Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 30-05-2011, 19:06
JohanHilverda's Avatar
JohanHilverda JohanHilverda is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 172
Default KDFi met DIS bobine

Zoals in mijn topic te lezen is heb ik een een paar maanden geleden KDFi injectiecomputer aangeschaft. Ook heb ik een JimStim om het een en ander te testen.

Het injectiegedeelte werkt goed volgens de LEDjes op de JimStim alleen nu zit ik met de DIS bobine/ontsteking. De bobine die ik heb is te koop op de website van importeur van de KDFi. De bobine ga ik in wasted spark mode gebruiken. De pin layout van de DIS bobine is de volgende:

Pin 1 = trigger a+d
Pin 2 = 12 v
Pin 3 = trigger B+C
Pin 4 = massa

Nog te begrijpen tot zo ver. Om zeker te weten dat ik het ontstekingsgedeelte direct goed aansluit wil ik het eerst testen op de JimStim. Hiervoor zijn 6 LEDjes beschikbaar op de JimStim. Ik weet alleen niet welke uitgangen van de KDFi ik hiervoor moet gebruiken, ik heb keuze uit de volgende:

IGN A1
IGN B1
IGN A2
IGN B2
Pin 1 transistor A
Pin 1 transistor B

Op de website van BS-autotune is het volgende te vinden:
Quote:
IGN A1

Dit is de aansluiting van bobine 1. Bij een viercilinder lijnmotor zal hiet in geval van een pasieve DIS bobine de spoel van de bobine voor cilinder 1 en 4 op worden aangesloten.

IGN A2

Dit is tevens de aansluiting voor bobine 1. De driver voor deze aansluiting is standaard niet aanwezig. Indien u met een AKTIEVE bobine werkt met een ingebouwde driver dan kunt u PIN1 van de transistor gebruiken om de driver van de bobine te schakelen. Gebruikt u per cilinder een passieve bobine dan zult u een driver moeten installeren en aansluiting IGN A2 moeten gebruiken om de 2e bobine aan te sluiten.

Bron

In de handleiding van de KDFi staat weer iets anders:
Quote:
The jumper IGN_A is used for triggering the ignition output A. IGN_B to IGN_D are responsible for the ignition signals B
to D accordingly. Software settings: Megatune “Basic Setup” – “Tacho input / Ignition Settings”
Examples:
Engine with mechanical distributor: Only IGN_A
1/cylinder engine: Only IGN_A
2/cylinder in/line engine with wasted spark: IGN_A with 2 power drivers
4/cylinder in/line engine with wasted spark: IGN_A, IGN_B with 2 power drivers each
6/cylinder in/line engine with wasted spark: IGN_A, IGN_B, IGN_C with 2 power drivers each
8/cylinder V engine with wasted spark: IGN_A, IGN_B, IGN_C, IGN_D with 2 power drivers each (max. equipment)

Bron

Voor de rest is er zeer weinig documentatie beschikbaar voor de KDFi. Volgende keer toch maar MS of iets dergelijks.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit moet aansluiten?

De reden dat ik deze vraag hier plaats is omdat de importeur(BS-autotune) hier geen antwoord op wil geven. Het bedrijf is van mening dat ik een cursus van €300 moet gaan volgen bij hun.
Reply With Quote
  #2  
Old 30-05-2011, 20:37
Bluepower Bluepower is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 935
Default

Hou de aanwijzing van de importeur aan, als het dan fout gaat, kun je bij hem terecht voor garantie(al had ik op diverse fora vernomen dat dat nogal lastig is bij Jeroen...)
Reply With Quote
  #3  
Old 30-05-2011, 20:48
JohanHilverda's Avatar
JohanHilverda JohanHilverda is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 172
Default

Het hele probleem is dat hij geen aanwijzigingen wil/kan geven en dat er voor de rest geen info op internet te vinden is. Als ik dit geweten had dan had ik ook geen KDFi genomen.
Reply With Quote
  #4  
Old 30-05-2011, 21:42
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Dan bel je toch of die Duitsers op, of de Amerikanen?

Maar volgens mij kan GSPT je hier ook wel mee helpen: http://www.volksforum.com/forum/mem...tposter&t=64860

Die heeft zelf een G60 op Megasquirt draaiend gekregen.

Ik heb me er nu absoluut niet in verdiept, maar misschien heb je hier wat aan: http://www.megamanual.com/ms2/GM_DIS.htm
http://www.megamanual.com/DIS_3.gif

Moet wel zeggen, de info van Megasquirt komt totaal niet overeen met die van KDFi.

Ik neem aan dat je weet dat KDFi en Megasquirt hetzelfde zijn?


In de Duitse handleiding staat dit:
Über den auf dem kdFi V1.3 vorhandenen Leistungstreiber kann die Zündspule direkt angesteuert werden. Hierfür wird ein mehradriges geschirmtes Kabel empfohlen. Das kdFi kann auf bis zu 8 Leistungstreiber erweitert werden, was eine direkte Ansteuerung von bis zu 8 Zündspulen im Wasted Spark Prinzip ermöglicht.

Alternativ können auch Zündmodule wie EDIS oder Bosch verwendet werden.
Das Triggersignal hierzu kann am Lötjumper IGN_A bis IGN_D abgegriffen werden.
Reply With Quote
  #5  
Old 30-05-2011, 21:55
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default

Ik heb er maar 1 advies voor:
ervanaf zien en overstappen op KMS bijv.

Ik waardeer het echt dat iemand het op deze manier zelf wil onderzoeken en leren maar geloof me, je bent er nog heel lang mee bezig, er gebeuren dingen die voorheen wel werkte en dan kom je erachter dat er een firmware-fout in de processor zit...(voorbeeld)
Het kost een paar centen, maar die zijn het dik en dubbel waard in tegenstelling tot het werk en ellende die je nog tegen kunt komen.

No offence, het is alleen maar mijn advies.
Reply With Quote
  #6  
Old 30-05-2011, 22:12
JohanHilverda's Avatar
JohanHilverda JohanHilverda is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 172
Default

K-Data(ontwikkelaar KDFi) wil waarschijnlijk niet helpen omdat ik de KDFi daar niet gekocht heb, dit heb ik meerdere malen gelezen op diverse fora. De KDFi gebruikt dezelfde processor als MegaSquirt maar voor de rest zijn de aansluitingen totaal anders.

Volgens het Duitse stukje tekst kan ik het trigger signaal van IGN_A afhalen, dit lijkt mij nogal raar omdat het een jumper is en geen gaatje...

KDFi schijnt goed te werken wanneer je het werkend hebt gekregen. Ik blijf het gewoon nog even proberen, er is geen haast bij. Als ik er alsnog niet uit kom dan kan ik altijd nog overstappen op KMS, DTA of iets anders.

Last edited by JohanHilverda : 30-05-2011 at 22:15.
Reply With Quote
  #7  
Old 30-05-2011, 23:20
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Ok, dus mocht je KDFi aanschaffen dan kun je dat het beste bij K-data zelf aanschaffen?

Goed om te weten.
Reply With Quote
  #8  
Old 31-05-2011, 00:31
Roy 1.6's Avatar
Roy 1.6 Roy 1.6 is offline
Volksforum Aandeelhouder Beun de Beunhaas!
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,102
Default

Quote:
Alternatively ignition modules such as EDIS or Bosch can be used as well. Therefore the triggering signal can be tapped
from the solder jumper IGN_A to IGN_D.

__________________
"73 Käfer
Reply With Quote
  #9  
Old 31-05-2011, 20:50
JohanHilverda's Avatar
JohanHilverda JohanHilverda is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 172
Default

Lijkt wel logisch ja, maar is mijn actieve DIS bobine hetzelfde als een EDIS systeem?
Reply With Quote
  #10  
Old 31-05-2011, 21:09
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Aha, een actieve bobine.

Dan lijkt het me, als ik alles zo doorlees, dat je deze:
Pin 1 transistor A
Pin 1 transistor B

op deze:
Pin 1 = trigger a+d
Pin 3 = trigger B+C
moet aansluiten.

Als je alleen Pin 1 transistor A aansluit op pin 1 van je actieve dis Bobine, dan heb je alleen vonk bij a en d lijkt mij zo. Heb je dat kunnen checken?
Reply With Quote
  #11  
Old 31-05-2011, 21:19
Bluepower Bluepower is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 935
Default

Volgens mij zitten op pin 1 t/m 4 op de KDFI de respectieve bobines, dus pin 1 voor bobine 1(aansluiting op pin 3 van de stekker van de bobine)(puur voor de aansturing, bobine krijgt permanente stroom direct van de zekering, en massa aan het blok, en de massa voor het signaal trek je terug naar pin 9)
Reply With Quote
  #12  
Old 01-06-2011, 08:58
spacer spacer is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 14
Default

Je moet hem inderdaad aftappen voor de transistor op de soldeer-jumper, dan soldeer je je draadje niet op een gaatje maar op pin1 van die jumper.

Zoals hier staat:
IGN A2

Dit is tevens de aansluiting voor bobine 1. De driver voor deze aansluiting is standaard niet aanwezig. Indien u met een AKTIEVE bobine werkt met een ingebouwde driver dan kunt u PIN1 van de transistor gebruiken om de driver van de bobine te schakelen. Gebruikt u per cilinder een passieve bobine dan zult u een driver moeten installeren en aansluiting IGN A2 moeten gebruiken om de 2e bobine aan te sluiten.

Let wel even goed op vanaf welke kant je telt van pin1 naar pin3, dat is een kwestie van opzoeken hoe om de transistor er normaal in zit en hoe om je de pins moet tellen op een T0220 behuizing:
http://www.google.nl/search?q=T0220...iw=1366&bih=667

Als je het echt zeker wil weten is het ook gemakkelijk te beredeneren:
De ingebouwde transistor heeft drie aansluitingen, signaal, voeding en ground. Jij hebt echter een bobine met ingebouwde transistor. Je dis bobine heeft een aansluiting voor voeding en ground, dus moet je alleen nog het signaal aftappen. Als je op je KDFI de koperbanen volgt zal je bij pin2 en pin3 dus op een ground en een voeding uit moeten komen, waarmee pin1 overblijft als signaal.

Het probleem met die Jeroen Bosma is trouwens ook bekend, heb precies hetzelfde ervaren. Je bestelt voor 900 euro bij die kerel en een mailtje van 3 woorden advies is al teveel gevraagd. Overigens is de Duitse ontwerper heel behulpzaam over de mail, zowel ik als en kennis hebben al positieve ervaringen met het mailen naar die man. Geen probleem, stuurt een uitgebreide mail naar je terug.
__________________
www.trn-engineering.nl
Reply With Quote
  #13  
Old 03-06-2011, 15:58
JohanHilverda's Avatar
JohanHilverda JohanHilverda is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 172
Default

Dat is een mooi duidelijk verhaal! Heb je zelf ook met dit probleem gezeten met je KDFi en DIS bobine?

Ik zal proberen om dit weekend even een testopstelling te maken en de uitkomsten al ik hier neerzetten.
Reply With Quote
  #14  
Old 04-06-2011, 17:25
JohanHilverda's Avatar
JohanHilverda JohanHilverda is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 172
Default

HET WERKT

Ik heb een jumper doorgesoldeerd die van pin 1 van de transistors komt en daarna kon ik een kabeltje in een gaatje solderen. De KDFi krijgt nu te weinig voeding en valt uit als ik het toerental omhoog draai. Binnenkort maar even een keer een labvoeding kopen.

Maar het werkt in ieder geval -> http://www.youtube.com/watch?v=q4U2AS_Vwvs

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Reply With Quote
  #15  
Old 09-06-2011, 13:53
BS-AutoTune BS-AutoTune is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 3
Default

Quote:
De reden dat ik deze vraag hier plaats is omdat de importeur(BS-autotune) hier geen antwoord op wil geven. Het bedrijf is van mening dat ik een cursus van €300 moet gaan volgen bij hun.


Dit is niet geheel waar.

1. Ik maak zowel op mijn website als in de shop duidelijk dat je support los kunt bijkopen. Daardoor blijven de producten laag geprijsd voor de mensen die inderdaad geen moeite hebben met installeren.
2. Het staat je vrij delen van het support traject te volgen. Als je een uur van mijn tijd vraagt, reken je een uur af. Volgens mij gaat het zo bij ieder service verlenend bedrijf. Waarom wordt daar zo moeilijk over gedaan ? Er zijn mensen die bij een bestelling in de shop een werkplaatsuur bijboeken als ze niet langs willen komen voor uitleg. Daarvoor kan ik bijvoorbeeld de laatste firmware op de ECU zetten, een startbestand maken en via de e-mail of over de telefoon vragen beantwoorden en die mensen zijn hardstikke blij dat ze iemand hebben om op terug te vallen en vinden het niet meer dan normaal dat ik voor mijn inspanningen ook wat reken.
3. na een vraag over een bobine aansluiting komt een vraag over een toerentalsensor, over firmware, over spikes, over de USB aansluiting en ga zo maar door. In het verleden beantwoorde ik deze vragen netjes wat op een gegeven moment het volgende effect gaf: de telefoonlijn raakte verstopt, projecten blijven in de werkplaats onafgemaakt staan omdat mensen het VERTIKKEN van te voren tegen betaling wat informatie in te winnen. Dat kon zo niet doorgaan. Vandaar dat ik vrij direct ben: Spullen kopen zonder support ? Dan ook niet moeilijk doen als het je niet lukt maar gewoon een afspraak met me maken zodat ik je in effectief 1-2 uur door je installatie heen loods.
4. De mensen die het support traject wel hebben gevolgd zijn altijd welkom met vragen. Om de simpele reden dat een betaling ook verplichtingen schept. Daarnaast stellen die mensen zeer gerichte vragen die ik soms al met ja, nee of een kleine omschrijving kan beantwoorden. Ze weten precies wat ik bedoel omdat het al een keer is uitgelegd en omdat ze een basiskennis hebben van het systeem. Zo komen zelfs de minst technische mensen goed door de installatie heen.

Het heeft weinig zin mij af te branden terwijl je zelf degene bent die het niet voor elkaar krijgt en je een paar tientjes wilt besparen. Dat is niet eerlijk, wel ?

Quote:
Hou de aanwijzing van de importeur aan, als het dan fout gaat, kun je bij hem terecht voor garantie(al had ik op diverse fora vernomen dat dat nogal lastig is bij Jeroen...)


Garantie is verder naar redelijkheid. Met enige regelmaat kom ik een KDFI tegen die door een foutieve aansluiting zwart gebrand binnenkomt. Nooit de schuld van de installateur natuurlijk. Al is het vrij simpel om te zien wat er mis is gegaan met het boardje. Soms staat het gewoon in de instellingen. Als het de schuld van de installateur is, moet ik dat dan vergoeden ? Dat doet geen enkel bedrijf. K-Data vergoed ook de units niet die ik heb opgestookt door een vergissing (ja, waar gewerkt wordt.....).

Overigens is bovenstaande methode voor bobine aansturing niet zonder gevaar:
je hebt de processor uitgang rechtstreeks aan de bobine gehangen. Gaat het mis, dan is je processor en dus ook je KDFI kapot. Daarnaast kan de uitgang te zwak zijn voor bepaalde typen voorontstekingen waardoor je een zwakke vonk krijgt uit de bobine (spark-blow-out). Ook heb ik gemerkt dat deze manier kan "storen" op het systeem. Zelf doe ik het dus niet zo.
Hoe ik dat weet ? Nou... Alle fouten maken die er te maken zijn en middels een projectbespreking proberen te voorkomen dat mijn klanten die fouten maken. Heel waardevol dus. Maar niet op waarde geschat kennelijk.

Het is een hele leuke branche en een leuk product. Het doet me altijd weer zeer dit soort posts terug te lezen (soms zoek ik er actief op in een pauze) en dan te zien dat je beste inzet wordt verpest door mensen die ondanks alle tekst en uitleg op de website het toch weten te verpesten voor anderen die zoiets wel zouden zien zitten. Die haken mogelijk af bij het lezen van dit soort berichten, terwijl ik een prima service biedt. Voor niets gaat echter de zon op !

Quote:
KDFi schijnt goed te werken wanneer je het werkend hebt gekregen. Ik blijf het gewoon nog even proberen, er is geen haast bij.


Dus als je 50-100 euro meer had uitgegeven aan wat kennis had je nu rond gereden zonder verdere ergernis en tijdverlies van beide partijen. Dat is precies wat ik bedoel.

Bezint voor ge begint.

Succes verder !

Last edited by BS-AutoTune : 09-06-2011 at 14:27.
Reply With Quote
  #16  
Old 09-06-2011, 18:55
sander_beer's Avatar
sander_beer sander_beer is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 681
Default

tijd is geld
als ik bij iemand een verwarmingsketel moet gaan maken en ik ben een uur bezig kost het de klant ook een uur
dus ik kan me best wel inbeelden dat je geld vraagt voor de tijd die je in iemand zijn project moet stoppen
Reply With Quote
  #17  
Old 09-06-2011, 19:35
BS-AutoTune BS-AutoTune is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 3
Default

Dank je.
En wat doe je als die klant je belt en je vraagt of je "even" wilt uitleggen hoe hij hem zelf kan maken, liefst terwijl je zelf met je hoofd in een andere ketel staat ?
Precies.

Ik heb overigens nog even de order erbij gepakt. Johan heeft de volgende opmerking erbij gekregen:

Ik heb de KDFI voorzien van 2 IGBT's zodat je de pull-up methode voor de bobine kunt gebruiken.
Lees de handleiding goed en als u er niet uitkomt is het support traject beschikbaar.
Bedankt voor uw bestelling, deze gaat morgen met de TNT post mee, mogelijk wordt de bestelling vrijdag bij u aangeboden.


Ben ik dan in gebreke gebleven of heb ik de klant juist geïnformeerd ?
Ik heb zelfs nog meegedacht met de klant door hem een (gratis) extra driver mee te sturen zodat hij op correcte wijze de bobine kan aansturen met de KDFI.

Last edited by BS-AutoTune : 09-06-2011 at 20:18.
Reply With Quote
  #18  
Old 10-06-2011, 16:25
pieterveenstra's Avatar
pieterveenstra pieterveenstra is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 433
Default

Vind wel dat je een beetje de zwartepiet speelt, wellicht moet je een iets duidelijkere beschrijving op je website zetten m.b.t. de service. Dat jij in de pauze actief gaat zoeken naar negatieve berichten over het product, zegt denk ik al genoeg.

En owja; het probleem is al ontkracht, het werkt

http://www.youtube.com/embed/Z3ge9oWAHWE

Dankzij:


__________________
1960's Beetle Resto
Reply With Quote
  #19  
Old 10-06-2011, 17:46
JohanHilverda's Avatar
JohanHilverda JohanHilverda is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 172
Default

Quote:
Originally Posted by BS-AutoTune
Ik heb de KDFI voorzien van 2 IGBT's zodat je de pull-up methode voor de bobine kunt gebruiken.
Lees de handleiding goed en als u er niet uitkomt is het support traject beschikbaar.


Pull-up, oke. Wanneer ik in de handleiding kijk van de KdFi kan ik totaal niks vinden over "pull-up".

De documentatie van de KdFi staat echt nog in de kinderschoenen, vergelijk de KdFi maar eens met de MegaSquirt handleiding. Misschien een idee om hier iets aan te doen? Zet bijvoorbeeld een wiki of forum op waar gebruikers ook informatie neer kunnen zetten. Ik weet zeker dat je dan veel minder mails/telefoontjes gaat krijgen. Bij een forum kun je zelf ook nog antwoorden neerzetten als je tijd/zin hebt. Hebben andere mensen die hetzelfde probleem hebben ook nog wat aan, en het is goed voor je product.

Wellicht ook een idee om een soort van 'waarschuwing' op de productpagina in de webshop neer te zetten dat je er geen support bij krijgt.

Ik ben echt niet te beroerd om te betalen voor support maar dan moet het wel 'eerlijk' zijn. Als je de handleiding lekker klein maakt zodat de klanten veel vragen hebben vind ik dat niet 'eerlijk'. Gelukkig heb je zelf nog wel een FAQ op je website gezet.
Reply With Quote
  #20  
Old 13-06-2011, 16:31
BS-AutoTune BS-AutoTune is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 3
Default

Doet ie ook dit ?

http://youtu.be/AbSCELOXcMk

Er is altijd ruimte voor verbetering in welke bedrijfsvoering dan ook.
Ik neem de kritiek mee.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum