Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Restauratie, plaat- en laswerk
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 09-11-2010, 01:17
CAR-POOL CAR-POOL is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 1,494
Default Waterbak behandelen , binnenschermen behandelen , naden enz a stijlen

Ik had even een vraag voor mijn Golf type 1.

Ik ben nu mijn waterbak bezig hiervan heb ik het de isolatielaag afgekrapt met een plamuurmes , dus dat is er nu allemaal af.

Hier dient nog nieuw stuk ingelast te worden , moeten alle naden weer ingesmeerd worden? Waar moet dat komen wel niet? Hoef niet kaal?

En hoe begin ik en hoe eindig ik? Met primer of spuitplamuur? Of andere spullen? Hoe kom je aan het onderkant in de waterbak van het paravan? Niet dat het verrot is maar wel beetje roestig.

En hetzelfde voor de binnenschermen lijkt mij dat het verstandig is om die helemaal kaal te halen
wat is hier de volgorde?

En de a stijlen slim voor de tijd de holle ruimtes te behandelen en moet er verder nog wat worden behandeld.

En waar kan ik aan deze matrialen komen?

Alvast bedankt helpt mij weer voorruit.
__________________
- Polo1 900 1977 - resto next year
- Golf 1600 LS AUTOMATIC - 1976 - resto-project.
- Golf 1300 C - 1984 - from GRANDMA daily driven
Reply With Quote
  #2  
Old 09-11-2010, 09:54
Audilimburg's Avatar
Audilimburg Audilimburg is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 1,082
Default

Wat betreft die waterbak...die is inderdaad lastig, vooral omdat je slecht bij de onderkant komt zoals je al zegt. Zelf moet ik er nog aan beginnen en zie er ook tegenop. Ik zou in ieder geval alle hoeken, dus waar water makkelijk blijft staan, weer goed insmeren met nadenkit die bij iedere autozaak wel te krijgen is denk ik.

Binnenschermen heb ik ook helemaal kaal gemaakt, maar weet waar je aan begint. Het is een klote karwei om alle steenslag met een schroevendraaier en een plamuurmesje af te steken. Maar wel goed om te doen.
Ik heb eerst alles eraf gestoken, daarna helemaal schoon geborsteld met een staalborstel op de accuboormachine, vervolgens goed ingespoten met zinkspray en daarna een dikke laag steenslag erover heen gespoten.

Kijk maar eens in mijn topic, ik heb toevallig afgelopen weekend een binnenscherm helemaal behandeld en wat foto's gemaakt.

A-stijlen en alle holle ruimtes behandelen is altijd een goed idee, maar kijk wel even of de a-stijlen niet rot zijn. Soms zie je het niet goed, maar als je er op duwt prik je er zo doorheen.

Succes met de werkzaamheden.
__________________
Golf 1 1977 in the making
Reply With Quote
  #3  
Old 09-11-2010, 20:30
Lasklus Nederland's Avatar
Lasklus Nederland Lasklus Nederland is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 128
Default

Als je nadenkit gebruikt (ik raad het altijd af) dan nooit op blank metaal! Altijd eerst een plastische laag van bijvoorbeeld Tectyl i.c.m. nadenkit.

Verder, voor meer tips zien we graag foto's!

Mvg Patrick
__________________
Mvg Patrick
Reply With Quote
  #4  
Old 10-11-2010, 00:05
Audilimburg's Avatar
Audilimburg Audilimburg is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 1,082
Default

Waarom geen nadenkit gebruiken oftewel waarom raadt je het af?
Af fabriek werd het toch ook gebruikt en het heeft heel lang zijn werk goed gedaan, althans bij mijn Golfje heeft het op veel plaatsen 33 jaar stand gehouden.

Op blank metaal zou ik het in ieder geval ook nooit smeren.
__________________
Golf 1 1977 in the making
Reply With Quote
  #5  
Old 10-11-2010, 00:54
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

als je aan je waterbak gaat lassen, en je gaat een stuk lassen dat aan de binnenkant van je auto uit komt. haal dan gerust heel je dash eruit en trek alle isolatie en andere schuim/bekleding ver aan de kant.
een maatje van me heeft ooit zn auto (en ook gelijk de halve fietsenwinkel + huis van z'n baas) in vlammen zien opgaan toen hij aan z'n schutbord aan het lassen was.
was een vonkje naar binnengevlogen en had het natuurlijk niet door dat heel zn dash al aan het wegsmelten was omdat zn motorkap daarvoor zat om het te zien.
toen hij er achter kwam was hij ten eerste al te laat en ten tweede was al het water in de straat die dag toevallig afgesloten vanwege riolwerkzaamheden
anyway, Kijk ermee uit!
water erbij en alle isolatie in de buurt vochtig deppen.
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #6  
Old 10-11-2010, 21:20
Lasklus Nederland's Avatar
Lasklus Nederland Lasklus Nederland is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 128
Default

Quote:
Originally Posted by Audilimburg
Waarom geen nadenkit gebruiken oftewel waarom raadt je het af?
Af fabriek werd het toch ook gebruikt en het heeft heel lang zijn werk goed gedaan, althans bij mijn Golfje heeft het op veel plaatsen 33 jaar stand gehouden.

Op blank metaal zou ik het in ieder geval ook nooit smeren.


Nadenkit is niet volledig waterdicht, is en blijft plastisch en gaat scheuren.
Als je er dan water en zuurstof onder komt wordt het een broeikamer en binnen een jaar is het croky..

Ik zie dit bij heel veel auto's die binnenkomen, nadenkit verergert alleen maar het roestproces...
__________________
Mvg Patrick
Reply With Quote
  #7  
Old 10-11-2010, 22:11
ErikvanBilsen's Avatar
ErikvanBilsen ErikvanBilsen is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 2,717
Default

Wat raad jij dan aan voor de naden te beschermen?
Ben namelijk ook bezig mijn Golf 1 te restaureren en zal ook de naden beschermt moeten hebben.
Reply With Quote
  #8  
Old 16-11-2010, 22:40
Lasklus Nederland's Avatar
Lasklus Nederland Lasklus Nederland is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 128
Default

"niet in het zicht" direct na het lassen bitumen en "in het zicht" primer/menie en laklaag of plamuur (ligt aan de situatie)..
__________________
Mvg Patrick
Reply With Quote
  #9  
Old 17-11-2010, 09:18
rallye16vt rallye16vt is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 666
Default

Bitumen is helemaal rotzooi als afdichting, de oplosmiddelen dampen uit en er ontstaan kleine haarscheurtjes.
Water heeft dus vrij spel.

Roestvrij maken ,sluitende 2k primer, nadenkit (of orginele rubber coating vw), verf ,daarna in de hoeken een laagje vet of andere anti roest erover!
__________________
16vt ombouw naar haldex, bijna klaar

Last edited by rallye16vt : 17-11-2010 at 10:00.
Reply With Quote
  #10  
Old 17-11-2010, 20:11
Lasklus Nederland's Avatar
Lasklus Nederland Lasklus Nederland is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 128
Default

Als je de bitumen op het hete staal direct na het lassen aanbrengt (zoals ik altijd doe) werkt het prima en blijft het beschermen.

Ik krijg regelmatig auto's terug waar nieuwe plekken aan zitten en waarbij ik jaren terug de gerestaureerde plekken heb behandeld met bitumen en het zit nog perfect!
__________________
Mvg Patrick
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum