Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 17-01-2013, 14:18
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default accu vraag

Er ligt in mijn golf een VMF green system accu van 75aH, het gaat om een 1.9TD variant uit 98. Nu heeft de accu momenteel wat problemen doordat ik de wagen erg weinig gebruik en deze dus regelmatig meerdere dagen stil staat en verder alleen voor extreem korte ritten gebruikt wordt.
De auto start slecht of niet na een paar dagen staan.
Leeftijd van de accu is onbekend (hij is niet afgestempeld) maar minimaal 6 jaar want zolang heb ik de wagen al.

De vragen:
- Ik vind de standtijd van een paar dagen erg kort; kan het zijn dat zaken als car-kit ongemerkt stroom blijven gebruiken?
- op internet lees ik dat het gebruik van calcium accu's (zoals de VMF green-system) voor ouder voertuigen wordt afgeraden omdat ze een hogere laadspanning nodig hebben; gaat dit op voor een golf uit 98?
- als ik de accu aan de lader hang is de laadspanning na een uur erg laag alsof de accu vol is; het indicatie venster echter is dan nog steeds donker-groen tot zwart en de accu moet dan volgens de bijgeleverde tabel opgeladen worden. heeft iemand hier ervaring mee?
- kan ik de staat van de accu op de een of andere manier controleren; hij is volledig gesloten dus een zuur-meter gaat 'm niet worden.

een technisch vergelijkbare calcium accu (wilco royal, 55aH) van mijn motorfiets heb ik net even uit de schuur getrokken maar daar is de indicator binnen een uur of 2 laden helder groen terwijl deze accu toch al zeker 2 jaar in de schuur stof staat te verzamelen.

is de accu van de golf gewoon versleten en moet ik op zoek naar een andere; of is het inderdaad zo dat een calcium accu in de golf niet goed wordt opgeladen en daardoor zeker met deze kou de mist in gaat.
tot ik voor 2 maanden terug mijn baan kwijtraakte werd de auto dagelijks gebruikt en heb ik nooit startproblemen gehad.

in ieder geval bedankt voor jullie tijd

Steven
Reply With Quote
  #2  
Old 17-01-2013, 16:12
Gino89's Avatar
Gino89 Gino89 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 1,129
Default

6 jaar is toch al redelijk oud. Ik denk dat nu met die kou veel mensen problemen hebben met starten.

ik weet niet of je een multimeter hebt? Je kunt de + pool van de accu los maken. En dan hang je daar de multimeter tussen. En zet je hem op Ampère stand. Zo kun je kijken of er dingen in je auto stroom trekken.

Of de accu word bij geladen door de auto kun je testen door de auto te starten. Alle verbruikers uit ( zoals licht en ventilator van de verwarming) En dan de + pool afkoppelen. Als het goed is moet de auto nu gewoon blijven lopen.

Om de accu te controleren. Kun je evt. naar de dealer gaan. Hun hebben een apparaat voor te testen of de accu nog goed is. Die maakt als het waren een kortsluiting en dan word gemeten of de accu niet in elkaar zakt.
Reply With Quote
  #3  
Old 17-01-2013, 16:20
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by Gino89
Of de accu word bij geladen door de auto kun je testen door de auto te starten. Alle verbruikers uit ( zoals licht en ventilator van de verwarming) En dan de + pool afkoppelen. Als het goed is moet de auto nu gewoon blijven lopen.

Bij mijn '84-er 1.6D gaat dat niet op: als ik de accu afkoppel slaat de motor af, terwijl de dynamo normaliter toch echt prima bijlaadt. Misschien als je 'm op een wat hoger toerental laat draaien, maar dat heb ik destijds niet geprobeerd.
Reply With Quote
  #4  
Old 17-01-2013, 16:24
Gino89's Avatar
Gino89 Gino89 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 1,129
Default

Ja, ik was me net ook aan het bedenken of dit ook bij een diesel op gaat. Maar normaal zou het moeten werken. Maar ligt ook er aan bij welk toerental de dynamo doet bij laden.

In sommige gevallen lukt dit idd. Maar als je het toerental doet ophogen. Naar bv. 1200. Dan zou hij eigenlijk moeten bij laden. En dan kun je de klemmen los halen. En valt hij dan nog uit, dan is er iets met dynamo niet goed.
Reply With Quote
  #5  
Old 17-01-2013, 16:29
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

TS zegt ook dat de auto alleen voor korte ritten gebruikt wordt: ik zou zeggen, maak eens een flinke rit, en zie of de motor de volgende dag wel vlot wil starten? En als het dan 2 of 3 dagen later weer niet lukt weet je dat de accu niet goed (genoeg) meer is.
Reply With Quote
  #6  
Old 17-01-2013, 16:31
Gino89's Avatar
Gino89 Gino89 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 1,129
Default

Ja, of meteen even langs de dealer en accu laten testen. Maar hij moet ook rekening houden met de kou buiten. Denk dat er op dit moment wel meerdere zijn met start problemen. En niet direct aanslaan van de motor.
Reply With Quote
  #7  
Old 17-01-2013, 19:05
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

allemaal bedankt voor de tips; ik denk dat de accu gewoon aan zijn eindje is; grappige is alleen dat ik vanmiddag gewoon voor de fun even de accu van de motor erin heb gehangen en daarmee start de golf zonder gezeur; laat die accu er even overnacht instaan als ie dan morgen nog steeds start weet ik in ieder geval dat ik die accu ondanks de lagere capaciteit (slechts 55aH) als reserve kan gebruiken, de accu van de golf heeft het na de laatste keer laden een week of 5 gehouden. dan laad ik 'm gewoon iedere maand even door en gebruik tijdens het laden de reserve. kan ik op m'n gemak gaan sparen voor een andere accu.

en over die flinke rit? wat noemen jullie een flinke rit; zaterdag heb ik omdat de wagen haast niet starte een km of 120 gereden voor ik 'm weer stilzette; maar toch was er afgelopen woensdag niemand thuis.

dat van die accupolen loskoppelen dat weet ik niet; want volgens mij slaat de stopklep van de dieselpomp dicht als de stroom uitvalt.
bij de motor kun je de werking van de dynamo op 2 manieren meten; op de dynamo zelf (de 3 gele draden) of over de polen van de accu bij een hoger toerental; de meting over de polen moet bij 4-5000 toeren hoger zijn als bij stationair maar mag niet boven de 14.5 volt komen, dan is je regelaar naar de vaantjes (en die is bij guzzi gelukkig niet geintergreerd in de dynamo..........)

iemand die enige uitspraak kan doen of de combinatie calcium accu en een golf uit 98 de basis van het probleem kan zijn? want ik vind 6 jaar helemaal niet zo oud; de wilco royal uit de motor is een stuk ouder en op de zelfde calcium techniek gebaseerd.

in ieder geval bedank zover
Reply With Quote
  #8  
Old 17-01-2013, 19:22
tempel's Avatar
tempel tempel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 319
Default

Is calciumaccu zo bijzonder dan, mijn Exide was na 3 jaar op, 6 jaar is lang.
Reply With Quote
  #9  
Old 17-01-2013, 20:41
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

Quote:
Originally Posted by tempel
Is calciumaccu zo bijzonder dan, mijn Exide was na 3 jaar op, 6 jaar is lang.


wat ik her en der lees is dat deze accu's voor problemen kunnen zorgen in "oudere" auto's omdat de laadspanning te laag zou zijn; een calcium-accu heeft een iets hogere laadspanning nodig als een pure lood accu.
dus mijn vraag was voornamelijk of dit een deel van het probleem kon zijn dat de golf geen 14.8 afgeeft als de accu daarom vraagt maar is begrenst op de 14.4 die een ouderwetse lood-accu nodig heeft omdat deze juist vreselijk hard achteruit gaat als de spanning boven de 14.5 uitkomt.

en mijn persoonlijke ervaring komt voornamelijk uit de motor-wereld de golf is mijn eerste auto, maar ik heb nog nooit een accu na 5-6 jaar weg moeten doen, de wilco is 10 jaar oud, de reguliere accu die daarvoor in de motor zat 12 jaar (en dat was de 2e accu van de betreffende fiets, die in 85 is gebouwd.........)
Reply With Quote
  #10  
Old 17-01-2013, 20:57
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Ik rij met een Yuasa calcium accu in m'n golf 1. Nergens geen last van, en was op advies van de automaterialen handel, en ze lijken dus gelijk te hebben. Dit is een 55 amp accu, en was volgens mij nog geen 54 euro. Hoef je niet voor te klooien met een lader dus.

Ik zou trouwens noooooiiit ampère meten met je multi-meter, dan smelten je snoertjes weg. (de mijne werden in ieder geval een errug heet) Dus beter volt meten.

6 jaar is op zich niet zo raar met het koude weer.
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat!
Reply With Quote
  #11  
Old 17-01-2013, 21:17
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

als je er wel 5 weken mee kon rijden na 1 keer opladen kun je ook eens kijken naar de capaciteit van je dynamo. Als je dynamo 55AH levert, en je accu 65AH is, wordt de accu nooit helemaal vol opgeladen op de korte ritjes en zal hij na een aantal korte ritjes dus vanzelf weer leeg zijn. Ik heb in mijn td een 63AH accu zitten, en dat gaat helemaal prima.
Reply With Quote
  #12  
Old 17-01-2013, 21:23
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

ook een accu voor deze golf (75aH) kost de wereld niet, maar ik ben mijn baan kwijt en dan telt iedere cent; ik heb net vandeweek een andere startmotor voor de motorfiets besteld bij Lamers, dus de golf zal effe moeten wachten: op = op enzo...........

ik laat morgen voor de zekerheid de oude accu even doormeten die laad nu echt haast niet meer bij (de lader staat op ca 1 amp nu) voller gaat ie dus denk niet meer worden.
na het meten monteer ik 'm gewoon weer en dan kijk ik wel hoelang die het nu volhoudt; ik weet nu dat de wagen het prima doet met de accu uit de motorfiets (is omdat ik een beetje vals-speel, is geen standaard motorfiets accu; maar gewoon een 55aH autoaccu die in de achterbak van mijn zijspan gemonteerd is in plaats van de reguliere accu van de Guzzi, dat is namelijk maar 32aH) en dat ik dus altijd in geval van nood (ze bellen dat ik morgen een sollicitatie heb ofzo...........) binnen max 10 minuten een werkende auto heb.

Last edited by 3wheel : 17-01-2013 at 21:34.
Reply With Quote
  #13  
Old 17-01-2013, 21:32
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

Quote:
Originally Posted by casss
als je er wel 5 weken mee kon rijden na 1 keer opladen kun je ook eens kijken naar de capaciteit van je dynamo. Als je dynamo 55AH levert, en je accu 65AH is, wordt de accu nooit helemaal vol opgeladen op de korte ritjes en zal hij na een aantal korte ritjes dus vanzelf weer leeg zijn. Ik heb in mijn td een 63AH accu zitten, en dat gaat helemaal prima.


zou ik op moeten zoeken; maar naar mijn weten is de dynamo nooit vervangen en ik kan me niet goed voorstellen dat meneer volkswagen een dynamo monteerd die onderbemeten is voor de standaard gemonteerde 75aH accu.
Het is wel de reden trouwens waarom de zwaardere accu in het zijspan wordt bijgestaan door een speciaal gewikkelde dynamo in de motorfiets; de standaard dynamo van een guzzi levert 280watt, met de stator zoals geleverd aan de politie (bmw en guzzi gebruiken dezelfde bosch-dynamo) zit ik op 400watt. zo zijn de accu en de dynamo netjes op elkaar afgestemd (was dus 280w en 32aH, is nu 400w en 55aH)

dat de accu onvoldoende bijgeladen zou kunnen zijn was wel waarom ik vroeg naar de combinatie golf 3 bj 98 en calcium accu's: als die namelijk met een te lage spanning geladen worden worden ze nooit voller als ca 80% en gaan ze daardoor relatief snel achteruit.
Reply With Quote
  #14  
Old 17-01-2013, 22:42
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by casss
Als je dynamo 55AH levert, en je accu 65AH is, wordt de accu nooit helemaal vol opgeladen op de korte ritjes

Een dynamo levert nooit "55Ah", alleen de max. laadstroom is van belang. Een dynamo die bv. 30A kan leveren zal een totaal lege accu van 65Ah in 65/30=2,17uur geheel volladen (theoretisch, rekenvoorbeeld).
Reply With Quote
  #15  
Old 21-01-2013, 08:20
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

Accu is doorgemeten door garage; die zeggen dattie goed is; dan blijft de enige optie, de korte ritten, met een relatief grote accu die mischien niet vol wordt door de dynamo-capaciteit (moet ik nog nakijken......) voorlopig doet de wagen het prima met de 55aH accu uit het zijspan, dus ik laat het voorlopig even zo staan, zou het verhaal van "casss" moeten ondervangen; deze accu is natuurlijk wel een stuk sneller vol; en zolang ie voldoende capaciteit heeft om zelfs in dit weer een diesel aan te zwengelen?? vind ik het voorlopig even best: sleutelen aan de auto moet buiten en daar is het weer niet echt naar.
Reply With Quote
  #16  
Old 21-01-2013, 19:57
MR zip's Avatar
MR zip MR zip is offline
Triple Action Donor
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 117
Default

Standby stroom van de autoradio, car kit, en andere sluip verbruikers kan je ideaal meten met een gewone multimeter.

Je haalt de positieve + klem los en houdt de meter met de rode meetpen aan de accu en de zwarte aan de accu klem. Zorg er wel voor dat je multi meter in de stroom meet stand staat en je GEEN groot verbruikers aan hebt zoals verlichting, achteruit verwarming enz.

Voor grotere stromen gebruik je een shunt weerstand (metalen plaat) deze kan grotere stromen hebben als je mutlimeter. deze plaats je tussen de accu klem en de accu pool.

zoiets


Let op ook deze shunt weerstanden hebben een maximaal vermogen.
__________________
Reply With Quote
  #17  
Old 23-01-2013, 20:16
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

moet ik ook even zorgen dat ik door de pasagiersdeur naar binnen ga om de motorkap open te maken; als ik de bestuurderszijde gebruik gaat bij deze wagen gelijk het voorgloei circuit aan en die schakelt pas af als de auto niet binnen een bepaalde tijd gestart wordt of de temperatuur hoog genoeg is..........
Maar voorlopig ga ik even helemaal niks doen; wagen wordt nu door de weersomstandigheden weer dagelijks gebruikt (vrouwlief naar haar werk brengen en ophalen) verder lijkt ie het ook prima te blijven doen met de "kleine" accu uit het span.
Ik denk eigelijk dat de originele accu gewoon aan zijn eindje is en de meting van de garage vertekend omdat de accu (los meegenomen) is gemeten direct na 2 dagen aan een lader gehangen te hebben.
Ik laat die accu nog even een weekje staan en dan meet ik 'm zelf ook even; ik heb gezien hoe het controle apparaat werkt en dat kan ik in mijn eigen werkplaats prima simuleren met een nulmeting, dan even een grootverbruiker aansluiten en dan direct daarna weer meten.
In de garage werd 12 ruim gemeten, dan tijdens de startsimulatie 9 en direct daarna lootp de spanning binnen 1 a 2 seconden terug naar de 12 ruim; dat noemen ze dus een prima accu............
Ik kan zelf de spanning meten, dan even een startmotor laten draaien (heb er nog 1 van 700watt op de plank liggen van mijn 500cc Guzzi) tijdens het draaien meten, en kijken hoe snel de accu weer op een normaal voltage zit.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum