Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 04-10-2010, 17:06
jbtroost jbtroost is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 25
Default 1.5 JB AUT start niet meer

Mannenbroeders! (m/v)

Afgelopen vrijdag bij een autoschadeherstelbedrijf langs geweest. Had een afspraak om half vier, strak gepland om andere afspraken heen. Ja. En dat moet je dus niet doen met een 1500JB AUT, blijkt. Want die startmotor, hè... Uiteindelijk na veel extra prik (losse elektradraad op de plus van de accu en de startmotorstekker gezet) wakker geschud gekregen en rustig aan in een minuut of tien naar de Fokkerstraat, alhier. Daar geparkeerd en de experts laten snuffelen en kijken en voelen. Afgesproken dat ik nog wat extra foto's zou mailen en dan een vrijblijvende prijsopgave terug zou krijgen. Ok? Ja prima, jullie ook goed weekend! Instappen en gauw weer naar de volgende afspraak. Klik. Klik? Hé, dat geluid ken ik... nog maar 's proberen. Klik. Klikkliklikllikliklik. Grr!@#!$(#$@ nog an toe! Nou ja, dan maar snel het thuisfront bellen om op te halen en de volgende dag nog 's proberen als we wat meer tijd hebben. Inderdaad de volgende ochtend na wat liefdevolle klappen op dat rotding weer aan de slinger gekregen en naar huis gereden.

Zucht.

Hebben jullie hier een oplossing voor? Is het veel (lees: lastig voor een leek) werk om er bv. een andere in te zetten? Of toch maar zo'n extra zware draad rechtstreeks vanaf de accuplus laten lopen? Of... of...

Hoor het graag van jullie!

Groet, JB
__________________
78'er Golf C 1.5 AUT Diamantsilber
Reply With Quote
  #2  
Old 04-10-2010, 19:13
53-racing's Avatar
53-racing 53-racing is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 95
Default

Quote:
Originally Posted by jbtroost
Mannenbroeders! (m/v)

Afgelopen vrijdag bij een autoschadeherstelbedrijf langs geweest. Had een afspraak om half vier, strak gepland om andere afspraken heen. Ja. En dat moet je dus niet doen met een 1500JB AUT, blijkt. Want die startmotor, hè... Uiteindelijk na veel extra prik (losse elektradraad op de plus van de accu en de startmotorstekker gezet) wakker geschud gekregen en rustig aan in een minuut of tien naar de Fokkerstraat, alhier. Daar geparkeerd en de experts laten snuffelen en kijken en voelen. Afgesproken dat ik nog wat extra foto's zou mailen en dan een vrijblijvende prijsopgave terug zou krijgen. Ok? Ja prima, jullie ook goed weekend! Instappen en gauw weer naar de volgende afspraak. Klik. Klik? Hé, dat geluid ken ik... nog maar 's proberen. Klik. Klikkliklikllikliklik. Grr!@#!$(#$@ nog an toe! Nou ja, dan maar snel het thuisfront bellen om op te halen en de volgende dag nog 's proberen als we wat meer tijd hebben. Inderdaad de volgende ochtend na wat liefdevolle klappen op dat rotding weer aan de slinger gekregen en naar huis gereden.

Zucht.

Hebben jullie hier een oplossing voor? Is het veel (lees: lastig voor een leek) werk om er bv. een andere in te zetten? Of toch maar zo'n extra zware draad rechtstreeks vanaf de accuplus laten lopen? Of... of...

Hoor het graag van jullie!

Groet, JB


Ik wacht hier ook het antwoord af, ik zit namelijk met hetzelfde probleem met hetzelfde type motor.
Mijne start nu totaal niet meer. Enkel na een paar klappen erop.
Dus ben ik ook op zoek naar een oplossing/hulpvaardige hand.
__________________
GRTZ 53
---------------------------------------------------
Cruisin' the '83 Rabbit!
Reply With Quote
  #3  
Old 04-10-2010, 20:38
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default

Zelfde probleem speelt ook op golfcabrioforum. Het probleem is dat de startmotor boven cq dichtbij de uitlaat zit en erg warm wordt. De solenoid (relais) verleist door die warmte zijn magnetisme en doordat de spanning ook nog wat zakt tijdens starten, heeft ie net te weinig vermogen om de spoel goed aan te trekken. Hierdoor worden de contacten van de startmotor self niet doorverbonden.
De oplossing wordt eigenlijk al door TS gegeven, namelijk 12V direct van de accu op de startmotoraansluiting zetten. Om dit nu automatisch te doen tijdens het starten is er maar één oplossing. Een extra (zwaar) relais erbij zetten.

Ik zet de link van het topic in het golfcabrioforum erbij, zodat jullie kunnen meeliften of tips kunnen ontvangen.

stratprobleem Automaat gcforum
__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk
Reply With Quote
  #4  
Old 05-10-2010, 06:28
wildeknak's Avatar
wildeknak wildeknak is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 776
Default

of gewoon een nieuwe startmotor kopen..

__________________
Bad news : Time Flies
Good News:
You're The Pilot
Reply With Quote
  #5  
Old 05-10-2010, 10:21
Maartenmk1 Maartenmk1 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,500
Default

Quote:
Originally Posted by wildeknak
of gewoon een nieuwe startmotor kopen..



En dan wordt de startmotor ineens niet meer (te) warm?
__________________
Gr, Maarten
Reply With Quote
  #6  
Old 05-10-2010, 11:03
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default

Quote:
Originally Posted by Maartenmk1
En dan wordt de startmotor ineens niet meer (te) warm?


Nieuwe startmotor krijgt ook weer hetzlefde probleem. Warmte van de uitlaat is de boosdoener.
__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk
Reply With Quote
  #7  
Old 05-10-2010, 11:09
bas.'s Avatar
bas. bas. is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 928
Default

Op zich lijkt het mij geen slecht idee een nieuwe startmotor, is natuurlijk zo dat deze startmotor er al in zit sinds het begin?? zon ding raakt natuurlijk ooit op en moet dan vervangen worden, zou het niet zo zijn dat een nieuwe startmotor het zo weer 30jaar vol kan houden?
Reply With Quote
  #8  
Old 05-10-2010, 11:23
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default

Ik weet niet of je ze helemaal nieuw kunt kopen (misschien bij de stealer) maar dan weet je ook wat je kwijt bent. Een gereviseerde heeft mogelijk hetzelfde probleem, het startrelais wordt meestal niet vervangen en laat dat nou het probleem zijn.
__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk
Reply With Quote
  #9  
Old 05-10-2010, 11:42
wildeknak's Avatar
wildeknak wildeknak is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 776
Default

Quote:
Originally Posted by Yellowbug
Ik weet niet of je ze helemaal nieuw kunt kopen (misschien bij de stealer) maar dan weet je ook wat je kwijt bent. Een gereviseerde heeft mogelijk hetzelfde probleem, het startrelais wordt meestal niet vervangen en laat dat nou het probleem zijn.


Je kunt ze gewoon bestellen bij een automaterialenzaak..!!

Die van mij had na 28jaar de geest gegeven, en heb gelijk een nieuwe gekocht en niks geen last meer!!
Heb de de oude ingeleverd (daar zit 50euro statiegeld op)en 190 euro achter gelaten..

Het is gewoon op.. je kunt wel allemaal moeilijke dingen bedenken, maar het is alleen maar uitstel van executie..
__________________
Bad news : Time Flies
Good News:
You're The Pilot
Reply With Quote
  #10  
Old 05-10-2010, 12:04
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,864
Default

Ik heb m ook op mn 1.5 aut. maar heb nooit problemen ermee.. 1tikje en het loopt..
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #11  
Old 05-10-2010, 16:35
Maartenmk1 Maartenmk1 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,500
Default

Quote:
Originally Posted by wildeknak
Het is gewoon op.. je kunt wel allemaal moeilijke dingen bedenken, maar het is alleen maar uitstel van executie..


We hebben al gesproken met een paar andere MK1 1.5/1.6 AUT rijders gesproken die hetzelfde probleem hebben, en 1 daarvan had al 2 keer de startmotor vervangen, wat geen effect had, het probleem bleef! Dus als we dan een nieuwe startmotor hebben, en het blijft zo -die kans is dus groot-, is het zonde van het geld. Daarom zoeken we de oplossing elders. De startmotor vervangen hadden we ook zelf wel kunnen bedenken.

Toch bedankt!
__________________
Gr, Maarten
Reply With Quote
  #12  
Old 05-10-2010, 16:36
Maartenmk1 Maartenmk1 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,500
Default

Quote:
Originally Posted by Yellowbug

Nieuwe startmotor krijgt ook weer hetzlefde probleem. Warmte van de uitlaat is de boosdoener.


Daar zat ook enig sarcasme in...
__________________
Gr, Maarten
Reply With Quote
  #13  
Old 06-10-2010, 06:14
wildeknak's Avatar
wildeknak wildeknak is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 776
Default

Quote:
Originally Posted by Maartenmk1
We hebben al gesproken met een paar andere MK1 1.5/1.6 AUT rijders gesproken die hetzelfde probleem hebben, en 1 daarvan had al 2 keer de startmotor vervangen, wat geen effect had, het probleem bleef! Dus als we dan een nieuwe startmotor hebben, en het blijft zo -die kans is dus groot-, is het zonde van het geld. Daarom zoeken we de oplossing elders. De startmotor vervangen hadden we ook zelf wel kunnen bedenken.

Toch bedankt!



oke..!! sorry

maar hebben jullie dat kleine hitteschild wel over de startmotor dan..??
__________________
Bad news : Time Flies
Good News:
You're The Pilot
Reply With Quote
  #14  
Old 06-10-2010, 11:13
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default

Quote:
Originally Posted by Maartenmk1
Daar zat ook enig sarcasme in...

__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum