Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-12-2009, 18:36
KJ-Golf KJ-Golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 640
Default Golf 2 verwarming wordt heeeel laat pas warm en daarna weer koud

Nu het wat kouder begint te worden, zet ik de kachel in m'n Golf 2 meetal weer op z'n warmst en de aanjager op een hoge stand. Helaas duurt het op de een of andere manier heel erg lang voordat het een beetje warm in de auto wordt. De aanjager blaast gewoon koude lucht en dit wordt na een half uur of iets in die richting pas een klein beetje warm en hierna wordt de lucht weer koud. Ook het temperatuurmetertje gaat weer teruglopen wanneer de lucht plotseling weer koud wordt.

Toen ik de auto in januari dit jaar kocht en het dus ook nog winter en koud was, had hij dit probleem nog niet en werd hij wel direct warm en bleef dit ook.

Het gaat om een Golf 2 1600cc benzine uit 1991.
Reply With Quote
  #2  
Old 01-12-2009, 18:47
Sjeesbeest Sjeesbeest is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,450
Default

thermostaat
Reply With Quote
  #3  
Old 01-12-2009, 19:04
Dennisgl Dennisgl is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 120
Default

waarschijnlijk de thermostaat inderdaad...
__________________
VW GOLF MK II GTI G60 (NL)
VW GOLF MK IV 1.6 16V (NL)
Reply With Quote
  #4  
Old 01-12-2009, 22:00
KJ-Golf KJ-Golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 640
Default

Zal die dan toch maar vervangen en dan kijken of het verholpen is. Hoop het wel, want nu begint het alweer te vriezen en dan is het geen doen zonder verwarming + dat de hele boel als een gek beslaat.
Reply With Quote
  #5  
Old 01-12-2009, 22:12
Sjeesbeest Sjeesbeest is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,450
Default

stelt echt niets voor hoor dat vervangen ervan !!

ff een 5 liter vat koelvloeistof kopen een nieuwe slangen klem voor de onderste radiatorslang en een nieuwe thermostaat met pakking en al met al ben je met
2 uurtjes (onervaren "monteur") klaar voor nog geen 30 euri aan onderdelen en vloeistof.

Vergeet na het vervangen niet het koelsysteem te ontluchten, ofwel vullen tot max dan auto laten draaien en af en toe in de onderste slang van de radiator te knijpen om de luchtbellen eruit te drukken vergeet niet de kachel op heet te zetten. Normaal gesproken als je koelfan begint te draaien zou het goed moeten zijn.
Reply With Quote
  #6  
Old 01-12-2009, 23:58
Renegade Renegade is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 779
Default

Dat de temperatuur terug loopt met de kachel op het warmst en de blazer op standje 3 is normaal hoor

Kachelradiator zit op je kvs systeem en als je dan ook nog eens koude lucht erlangs gaat blazen lijkt het me toch logisch dat het wat afkoelt zelfde geld voor het langer duren tot de wagen warm is

Mn oude mk2 had dit en mn nieuwe ook thermostaat is bij beide gewoon inorde
Reply With Quote
  #7  
Old 02-12-2009, 10:37
Djinn_4fun's Avatar
Djinn_4fun Djinn_4fun is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,762
Send a message via MSN to Djinn_4fun
Default

Thermostaat blijft openstaan waardoor de KVS contant door de radiateur gaat die koud is. Gewoon vervangen kost je 20-30min, en 5 liter KVS natuurlijk...
__________________
Mvg Maarten


2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options)


In bezit van VCDS & ELSAWIN
Reply With Quote
  #8  
Old 08-12-2009, 10:32
KJ-Golf KJ-Golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 640
Default

Oplossing zojuist gevonden, en wat blijkt, het lag niet aan de thermostaat.

Het is nogal een lachwekkend probleem geweest in mijn geval, want ik kwam er zojuist achter dat ik helemaal geen koelwater/koelvloeistof in mijn auto (dat gele bakje) had zitten. Was helemaal leeg.

Minder leuk is dat hij volgens mij niet leeg moet kunnen zijn, dus misschien lekt hij ergens? Ik heb hem iig even bijgevuld met normaal water, en wat denk je, de kachel doet het weer uitstekend! Ik kijk even een paar dagen aan of het water wegloopt of dat het erin blijft zitten. Want stel dat hij ergens erg lek is en hij over een paar dagen alweer leeg is, dan is het zonde om daar koelvloeistof aan te verspillen.

Als er over pak-'m-beet 5 dagen nog evenveel water in zit, kan ik dit wel gaan vervangen voor koelvloeistof. Kan namelijk niet te lang met normaal water rondrijden, want voor je het weet begint het weer te vriezen..

Thermostaat blijkt gewoon goed te zijn, want nu blijft de onderste radiatorslang in het begin koud en na een tijdje begint deze wel warm te worden. En zoals ik al zei doet de kachel het nu uitstekend.
Reply With Quote
  #9  
Old 08-12-2009, 11:02
Alberto Alberto is offline
Volksforum QUATTRO Donor - D.M.G.D.J.G.G.
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 12,484
Send a message via MSN to Alberto
Default

zit er ook een bay pass tussen je water slangen die naar de kachel gaan?
in 9 van de 10 gevallen zitten die dicht
Reply With Quote
  #10  
Old 08-12-2009, 11:11
KJ-Golf KJ-Golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 640
Default

Geen idee, maar zoals je in mijn vorige post kunt zien wordt mijn kachel nu weer goed warm en lijkt het probleem al opgelost te zijn.
Reply With Quote
  #11  
Old 08-12-2009, 11:49
oettinger_18's Avatar
oettinger_18 oettinger_18 is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,481
Default

Quote:
Originally Posted by KJ-Golf
Oplossing zojuist gevonden, en wat blijkt, het lag niet aan de thermostaat.

Het is nogal een lachwekkend probleem geweest in mijn geval, want ik kwam er zojuist achter dat ik helemaal geen koelwater/koelvloeistof in mijn auto (dat gele bakje) had zitten. Was helemaal leeg.

Minder leuk is dat hij volgens mij niet leeg moet kunnen zijn, dus misschien lekt hij ergens? Ik heb hem iig even bijgevuld met normaal water, en wat denk je, de kachel doet het weer uitstekend! Ik kijk even een paar dagen aan of het water wegloopt of dat het erin blijft zitten. Want stel dat hij ergens erg lek is en hij over een paar dagen alweer leeg is, dan is het zonde om daar koelvloeistof aan te verspillen.

Als er over pak-'m-beet 5 dagen nog evenveel water in zit, kan ik dit wel gaan vervangen voor koelvloeistof. Kan namelijk niet te lang met normaal water rondrijden, want voor je het weet begint het weer te vriezen..

Thermostaat blijkt gewoon goed te zijn, want nu blijft de onderste radiatorslang in het begin koud en na een tijdje begint deze wel warm te worden. En zoals ik al zei doet de kachel het nu uitstekend.



Als ik jou was zou ik naar de oorzaak van de lekkage zoeken.. hij loopt niet niets voor niets leeg ik zal alle slangen controleren en je radiateur controleren op lekkage en het thermostaathuis daar kan die ook lek zijn als je zoektocht geen resultaat oplevert kan het zijn dat je koppakking lek en vergeet niet de dop te controleren van de reservoir
Reply With Quote
  #12  
Old 08-12-2009, 11:56
KJ-Golf KJ-Golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 640
Default

Quote:
Originally Posted by oettinger_18
Als ik jou was zou ik naar de oorzaak van de lekkage zoeken.. hij loopt niet niets voor niets leeg ik zal alle slangen controleren en je radiateur controleren op lekkage en het thermostaathuis daar kan die ook lek zijn als je zoektocht geen resultaat oplevert kan het zijn dat je koppakking lek en vergeet niet de dop te controleren van de reservoir

Dat heb ik uiteraard gedaan, maar kon zo 1-2-3 niets vinden. Daarom had ik besloten om het een paar dagen aan te kijken, om te bepalen hoe ernstig hij lek is. Maar ik zal eind van de middag als ik thuis ben nog wel een keertje kijken.

Hoop niet dat het de koppakking is, want dat zal dan wel een duur geintje worden, lijkt me.. Is er een manier om te controleren of de koppakking nog goed is?

Last edited by KJ-Golf : 08-12-2009 at 12:05.
Reply With Quote
  #13  
Old 08-12-2009, 12:05
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Kijk of de kvs borrelt in je reservoir. Kijk of je olie veel sludgevorming vertoont. Als je t nog niet vertrouwt, bij de garage een druktest laten doen.
Reply With Quote
  #14  
Old 08-12-2009, 12:09
KJ-Golf KJ-Golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 640
Default

Quote:
Originally Posted by Arne
Kijk of je olie veel sludgevorming vertoont.

Hoe kun je dit zien?
Reply With Quote
  #15  
Old 08-12-2009, 12:11
oettinger_18's Avatar
oettinger_18 oettinger_18 is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,481
Default

Quote:
Originally Posted by KJ-Golf
Dat heb ik uiteraard gedaan, maar kon zo 1-2-3 niets vinden. Daarom had ik besloten om het een paar dagen aan te kijken, om te bepalen hoe ernstig hij lek is.

Hoop niet dat het de koppakking is, want dat zal dan wel een duur geintje worden, lijkt me.. Is er een manier om te controleren of de koppakking nog goed is?


1. als je in de ochtend je auto start komt er dan veel witte rook uit je uitlaat..? dat zijn 1 van de kenmerken van een lekke koppakking

2. of je kunt naar een garage gaan die hebben een een apparatuur die stoppen ze in je reservoir via dat apparatuur kunnen ze weten of je koppakking lek is..

3. een manier te controleren op lekkage is is soort pomp dan zetten ze
via de reservoir enorme druk.. als er dan ergens lekkage is moet er water/kvs
naar buiten door de enorme druk..

het is mij ook een x overkomen.. dat hij ergens lekte.. maar koppaking was gewoon goed ik heb overal gecontroleerd.. dus ik spul gekocht die je via reservoir ingiet die lekkage opvult met rubber kost maar 5 a 6 euro ik dacht ja het proberen is waard maar het werkte uiteindelijk wel daarna heb ik er nooit meer last van gehad..
Reply With Quote
  #16  
Old 08-12-2009, 12:39
KJ-Golf KJ-Golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 640
Default

Quote:
Originally Posted by oettinger_18
1. als je in de ochtend je auto start komt er dan veel witte rook uit je uitlaat..?

Sinds aanschaf (januari 2009) is dit al het geval, ja. Alleen wat is veel.. maar er komt iig wel af en toe (bij koude motor) wat witte rook uit.

Quote:
2. of je kunt naar een garage gaan die hebben een een apparatuur die stoppen ze in je reservoir via dat apparatuur kunnen ze weten of je koppakking lek is..

Misschien het proberen waard.

Quote:
het is mij ook een x overkomen.. dat hij ergens lekte.. maar koppaking was gewoon goed ik heb overal gecontroleerd.. dus ik spul gekocht die je via reservoir ingiet die lekkage opvult met rubber kost maar 5 a 6 euro ik dacht ja het proberen is waard maar het werkte uiteindelijk wel daarna heb ik er nooit meer last van gehad..

Hmm.. ok. Denk dat ik dan in mijn geval beter eerst kan gaan achterhalen of de koppakking nog goed is of niet. Alleen een nieuwe koppakking incl vervangen kost helaas wel wat meer dan 6 euro..
Reply With Quote
  #17  
Old 08-12-2009, 12:42
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Quote:
Originally Posted by KJ-Golf
Hoe kun je dit zien?


http://tinyurl.com/yh544hz

Reply With Quote
  #18  
Old 08-12-2009, 12:45
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

Als jouw KVS voor meerendeel uit water gaat bestaan schiet het ook niet op... dat verdampt natuurlijk ook wat links en rechts dunkt me...
Reply With Quote
  #19  
Old 08-12-2009, 12:58
oettinger_18's Avatar
oettinger_18 oettinger_18 is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,481
Default

[QUOTE=KJ-Golf]Sinds aanschaf (januari 2009) is dit al het geval, ja. Alleen wat is veel.. maar er komt iig wel af en toe (bij koude motor) wat witte rook uit.


ik heb voor je bij youtube opgezocht.. zo kun je een auto
herkennen aan lekke koppaking..
ik hoop dat bij jou dit niet het geval is..

http://www.youtube.com/watch?v=0oRBwZT4aYc
Reply With Quote
  #20  
Old 08-12-2009, 13:00
KJ-Golf KJ-Golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 640
Default

Wow, zoveel rook is het nou ook weer niet. Als ik bij een koude motor stationair gas ga geven, komt er soms ook wel wat witte rook uit, maar absoluut niet zoveel als in dat filmpje.

Ik zal eens kijken of ik misschien een keer een eigen filmpje kan maken.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum