Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #41  
Old 04-08-2015, 13:00
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

dat klopt. Bij verlagen hangt de veer er een beetje nutteloos bij. Ik stel de lastafhankelijke deler altijd met de hand in op gefuhl.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #42  
Old 12-08-2015, 20:59
DIY DIY is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 69
Default

Quote:
Originally Posted by Golfzilla
Tja beetje rare vraag die je niet elke dag tegenkomt

maar ik vraag mezelf af wat het echte nu is van een remdrukverdeler van de achteras van een GTI (dus schijven)

ik snap dat deze een veer aantrekt wanneer de auto beladen word (en wanneer dus de auto inveert), er word een veer aangetrokken die meer druk geeft aan de achterremmen waardoor een belade auto harder remt achter en dus ook makkelijker remt met het hogere gewicht (van de lading)

STEL: ik rij nooit beladen.....en ik haal de veer van de remdrukverdeler....dus dat verdeelblokje laat ik zitten maar ik haal de veer eraf dus het in- en uitveren van de achteras heeft geen nut meer op de verdeler. --->> rem ik dan gewoon altijd zoals een onbelade auto remt (ook al is hij beladen) of verneuk (sorry) ik nu heel de verdeling waardoor ik een gevaar op de weg wordt???

het gaat hierom:.......ik heb een Derby achteras (trommels) omgebouwd naar schijven van een GTI (golf 2). maar nu zit ik met die remdrukverdeler....ik wil deze weglaten omdat ik nooit beladen ga rijden met die derby, is dit aan te raden of is dit spelen met je leven?? op de gti as zit een steun voor deze verdeler maar op de derby as natuurlijk niet, vandaar dat ik ff niet weet waar ik deze moet laten.

hoop dat iemand raad weet


Op te antwoorden op de vraag van de thread "het "echte" nut van een remdrukverdeler achteras GTI"

Het heeft niet echt met de belading van de wagen te maken. Akkoord, de belading zal het effect beinvloeden. Maar de lastafhankelijke remdrukreglaar hoort ook te werken wanneer in onbeladen toestand ( alleen in de wagen, geen passagiers, geen bagage). Daarom ben ik zelf niet helemaal overtuigd om deze te vervangen door een statische drukregelaar.
imo heb je het juist verkeerd om. Wanneer de veer aantrekt wordt de instroom naar achteren juist beperkt en juist minder geremed achteraan.


OEM werkt het ding nl dynamisch. enkel wanneer het nodig is. Een vaste uiteraard niet.

Het uiteindelijke doel van dit ding is eigenlijk er voor te zorgen dat je bji zware remacties de achterwielen niet blokkeerd want dat is nefast voor de stabiliiteit. als dat vooraan gebeurd niet zo erg als achteraan, je gaat gewoon rechtdoor. Als dit achteraan gebeurd niet, je wagen gaat neigen verkeerd om te gaan staan.

Het principe eenvoudig uitgelegd is zo:
Een voorbeeldje:
Je gaat zwaar in de remmen, een noodstop (nog steeds lege wagen met enkel jij erin als chauffeur.
Omdat de remkracht on evenredig verdeeld is ( vooraan heb je meer remkracht, dikkere klauwen/schijven) gaat de neus van de wagen sterk naar omlaag ivg met de achteras. Dan trekt de veer de "kraan" toe om minder remkracht toe te laten achteraan omdat het gewicht van heel de wagen op de vooras drukt (remember; neus duikt naar beneden toe) dus nog meer remdruk is vooraan gewenst achteraan dient er zo min mogelijk afgeremd worden omdat de kans tot locken of slippen erg groot is. (er rust immers geen gewicht meer op de achteras)
Met passagiers, bagage vergroot dat effect alleen maar, er gaat immers nog meer dynamisch gewicht naar de voortrein bij zwaar remmen.

Dit ding heeft dus niet alleen nut in beladen toestand. Daarom ook dat dit vervangen door een statische verdeling niet ideaal is. Zeker niet wanneer je geen ABS hebt. En op je secundaire vraag te antwoorden: wanneer je de veer niet aansluit gaat de remkracht achteraan nooit beknopt worden. In theorie is de kans groter dat de wielen achteraan blokkeren bij zwaar remmen.

Last edited by DIY : 12-08-2015 at 21:07.
Reply With Quote
  #43  
Old 13-08-2015, 13:14
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by DIY
Op te antwoorden op de vraag van de thread "het "echte" nut van een remdrukverdeler achteras GTI"

Het heeft niet echt met de belading van de wagen te maken. Akkoord, de belading zal het effect beinvloeden. Maar de lastafhankelijke remdrukreglaar hoort ook te werken wanneer in onbeladen toestand ( alleen in de wagen, geen passagiers, geen bagage). Daarom ben ik zelf niet helemaal overtuigd om deze te vervangen door een statische drukregelaar.
imo heb je het juist verkeerd om. Wanneer de veer aantrekt wordt de instroom naar achteren juist beperkt en juist minder geremed achteraan.


OEM werkt het ding nl dynamisch. enkel wanneer het nodig is. Een vaste uiteraard niet.

Het uiteindelijke doel van dit ding is eigenlijk er voor te zorgen dat je bji zware remacties de achterwielen niet blokkeerd want dat is nefast voor de stabiliiteit. als dat vooraan gebeurd niet zo erg als achteraan, je gaat gewoon rechtdoor. Als dit achteraan gebeurd niet, je wagen gaat neigen verkeerd om te gaan staan.

Het principe eenvoudig uitgelegd is zo:
Een voorbeeldje:
Je gaat zwaar in de remmen, een noodstop (nog steeds lege wagen met enkel jij erin als chauffeur.
Omdat de remkracht on evenredig verdeeld is ( vooraan heb je meer remkracht, dikkere klauwen/schijven) gaat de neus van de wagen sterk naar omlaag ivg met de achteras. Dan trekt de veer de "kraan" toe om minder remkracht toe te laten achteraan omdat het gewicht van heel de wagen op de vooras drukt (remember; neus duikt naar beneden toe) dus nog meer remdruk is vooraan gewenst achteraan dient er zo min mogelijk afgeremd worden omdat de kans tot locken of slippen erg groot is. (er rust immers geen gewicht meer op de achteras)
Met passagiers, bagage vergroot dat effect alleen maar, er gaat immers nog meer dynamisch gewicht naar de voortrein bij zwaar remmen.

Dit ding heeft dus niet alleen nut in beladen toestand. Daarom ook dat dit vervangen door een statische verdeling niet ideaal is. Zeker niet wanneer je geen ABS hebt. En op je secundaire vraag te antwoorden: wanneer je de veer niet aansluit gaat de remkracht achteraan nooit beknopt worden. In theorie is de kans groter dat de wielen achteraan blokkeren bij zwaar remmen.

Inderdaad, die remkrachtverdeler heeft niets te maken met belading, echter wel met de dynamiek van de auto bij het remmen.

Voor diegenen bij wie het ding stuk is, je kan op Ebay originele remkrachtverdelers vinden voor 100€ incl verzending. Dan heb je een originele van 'Ate', zoals ook in de fabriek op je auto is gemonteerd geweest.

Voor diegenen die hun auto verlagen en denken "wat nu met die remkrachtverdeler?": Ik zou me er niet teveel van aantrekken, op voorwaarde dat je een deftige verlagingskit/schroefset hebt en je auto juist is uitgelijnd. Waarom? Wel, de reden dat je die remkrachtverdeler nodig hebt is omdat je auto vanachter uitveert en vanvoor inveert. Als je een deftige schroefset of verlagingskit eronder hebt zal die ook een pak harder zijn dan de originele schokdempers want anders ga je over de grond schrapen als de auto hard inveert. Gezien een verlagingskit/schroefset harder is dan originele schokdempers zal de auto ook minder de neiging hebben van naar voor te duiken bij het remmen. In theorie heb je je remkrachtverdeler dan minder hard nodig. Al zou ik hem er wel laten opzitten. (hangt ook allemaal af hoe hard je de auto verlaagt)
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #44  
Old 14-08-2015, 21:36
DIY DIY is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 69
Default

Inderdaad, ar1g3, helemaal akkoord met je!

Het is inderdaad best een prijzig onderdeel. Ik heb em net nieuw gaan kopen in de automaterialenzaak. Was een 200 euro ( heb er supperkorting dus voor mij kwam het op 14b0 ofzo). Mijne is van "LPI" maar staat gelijk aan OEM onderdeel is me verteld.

Mijne is dus ook aan gort, vandaag de nieuwe eronder gemonteerd (teringklusje als je geen brug/put ter beschikking hebt )

Nu staat ie eronder, begin ik met het bleeden van het systeem. Vreemd genoeg rechtsachter geen druppel olie, links allemaal normaal. Weet er iemand met zekerheid wat ingang / uitgangen zijn? Ben zo dom geweest de leidinging niet te labelen. Normaalgezien heb ik ze er hetzelfde op aangezien hardlines toch min of meer op positie blijven staan waar je ze losmaakt. Maar ik zie het effe niet. ( ps klauwen zijn ook vernieuw, flexibels door staalflex dus dat zou allemaal goed moetten zijn. Iemand een idee hoe dit te monteren? Ik vind het zelfs niet direct in hetwerklplaatshandboek . (hoe het onderdeel erin moet wel maar de hardlines staan niet genoemd.






Last edited by DIY : 14-08-2015 at 21:53.
Reply With Quote
  #45  
Old 15-08-2015, 00:10
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by DIY
Inderdaad, ar1g3, helemaal akkoord met je!

Het is inderdaad best een prijzig onderdeel. Ik heb em net nieuw gaan kopen in de automaterialenzaak. Was een 200 euro ( heb er supperkorting dus voor mij kwam het op 14b0 ofzo). Mijne is van "LPI" maar staat gelijk aan OEM onderdeel is me verteld.

Mijne is dus ook aan gort, vandaag de nieuwe eronder gemonteerd (teringklusje als je geen brug/put ter beschikking hebt )

Nu staat ie eronder, begin ik met het bleeden van het systeem. Vreemd genoeg rechtsachter geen druppel olie, links allemaal normaal. Weet er iemand met zekerheid wat ingang / uitgangen zijn? Ben zo dom geweest de leidinging niet te labelen. Normaalgezien heb ik ze er hetzelfde op aangezien hardlines toch min of meer op positie blijven staan waar je ze losmaakt. Maar ik zie het effe niet. ( ps klauwen zijn ook vernieuw, flexibels door staalflex dus dat zou allemaal goed moetten zijn. Iemand een idee hoe dit te monteren? Ik vind het zelfs niet direct in hetwerklplaatshandboek . (hoe het onderdeel erin moet wel maar de hardlines staan niet genoemd.


Normaal zijn de twee bovenste die voor de wielen, en de twee onderste die van vanvoor komen. Wil morgen wel nog eens kijken bij mijn auto, maar als ik in de etka tekening kijk zit het toch zo in elkaar.


__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart

Last edited by ar1g3 : 15-08-2015 at 10:58.
Reply With Quote
  #46  
Old 15-08-2015, 11:01
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Ok, heb eens gekeken onder mijn auto. Deze heeft ABS. Bij mij komt er 1 lijn van voor, die splitst zich vlak bij de verdeler op en deze opsplitsingen zijn aangesloten aan de twee onderste aansluitingen. De twee bovenste gaan naar de wielen, linkse aansluiting is voor de linker kant, rechtse voor de rechterkant.

Als je geen ABS hebt is het volgens mij gewoon zoals op de tekening aangesloten.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #47  
Old 15-08-2015, 23:37
DIY DIY is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 69
Default

Hey, supper bedankt voor de technische plannen en de tips. Vandaag nog maar is onder de golf gekropen, en zoals ik vermoed had, had ik alles toch wel correct aangesloten.
Ik heb het probleem kunnen lokaliseren en oplossen. Belijkbaar moet je de remdrukregelaar toch helemaal open vastpinnen. Mijn nieuw onderdeel had hiervoor zelfs enkele oogjes, een op de hefboom en een op het blok waar je tijdelijk een yzerdraadje kan doortrekken ( je ziet de oogjes duidelijk op mn 2de foto hierboven gepost) om het ventiel volledig open te zetten. Ik had de veer die de boel aantrekt er vantussen zodat ik dacht dat ie vrij stond maar dat is kennelijk nog niet voldoende. Je moet het ventiel echt helemaal open zetten voor het bleeden!!

Oh ja voor de geinteresseerden ivm verlaagd voertuig. Je kan het bevestigingspunt waar de veer aan de achteras ( eigenlijk stabilisator bij mij ) verstellen en zo het aangrijpmoment zelf instellen. Dit is dus imo zelfs bij een verlaagd voertuig een heel essentieel onderdeel.
Reply With Quote
  #48  
Old 16-08-2015, 10:49
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by DIY
Hey, supper bedankt voor de technische plannen en de tips. Vandaag nog maar is onder de golf gekropen, en zoals ik vermoed had, had ik alles toch wel correct aangesloten.
Ik heb het probleem kunnen lokaliseren en oplossen. Belijkbaar moet je de remdrukregelaar toch helemaal open vastpinnen. Mijn nieuw onderdeel had hiervoor zelfs enkele oogjes, een op de hefboom en een op het blok waar je tijdelijk een yzerdraadje kan doortrekken ( je ziet de oogjes duidelijk op mn 2de foto hierboven gepost) om het ventiel volledig open te zetten. Ik had de veer die de boel aantrekt er vantussen zodat ik dacht dat ie vrij stond maar dat is kennelijk nog niet voldoende. Je moet het ventiel echt helemaal open zetten voor het bleeden!!

Oh ja voor de geinteresseerden ivm verlaagd voertuig. Je kan het bevestigingspunt waar de veer aan de achteras ( eigenlijk stabilisator bij mij ) verstellen en zo het aangrijpmoment zelf instellen. Dit is dus imo zelfs bij een verlaagd voertuig een heel essentieel onderdeel.

Geen probleem!

Voor zij die het bevestigingspunt van die veer gaan verstellen, noteer wel even duidelijk hoe het origineel zat, zodat je later de auto ook weer op originele hoogte kan zetten, want dan moet dat bevestigingspunt ook weer op zijn originele plaats.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 01:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum