Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-02-2012, 15:58
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default Oliedruk probleem AAZ 1900TD

Gisteren heb ik de T3 met 1900TD AAZ motor voor 't eerst gestart. De motor heb ik compleet gereviseerd (dus lagerschalen, zuigerveren etc.). Er zit een watergekoelde Garrett turbo op van een SB motor (Golf 2 GTD).

Toen er diesel in de pomp zat sloeg de motor aan en draaide eigenlijk perfect. Het olielampje ging branden en heb 'm direct uitgezet.

De aanvoerleidingen naar de turbo heb ik ietsjes los gezet, en daar zat druk. Evenals de retourleiding van de turbo. Ook heb ik de oliedruksensor gecontroleerd, en deze is ook in orde. De retour van de turbo had ik achterop het motorblok zitten.

Alles gecheckt, en nogmaals gestart. Toen ik iets gas gaf op de pomp, kwam er direct grijs/blauwe rook en een puf pure motorolie uit de uitlaat. Direct weer afgezet uiteraard

Uitlaat los gehaald en schoongemaakt, evenals de inlaatslang op de turbo. Turbo schoon geveegd en alles weer terug gemonteerd.

Ik bedacht me dat het misschien beter was om de retour van de turbo op de carterpan te monteren, mede omdat dat origineel ook is. Dat heb ik dus gedaan, maar dit maakt geen verschil. Het olielampje gaat gewoon weer branden, ik heb niet gewacht dat de motor weer olie eruit ging blaffen Toen de motor uit stond kwam er een geluid uit de uitlaat, dat er ergens druk afgelaten werd.

Bij mijn wete wordt de turbo altijd toch als laatste gesmeerd? Dus zou er in het motorblok zelf ook smering moeten zijn (waar ik dus bang voor ben). Onder de kleppendeksel zit zo goed als geen olie.

De olieaanvoer van de turbo zit op de filterhouder, zoals onderstaand plaatje. Het enige is dat ik een "eigen gemaakte" slang heb laten persen met banjo aansluiting, maar dit moet geen verschil maken lijkt me.




De turbo kan de hoeveelheid olie niet verwerken, maar waarom?? En waarom zit er (waarschijnlijk) in de rest van de motor geen oliedruk?
Momenteel zit ik even out of options.
Iemand nog ideeën?
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #2  
Old 19-02-2012, 16:10
Vossie's Avatar
Vossie Vossie is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 611
Default

Kan het zijn dat in de originele aanvoer naar de turbo een smoring zat?
Want het lijkt erop dat er nu teveel olie richting de turbo kan.
Reply With Quote
  #3  
Old 19-02-2012, 19:44
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Ja, dat zou goed kunnen zijn. Want ik geloof niet dat de retour te klein is. Iemand die dit kan bevestigen?
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #4  
Old 21-02-2012, 23:19
keesf keesf is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 288
Default

je spreek over de olieduk sensor, maar zitten er op een aaz niet twee sensoren?

kan je geen olieduk meter monteren en kijken wat die doet in t blok, een lampje geeft niet aan hoeveel druk er is.

ook is mij verteld dat de aaz blokken er om bekend staan dat de oliepomp vrij snel lastig gaat doen, heb je bij de revisie de pomp speling ook opgemeten? en zoja wat was t resultaat
Reply With Quote
  #5  
Old 21-02-2012, 23:44
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Hee Kees,

De oliepomp die nu in de AAZ zit, is van een JX motor (1600TD van de T3). De pomp heb ik niet opgemeten. Oliedruk kan ik nog niet meten, maar een drukmeter op het dashboard zat nog wel in de planning. M'n ervaring is wanneer er ook maar Ã*ets aan druk door de olieleidingen gaat, dat het lampje direct uit gaat (is bij m'n kever het geval).
Het probleem zit 'm waarschijnlijk in de turbo. Waarschijnlijk heeft het asje te veel speling, waardoor de olie erlangs geperst wordt.

Ik moet de turbo nog demonteren om 'm nader te bekijken, en wellicht (zelf) te reviseren.
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #6  
Old 22-02-2012, 03:27
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

Zelf reviseren zou ik niet doen. Hij moet daarna gebalanceerd worden en vind maar eens een bedrijf dat een turbo op hun balanceerbank zet die ze zelf niet hebben gereviseerd.

Heb je de originele turbo niet meer zodat je het daarmee even kunt proberen?
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #7  
Old 25-02-2012, 16:30
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

De originele turbo heb ik nog wel, maar die past niet op dit uitlaatspruitstuk.
Zsm even contact gaan zoeken met C&E in Amersfoort om te kijken wat een revisie/reparatie kost.
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #8  
Old 11-03-2012, 00:56
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

The story goes on;

De turbo laten reviseren en is gecontroleerd.
Motor gestart, weer geen druk (lampje aan), maar wel weer olie in de uitlaat. Zelf begin ik aan de warmtewisselaar te twijfelen.

De olieslang naar de turbo zit voor het oliefilter, en hoeft dus niet door de warmtewisselaar. De olie die de motor in zou moeten, moet dus wél door de warmtewisselaar, wat dus nauwelijks gebeurd (te weinig om het lampje uit te doen).

Ik weet dat die warmtewisselaars nogal eens problemen geven in de zin van olie bij het koelwater. Is het euvel dat ik heb ook een bekend probleem? De wisselaar is open als ik er lucht op zet, maar misschien dat deze teveel weerstand heeft/voor een deel dicht zit??

Wat ik nog ga proberen; wisselaar er tussenuit halen. Meer kan ik nu niet echt bedenken, en heel veel meer is het smeersysteem niet..
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #9  
Old 11-03-2012, 10:05
ronnieabf ronnieabf is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 656
Default

zit de oliedruk sensor in de kop bij jou?
Reply With Quote
  #10  
Old 11-03-2012, 10:09
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Nee, op de filterhouder. De enige sensor in de kop, is die van het koelwater.
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #11  
Old 11-03-2012, 10:18
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

welke peilstok gebruik je gijs?


oja had je ook nog een pm gestuurd laatst,niet gehad?
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #12  
Old 11-03-2012, 10:27
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

De AAZ peilstok gewoon..

Klopt, had 'm gelezen maar nog niet gereageerd
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #13  
Old 11-03-2012, 10:44
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

de aaz peilstok gaat alleen werken als de motor in aaz-stand staat met aaz carter.dit kan het probleem wel eens goed wezen,anders zou ik het niet weten.de krukas slaat door de olie,die gaat schuimen>geen druk en olieschraapveren krijgen de omhooggeslagen olie niet weg>olie uit de uitlaat..
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #14  
Old 11-03-2012, 11:13
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Ik snap je punt, maar ook weer niet. Dat de olie gaat schuimen door de krukas die er doorheen slaat snap ik. Het verhaal van de olieschraapveren ook. Maar wat de peilstok in dit verhaal betekend?? Te hoog olieniveau? Er zit 4L olie in, wat genoeg zou moeten zijn.

Overigens; het uitlaatspruitstuk is droog aan de binnenkant. Geen olie, dus alleen puur door de turbo!! Dus dat de olieschraapveren het niet aan kunnen en de olie door de uitlaatkleppen gaat, gaat dus niet op
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #15  
Old 11-03-2012, 11:20
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

okay,duidelijk.dan zou ik de turbo even demonteren en de leiding wisselen met een drukmeter.de turbo moet gewoon vanuit het filter gevoed kunnen worden,zonder problemen.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #16  
Old 11-03-2012, 11:52
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

De warmtewisselaar er tussenuit gehaald, maakt geen verschil.

Om oliedruk in de motor te hebben, heb ik de olie aanvoerleiding voor de turbo even los gehaald en afgedopt. Nu blijft het lampje uit, dus druk..!
De motor 20sec laten draaien, druk blijft. Het zit 'm dus in de aanvoerleiding naar de turbo. Zou hier dan toch een smoring in (moeten) zitten? Of gebruik ik de verkeerde aansluiting op de filterhouder? Wat mij sterk lijkt, want in een zit de sensor (die uitkomt in de buitenrand van het filter), andere is afgeplugd, en de aansluiting in het midden zit (en zat in de Golf 3) de turbo op aangesloten...?
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #17  
Old 11-03-2012, 13:20
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

dat is wel goed dus,nog iets,hangt de turbo wel met de afvoer recht naar beneden?
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #18  
Old 11-03-2012, 15:48
M v D's Avatar
M v D M v D is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 440
Default

Zei je niet in je beginpost dat je een eigengemaakte aanvoerleiding/slang had gemonteerd? Mischien is de binnendiameter hiervan wel te groot. De olie zoekt natuurlijk de weg met de minste weerstand en dat is dan die (te grote) leiding. Aangezien de lagers van de turbo op een dikke oliefilm draaien, is hier weinig weerstand en pomp je veel te veel olie hierdoorheen. Dan moét het naar mijn idee daar wel aan liggen en dat dat dus toch een (harde) leiding moet zijn met een bepaalde binnendiameter.
__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD
Reply With Quote
  #19  
Old 11-03-2012, 16:12
arthur arthur is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 465
Default

Daar zat ik ook aan te denken, denk dat je olieleidingen van de turbo te dik zijn. Dan komt de olie er via de turbo uitzetten.

Ga maar is aan het google'en. toevoer smoren

Probleem vaker gezien bij turbo ombouw projecten

Last edited by arthur : 11-03-2012 at 16:14.
Reply With Quote
  #20  
Old 11-03-2012, 18:34
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Retour van de turbo hangt recht naar beneden.

Ik heb geen afmetingen van de originele toevoerleiding, en dus weet ik ook niet wat qua smoring moet monteren. Dus als iemand met ETKA en/of een leiding met een schuifmaat mij verder kan helpen; graag

Ik vind het trouwens typisch dat de olie die door de turbo gaat, niet eerst door het filter gaat...? En ik kan ook geen verklaring bedenken waarom.
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum