Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-08-2023, 09:55
Ben M Ben M is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2023
Posts: 12
Default Hoe en wat met koelvloeistof ?

Beste allen,

In mijn Golf CL 1.3 heb ik roze (ik neem aan G12) koelvloeistof zitten.
Sinds ik de golf heb, zit dit er al in en volgens mij heeft destijds de VW garage dit in het koelsysteem gedaan. Nu heb ik gelezen dat voor dit soort oudere auto’s, beter G11 (blauw) kan worden gebruikt aangezien dit zorgt voor een beschermlaag voor de metalen onderdelen. Aangezien deze beschermlaag steeds dikker wordt, moet het koelsysteem dan “regelmatig” worden doorgespoeld. Dus ik heb mij wat verder verdiept in het hoe en wat en kom veel verschillende antwoorden tegen. Over bijvoorbeeld gedestilleerd water gebruiken of niet (maar je hebt ook gewoon bij bijvoorbeeld goedkope winkelketens kant en klaar spul, niet zo duur….) Dat bij het doorspoelen de thermostaat moet worden verwijderd. Of dat je de auto gewoon warm kan laten draaien zodat de thermostaat open gaat voor het goed kunnen doorspoelen. En dat je bij het doorspoelen meteen beter de thermostaat kunt vervangen etc… .

Nu is mijn vraag:

Kan ik gewoon de roze koelvloeistof laten zitten. Of wordt aangeraden om alles te vervangen voor blauw? En zo ja, hoe kan ik (naast het loshalen van de onderste radiatorslang) ervoor zorgen dat het systeem goed gespoeld is?

Groet, Ben

Last edited by Ben M : 13-08-2023 at 11:18.
Reply With Quote
  #2  
Old 15-08-2023, 12:15
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,800
Default

Er hoort inderdaad G11 in en mijn advies is vervangen. G12 vreet delen van je motor aan. Wat het makkelijkste werkt: Onderste koelslang van de radiator af, leeg laten lopen, bovenste slang eraf, thermostaat eruit, tuinslang in de bovenste koelslang en goed doorspoelen met water. Gedestilleerd water is niet nodig.
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 17-08-2023, 10:08
Ben M Ben M is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2023
Posts: 12
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Er hoort inderdaad G11 in en mijn advies is vervangen. G12 vreet delen van je motor aan. Wat het makkelijkste werkt: Onderste koelslang van de radiator af, leeg laten lopen, bovenste slang eraf, thermostaat eruit, tuinslang in de bovenste koelslang en goed doorspoelen met water. Gedestilleerd water is niet nodig.


Dat klinkt als goed advies, Bedankt. Zodra ik klaar ben met de roest onder de voorruit... Ga ik de vloeistof op die manier vervangen .

Last edited by Ben M : 17-08-2023 at 11:21.
Reply With Quote
  #4  
Old 17-08-2023, 19:09
Ben M Ben M is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2023
Posts: 12
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Er hoort inderdaad G11 in en mijn advies is vervangen. G12 vreet delen van je motor aan. Wat het makkelijkste werkt: Onderste koelslang van de radiator af, leeg laten lopen, bovenste slang eraf, thermostaat eruit, tuinslang in de bovenste koelslang en goed doorspoelen met water. Gedestilleerd water is niet nodig.


Oh ja nog 2 dingen .

Voor het doorspoelen kan ik dus de radiator spoelen en daarna via de radiatorslang die naar de motor toe gaat de rest spoelen en dan komt het er bij het termostaahuis weer uit ?

En voor het bijvullen kan ik na het spoelen, de thermostaat terug zetten en de slangen weer aansluiten en vervolgens via het expanssievat een paar flessen koelvloeistof (van de action) erin gieten? Of moet eerst de radiator vol? Of gewoon de motor laten draaien met het expansievat open en aanvullen als nodig?
Reply With Quote
  #5  
Old 17-08-2023, 21:08
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,800
Default

Quote:
Originally Posted by Ben M
Voor het doorspoelen kan ik dus de radiator spoelen en daarna via de radiatorslang die naar de motor toe gaat de rest spoelen en dan komt het er bij het termostaahuis weer uit ?


Klopt

Quote:
Originally Posted by Ben M
En voor het bijvullen kan ik na het spoelen, de thermostaat terug zetten en de slangen weer aansluiten en vervolgens via het expanssievat een paar flessen koelvloeistof (van de action) erin gieten?


Yes

Quote:
Originally Posted by Ben M
Of moet eerst de radiator vol? Of gewoon de motor laten draaien met het expansievat open en aanvullen als nodig?


Je systeem is dus weer overal aangesloten. Koelvloeistof via expansievat vullen tot aan het max streepje. Auto starten en stationair laten draaien, je zult zien dat er lucht uit komt. Tijdens het draaien blijven bijvullen, maar ook de temperatuurmeter in de gaten blijven houden. Als de temperatuur iets onder 90 graden zit, de dop op het expansievat draaien en auto laten draaien totdat de fan 2x is aangesprongen (dit mag eventueel door verhogen van toerental).

Daarna af laten koelen en de volgende dag, koelvloeistof aftoppen tot maximum vulstreep.

Klaar = Ben
__________________
Reply With Quote
  #6  
Old 17-08-2023, 23:29
Ben M Ben M is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2023
Posts: 12
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber

Je systeem is dus weer overal aangesloten. Koelvloeistof via expansievat vullen tot aan het max streepje. Auto starten en stationair laten draaien, je zult zien dat er lucht uit komt. Tijdens het draaien blijven bijvullen, maar ook de temperatuurmeter in de gaten blijven houden. Als de temperatuur iets onder 90 graden zit, de dop op het expansievat draaien en auto laten draaien totdat de fan 2x is aangesprongen (dit mag eventueel door verhogen van toerental).

Daarna af laten koelen en de volgende dag, koelvloeistof aftoppen tot maximum vulstreep.

Klaar = Ben


Wederom heel erg bedankt . Duidelijk voor mij.

De temperatuur meter is een wijzertje. Is het midden dan 90 graden ? Uit de handleiding ken ik alleen Gebied a (het witte blokje en dus “koud”) of b (operationeel gebied alles na het witte blokje dus “warm”). Normaliter is de wijzer bij het rijden een klein stukje voorbij gebied a, maar t is ook maar en 1.3 .

Last edited by Ben M : 17-08-2023 at 23:32.
Reply With Quote
  #7  
Old 18-08-2023, 13:47
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,800
Default

90 graden is de wijzer recht omhoog, iets daarvoor (2-3mm)
__________________
Reply With Quote
  #8  
Old 18-08-2023, 21:28
Ben M Ben M is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2023
Posts: 12
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
90 graden is de wijzer recht omhoog, iets daarvoor (2-3mm)


Oké
Reply With Quote
  #9  
Old 25-08-2023, 21:33
Ben M Ben M is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2023
Posts: 12
Default

Om er nog even op terug te komen, het is gelukt! Ik heb de boel goed doorgespoeld met de tuinslang. Na afloop had ik slechts 4 liter nodig om het systeem geheel bij te vullen. (Na afkoelen heb ik er ook nog wat bij gedaan aangezien het peil iets gezakt was)
Aangezien er ook niet 5,5 liter uit kwam bij het leeg laten lopen. (Thermostaat had ik eruit, maar bij de 1.3 motor zit deze vrij hoog). Ik neem aan dat er dan een beetje restwater achter is gebleven. Is dit verder een probleem?
Reply With Quote
  #10  
Old 29-08-2023, 08:38
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,800
Default

Is geen probleem, het enige wat het veroorzaakt is dat je de minimale temperatuur die je koelvloeistof aan kan hebt verhoogd. Waar hij nu op ligt, hangt af van de koelvloeistof die je gebruikt hebt. Het is heel makkelijk en goedkoop te testen met een meter zoals deze:

https://www.gereedschapland.nl/prod...-meter-bgs-1822

Dan weet je precies wat hij aan kan.
__________________
Reply With Quote
  #11  
Old 29-08-2023, 22:19
Ben M Ben M is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2023
Posts: 12
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Is geen probleem, het enige wat het veroorzaakt is dat je de minimale temperatuur die je koelvloeistof aan kan hebt verhoogd. Waar hij nu op ligt, hangt af van de koelvloeistof die je gebruikt hebt. Het is heel makkelijk en goedkoop te testen met een meter zoals deze:

https://www.gereedschapland.nl/prod...-meter-bgs-1822

Dan weet je precies wat hij aan kan.


Ok prima, dan zit het wel snor. Bedankt voor de tip! Ik kende dat stuk gereedschap niet. Ik heb gekozen voor de -40 variant van kroon, beter dan dat van de action lijkt mij. Dus dat komt wel goed
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum