Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 05-11-2015, 09:27
Mr. Lee's Avatar
Mr. Lee Mr. Lee is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 750
Default Waar op letten bij MK3 GTI?

Ik ben van plan om een MK3 GTI te kopen om als daily driver te gaan gebruiken. Zal wel een onverprutst ding gaan worden, originele NL-auto en in originele staat.

Nu weet ik dat de MK3 bekend staat om slechte drempels, spatborden en achterklep, maar zijn er bij deze auto / GTI nog speciale dingen waar ik bij aanschaf op moet letten?

Thanks voor de input



Last edited by Mr. Lee : 14-11-2015 at 20:33.
Reply With Quote
  #2  
Old 05-11-2015, 09:50
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Welke motor heb je op het oog? De 2.0 8v of de 16v?


Mijn 16v kocht ik met 40k en heb er tot 220k mee gereden zonder gezeur of gekke onkosten. Enkel onderhoudskosten. Heeft me nooit in de steek gelaten.
Daarna is het project begonnen en nu heeft deze motor een compressor gekregen
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #3  
Old 05-11-2015, 09:56
Mr. Lee's Avatar
Mr. Lee Mr. Lee is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 750
Default

Quote:
Originally Posted by Sven-GTI
Welke motor heb je op het oog? De 2.0 8v of de 16v?


Mijn 16v kocht ik met 40k en heb er tot 220k mee gereden zonder gezeur of gekke onkosten. Enkel onderhoudskosten. Heeft me nooit in de steek gelaten.
Daarna is het project begonnen en nu heeft deze motor een compressor gekregen



Wat er op m'n pad komt, maar als ik zo rond neus komen de 8V het meeste voorbij dus zal het wel een 8V worden
Reply With Quote
  #4  
Old 05-11-2015, 09:57
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,864
Default

Haha, als dank nog een keer een compressor er bij op

Maar bij deze modellen is het wat je zelf al aangeeft, goed letten op de roest.
voor de rest de algehele staat bekijken en na gaan of hij regelmatig onderhoud heeft gehad.
je kan er nooit in kijken natuurlijk, maar ze zijn technisch goed en als je er wat mee hebt is het ook redelijk goed zelf te repareren voor niet al te veel geld.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #5  
Old 07-11-2015, 18:29
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Vergeet ook niet even goed te kijken naar eventuele roestplekjes onder de deurrubbers. De oudere 3's krijgen daar vaak last van. De nieuwere types weet ik het niet zeker van of die dat ook hebben.
Reply With Quote
  #6  
Old 08-11-2015, 12:45
Mr. Lee's Avatar
Mr. Lee Mr. Lee is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 750
Default

Thanks guys, zal me ogen openhouden voor de roest
Reply With Quote
  #7  
Old 14-11-2015, 20:55
Mr. Lee's Avatar
Mr. Lee Mr. Lee is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 750
Default

Vandaag een aantal MK3 GTI's bekeken, maar de een was nog slechter dan de andere

Toch met een nette NL-auto thuis gekomen, het enige dat een klein beetje jammer is, is dat er een achteraf electrisch schuifdak is ingezet, maar wel netjes gedaan en werkt ook prima. Verder van binnen en buiten super netjes zonder roest en 162000km. Dit is hem trouwens:




Nu heb ik zelf ervaring met de MK1, MK2, en MKIV, maar de MK3 heb ik nooit gehad, dus vandaar even wat vragen over een paar dingen die de GTI mankeert:

1) De temperatuurmeter geeft net iets meer dan 70 graden aan maar de kachel wordt gewoon goed warm; kan het toch de thermostaat zijn of een ander MK3 kwaaltje?

2) Toen ik de auto helemaal vol had getankt kwam de brandstofmeter niet verder dan de helft. Na een heel stuk rijden kroop de meter langzaam verder, maar stopte bij iets voorbij 3 kwart vol. Moet ik het probleem bij de vlotter zoeken?

3) De auto heeft een knokkerend / ratelend bijgeluid, lijkt ergens linker voorzijde vandaan te komen. Als de auto rijdt en je geeft geen gas hoor je het echt duidelijk, zodra je het gaspedaal ook maar een klein beetje aanraakt is het geluid zo goed als weg, maar als je het gas los laat is het geluid direct weer duidelijk aanwezig. Koppeling intrappen geeft geen verandering, sturen naar links of rechts ook niet. Een wilde gok is een homokineet?


Buiten deze dingen om een erg fijn karretje
Reply With Quote
  #8  
Old 15-11-2015, 00:37
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Mr. Lee
Vandaag een aantal MK3 GTI's bekeken, maar de een was nog slechter dan de andere

Toch met een nette NL-auto thuis gekomen, het enige dat een klein beetje jammer is, is dat er een achteraf electrisch schuifdak is ingezet, maar wel netjes gedaan en werkt ook prima. Verder van binnen en buiten super netjes zonder roest en 162000km. Dit is hem trouwens:




Nu heb ik zelf ervaring met de MK1, MK2, en MKIV, maar de MK3 heb ik nooit gehad, dus vandaar even wat vragen over een paar dingen die de GTI mankeert:

1) De temperatuurmeter geeft net iets meer dan 70 graden aan maar de kachel wordt gewoon goed warm; kan het toch de thermostaat zijn of een ander MK3 kwaaltje?

2) Toen ik de auto helemaal vol had getankt kwam de brandstofmeter niet verder dan de helft. Na een heel stuk rijden kroop de meter langzaam verder, maar stopte bij iets voorbij 3 kwart vol. Moet ik het probleem bij de vlotter zoeken?

3) De auto heeft een knokkerend / ratelend bijgeluid, lijkt ergens linker voorzijde vandaan te komen. Als de auto rijdt en je geeft geen gas hoor je het echt duidelijk, zodra je het gaspedaal ook maar een klein beetje aanraakt is het geluid zo goed als weg, maar als je het gas los laat is het geluid direct weer duidelijk aanwezig. Koppeling intrappen geeft geen verandering, sturen naar links of rechts ook niet. Een wilde gok is een homokineet?


Buiten deze dingen om een erg fijn karretje

Die temperatuur is normaal want hij moet op 90° staan

Brandstofmeter kan zowel de meter in het dash zijn als de vlotter.

Ratelend geluid zal waarschijnlijk een homokineet zijn, maar kan ook iets zijn dat sleept, check eerst alles grondig op zo van die dingen voor je de homokineet begint te vervangen.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #9  
Old 15-11-2015, 07:50
Flat412's Avatar
Flat412 Flat412 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 199
Default

Mooie mk3

Tankmeter zal ik niks aan doen als hij nog werkt. Mijn VR6 heeft er ook last van
__________________
Auto's:
Golf 3 VR6, T3 DoKa, FT Bonito, Golf 2 1.6 Automaat
Reply With Quote
  #10  
Old 15-11-2015, 12:33
T!m T!m is offline
Forum junkie
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 1,833
Default

De thermostaat functioneerd niet goed dat zie je wel vaker. Hiervoor moet je de servopomp verwijderen en dan kun je bij de thermostaat. Hij hoort namelijk netjes 90graden aan te geven.
__________________
Golf 3 2.8 VR6 Highline 1997
Golf 5 2.0 GTI AXX 2005- JD Stage 2 - Carbonio - 3.5inch downpipe+kat - 300pk
Reply With Quote
  #11  
Old 15-11-2015, 18:16
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Gefeliciteerd kerel! Leuke MK3 heb je gekocht, ik heb dezelfde maar dan 4 deurs.

1. Loopt de temperatuur stationair wel netjes naar de 90 graden? Zoja, dan is het bijna zeker je thermostaat.

Welke motorcode heb je? Bij het 2 liter 8v blok is het best wel een klote werkje maar het is goed te doen. Als je dan toch de servopomp eraf hebt liggen kijk dan gelijk even of het asje van je waterpomp nog soepel rond gaat. Zo niet kun je die ook gelijk meevervangen. De thermostaat zit namelijk in de onderkant vast van de waterpomp.

Alle kunststofflensjes waren bij mijn 3 ook zo goed als gaar waardoor hier lucht naar binnen kwam (deze ook vervangen, als je toch bezig bent met het koelsysteem).

Het vervangen van de thermostaat gaat het makkelijkste als je de waterpomp helemaal eraf hebt. Je kunt wel het volgende trucje toepassen als je hem wil laten zitten: Passing in de waterpomp vetvrij en droog maken en dan een heel minimaal druppeltje secondelijm op de rand van de thermostaat (4 puntjes). Dan de thermostaat positioneren en nu kan deze niet meer eruit vallen. Nu heb je mooi de tijd en rust om het thermostaathuisflensje erop te zetten inclusief de O-ring. Ik heb hier hele goede ervaringen mee. Anders loop je het risico dat de thermostaat scheef zit en hij alsnog gaat lekken nadat je alles weer in elkaar hebt.

2. Het tankmeter probleem (en tevens misschien ook temperatuur probleem) zou ook te maken kunnen hebben met de spanningsregelaar van de tellerbak zelf. Deze staan erom bekend bij de 3 dat deze ook nog wel eens rare dingen kunnen doen.
Tevens zit de brandstofpomp een makkelijk bereikbare plek achterin.

3. Tip: Zet de voorkant op bokjes en laat de wagen eens onbelast draaien in de 3.
Nu kun je even inspecteren waar het geluid vandaan komt. Het lijkt mij ook in je aandrijflijn te zitten. Kijk tevens even je motorsteunen na (Bij mij ontbrak de achterste motorsteun, schroefdraad was dol). Het vervangen gaat heel gemakkelijk en ze zijn ook heel goedkoop te verkrijgen in Duitsland. Enige lastige is de 3e steun op de versnellingsbak.

Heb je een 2E motor?
Reply With Quote
  #12  
Old 15-11-2015, 19:48
Mr. Lee's Avatar
Mr. Lee Mr. Lee is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 750
Default

@ ar1g3:

Temperatuurmeter geeft dus 70 graden aan ipv 90 graden dus is niet normaal.

Wat betreft de homokineet zal ik eerst eens even goed onder de auto kijken ja


@ Flat412:

Thanks, ben er blij mee


@ T!m:

Thanks voor de uitleg


@ JBM:

Ja thanks, idd supernette auto! Ik wilde persoonlijk ook een 5-drs maar die liggen niet voor het oprapen. Was bij een wezen kijken maar die viel zwaar tegen Dus dan maar voor een "wel" nette 3-drs.

Heb nog niet gekeken wat de temperatuurmeter doet bij stationair draaien, dat zal ik eerst even bekijken. De motorcode is ADY . Ik kan in het onderhoudsboekje niet zien wanneer de distributieriem is vervangen. Zal kijken of ik het onder de kap kan vinden, zo niet, dan laat ik de riem, waterpomp, en thermostaat gewoon in 1x vervangen. Distributieriem begin ik zelf niet aan maar bedankt voor de uitgebreide uitleg

Wat betreft die spanningsregelaar, is dat eenvoudig te repareren / vervangen? Is idd toevallig dat beide meters een afwijking vertonen.

A.s. donderdag ga ik zelf olie, oliefilter, luchtfilter en bougies vervangen en dan kijk ik ook even onder de auto waar het geluid vandaan komt. Zal ook even kijken of ik alle motorsteunen nog heb
Reply With Quote
  #13  
Old 15-11-2015, 22:58
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Volgens mij is die spanningsregelaar nog te repareren. Je kunt de tellerbak uitbouwen en uit elkaar klikken/schroeven. Ergens op de print zit dan dat component. Bij een elektro speciaalzaak kunnen ze je dan misschien verder helpen.

Je kunt de motorsteunen trouwens ook controleren door even goed aan het blok te 'voelen'. Dat valt meteen op als je blok te los beweegt in de rubbers.

Succes met klussen
Reply With Quote
  #14  
Old 15-11-2015, 23:49
VWJYI VWJYI is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,095
Default

Ik heb meerdere mk3 gti's gehad en die gingen met rijden allemaal terug naar 70 graden. Daar hielp ook een thermostaat wissel niks tegen.
Reply With Quote
  #15  
Old 16-11-2015, 20:39
T!m T!m is offline
Forum junkie
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 1,833
Default

Dat helpt wel degelijk. Bij het gros van de mk3's die ik kocht werkte de thermostaat niet naar behoren. Dan kwam hij max op 75graden. Nadat de thermostaat was gewisseld werd de temperatuur in alle gevallen 90 graden.
__________________
Golf 3 2.8 VR6 Highline 1997
Golf 5 2.0 GTI AXX 2005- JD Stage 2 - Carbonio - 3.5inch downpipe+kat - 300pk
Reply With Quote
  #16  
Old 17-11-2015, 01:58
VWJYI VWJYI is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,095
Default

Bij mij dus helemaal niet, bij de diverse motor codes dus van 2e tot aba tot agg.
Reply With Quote
  #17  
Old 17-11-2015, 10:33
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Mr. Lee
@ ar1g3:

Temperatuurmeter geeft dus 70 graden aan ipv 90 graden dus is niet normaal.

Wat betreft de homokineet zal ik eerst eens even goed onder de auto kijken ja


Ik ben nogal verstrooid, mijn excuses, ik dacht gelezen te hebben dat je dacht dat dit te warm was maar nu ik terugkijk zie ik dat nergens staan

Dat hij niet warm genoeg wordt kan je ventilator zijn. Als die heel de tijd blijft draaien wordt je motor ook teveel gekoeld.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #18  
Old 17-11-2015, 15:20
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Het probleem bij de de 2 liter motoren is soms dat de kachel wat moeilijk te ontluchten is. Heeft soms wat tijd nodig met ontluchten en soms kan het helpen om de voorkant ietsjes op te bokken.

Kijk maar even of de wagen stationair wel op temperatuur komt Zo ja, dan zou het vervangen van de thermostaat alles moeten oplossen als deze goed geplaatst wordt.

Het duurde bij mijn 2E blok ook even eer dat koelsysteem in orde was.. Nu blijft hij netjes 90 graden constant en slaat de fan in bij ongeveer 95 graden.
Reply With Quote
  #19  
Old 19-11-2015, 18:40
Mr. Lee's Avatar
Mr. Lee Mr. Lee is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 750
Default

Quote:
Originally Posted by JBM

3. Tip: Zet de voorkant op bokjes en laat de wagen eens onbelast draaien in de 3.
Nu kun je even inspecteren waar het geluid vandaan komt. Het lijkt mij ook in je aandrijflijn te zitten. Kijk tevens even je motorsteunen na




Zo even een update wat betreft het bijgeluid. Zoals gezegd heb ik vanmiddag even de auto van voren op bokjes gezet en onbelast laten draaien in de 3e versnelling. De ene keer leek het geluid bij het linker voorwiel vandaan te komen, en de andere keer leek het vanuit de versnellingsbak te komen. Ik heb daarna "met een schroevendraaier geluisterd" door deze met de punt tegen de versnellingsbak te zetten en het handvat tegen mijn oor en dan hoor je inderdaad dat het geluid vanuit de versnellingsbak komt

Iemand enig idee wat er dan in de bak stuk is? Als je dus rijdt en je trapt de koppeling in is het geluid erg aanwezig, en zodra de versnelling is ingeschakeld en je gas geeft is het heel zachtjes aanwezig. Dus bij belasting erg aanwezig en bij weinig belasting bijna niet aanwezig denk ik dan. Iets van een bekend probleem? Kan het iets met de koppeling toch te maken hebben?

Thanks
Reply With Quote
  #20  
Old 19-11-2015, 20:10
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Goed bezig.

Het kan inderdaad met je koppeling te maken hebben maar persoonlijk denk ik dat het dan toch eerder in de bak zelf zit (Lagertje of tandwieltje met zeer lichte speling.

Meestal als het in de koppeling zelf zit hoor je het druklager gieren of meetikken (Maar dit is meestal over bij het intrappen van de koppeling) Kijk ook even goed naar je linker aandrijfas, heel misschien dat het dan toch daar ergens kan zitten nog.

Het kan ook geen kwaad om even te kijken of er genoeg olie in de bak zit. Olie verversen is duur en kan meestal rare gevolgen geven die je niet verwacht. (soms helpt het, maar heel vaak hoor je dat de wagen met de 'oude' olie minder geluid maakte en toch soepeler schakelt voor het gevoel. Bakolie hoef je je dus niet 123 zorgen over te maken tenzij er te weinig in zit.

Als het geluid echt heel minimaal is en de wagen rijdt nog prima zou ik niet veel zorgen maken. Wel even in de gaten houden of het erger wordt en of de transmissie nog even goed blijft functioneren. Demonteren van de bak bij deze motor is trouwens niet heel veel werk mocht het toch uit de bak komen en erger worden. In dat geval kun je gelijk je koppeling nakijken en evt een andere bak monteren.

trouwens: Het druklager bij deze bakken zit aan de buitenzijde van de bak (aan de wielkant). Soms komt het wel eens voor dat het druklager gaar is maar ook het ijzeren mechanisme erachter. Luister eens goed aan de zijkant van de bak. Anders het dopje rechts eraf halen, druklager eruit wippen en de boel inspecteren. Gaat dus om dit beugeltje:




Toevallig laatst mee besteld uit Duitsland voor nog geen 20 euro geloof ik (Sachs druklagertje + beugeltje).

Last edited by JBM : 19-11-2015 at 20:16.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 01:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum