Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22-08-2012, 20:38
golf2 abuh's Avatar
golf2 abuh golf2 abuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 515
Send a message via MSN to golf2 abuh
Default Tikkende drijfstang lagers.. MK2 gti 16v.

hallo. mijn golf 2 gti 16v kr, start de laatste tijd niet goed(ligt niet aan de motor maar meer aan de startmotor ofzo.. mijn auto starte net dus niet, dus hebben we hem aangeduwd. na een 1e poging nogeens geprobeerd, toen hoorde we een redelijke klap. daarna nog maar eens geprobeerd en hij starte, maar vanaf dat moment hoor ik ineens tikkende drijfstanglager(s) daarvoor nooit last van gehad.

mijn vraag is of dit makkelijk zelf te vervangen is, en wat evt de kosten zijn als ik het laat vervangen.

alle reactie's zijn welkom, alvast bedankt.
__________________
MKll 1.6 Memphis '88

MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P )
Reply With Quote
  #2  
Old 22-08-2012, 20:46
Ruud 16V-G60's Avatar
Ruud 16V-G60 Ruud 16V-G60 is offline
Adverteerder - Ruud 16v-G60
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 527
Default

weet je zeker dat het je drijfstanglagers zijn ? als ik je verhaal zo lees,dan kan het ook weleens zijn dat de distributie een tand versprongen is,en het dan de kleppen tegen de zuigers zijn wat je hoort
Reply With Quote
  #3  
Old 22-08-2012, 21:00
golf2 abuh's Avatar
golf2 abuh golf2 abuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 515
Send a message via MSN to golf2 abuh
Default

ja het tikkende geluid dat ik hoorde, is wel precies een tik die je hoort als het de drijfstanglagers zijn. ik heb de auto daarna niet meer gestart. hoe kan ik erachter komen of de distributie een tand versprongen is? en kan ik dan het beste eerst de distributie opnieuw laten afstellen?..
__________________
MKll 1.6 Memphis '88

MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P )
Reply With Quote
  #4  
Old 22-08-2012, 21:09
golf2 abuh's Avatar
golf2 abuh golf2 abuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 515
Send a message via MSN to golf2 abuh
Default

ik kwam bij het vervangen van mijn olie pomp trouwens ook deze stukje metaal tegen onder in de carterpan
, en ik ben bang dat dit met de lagerschalen te maken heeft...
__________________
MKll 1.6 Memphis '88

MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P )
Reply With Quote
  #5  
Old 22-08-2012, 21:19
Wouter42's Avatar
Wouter42 Wouter42 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 1,504
Default

Dat is lelijk! Dat probleem heb ik ook met mijn KR blok. Omdat ik bij de VW werk, kosten de lagerschalen van de krukas en de drijfstangen mij 'slechts' 210 euro.. Ik heb gekozen voor een ander blok.
__________________
Daily: Jaguar XF 2.2D Sportbrake '15
Project: VW Golf 1.8t GTI '99
Reply With Quote
  #6  
Old 22-08-2012, 21:31
golf2 abuh's Avatar
golf2 abuh golf2 abuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 515
Send a message via MSN to golf2 abuh
Default

ja dat is idd lelijk. ik weet niet of dit makkelijk zelf te vervangen is of niet. want ik neemaan dat je zuigers er voor het vervangen ook uit moeten... ja er is een halfjaar geleden al een ander blok ingekomen, en zon 16v kr motoren, zijn niet meer veel in goede staat te vinden, kwam ik toen al achter. maar ik ga het zoiezo maken of laten maken, aangezien ie volgend jaar belastingvrij wordt . iemand nog tips ofzo..?

oja, en bovendien moet ik er eerst maar achter komen, of de distributie een tand verschoven is, of dat het echt de drijfstanglagers zijn.
__________________
MKll 1.6 Memphis '88

MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P )
Reply With Quote
  #7  
Old 22-08-2012, 21:36
Wouter42's Avatar
Wouter42 Wouter42 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 1,504
Default

Ja mijn KR blok was er ook slecht aan toe, al toen ik hem kocht een half jaar terug. Gewoon kei hard opgelicht.

Maar ja dan moeten de zuigers er inderdaad ook uit, dan kan je in feite meteen het hele blok reviseren.
__________________
Daily: Jaguar XF 2.2D Sportbrake '15
Project: VW Golf 1.8t GTI '99
Reply With Quote
  #8  
Old 22-08-2012, 22:03
golf2 abuh's Avatar
golf2 abuh golf2 abuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 515
Send a message via MSN to golf2 abuh
Default

tja als ik het geld er voor aan de kant had liggen had ik dat wel gedaan maar dat gaat m zo 1,2,3 niet worden shit zooi... en heb ook geen andere auto voor erbij helaas.
__________________
MKll 1.6 Memphis '88

MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P )
Reply With Quote
  #9  
Old 22-08-2012, 22:45
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by golf2 abuh
oja, en bovendien moet ik er eerst maar achter komen, of de distributie een tand verschoven is, of dat het echt de drijfstanglagers zijn.

Zou je blok zoizo open schroeven, zo'n grote stukken is nooit goed en moeten ergens vandaan komen.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #10  
Old 22-08-2012, 22:53
golf2 abuh's Avatar
golf2 abuh golf2 abuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 515
Send a message via MSN to golf2 abuh
Default

tja, als ik de ruimte en alles ervoor had en dieze auto voor drbij zou zijn, had ik dat al lang gedaan. maar ik breng m morgen ofzo wel weg... ik zou t liefst alles zelf doen maarja daar heb ik helaas de ervaring niet voor. en heb geen brug, dus dat is lastig
__________________
MKll 1.6 Memphis '88

MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P )
Reply With Quote
  #11  
Old 22-08-2012, 22:59
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default

Drijfstanglagers kunnen in principe van onderaf, zuigers blijven zitten, dus dat is het werk niet. Zou de boel sowieso eens open gooien, in verband met die stukken. Wel kans dat je eens goed gaat schrikken als die brokjes inderdaad bij je drijfstanglagers wegkomen. (al zijn drijfstanglagers met geluid vaak sowieso een slecht teken, dat los je meestal niet op met wat nieuwe schaaltjes in originele maat)
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl
Reply With Quote
  #12  
Old 22-08-2012, 23:02
golf2 abuh's Avatar
golf2 abuh golf2 abuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 515
Send a message via MSN to golf2 abuh
Default

wat zou er dan nogmeer moeten gebeuren, het blokje heeft misschien 2 minuten gelopen met dat geluid, daarvoor liep het blokje vlekkeloos, dus zoveel is er nog niet aan de hand lijkt me zo. maar dat zal ik wel horen als ik de auto heb weggebracht..
__________________
MKll 1.6 Memphis '88

MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P )
Reply With Quote
  #13  
Old 23-08-2012, 08:13
DUBbeltje's Avatar
DUBbeltje DUBbeltje is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: May 2009
Posts: 372
Default

dan denk ik dat het alleen schalen vervangen wordt.
Hier kun je inderdaad van onder gewoon bij.

Maar alleen de schalen zijn niet zo duur toch?

@turbo variant, zodra je de drijfstangen loshaalt en de schalen eruit pielt, vervangt en weer vastzet, moet dit nog afgestelt worden dan? of meet je alleen de axiale speling? tussen drijfstangen en lagers?
__________________
"Fahrvergnügen: It's what makes a car a Volkswagen."
Reply With Quote
  #14  
Old 23-08-2012, 08:19
dragracer's Avatar
dragracer dragracer is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 779
Default

Hoi goeiemorgen...
Je vraagt wat er nog meer moet gebeuren...

Tja...goeie vraag... ik ben zelf ook met een 16v projekt bezig..heb het blok nu helemaal uit elkaar liggen.
Ca. 40000 terug is het blok gereviseerd, en nu kom ik toch ook een paar dingen tegen die ik nu niet mee ingepland heb,daar zitten ook de lagerschalen bij.
Maar ik doe het er nu wel bij,wil het risico niet lopen straks een blok te hebben dat helemaal uit elkaar geweest is en dan nog klappert of tikt.

Kost idd een paar duiten,maar verkopen van je auto is ook geen optie,je krijgt er nu geen cent voor zonder lopende motor.
Ik weet ook niet of je de mogelijkheid hebt om thuis te sleutelen.
Weet ook niet hoever je zelf durft/kunt gaan om het blok open te maken.

Dus alles even op een rij zetten..in je omgeving anders effe vragen of kameraden ofzo je kunnen helpen...en dan toch uit elkaar halen en zoveel mogelijk vervangen.
Dan heb je in ieder geval straks weer veel plezier van je auto.
__________________
Voorzitter't Team VW-Speed.nl

My Project :
http://www.volksforum.com/forum/sho...5&highlight=ABT
Reply With Quote
  #15  
Old 23-08-2012, 09:07
golf2 abuh's Avatar
golf2 abuh golf2 abuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 515
Send a message via MSN to golf2 abuh
Default

oke thx voor de reacties, ik ga eerst even mijn distributie opnieuw op tijd laten zetten, en kijken of het dan weg,is. ik durf het wel uit elkaar te halen, en kan bij n vriend wel een,momentsleutel lenen. maar ik moet dan nieuwe lagerschalen, en nieuwe bouten? waar kan ik dat zaakje bestellen? en hoe krijg ik de zuigers dusdanig naar beneden dat ik de lagerschalen los kan halen..
__________________
MKll 1.6 Memphis '88

MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P )
Reply With Quote
  #16  
Old 23-08-2012, 09:19
Wouter42's Avatar
Wouter42 Wouter42 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 1,504
Default

Als die grote stukken ijzer van je lagerschalen komen moet je inderdaad nieuwe hebben. Is wel even een duur grapje, moet je bestellen bij de VW dealer.
__________________
Daily: Jaguar XF 2.2D Sportbrake '15
Project: VW Golf 1.8t GTI '99
Reply With Quote
  #17  
Old 23-08-2012, 09:22
golf2 abuh's Avatar
golf2 abuh golf2 abuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 515
Send a message via MSN to golf2 abuh
Default

maar ik had op de site van bolku gezien dat de schalen zelf maar 45 euro waren...en zo geheten, sputter lagerschalen 75 euro. maar ik vroeg me af of je ze niet gewoon bij een andere automatterialen zaak kan bestellen... en wat die bouten kosten weet ik zo,niet, en weet ook niet of da altijd vervangen moeten worden..
__________________
MKll 1.6 Memphis '88

MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P )
Reply With Quote
  #18  
Old 23-08-2012, 09:30
dragracer's Avatar
dragracer dragracer is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 779
Default

Of anders zoek even een motorenrevisie bedrijf in de buurt....als je daar onderdelen besteld..kunnen ze ook vast even met tips ofzo helpen
__________________
Voorzitter't Team VW-Speed.nl

My Project :
http://www.volksforum.com/forum/sho...5&highlight=ABT
Reply With Quote
  #19  
Old 23-08-2012, 09:56
DUBbeltje's Avatar
DUBbeltje DUBbeltje is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: May 2009
Posts: 372
Default

Quote:
Originally Posted by golf2 abuh
maar ik had op de site van bolku gezien dat de schalen zelf maar 45 euro waren...en zo geheten, sputter lagerschalen 75 euro. maar ik vroeg me af of je ze niet gewoon bij een andere automatterialen zaak kan bestellen... en wat die bouten kosten weet ik zo,niet, en weet ook niet of da altijd vervangen moeten worden..


Klopt, Ik zou dan gelijk sputterlagers doen, die zijn een stuk sterker, en een stuk stabieler doordat er een laagje lood/brons met daarop een ?tin? laagje dacht ik.. Lagers glijden veel beter door een lagere weerstand coëfficiënt (door de tin,lood en brons.)

Bouten kan je NIET weergebruiken, kan wel, maar heb je kans op scheuren en knappen van de bouten..(metaalmoeheid) en dat wil je niet...
dus gewoon nieuwe bouten gebruiken dus

Ik zal ze gewoon bij de VW dealer bestellen, maar sommige internetsites verkopen ze ook..

SUcces!

gr Mike
__________________
"Fahrvergnügen: It's what makes a car a Volkswagen."
Reply With Quote
  #20  
Old 23-08-2012, 10:59
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default

Als die stukjes van een lagerschaal komen, denk ik niet dat je krukastap en drijfstang zelf nog netjes zijn... Die zullen dan op z'n minst geslepen moeten worden.

Sputterlagers zijn inderdaad voor sterkere belastingen uitgevoerd en dus ook sterker qua materiaal. Vergeet niet dat het nadeel hier van is, dat als de smering een keer wegvalt, je krukas iets sneller wordt opgegeten dan met standaard schalen.

Schalen en bouten zijn te krijgen bij diverse bedrijven. Dealer heeft het spul ook. Bij de VW dealer kost het spul voor een VR6 bijvoorbeeld zo'n 7 euro per schaal en 5 euro per bout.

Ik zou even de timing checken, en daarna gewoon carter eronderuit en de boel losgooien. Weet je meteen wat er aan de hand is. Als alles netjes in orde is, vervang je de boel preventief. Kom je een hoop ellende tegen.. dan weet je direct hoelaat het is.
Werd het slechte starten niet veroorzaakt door een lagerschaaltje die door krukas en drijfstang verteerd werd?
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum