Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Transporter
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 25-09-2012, 19:53
koendd koendd is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 26
Default 1.9 d 1Y problemen...

Heb deze zomer in juli een 1.9d in mn bus ingebouwd.

dat is allemaal goed verlopen, ondertussen al op reis gegaan naar frankrijk enzo dus nu zijn we een 6000tal km later (gebruik de bus dagelijks nu)

en gisteren kreeg ik plots problemen...

Was onderweg naar mn werk en ik voel dat de bus soms wat inhoud en besluit te stoppen (autosnelweg) ik wandel naar de achterkant en de kofferklep hangt vol oliespetters, net als de motor zelf, die sinds de inbouw geen druppel olie heeft gelekt.

bus langs de kant laten staan en met mn andere auto gaan werken.
's avonds met mn garagist naar de bus gaan kijken, draaide normaal, lekte geen olie meer en hield niet meer in.

beetje raar dat het plots over was maar was tevreden.

Deze morgen weer met de bus naar het werk, onderweg niet echt iets abnormaal gemerkt behalve 1x toen ik een vrachtwagen aan het inhalen was aan ca 100km/h en hij niet meer sneller wou.

eens op het werk aangekomen kreeg ik het even aan mn hart:



ik had de bus gisteren mooi gewassen en motor ook weer proper gezet dus olievrij en dan krijg je dit te zien.

in de middagpauze eens nader bekeken en dan even de carterontluchting afgekoppeld van de inlaat.
want die buis zat wat geplooid omdat JX-1Y niet mooi op elkaar uitkomt, dus stuk aan de inlaat afgetaped en de ontluchting zelf gewoon open gelaten.

dan ook van een t3 op het werk een busje gehaald voor de pijlstok want die dichting was ik een keer verloren en aangezien alle olie aan de rechterkant naar buiten spoot (nergens anders stond er olie op de motor) veronderstel ik dus dat de motor de opening in het pijlstokgat als ontluchting heeft gebruikt.

waarschijnlijk heb ik dus bij het laatste onderhoud (500km geleden ongeveer) iets te veel olie bijgevult.

toen ik terug thuis kwam gelukkig geen olie meer op de klep/motor dus dat is de oplossing denk ik.

maar nu rookt de bus wel zwart als ik vol gas geef op de autostrade wat ie voorheen nooit deed.

wat kan dat veroorzaken?
Heb al de mazoutfilter vervangen want die was behoorlijk vuil... maar voorlopig nog geen verandering.

misschien iets met de mazoutpomp zelf die verkeerd is ingesteld ofzo?


alvast bedanktu!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum