Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Polo 6N, 6N2, 9N en 6R
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 21-12-2007, 18:38
Ken DS's Avatar
Ken DS Ken DS is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 36
Default Vervangen gloeibougies

Ik heb sinds de vrieskoud enorme problemen om mijn VW Polo 1.9D (6N uit '98) in gang te krijgen als hij lange tijd heeft stil gestaan. Nu zeker met die vriestemperaturen.

Ik moet vaak 5 minuten starten (na meermaals voorgloeien) voor hij in gang slaat.

Heb een enorme rookontwikkeling tijdens het starten dus mijn vermoeden zijn de gloeibougies (de batterij is oke want die heb ik al uitgemeten)

Maar ik zou graag mijn bougies is willen uitmeten maar weet niet echt hoe eraan te beginnen... Ik heb een multimeter maar die gaat maar tot 10A (wat te laag is voor de stroom die een gloeibougie trekt toch ?)

Dus enig advies zou welkom zijn, of als jullie een andere oorzaak kunnen bedenken laat het dan aub weten.

Ook voor het demonteren van mijn gloeibougies zou advies welkom zijn, blijkbaar moet ik een hele hoop rondom demonteren om erbij te kunnen :s

Last edited by Ken DS : 22-12-2007 at 17:19.
Reply With Quote
  #2  
Old 22-12-2007, 18:33
Zweiter's Avatar
Zweiter Zweiter is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 3,209
Default

ik heb deze week ook nieuwe gloeiers in mijn 6n 1.9D gezet. Had hetzelfde probleem. Slecht starten en roken bij koude motor. Is al met al een 2 a 3 uurtjes werk, als je niet zo ervaren bent.
1. Leidingen even van de verstuivers draaien (sleutel 17)
2. retourslangetjes er even af trekken en eventueel vervangen (worden wel eens gaar, merk je wel als je ze er af trekt)
3. moertjes van de gloeiers draaien (sleutel 8)
4. strip er af halen. van de rechter haal je ook 2 o-stekkers, dat zie je vanzelf!)
5. nu kun je de gloeiers er uit draaien (sleutel 12) en nieuwe monteren.

de meest rechtse gloeier kun je niet zo heel goed bij. je krijgt wat meer ruimte door de stekker van de temperatuursensor even los te trekken. vergeet bij het monteren niet de 2 o-stekkers weer op de rechter gloeier te zetten. Pas op met gereedschap en kleine moertjes, want ze vallen zomaar en dan liggen ze meestal op plekken waar je slecht bij kan. Succes!!! eenmaal bezig wijst het meeste zichzelf wel.
__________________
Tiger Cosworth: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=101933
Reply With Quote
  #3  
Old 22-12-2007, 19:22
Ken DS's Avatar
Ken DS Ken DS is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 36
Default

Quote:
Originally Posted by Zweiter
ik heb deze week ook nieuwe gloeiers in mijn 6n 1.9D gezet. Had hetzelfde probleem. Slecht starten en roken bij koude motor. Is al met al een 2 a 3 uurtjes werk, als je niet zo ervaren bent.
1. Leidingen even van de verstuivers draaien (sleutel 17)
2. retourslangetjes er even af trekken en eventueel vervangen (worden wel eens gaar, merk je wel als je ze er af trekt)
3. moertjes van de gloeiers draaien (sleutel 8)
4. strip er af halen. van de rechter haal je ook 2 o-stekkers, dat zie je vanzelf!)
5. nu kun je de gloeiers er uit draaien (sleutel 12) en nieuwe monteren.

de meest rechtse gloeier kun je niet zo heel goed bij. je krijgt wat meer ruimte door de stekker van de temperatuursensor even los te trekken. vergeet bij het monteren niet de 2 o-stekkers weer op de rechter gloeier te zetten. Pas op met gereedschap en kleine moertjes, want ze vallen zomaar en dan liggen ze meestal op plekken waar je slecht bij kan. Succes!!! eenmaal bezig wijst het meeste zichzelf wel.


Dank je! maar bij mij is het probleem de 2de bougie (van links af beginnen met tellen), hier zit de inspuitpomp (denk toch dat het de inspuitpomp is, waar de gasklep op zit ?) voor toch ? Moet deze er niet af ? :s

Mja, ik ben al 2 moerkes van 8 kwijtgespeeld zo... ligge tussen mijn motorblok en die inspuitpomp en ik heb geen magneetstokje ofzo ...

Alvast bedankt!
Reply With Quote
  #4  
Old 22-12-2007, 19:33
G-eert-40's Avatar
G-eert-40 G-eert-40 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,655
Default

om die moertjes eruit te pakken. neem een lange schroevendraaien en een magneet. paar keer flink op en neer bewegen en vissen die moertjes. heb zelf een dikke magneet van een oude luidspreker gesloopt om schroevedraaiers magnetisch te maken.

grtz.
__________________
volkswagen passat b7 1.6 tdi bmt
volkswagen golf mk4 1.6 8V SR comfort line (verkocht)
volkswagen polo coupe 1.3i GT G40 genesis (verkocht)
volkswagen golf mkll 10 millionen edition 1.6 (rip)
Reply With Quote
  #5  
Old 22-12-2007, 19:38
Ken DS's Avatar
Ken DS Ken DS is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 36
Default

mja, heb er sindsdien al terug mee gereden en ik vermoed dat ze er al wel zijn tussenuit gevallen.

Morgen ga ik ze er proberen uit te vissen en de bougies eindelijk eens te vervangen... omdat ik mijn wagen altijd nodig heb moet ik altijd alles terug in elkaar steken en kan ik altijd opnieuw beginnen omdat er iets fout ging

Maar de vraag blijft nog steeds, krijg ik bougie 2 er uit en in zonder de pomp te demonteren ?
Reply With Quote
  #6  
Old 22-12-2007, 22:05
Zweiter's Avatar
Zweiter Zweiter is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 3,209
Default

nee, je pomp hoeft er niet af! je kunt hem er wel tussendoor prutsen als je hem los hebt gedraaid.
__________________
Tiger Cosworth: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=101933
Reply With Quote
  #7  
Old 23-12-2007, 18:08
Ken DS's Avatar
Ken DS Ken DS is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 36
Default

Morgen gaan we ervoor Nu enkel hopen dat ze niet afbreken in de motor bij het vastzetten... :p

Enorm bedankt voor de uitleg!
Reply With Quote
  #8  
Old 23-12-2007, 18:13
Zweiter's Avatar
Zweiter Zweiter is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 3,209
Default

hopen dat ze niet afbreken bij het vastzetten? eerder bij het losmaken denk ik. bij het vastzetten gewoon een beetje met beleid: vast = vast! succes!
__________________
Tiger Cosworth: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=101933
Reply With Quote
  #9  
Old 23-12-2007, 18:20
Ken DS's Avatar
Ken DS Ken DS is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 36
Default

Quote:
Originally Posted by Zweiter
hopen dat ze niet afbreken bij het vastzetten? eerder bij het losmaken denk ik. bij het vastzetten gewoon een beetje met beleid: vast = vast! succes!


Mja maar dat is waar ik voor vrees, de wagen staat altijd buiten, dan nog gaan loszetten als alles heel koud is... zal wel zien hoe het afloopt zeker...

Vast is vast... dat vergeet men vriend nooit meer, die zag zijn bougie door de motorkap vliegen omdat hij die vergete vast zetten was
Reply With Quote
  #10  
Old 24-12-2007, 19:37
johan8vplus's Avatar
johan8vplus johan8vplus is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,321
Default

bij onze polo zitten de nieuwe gloeiers erin,twas even knutselen maart is gelukt.ook de inlaat even schoongemaakt.
johan
Reply With Quote
  #11  
Old 28-12-2007, 12:18
Ken DS's Avatar
Ken DS Ken DS is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 36
Default

Ga er nu aan beginnen Is het eigelijk best de batterij eve los te koppelen of is dit niet nodig ?
__________________
My ride : VW Golf IV 1.6i SR
Reply With Quote
  #12  
Old 28-12-2007, 12:29
Zweiter's Avatar
Zweiter Zweiter is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 3,209
Default

ja zou het wel even doen. in principe niet nodig, maar voorkomen is beter dan genezen...
__________________
Tiger Cosworth: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=101933
Reply With Quote
  #13  
Old 28-12-2007, 12:35
Ken DS's Avatar
Ken DS Ken DS is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 36
Default

Ok dan , Ik zal laten weten hoe het is afgelopen :p

Alvast bedankt voor het advies!
__________________
My ride : VW Golf IV 1.6i SR
Reply With Quote
  #14  
Old 28-12-2007, 12:38
Zweiter's Avatar
Zweiter Zweiter is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 3,209
Default

okidokie, ik heb het op straat gedaan met -3 dus het moet je nu zeker gaan lukken
succes!
__________________
Tiger Cosworth: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=101933
Reply With Quote
  #15  
Old 28-12-2007, 12:59
Ken DS's Avatar
Ken DS Ken DS is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 36
Default

Koude valt goed mee maar ik zit al met een eerste probleem... ik geraak langs geen kanten aan die verstuiverleidingen aan mijn pomp... krijg men sleutel er net tussegepast en eropgezet maar kan hem niet verdraaien dus krijg ze niet echt los :s
__________________
My ride : VW Golf IV 1.6i SR
Reply With Quote
  #16  
Old 28-12-2007, 13:18
Zweiter's Avatar
Zweiter Zweiter is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 3,209
Default

die grote 'moer' bovenop de verstuivers kun je zo losdraaien (sleutel 17). eerst even de rubberen retour leidingen eraf trekken (let even op de volgorde voor het terugzetten). de verstuiverleidingen blijven in eerste instantie gewoon op hun plaats omdat ze van metaal zijn, maar met wat beleid kun je ze ook wel wat naar je toe trekken als je ze los hebt zodat je wat ruimte krijgt.

EDIT: net je verhaal nog even gelezen maar je hoeft NIET de verstuiverleidingen VAN JE POMP los te maken. alleen de leidingen bovenop de verstuivers losmaken en met beleid wat opzij buigen.
__________________
Tiger Cosworth: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=101933
Reply With Quote
  #17  
Old 28-12-2007, 13:34
Ken DS's Avatar
Ken DS Ken DS is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 36
Default

ah ok, dat eens probere, nu is het een kwestie van die kleine moertjes van 8 er af te hale zonder dat ze tussen men motor vallen... vorige keer was ik er 2 kwijt :s

En eentje is blijkbaar vastgeroest dus daar moet ik nog wat op vinden om die los te krijgen
__________________
My ride : VW Golf IV 1.6i SR
Reply With Quote
  #18  
Old 28-12-2007, 14:04
Zweiter's Avatar
Zweiter Zweiter is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 3,209
Default

Quote:
Originally Posted by Ken DS
En eentje is blijkbaar vastgeroest dus daar moet ik nog wat op vinden om die los te krijgen
even inspuiten met wd40 en een ringsleutel gebruiken ipv steeksleutel. zo vast zitten ze meestal niet.
__________________
Tiger Cosworth: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=101933
Reply With Quote
  #19  
Old 28-12-2007, 15:22
Ken DS's Avatar
Ken DS Ken DS is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 36
Default

Ze zitte er in en alles is klaar maar ik krijg enkel die klotemoertjes van 8 er niet meer op bij bougie 2,3 en 4... enige raad ? Ik kan er niet aan en ben er al 2 kwijt... :p heb wel reserven gelukkig
__________________
My ride : VW Golf IV 1.6i SR
Reply With Quote
  #20  
Old 28-12-2007, 16:02
Zweiter's Avatar
Zweiter Zweiter is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 3,209
Default

2 - even prutsen achter de pomp, handig vingerwerk
3 - zal toch moeten lukken zo
4 - ruimte maken door de stekker van de temp sensor los te trekken (even dat ijzer beugeltje eraf wippen en dan de stekker eraf halen). als je dan vanaf rechts op de gloeier kijkt dan kun je een beetje zien waar je mee bezig bent.

het is even klotewerk maar ze zullen er toch op moeten! anders misschien je vrouw/vriendin/zus of moeder laten doen. die hebben vaak wat kleinere vingertjes en zijn (soms) wat handiger en preciezer. verdere opmerkingen laat ik achterwege
__________________
Tiger Cosworth: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=101933
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum