|
|||
|
|||
Dynamo riem AAV motor
Dit zou een makkelijk klus van 20 minuten moeten zijn, maar is het niet in mijn geval. Riem is gesprongen op mijn Polo onderweg. Ik heb een nieuwe riem van 700mm gekocht en terug op gelegd en aangespannen. Testrit gedaan en na een paar kilometer begon hij te piepen. Terug aangespannen, terug testrit, terug hetzelfde. Na weer aan te spannen een lange testrit gedaan van een 25km, alles ok. Volgende dag auto gestart en hij begon onmiddellijk te piepen bij alle toerentallen en na een minuut is de riem gesprongen. Ik begrijp niet wat ik verkeerd doe: riem erop leggen, dynamo zo ver mogelijk naar mij trekken en de bout vastmaken, langs onder met de gekartelde bout de riem aanspannen tot die ongeveer 1-1.5cm speling heeft. Wat doe ik verkeerd?
|
|
||||
|
||||
Hoe zijn de lagers van je dynamo? wat voor riem is/was het? 10x700mm? 11x700 of 8,5x700? Let goed op dat hij vlak in de poelie's ligt, niet erin of erboven.
Ik span een ouderwetse v-snaar liever niet te strak, deflectie meten kan maar ik wil hem op het langste stuk 1/4 omwenteling kunnen torderen met de hand, zo niet dan staat ie te strak.
|
|
|||
|
|||
Quote:
De lagers zijn nog goed, alles draait toch soepel. Riem was 10x700 |
|
||||
|
||||
Je hebt duidelijk ergens slip. Oorzaak kan in een aantal punten zitten:
- 1 van de hulpaggregaten draait niet goed mee - Riem is onjuiste afmeting - Riem staat (of blijft) niet goed op spanning - Uitlijning van de poelies is onjuist
|
||||
|
||||
Als ik snel even in de opzoek programma's kijk, zijn er 3 verschillende v riemen mogelijk: 9,5 x 675, 9,5 x 700 en 11,9 x710. Afhankelijk van uitvoering en chassisnr. Dus mss dat er zoals hierboven al gemeld niet de juiste op ligt. En natuurlijk de andere zaken niet vergeten.