Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 25-10-2013, 18:04
MocroPlay's Avatar
MocroPlay MocroPlay is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 98
Default 1.6 GTD (JR 51kw) Carterontluchtingslang>Inlaatbuis

Hellow folks, ik heb een vraagje.

Gisteren ben ik even bezig geweest met de luchtfilterbak enz. en toen ik deze eruit heb gehaald waarbij ik alleen de buis naar de turbo liet zitten, viel mij op dat er een beetje olie in deze buis zat :verbaast:. en toen viel bij mij het kwartje, de olie is daar terecht gekomen via Kleppendeksel>Carterontluchtingsslang>inlaatbuis gezien dat de enige mogelijkheid is.

Mijn vraag: dit hoort toch niet??? en daarnaast, treedt hierdoor geen vermogensverlies op door de warme lucht die de carterontluchtingsslang aanlevert?

Hierdoor kwam ik eigenlijk op het idee om dat slangetje misschien eens te verwijderen, maar misschien kunnen jullie er wat meer over vertellen. Alvast bedankt.
__________________
VW Golf 4 TDI PD130
VW Golf 2 GTD Special (ex)
IDI TurboDiesel Tuning

Last edited by MocroPlay : 25-10-2013 at 19:33.
Reply With Quote
  #2  
Old 25-10-2013, 20:41
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

Dat het een beetje vettig is binnen kan wel normaal zijn, heb dat ook dat de binnekant van die buis vettig voelt.

vermogenverlies merk je wel? naar mijn weten treed vermogenverlies niet als dat vettig voelt.
Als het echt olie is dan is het totaal een ander koekje..
Reply With Quote
  #3  
Old 25-10-2013, 21:58
Thom_vw Thom_vw is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 120
Default

Quote:
Originally Posted by MocroPlay
Hellow folks, ik heb een vraagje.

Gisteren ben ik even bezig geweest met de luchtfilterbak enz. en toen ik deze eruit heb gehaald waarbij ik alleen de buis naar de turbo liet zitten, viel mij op dat er een beetje olie in deze buis zat :verbaast:. en toen viel bij mij het kwartje, de olie is daar terecht gekomen via Kleppendeksel>Carterontluchtingsslang>inlaatbuis gezien dat de enige mogelijkheid is.

Mijn vraag: dit hoort toch niet??? en daarnaast, treedt hierdoor geen vermogensverlies op door de warme lucht die de carterontluchtingsslang aanlevert?

Hierdoor kwam ik eigenlijk op het idee om dat slangetje misschien eens te verwijderen, maar misschien kunnen jullie er wat meer over vertellen. Alvast bedankt.


Dat is normaal en deze slang moet eraan blijven, het zit er namelijk niet voor niets, zoals je zelf al zegt het is de ontluchting. Haal je deze weg dan is er geen enkele mogelijkheid meer om blowby gassen 'te lozen' en gaan er delen op den duur kapot (denk hierbij aan pakkingen).
Het vermogensverlies zal niet groot zijn, tegen de opwarming van de lucht door de turbo zelf valt dit kleine beetje in het niets.
Reply With Quote
  #4  
Old 26-10-2013, 12:06
MocroPlay's Avatar
MocroPlay MocroPlay is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 98
Default

Quote:
Originally Posted by StefTurboDiesel
Dat het een beetje vettig is binnen kan wel normaal zijn, heb dat ook dat de binnekant van die buis vettig voelt.

vermogenverlies merk je wel? naar mijn weten treed vermogenverlies niet als dat vettig voelt.
Als het echt olie is dan is het totaal een ander koekje..


Quote:
Originally Posted by Thom_vw
Dat is normaal en deze slang moet eraan blijven, het zit er namelijk niet voor niets, zoals je zelf al zegt het is de ontluchting. Haal je deze weg dan is er geen enkele mogelijkheid meer om blowby gassen 'te lozen' en gaan er delen op den duur kapot (denk hierbij aan pakkingen).
Het vermogensverlies zal niet groot zijn, tegen de opwarming van de lucht door de turbo zelf valt dit kleine beetje in het niets.



bedankt voor jullie reacties, ik heb gisteren ook even een beetje gegoogled en kwam er wel wat informatie over tegen, die overdrukgassen moeten wel geloosd worden en dat kan op verschillende manieren. in de aanzuigbuis heerst onderdruk en is dus een goede manier om de overdruk in het onderblok te lossen maar tegelijkertijd ook om die schadelijke overdrukgassen (via carterontluchtingsslang naar inlaat) d.m.v. de verbrandingen te elimineren.

Het probleem echter, het is niet alleen een beetje vettig in de aanzuigbuis maar er zit toch echt een beetje olie in en op zijn beurt betekent dat ook dat dit uiteindelijk in de turbo en verder terecht komt, dat lijkt me niet gezond voor de motor... verder bedoelde ik met het verwijderen van de slang eigenlijk het omleiden ervan zodat er geen hete dampen en olie meer worden gevoerd naar het inlaattraject en de ontluchting nog blijft (alleen dan iets minder omdat de zuigkracht van het inlaattraject dan mist).

weet iemand wat dat potje aan het begin van die carteronluchtingsslang is en wat het doet? is dat potje om de olie uit de ontluchting te filteren en zoja, kan het dus zijn dat ie zijn beste tijd heeft gehad? wie o wie... kan hier een beetje duidelijkheid over brengen, alvast bedankt.
__________________
VW Golf 4 TDI PD130
VW Golf 2 GTD Special (ex)
IDI TurboDiesel Tuning
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum