Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 10-05-2004, 18:30
Humby's Avatar
Humby Humby is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 151
Default

Hallo t2b duif,

Hehe, zie je met een nieuwe accu werkt het wel

Nu je andere probleempje:
Het zijn waarschijnlijk je contactpunten die ingebrand zijn. Vervang deze of laat dit doen (samen met een nieuwe condensator), stel je ontsteking terug goed af en je zal zien dat je weer rustig kan cruisen...

Veel succes!

Aircooled greetz,

Humby
Reply With Quote
  #22  
Old 11-05-2004, 08:28
T2b-Duif's Avatar
T2b-Duif T2b-Duif is offline
Forum regular
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 54
Default

OK dan, dat zijn goede tips!

Ik ga me er in verdiepen! Nog dingen waar ik aan moet denken als ik dit ga doen?
__________________
T2b (1979) Taiga-groen
Reply With Quote
  #23  
Old 11-05-2004, 08:40
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Dat je de contactpuntjes stelt met de 'lager-kap' erop..

Geen idee hoe dat bij een boxer werkt hoor, maar bij een polo ontsteking kan je het plaatje waar het lagertje inzit voor het asje (ben ik te volgen?) verwijderen om fatsoenlijk de contactpuntjes te vervangen. Ga je echter de contactpunt afstand afstellen ZONDER lagerkap, dan lukt t nooit :-) (te veel speling op de as)

En inderdaad: condensator + contactpuntjes: de ideale combinatie :-)
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Reply With Quote
  #24  
Old 11-05-2004, 10:22
Humby's Avatar
Humby Humby is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 151
Default

Bij een luchtgekoelde boxer haal gewoon best je stroomverdeler eruit en steek je zo nieuwe contactpunten en condensator er is hier geen lager of lagerkapje...
Zet eerst de motor wel eerst op z'n merkteken (dus 1e cilinder in BDP), dat bespaart je nadien veel afstelwerk...

Aircooled greetz,

Humby
Reply With Quote
  #25  
Old 11-05-2004, 13:23
T2b-Duif's Avatar
T2b-Duif T2b-Duif is offline
Forum regular
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 54
Default

Wow Humby, 1 versnelling langzamer graag! Ik heb je post net een keer of vijf gelezen, maar zonder plaatjes wordt ik er niet wijs uit.

Dit is de stroomverdeler:



Hiervan haal ik het kapje er af en dat kijk ik er in en dan zie ik als het goed is contactpunten (hoeveel, vier??) en een condensator. Deze vervang ik dan voor nieuwe. Dit is vast heel eenvoudig en kan haast niet misgaan.

Klopt het dat dit een contactpunt is:



en dat dit een condensator is:



Die contactpunten/condensator, waar kan ik die het best kopen, bij elk willekeurig garagebedrijf, of bij paruzzi? Of zijn er betere plekken?
__________________
T2b (1979) Taiga-groen
Reply With Quote
  #26  
Old 11-05-2004, 13:56
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Ho, hold your dove's, duif!

Ja, dat zijn plaatjes van ontsteking, contactpuntjes en condensator,..
maar ff terug naar het begin..

ontsteking: De kap, dat is de verdelerkap..

daaraan zitten de bougie kabels (4 stuks) en 1 (in het midden) bobine kabel. Opletten: deze niet verwisselen! (en liefst gewoon laten zitten, kap kan je zo ook los gooien, en past er maar op 1 manier goed op).

Aan de binnenkant van die kap zie je 4 elektrodes (verbonden aan de buitenkant met de bougiekabels) en in het midden nog 1 (op een veertje: kan je beetje induwen). De rotor 'puntjes' zijn echter niet de 'contact puntjes'. Ze moeten echter wel 'goed' zijn, niet teveel geoxideerd (groen) en niet verbrand. Het middelste puntje moet wel aanwezig zijn: heb t zelf een keer mee gemaakt dat ie weg was, en dan moet je erg lang zoeken naar de oorzaak van t probleem :-)

Maar goed: Kap kan je ook vervangen: puntjes worden namelijk met de jaren slechter (veel gebruik: branden in, weinig gebruik: oxideren).

Dan komen we aan bij het volgende onderdeel: De rotor. Die zit op het uiteinde van het asje, (zelfde kleur als de verdelerkap: meestal oranje). Dit 'ding' maakt in het midden contact met het verende pinnetje in de verdelerkap, en met 1 v/d uiteinden daait ie precies langs de 4 elektrodes in de verdelerkap. Het uiteinde wat langs de elektrodes komt wil ook nog wel eens verbrand zijn: vervang onderdeel dus.

Ok.. hebben we de kap en rotor gehad..

Kijken we nu IN de verdeler/ontsteking..

Daar zie je de contactpuntjes zitten...

Het zwarte vierkantje op het plaatje van hierboven, rust op de as waar ook de rotor op zit. De as is daar echter niet rond, maar 'vierkant'. Als de as draait, zal dat zwart blokje dus op en neer gaan over 't 'vierkant'. Hierdoor openen de contactpuntjes, en sluiten ze weer. De eigenlijke puntjes namelijk, zijn de 2 contactvlakjes helemaal links op het plaatje... Door het openen en sluiten van deze contacten worden er hoogspanningen aan en uit geschakeld (die dan via de bougieskabels/bougies voor vonken zorgen)..

De 'mate' van opening (hoever de puntjes open gaan) is niet echt van belang voor een goede vonk, maar de TIJD dat de puntjes open/dicht zijn wel. Omdat het speciale apparatuur vereist om de contacthoek (andere benaming van contact-tijd) te meten, kan/word volstaan met het meten van de maximale openings afstand... Doordat een bepaalde maximale opening in verband staat met een bepaalde contact-tijd, stel je de puntjes dus alsnog af op 'contacthoek'

(misschien draaf ik door maar goed, dat hoor ik dan wel)..

Komt erop neer dat je de oude puntjes veruit haalt, en nieuwe erin zet. Met een voelermaatje meet je vervolgens de opening, en stel je de zaak af.

Als laatste de condensator (hang er maar een beetje bij)..
De condensator zit met een draadje aan de contactpuntjes vast, en is verbonden met de bobine. Deze wil ook nog wel eens kapot gaan, of 'minder' worden, en daarom word deze meestal met de puntjes tegelijk vervangen. Is priegelwerkje om de draadjes vast te maken, maar ach.. als je toch bezig bent :-)

Succes
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Reply With Quote
  #27  
Old 12-05-2004, 09:07
T2b-Duif's Avatar
T2b-Duif T2b-Duif is offline
Forum regular
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 54
Default

Wow! Sjampoo! Dat is nog eens uitleggen!

Zo te horen is dat een klusje waar ik wel even de tijd voor moet gaan nemen, denk dat ik daar nog maar eventjes mee wacht. Wellicht dat ik daar voor de zomer nog wel een keer voor naar een mannetje ga, dan ga ik van de winter daar zelf wel een keertje mee aan de slag, als de bus toch een paar maanden niet voor of achteruit hoeft...

In ieder geval hartelijk dank, ik ga dit klusje nu in ieder geval niet onderschatten.

Je moet alles een keertje leren toch?
__________________
T2b (1979) Taiga-groen
Reply With Quote
  #28  
Old 12-05-2004, 09:14
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Daarom..

Gewoon een keer 'bij een mannetje' laten doen, en fijn mee kijken hoe ie t doet.. Of, als je het niet je dagelijkse vervoer is, gewoon proberen :-)

Overschat t klusje ook niet he :-)
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Reply With Quote
  #29  
Old 12-05-2004, 10:34
T2b-Duif's Avatar
T2b-Duif T2b-Duif is offline
Forum regular
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 54
Default

Het is geen dagelijks vervoer, maar met de zomer op komst moet ie natuurlijk niet te lang stil blijven staan voorlopig.
__________________
T2b (1979) Taiga-groen
Reply With Quote
  #30  
Old 28-06-2004, 08:33
T2b-Duif's Avatar
T2b-Duif T2b-Duif is offline
Forum regular
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 54
Default

Woei! Gisteren heb ik me er dan aan gewaagd. Zonder enige kennis van autotechniek, maar met de adviezen uit dit topic en een boek ben ik aan de slag gegaan. Eerst geprobeerd het oude contactpuntje beter af te stellen met een voelermaatje, maar dat resulteerde alleen in het feit dat de motor helemaal niet meer startte. Toen maar een nieuw contactpuntje erin geschroefd en de motor loopt inmiddels als een zonnetje in Faro! Ik kan over twee weekjes lekker gaan touren!

Ik heb overigens ook een bougie vervangen, eigenlijk alleen om te kijken hoe ingewikkeld dat is. Nou is het niet zo heel erg moeilijk, maar hoe kom je eigenlijk nog bij de achterste bougies. Ik had met de bougie rechtsvoor al moeite om er een beetje behoorlijk bij te komen. Gelukkig zag die bougie er nog behoorlijk goed uit, dus had ik geen reden om aan te nemen dat ik de andere drie ook moest vervangen.

Wat doe je aan een scheur in je koelslang? Kan ik dat gewoon met gaffa plakken?
__________________
T2b (1979) Taiga-groen
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum