn vervangen en sindsdien loopt ie prima!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum