Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 05-10-2015, 11:18
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default Axiaal krukaslager sparen bij starten.

Beste mensen,

ik kreeg laatst een openbaring, die ik met jullie wil delen.

De krukas van de meeste motoren van ons is gelagerd in hydrodynamische lagers. In het kort: het draaien van de krukas ten opzichte van het blok en de ruwheden en zo voort zorgen er voor, dat de kruktappen aangevoerde olie als het ware om zich heen opdraaien, waardoor er een oliefilm ontstaat. Die oliefilm is dus nodig, zodat er geen contact tussen de krukas en de lagers bestaat. Hetzelfde geldt ook voor de drijfstangen.

(lees meer hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Fluid_bearing)

De meeste belasting komt radiaal op de krukas door de drijfstangen. Er is toch ook een axiaallager nodig, om de krukas axiaal op zijn plek te houden. Normaalgesproken heb je er maar een, omdat de constructie anders overbepaald is.




Wanneer de motor stilstaat, is er in principe geen oliefilm aanwezig zo als tijdens het draaien, maar zit er olie in het lager. Het lager is als het ware poreus. Daarmee wordt extreme slijtage tijdens het starten vermeden.

Maar nu bedacht ik dus: vaak start je de motor met ingetrapte koppeling. De auto staat in de 1, omdat je hem niet op de handrem wilde zetten... je trapt de koppeling in, start de motor en rijdt weg.

Dat betekent dat je met een behoorlijke kracht je axiaallager belast, en vervolgens de motor gaat ronddraaien... zonder dat er eerst goede smering is.

Heeft er misschien iemand ervaring met hoe vaak het voorkomt, dat zo een axiaallager kapot gaat?

Ik ga mij in ieder geval afleren, met ingetrapte koppeling te starten.
Reply With Quote
  #2  
Old 05-10-2015, 19:41
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Ik ben het me ook aan het afleren. In een Golf 2 bijvoorbeeld is het ook af te raden om dit te doen, gezien je koppeling bediend wordt door een drukplaat en drukstang. Waar die stang op de plaat komt krijg je ook meer slijtage als je start met ingedrukte koppeling.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #3  
Old 05-10-2015, 19:43
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Oh ja, inderdaad! Daar heb je die "omgekeerde" koppeling, waar het lager eigenlijk pas achter in de bak zit? Ik heb die drukplaat gezien, daar lijkt in het midden een stukje ander materiaal voor die drukstang te zitten, maar ook daar zag ik slijtage...
Reply With Quote
  #4  
Old 05-10-2015, 22:22
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Ik heb bij m'n e36 het axiaal lager niet fris.
Begon als een hoorbare tik, die verdween als de koppeling ingetrapt werd.
Dus ik koppeling, bak, en 2 massavliegwiel gewisseld met m'n andere probleemloze e36, starten, en tik tik tik.. Grrrrr. Langs bevriende revisieman, en die concludeerde axiaallager.

Hij doet t nu overigens al ruim 70.000 km, t wordt langzaam luider onderhand.
Misschien binnenkort een de motor uitelkaar halen, kijken of ik er wat aan kan zien. Ben wel nieuwsgierig.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #5  
Old 06-10-2015, 07:25
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

Hoezo zou er een axiale kracht op de motor ontstaan omdat je m in de versnelling wegzet, ontkoppelt, start en wegrijdt?

Ik gok dat je bedoeld dat er in de motor die axiale kracht ontstaat omdat je m in de versnelling weg zet? Dat is niet correct.

Op dat moment willen de wielen de tandwielen in je bak ronddraaien, die op hun beurt de koppeling willen ronddraaien, die het vliegwiel wil ronddraaien, die de motor wil ronddraaien. Door de compressie krijgt ie dit echter niet voor elkaar. In geen geval begint de versnellingsbak hier tegen de krukas aan te duwen natuurlijk...

Of begreep ik je verkeerd?

p.s. de enige axiale kracht die ontstaat is in de versnellingsbak, doordat de tandwielen niet recht zijn maar schuin, willen ze feitelijk elkaar wegduwen. Dit effect is het grootste bij een flink draaimoment erop, niet bij stilstand. Nog steeds zorgt de lagering in je bak er dan voor dat er niet op de kruktap wordt geduwd natuurlijk...
Reply With Quote
  #6  
Old 06-10-2015, 08:53
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Quote:
Originally Posted by Melvin
Hoezo zou er een axiale kracht op de motor ontstaan omdat je m in de versnelling wegzet, ontkoppelt, start en wegrijdt?

Ik gok dat je bedoeld dat er in de motor die axiale kracht ontstaat omdat je m in de versnelling weg zet? Dat is niet correct.

Op dat moment willen de wielen de tandwielen in je bak ronddraaien, die op hun beurt de koppeling willen ronddraaien, die het vliegwiel wil ronddraaien, die de motor wil ronddraaien. Door de compressie krijgt ie dit echter niet voor elkaar. In geen geval begint de versnellingsbak hier tegen de krukas aan te duwen natuurlijk...

Of begreep ik je verkeerd?

p.s. de enige axiale kracht die ontstaat is in de versnellingsbak, doordat de tandwielen niet recht zijn maar schuin, willen ze feitelijk elkaar wegduwen. Dit effect is het grootste bij een flink draaimoment erop, niet bij stilstand. Nog steeds zorgt de lagering in je bak er dan voor dat er niet op de kruktap wordt geduwd natuurlijk...


Ik bedoel de axiale kracht op de krukas, die door de druklager uitgeoefend wordt.

Als je grofweg door hefboomwerking de kracht van je voet x10 vermenigvuldigt, dan is het bij een beetje een sterke koppeling toch zeker 2000 N waar de druklager mee tegen je drukgroep/vliegwiel/krukas drukt.

Axiale krachten uit de versnellingsbak kunnen hoe dan ook niet op de krukas werken. Niet alleen inderdaad door de lagers, maar ook doordat de koppeling met splines op de priseas zit, er kan axiaal geen krachtoverdracht plaats vinden.
Reply With Quote
  #7  
Old 06-10-2015, 11:52
Sjon Sjon is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,527
Default

.

Last edited by Sjon : 29-10-2015 at 13:41.
Reply With Quote
  #8  
Old 06-10-2015, 12:03
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

@SciroccomTDI: maar waarom zou de motor daarvan lijden in stilstand? De olie die op het oppervlak aanwezig was, blijft daar in de groeven zitten doordat er nog steeds klemkracht is. Zou hoogstens wat weg kunnen lopen na lange tijd maar niet in een paar dagen en ook niet veel.

Verder is dat een statische kracht, moet geen enkel probleem zijn en daar slijt je motor echt niet van!
Reply With Quote
  #9  
Old 06-10-2015, 12:20
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

De motor lijdt er niet van in stilstand. Statische kracht is inderdaad geen probleem, maar op het moment dat je je koppelingspedaal indrukt en de motor gaat starten, ga je dus de krukas draaien terwijl er axiaal op gedrukt wordt.

En dat is dus wat ik mij afvraag: is de in het lager aanwezige olie genoeg voor die relatief grote kracht?

@Sjon

Zo een axiaallager is tevens een radiaallager, maar dan met extra vlakken er an. Volgens mij word het gesmeerd door de olie die uit het "radiale gedeelte" uitloopt.. en daar zit we degelijk een gaatje naar een kanaal toe
Reply With Quote
  #10  
Old 06-10-2015, 15:46
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Quote:
Originally Posted by SciroccomTDI
De motor lijdt er niet van in stilstand. Statische kracht is inderdaad geen probleem, maar op het moment dat je je koppelingspedaal indrukt en de motor gaat starten, ga je dus de krukas draaien terwijl er axiaal op gedrukt wordt


Ik begrijp wat je bedoeld, en ik denk zeker dat je hier een punt hebt
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #11  
Old 06-10-2015, 16:31
Sjon Sjon is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,527
Default

.

Last edited by Sjon : 29-10-2015 at 13:41.
Reply With Quote
  #12  
Old 07-10-2015, 09:34
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

De tips die ik heb;
Bij een blok die volledige revisie heeft ondergaan en voor het eerst olie heeft gekregen. Voor de eerste start de verdeler eruit en met een accu boormachine (met een speciale dop) de oliepomp laten draaien. Dus een paar keer oliedruk laten opbouwen.
Dit voorkomt de eerste en zwaarste slijtage slag die een motor ooit zal ondergaan, die slag heb je dus wel als je druk laat opbouwen via de startmotor (ookal is de ontsteking los).

Bij dagelijks gebruik;
De auto twee keer op contact zetten (benzinepomp twee keer laten squirten). Starten in zijn vrij en teminste tien seconden laten draaien. Dan pas schakelen en wegrijden.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum