Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 09-06-2005, 21:47
peter139's Avatar
peter139 peter139 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2004
Posts: 216
Default 16v toerental vraagje

ja het is al weer een tijdje geleden dat ik problemen heb gehad.

Maar nu heb ik toch een (kleintje.)

het betreft een 1800 16v k-jetronic bj 88

Mijn toerental is te hoog bij stationair lopen. Ongeveer 1300 toeren. Wanneer ik hem met de bekende stelschroef terugdraai loopt ie even goed maar na een 10 minuten is het mis. Dan loopt ie nog maar 750 toeren. Dan draai ik de schroef op het gasklephuis weer een beetje open en is het weer goed. Dan na 10 min is het weer mis. Dan loopt ie weer 1300 toeren.

Ik blijf dus aan het stellen. Ik krijg hem even goed en dan is het weer mis.

Waar zou zoiets aan kunnen liggen?

Ik zat te denken aan
-stationair toerentalklep misschien vies
-temperatuursensor aan zijkant van cilinderkop
-relaiskastje bij middenkonsole

kent iemand dit probleem?

gr
Reply With Quote
  #2  
Old 09-06-2005, 22:51
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

nou kzal je evrtellen wat jij nu vertelt heb ik ook gehad alleen bleek er bij mij nog een 2de schroef te zijn die helemaal open was gegaan door trillingen door het blok...ik draaide die terug en het probleem was weg. Ik heb een 8v (EV)
Reply With Quote
  #3  
Old 10-06-2005, 11:26
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

Quote:
Originally Posted by peter139
ja het is al weer een tijdje geleden dat ik problemen heb gehad.

Maar nu heb ik toch een (kleintje.)

het betreft een 1800 16v k-jetronic bj 88

Mijn toerental is te hoog bij stationair lopen. Ongeveer 1300 toeren. Wanneer ik hem met de bekende stelschroef terugdraai loopt ie even goed maar na een 10 minuten is het mis. Dan loopt ie nog maar 750 toeren. Dan draai ik de schroef op het gasklephuis weer een beetje open en is het weer goed. Dan na 10 min is het weer mis. Dan loopt ie weer 1300 toeren.

Ik blijf dus aan het stellen. Ik krijg hem even goed en dan is het weer mis.

Waar zou zoiets aan kunnen liggen?

Ik zat te denken aan
-stationair toerentalklep misschien vies
-temperatuursensor aan zijkant van cilinderkop
-relaiskastje bij middenkonsole

kent iemand dit probleem?

gr



Een stationair toerentalklep zit er niet op, dus dat kan het niet zijn..


Ik denk eerder dat je ergens een losse aansluiting in het aanzuig traject hebt valse lucht??

Ik ben op dit moment niet thuis maar als vanavond tijd heb zal ik eens in mijn grote benzine injectie naslagwerk kijken...

Het KAN namelijk nog wat dingen meer zijn, maar dan moet ik gaan gokke en daar schiet je niks mee op
Reply With Quote
  #4  
Old 11-06-2005, 09:28
peter139's Avatar
peter139 peter139 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2004
Posts: 216
Default

dit ding bedoel ik met stationaire toerentalklep.




Overigens heeft mijn kr maar 1 stelschroef voor het stationaire toerental. Ik heb ondertussen al wat dingetjes geprobeerd maar zonder resultaat.

De klep moet een weerstandswaarde hebben. Kan iemand mij vertellen wat dat moet zijn?
Reply With Quote
  #5  
Old 11-06-2005, 10:51
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

Ik neem aan dat je dat blauwe *ding* op de foto bedoeld?? Dat is de start verstuiver. Deie werkt alleen bij een koude start én bij een lopende motor die nog niet op temperatuur is, als acceleratie verrijking.. Die word aangestuurd door die membraan schakelaar waar je laatst naar vroeg

Maaaaaaaarrrrrrr die KAN wel een oorzaak (als ie lek is) zijn van het onregelmatige stationair gedrag van je motor.

Verder zoals ik gisteren al aanhaalde loop alle aansluitingen eens na...lucht / brandstof...

Wat nog wel eens wil helpen bij dit soort *vage* storingen is het inspuitsysteem reinigen met speciale reiniger verkrijgbaar bij de automaterialen zaak (Forte is een goed merk)

Die zorgt er voor dat bewegende delen zoals de regelschuif in de brandstof verdeler weer soepel gaan lopen
Reply With Quote
  #6  
Old 11-06-2005, 11:21
Tommy's Avatar
Tommy Tommy is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,468
Send a message via MSN to Tommy
Default

stappenpomp een rare suggestie? (ben leek hoor )
__________________
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05
Reply With Quote
  #7  
Old 11-06-2005, 16:52
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

Quote:
Originally Posted by Tommy
stappenpomp een rare suggestie? (ben leek hoor )



Zit er niet op ;-))) (ben géén leek :biggrin: )
Reply With Quote
  #8  
Old 11-06-2005, 18:32
Tommy's Avatar
Tommy Tommy is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,468
Send a message via MSN to Tommy
Default

oei, blij dat ik het er bij had gezet dus! :p
__________________
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05
Reply With Quote
  #9  
Old 12-06-2005, 18:50
peter139's Avatar
peter139 peter139 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2004
Posts: 216
Default

ik bedoel eigenlijk het langwerpige cilinderiche geval rechts-bovenaan op de foto. Dit is een soort van by-pass klep voor het gasklephuis. Deze klep heeft als functie dat je toerental verhoogt wordt als je je dynamo of stuurbekrachtigingspomp zwaar gaat belasten. De klep is afhankelijk van de temperatuur van je koelwater in je cilinderkop.

Mijn vraag is eigenlijk of hier door mijn probleem kan onstaan. Als de klep inwendig kapot is zou hij een verkeerd stationair toerental kunnen veroorzaken. Ik wil graag weten hoe ik dit door kan meten voordat ik een nieuwe klep van 225 euro ga kopen.

gr
Reply With Quote
  #10  
Old 13-06-2005, 19:47
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,803
Default

reinig de stationair-klep dus met benzine (zit er dus WEL op fredje )
Loop je aanzuig-traject na op valse lucht (zuigt ie dus ergens lucht aan waar het niet hoort)
let hierbij vooral op de rubbers waar de injectoren in steken en de pakking van het inlaatspruitstuk aan cilinderkopzijde
controleer of je ontstekingstijdstip goed staat afgesteld en word bij-geregeld
en ga dan pas eens denken aan het vervangen van de stationair klep
__________________
Reply With Quote
  #11  
Old 13-06-2005, 20:50
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
reinig de stationair-klep dus met benzine (zit er dus WEL op fredje )
Loop je aanzuig-traject na op valse lucht (zuigt ie dus ergens lucht aan waar het niet hoort)
let hierbij vooral op de rubbers waar de injectoren in steken en de pakking van het inlaatspruitstuk aan cilinderkopzijde
controleer of je ontstekingstijdstip goed staat afgesteld en word bij-geregeld
en ga dan pas eens denken aan het vervangen van de stationair klep



Oeps ik heb zitten slapen Er zit wel een stationair stabilisatie systeem op.

Het afstellen van het toerental gebeurt overigens wel gewoon met de schroef in het gasklephuis..

Het statinair toerental moet afgesteld worden met de bedrading van deze klep losgekoppeld (1000 rpm +of- 50 rpm), en de carterventilatie slang los

Als je contact aanzet moet je de klep horen zoemen (voordat je hem loskoppeld dus)

De klep zelf kan gechecked worden met een multimeter, je dient tevens de zender die de klep stuurt, die zit dacht ik aan de zijkant van de cylinderkop, te controleren met een multimeter, bij 20 c moet de weerstan van de zender ong 1000 ohm zijn, 60 c ong 250 ohm, en bij 100 c ong 75 ohm.

Verder moet je de rest van de bedrading controleren op breuk.

De werking van de klep kan verder gecontroleerd worden door de stroom naar de klep te meten
Reply With Quote
  #12  
Old 09-08-2005, 18:38
potje's Avatar
potje potje is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 33
Default

Ik ben daar ook mee bezig (idle stabi valve), alleen bij mij staat er geen spanning op de connector bij het aanzetten van het contact. Weten jullie misschien wat de penbezetting is van het relaiskastje achter het middenconsole? (welke draad is massa, voeding, temp. signaal etc) en wanneer dit relais inschakeld cq uitschakeld wordt? Volgens mij loopt er een stroom van 450 mA door de klep. Ik meette 1A bij directe voeding van het contact.
Reply With Quote
  #13  
Old 09-08-2005, 21:15
peter139's Avatar
peter139 peter139 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2004
Posts: 216
Default

Quote:
Originally Posted by potje
Ik ben daar ook mee bezig (idle stabi valve), alleen bij mij staat er geen spanning op de connector bij het aanzetten van het contact. Weten jullie misschien wat de penbezetting is van het relaiskastje achter het middenconsole? (welke draad is massa, voeding, temp. signaal etc) en wanneer dit relais inschakeld cq uitschakeld wordt? Volgens mij loopt er een stroom van 450 mA door de klep. Ik meette 1A bij directe voeding van het contact.


moet je even een van de temperatuursensoren controleren aan de zijkant van je cilinderkop. Is er een kapot zal de klep niet werken geloof rood/gele draad.

gr
Reply With Quote
  #14  
Old 09-08-2005, 22:29
potje's Avatar
potje potje is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 33
Default

Thx, van de bovenste heb ik de weerstand gemeten, deze was rond de 1000 Ohm bij 18 graden geloof ik, wat klopt met tech.gegevens. Nu de bedrading idd ff checken.
__________________
GTI NOOB
Reply With Quote
  #15  
Old 10-08-2005, 17:33
potje's Avatar
potje potje is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 33
Default

Hoeveel is de weerstand van jullie stationair stabilisatieklep. Ik meette 23,8 Ohm bij de mijne. Hij zoemt trouwens niet als er 12V over staat Waar zijn die andere temp.zenders voor (2 boven elkaar, 1 iets verder naar achteren (rood/gele draad) en een achter op het blok)
__________________
GTI NOOB
Reply With Quote
  #16  
Old 10-08-2005, 17:49
Ron21's Avatar
Ron21 Ron21 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 521
Default

Rood/geel is voor je temp meter in je dash. die ander zijn signaal draden voor de computer. De stappenmotor/isv/statinair tt klep.......krijgt ca. 3,5 volt. klep kan wel zoemen en niet werken. Als hij vast zit idd reinigen of even laten schrikken met 12 volt erop.
__________________
http://www.xs4all.nl/~valo
Reply With Quote
  #17  
Old 17-08-2005, 12:49
potje's Avatar
potje potje is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 33
Default

meette geen spanning, heb nu een nieuwe unit voor de stat. regeling. Wat is de weerstand van de stationair stabilisatie klep??
__________________
GTI NOOB
Reply With Quote
  #18  
Old 17-08-2005, 13:41
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Weerstand voor de ISV (gemeten tussen de binnenste en de buitenste connectoren) moet 'gering' zijn. Bij mij was dat tussen de 12 en 13 Ohm (en dat is ook niet veel).

Over middelste connector van de stekker naar massa moet accuspanning staan, over middelste en buitenste 1 a 2 volt minder...maar ik lees hier boven andere info, dus dat zou kunnen afwijken bij een KR.

De thermotijdswitch stuurt de ISV aan, dus als die kaduuk is werkt de ISV ook niet. Ik heb er nog een stukje over getypt in de thread over mijn motorwissel, misschien heb je er wat aan.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #19  
Old 17-08-2005, 16:05
potje's Avatar
potje potje is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 33
Default

thx voor de info, wat ik gemeten heb bij mijn isv is 23,9 Ohm, de middelste pen v/d connector is een loze draad, misschien verscheelt dat ook bij een kr/pl, en op de buitenste pennen staat geen voeding, maar de printplaat van de regelunit was kapot.
__________________
GTI NOOB
Reply With Quote
  #20  
Old 17-08-2005, 16:12
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Aha, kijk, dan werkt het ook niet meer he mooi dat je het gevonden hebt!
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 02:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum