Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Off Topic > Autosport
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #61  
Old 29-01-2015, 19:37
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by Sven-GTI
Moet eerlijk toegeven dat mijn 225/40/16 onder de mk3 het fijnst reed.
Later reed ik 215/40/17 en 205/40/17, dit stond een stuk mooier in de mk3 wielkassen maar reed toch net wat anders, met die 16inch ging het sturen enzo allemaal net ietsje fijner voor m'n gevoel



Zelfs de grote (Diameter) van het totale wiel kan al verschil maken in wegligging en de handeling.

Ook hier zit verschil in per auto op welk diameter wiel hij het beste rijd. Hoe groter hoe beter gaat niet helemaal op.

Er zijn heel veel factoren bij elkaar die bepalen of een auto goed rijd of niet.

Ik had zelf het beste gevoel met de Parada2 in de maten 215-40-17 op een Compomotive velg van 8x17.

Ik begon met 8x18 inch wielen met 205-40-18 banden en reed voor geen meter onder de mk2:




Hierna ben ik op de Yokahama Parada2 gaan rijden. Waren 215-40-17 semislicks op een 8x17 velg en reed het beste voor allround gebruik.













Omdat deze velgen erg donker waren, heb ik ze voor de fotoreprtage van de Performance VW vervangen voor de 8,5x16ich BBS E28 Velgen met straatbanden in de maat 205x40x16, maar had ik al snel spijt van, want ik moest heel veel inleveren voor wat de wegligging (bochtensnelheid) betreft:







Verschillende wielen en banden proberen is de beste oplossing

De semi-slicks reden wel minder goed in de regen, maar dat probeerde ik zo veel mogelijk te voorkomen met deze auto waardoor ik dit niet zo heel erg vond.
Reply With Quote
  #62  
Old 29-01-2015, 20:59
obimaster obimaster is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 510
Default

8,5x16ich BBS E28 Velgen met straatbanden in de maat 205x40x16

waarom was je niet tevreden?
twijfer eraan om die maat te steken maar dan op een 8,5 j

mvg
__________________
G60 is in my DNA
Reply With Quote
  #63  
Old 29-01-2015, 21:16
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by obimaster
8,5x16ich BBS E28 Velgen met straatbanden in de maat 205x40x16

waarom was je niet tevreden?
twijfer eraan om die maat te steken maar dan op een 8,5 j

mvg


Deze auto had nogal veel vermogen en veel koppel, waardoor wielen te snel door slipten en moeilijk te doseren was in de bochten. Als je met semi-slicks heb gereden en weer terug gaat naar normale banden is het natuurlijk ook geen vergelijk, want dan is geen enkele band goed genoeg meer

Ook is een semi-slick anders van vorm en zijn de afrondingen veel scherper om zo veel mogelijk breedte/raakvlak van de band op de weg te krijgen zoals goed te zien is op de foto's.

Met normaal vermogen gaat deze bandenmaat prima en vind ik zelf een goede balans tussen mooi en goed, en zou ik zeker kunnen aanraden.
Reply With Quote
  #64  
Old 29-01-2015, 21:24
obimaster obimaster is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 510
Default

zijn semi slicks eigenlijk goed voor op de openbare weg, in een golfje 2 met pakweg 200pk

mvg
__________________
G60 is in my DNA
Reply With Quote
  #65  
Old 29-01-2015, 21:58
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by obimaster
zijn semi slicks eigenlijk goed voor op de openbare weg, in een golfje 2 met pakweg 200pk

mvg


Jazeker dat ze veel beter rijden, maar ze rijden minder goed met regen en als het kouder is.

Perfect voor de hobbyauto als je er alleen met redelijk tot goed weer mee de weg op gaat.

Ze plakken veel beter en hiermee pak je een rotonde toch wel even wat makkelijker
Reply With Quote
  #66  
Old 29-01-2015, 22:00
roka roka is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 259
Default

Voor een goede wegligging en een scherp sturende auto wil je graag behoorlijk wat camber, vooral op je vooras, doe hier een paar flink getrokken banden bij en hoppa de juiste mix voor een ongeval!
Reply With Quote
  #67  
Old 29-01-2015, 22:08
roka roka is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 259
Default

Toch hebben de meeste semi slicks nog zeer veel grip bij nat weer zolang je genoeg temp en profiel in je banden houd, plens regen is wel echt minder. Door de zachtere compound zijn ze vaak bij kouder weer toch ook wel goed hoor.
Zeer goede ervaringen met de Toyo R888.

Ben zelf wel fan van de semi look op een straat auto
Reply With Quote
  #68  
Old 29-01-2015, 22:17
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by roka
Toch hebben de meeste semi slicks nog zeer veel grip bij nat weer zolang je genoeg temp en profiel in je banden houd, plens regen is wel echt minder. Door de zachtere compound zijn ze vaak bij kouder weer toch ook wel goed hoor.
Zeer goede ervaringen met de Toyo R888.

Ben zelf wel fan van de semi look op een straat auto


De meningen zijn er uiteenlopend over de R888 en ze schijnen het juist bij de wat zwaardere auto's beter te doen dan op de wat lichtere auto's maar ik heb geen ervaring met deze banden, maar ik heb hier destijds niet voor gekozen omdat ik wat onzeker werd door alle tegenstrijdigheden die ik hier over hoorde.

Die semi-look is ook mijn ding, maar lijkt niet echt populair te zijn al zie ik wel steeds meer race-gerelateerde projecten langs komen.

Ik heb je vandaag nog proberen te bellen trouwens, maar zal ik anders nog wel een keer proberen als jouw dat uitkomt ?
Reply With Quote
  #69  
Old 29-01-2015, 22:27
roka roka is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 259
Default

Sorry ik ben al een poosje slecht in orde en probeer zoveel mogelijk rust te pakken, en mis dan wel eens wat telefoontjes...
Zal je nr ff opslaan :-)

Ik heb niet veel ervaring met andere merken, rij wel met federall semi op de golf 2 en dat bevalt ook wel ook door de prijs....
Reply With Quote
  #70  
Old 29-01-2015, 22:41
skywalker38 skywalker38 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,055
Default

Quote:
Originally Posted by roka
Sorry ik ben al een poosje slecht in orde en probeer zoveel mogelijk rust te pakken, en mis dan wel eens wat telefoontjes...
Zal je nr ff opslaan :-)

Ik heb niet veel ervaring met andere merken, rij wel met federall semi op de golf 2 en dat bevalt ook wel ook door de prijs....

Ik hoop voor je dat het niet al te slecht is,beterschap
Reply With Quote
  #71  
Old 30-01-2015, 17:07
tempel's Avatar
tempel tempel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 319
Default

Quote:
Originally Posted by Misha
Het doet mij deugd om deze laatste trits reacties te mogen lezen, eindelijk wat inhoud



Goh, wat ben ik nou blij, mijn dag kan niet meer stuk.
Reply With Quote
  #72  
Old 30-01-2015, 19:06
Black Devil's Avatar
Black Devil Black Devil is offline
Triple Action Donor - Niet fantaseren maar construeren
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,452
Default

Misha heeft z'n zin niet afgemaakt:

'Eindelijk wat inhoud WAT IN MIJN STRAATJE PAST'
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor
Golf 1 1.3 Carburateurs
Corrado VR6
Dailys:
Passat W8 Station & T4 California
Reply With Quote
  #73  
Old 30-01-2015, 19:41
Misha's Avatar
Misha Misha is offline
10k maniac
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 10,769
Send a message via MSN to Misha
Default

Nou, dan zou ik ervan maken; 'eindelijk wat inhoud dat betrekking heeft op de topictitel'. Ik werd er nota bene op geattendeerd dat mijn posts niet over het onderwerp gingen. Inmiddels 't gaat al 1.5 pagina over (semi) slicks wat naar mijn idee zo'n beetje lijnrecht tegenover stretched Nankangs staat. Maar goed, zal wel aan mij liggen

Topictitel even aanpassen naar 'De grote Volksforum bandendiscussie' is wellicht een goede suggestie.
__________________
www.dubclub-online.nl
Reply With Quote
  #74  
Old 30-01-2015, 23:05
EnVeeZee's Avatar
EnVeeZee EnVeeZee is offline
Quattro Donor - NvZes10vG60
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,798
Default

Nankang staat er ook niet in

Een beetje stretch kan geen kwaad en is mooi, maar in plaats van je auto handicappen kan je ook in de buurt van de middenweg blijven.

Onze buren hebben toch vast een reden om minder soepel om te gaan met omboren, onlogische adapters en velg/band combi's?

Je kan een gti of vlotter op 165 elcheapo en matching stuiterset zetten en volhouden dat het best gaat (zolang het droog blijft) maar dan ben je toch geen gti rijder?

Ik vond 195/45/15 om 9..j onder de g60 te veel om er nog stevig mee te durven spelen. Onder de 3.2 bevalt een 225/40/18 om 8j me duidelijk beter als een 225/35 om 9j.
__________________
Golf MK2 GTI 16vG60 '90 (SOLD)
Audi A4 Avant S Edition '20
Audi A3 Sportback '14
Reply With Quote
  #75  
Old 31-01-2015, 13:14
Misha's Avatar
Misha Misha is offline
10k maniac
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 10,769
Send a message via MSN to Misha
Default

Ik noem maar een zijstraat

Krijg toch het idee dat het eigenlijk nooit goed is. Als je op basis van praktijkervaring zegt dat je prima kunt rijden met een goede verlaging en getrokken bandjes dan wordt je onverantwoordelijk genoemd en als er nergens op gebaseerde kreten komen dat die bandjes één bak ellende zijn dan wordt als argument gebruikt dat je niet kan gooien en smijten met een GTI, opeens doet het verantwoordelijke er niet meer toe. Als je rubber van 20mm breder hebt dan kan er immers niks meer gebeuren.

Je moet je rijstijl (en daarbij je verantwoordelijkheid) afstemmen op het materiaal waar je mee rijdt vind ik. Als je de 'stretched-look' belangrijk vindt en dus op getrokken/smallere banden rijdt dan pas je het gebruik daarop aan, bij 'race-banden' geldt dat net zo. Prioriteiten stellen dus, wat vind je belangrijk en dat is nog altijd voor iedereen persoonlijk. Met mijn hobby-auto op getrokken rubber rij ik net zo min in de regen als iemand met een trackday auto op semi-slicks.

Je hebt verzamelaars die een bult auto's hebben alleen voor de heb, zoals die chef van Porsche Centrum Gelderland. Die kelder staat vol GTI's, R32, Limited en weet ik het wat nog meer. Rijden doet hij er niet echt mee, die dingen hebben gemiddeld 50k op de teller. Wil dat dan zeggen dat hij geen liefhebber is? Niet iedereen heeft de prioriteit om zo snel mogelijk een bochtje te kunnen pakken.
__________________
www.dubclub-online.nl

Last edited by Misha : 31-01-2015 at 17:21.
Reply With Quote
  #76  
Old 31-01-2015, 14:16
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

http://www.carbibles.com/tyre_bible.html

op pagina 4, http://www.carbibles.com/tyre_bible_pg4.html, staat:

Quote:
For 50-series tyres and above, the rim width is 70% of the tyre's section width, rounded off to the nearest 0.5.

For 45-series tyres and below, the rim width is 85% of the tyre's section width, rounded off to the nearest 0.5.


Quote:
TOO WIDE OR TOO NARROW - DOES IT MAKE A DIFFERENCE?
Given all the information above, you ought to know one last thing.
A rim that is too narrow in relation to the tyre width will allow the tyre to distort excessively sideways under fast cornering. On the other hand, unduly wide rims on an ordinary car tend to give rather a harsh ride because the sidewalls have not got enough curvature to make them flex over bumps and potholes. That's why there is a range of rim sizes for each tyre size in my Rimwidthulator above. Put a 185/65R14 tyre on a rim narrower than 5inches or wider than 6.5inches and suffer the consequences.
Reply With Quote
  #77  
Old 31-01-2015, 18:06
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,353
Default

ik heb het allemaal wel een keer gelezen en gezien wat dat betreft..
een beetje stretched hoeft niet perse mooi lelijk of slecht te zijn..
het is gewoon weer zo'n trend die ergens vandaan komt overwaaien..net als dat super negatief camber op achterwielen in Japan...

je doet maar..

mijn credo is altijd geweest ..auto's zijn er om mee gereden te worden..kan me niet schelen wat het is..
anders zet je maar een lifesize kartonnnen foto weg van je auto..en kijk daar na..
persoonlijk heb ik pas 1 keer ervaring gehad met 'goedkopere' banden
ik kocht voor mijn BMW e30 met M50 2,5 een stel originele BBSen met Federal banden..
even een stukje rijden ermee was leuk ..echter ..de remweg was langer en ze waren zo verschrikkelijk gevoelig voor spoorvorming..
ze liggen nu in de schuur,..rijden op Yokohama's in 215/40/16 was stukken beter..
en dan reed ik met 40% sper op den achteras..,zo niet willen weten met een open diff..
het hangt allemaal af van
1 wat wil je met je auto
2 wat kun je besteden
3 wat is er waar ik mee opval

denk nooit dat bandenfabrikanten het extreme stretch graag zien..zal wel weer zo'n modegebeuren zijn ,net als al de duitsers die in de jaren '90 op 13 inch reden met '50 bandjes erop ..
Reply With Quote
  #78  
Old 31-01-2015, 19:10
roka roka is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 259
Default

Een banden discussie is altijd leuk, ik probeer zelf altijd met een zo goed mogelijke band te rijden en lees daarom altijd div banden tests.
Dus een band die super is met nat weer en het ook op het circuit goed doet.
Ik rij zelf met Hankook S1 evo op mijn golf 6 in de maat 225-35-19 op een 8,5J velg dit zit dus ligt getrokken en dit doe ik alleen om laag genoeg te kunnen gaan zonder dat het aanloopt.
Liever had ik 235 want dit staat toch echt mooier op de velg alleen moet ik dan omhoog en dat is absolute no go voor mij!

Om terug te komen op het topic titel denk ik dat een onnatuurlijk stretch absolute nadelig is voor snel bochtenwerk.
Het word er ook minder veilig van, met of zonder kinderen,en bovendien is het geen gezicht!
Natuurlijk KAN het wel en moet iedereen het zelf weten maar is het beter nee dus!
Reply With Quote
  #79  
Old 01-02-2015, 23:43
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Streched zal ten alle tijden een minder goede wegligging hebben dat is wel duidelijk, maar als je het mooi vind of als je zit met de ruimte in de wielkasten, kan dit prima zolang het maar niet "te"is.

Veel rages ontstaan vanuit de VW scene maar deze gekkigheid die is overgewaaid uit het Japanse scene gebeuren, hoop ik dat hij weer snel zal overwaaien
Reply With Quote
  #80  
Old 21-02-2015, 11:34
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Heb eens in een colone mee gereden naar een meeting. Was ook iemand bij met exteeem getrokken banden. Na een paar keer sportief de rotondes nemen was de voorband leeg. Vervelende was dat de eigenaar het niet door had. Lekke band of te klein bandje, verschil voelde je niet. Sindsdien hoeft het voor mij niet.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum