Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Ice en andere auto electronica
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 05-07-2009, 06:17
Vento Vice's Avatar
Vento Vice Vento Vice is offline
No personal life
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 2,641
Question Elektrische ramen met comfortsluiting Vento problems...

Hi allemaal!

(Na iets te weinig respons op het Mk3 gedeelte, plaats ik mijn probleem hier (waar het topic ook eigenlijk hoort...) ook nog maar een keertje! )

History:
-Nog voordat ik mijn Vento had, lagen de elektrische mechaniekjes al thuis. (alleen voor aan de voorzijde)
-Na veel gepuzzel en gedoe, heb ik het spul uiteindelijk goedwerkend kunnen inbouwen; dus gewoon op en neer, maar ook nog op en neer via de deursleutel vanaf de buitenkant (= de comfort-sluiting)

En toen begon de ellende...
-Sinds vorig jaar ratelde de linker kant en ging die nog maar 10 cm naar beneden Dit is inmiddels al verholpen; de kabel was alleen maar wat geknikt en gerafeld. Ik heb dat weer een beetje gefatsoeneerd en voorlopig (?) doet die het weer soepeltjes...

Maar nu komt het (huidige...) probleem:
Het rechter raam weigerde af en toe al eens, bij het naar boven gaan, maar nu gaat-ie dus helemaal niet meer omhoog...
Je hoort in de deur nog wel 'gewoon' de allbei de relais-tjes klikken; zowel voor naar boven, als naar beneden!

Wat heb ik zelf al gedaan/geprobeerd?
1:-De spanning gemeten ná de printplaat; ik heb daar gewoon +12 Volt of -12 Volt als ik op de schakelaar respectievelijk 'OP' of 'NEER' indruk.
2:-Rechtstreeks vanaf de accu spanning op de motor gezet; deze gaat dan gewoon, soepeltjes rond en het mechaniekje schuift dan ook netjes, zonder zware punten o.i.d. op en neer.
3:-De contactjes, die de motor met de printplaat verbinden, heb ik goed schoon geschuurd voor een zo goed mogelijk contact.

Maarrrrr... als ik alles weer samenvoeg, gaat-ie (weer) alleen naar beneden en niet meer omhoog

WÃ*t zie ik over het hoofd?!

Het zal wel eens lekker zijn, als de beide ramen eens allebei werkten...
(dat heb ik nog niet vaak meegemaakt... ) ; zéker met die hitte van de laatste paar dagen!!!
Aan de bedrading ligt het dus niet, want het heeft ooit wèl compleet gewerkt!

Als iemand iets weet? Let me know!

(het is geen draadbreuk en het is niet de schakelaar, zoals in het andere topic werd verondersteld...; die werken naar behoren!)

Halve oplosing:
Maar goed, ik heb gelukkig ook nog een open dak, die tot nog toe altijd naar behoren heeft gewerkt (wel ff afkloppen, nu )
En het rechter raam gaat nu (professorisch) op en neer door losse draadjes tegen elkaar te houden ; twee vanaf de raammotor en twee vanaf de accu (wel met een zekeringetje ertussen ...) Kan-ie iig toch nog open en dicht, met die zinderende hitte...
VRAAGJE 2:
Kan ik in dit geval óók nog de originele schakelaar er tussen zetten? Welke pooltjes moet ik dan de 12 volt op zetten en welke pooltjes moeten dan de draden naar de motor?
Als er iets met die printplaat is, moet het namelijk maar zó; ik heb dan rechts geen comfortschakeling meer, maar dáár kan ik op zich nog wel mee leven...
De draadjes die nu uit mijn deur hangen en onder mijn dashboard vandaan komen, zien er namelijk wel wat knullig uit...
__________________
VAG-PAST:
MkII 1.3 'KAMEI X1'/
MkII GTI 'Edition One'/ Vento 2.0 GT/ Corrado G60/ MkII GTI 'Fire and Ice'
Corrado 2.0 16V(9A) moonlightblue/Passat variant 35i B3 (1.8 ABS) 'Arriva'>'KAMEI X1'

PRESENT: Skoda Octavia 2.0 1999
Reply With Quote
  #2  
Old 05-07-2009, 10:18
Antoineveld's Avatar
Antoineveld Antoineveld is offline
Forum regular
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 64
Default

Je vertelt dat je al 12 volt hebt gemeten na de schakelaar. Ik kan het me niet helemaal meer voor de geest halen, maar volgens mij werkt het systeem met 2 stroomkringen. Eentje voor de schakelaar (min of meer de stuurstroom) en eentje voor de echte aansturing van de motor Heb je deze ook al gecontroleerd. Kijk even op mijn website en bij de handleiding van elektrische ramen inbouwen. Daar zie je bij de electrische scham's op het einde dat er met 2 stroomkringen wordt gewerkt. Kan toch zijn dat je ergens een slecht contact hebt, en dan zal dat waarschijnlijk bij de rubber doorvoer bij de deur zijn. De motor verwacht ik niet omdat deze op zich wel goed werkt als je het rechtstreeks aan sluit.

Quote:
Originally Posted by Vento Vice
Hi allemaal!

(Na iets te weinig respons op het Mk3 gedeelte, plaats ik mijn probleem hier (waar het topic ook eigenlijk hoort...) ook nog maar een keertje! )

History:
-Nog voordat ik mijn Vento had, lagen de elektrische mechaniekjes al thuis. (alleen voor aan de voorzijde)
-Na veel gepuzzel en gedoe, heb ik het spul uiteindelijk goedwerkend kunnen inbouwen; dus gewoon op en neer, maar ook nog op en neer via de deursleutel vanaf de buitenkant (= de comfort-sluiting)

En toen begon de ellende...
-Sinds vorig jaar ratelde de linker kant en ging die nog maar 10 cm naar beneden Dit is inmiddels al verholpen; de kabel was alleen maar wat geknikt en gerafeld. Ik heb dat weer een beetje gefatsoeneerd en voorlopig (?) doet die het weer soepeltjes...

Maar nu komt het (huidige...) probleem:
Het rechter raam weigerde af en toe al eens, bij het naar boven gaan, maar nu gaat-ie dus helemaal niet meer omhoog...
Je hoort in de deur nog wel 'gewoon' de allbei de relais-tjes klikken; zowel voor naar boven, als naar beneden!

Wat heb ik zelf al gedaan/geprobeerd?
1:-De spanning gemeten ná de printplaat; ik heb daar gewoon +12 Volt of -12 Volt als ik op de schakelaar respectievelijk 'OP' of 'NEER' indruk.
2:-Rechtstreeks vanaf de accu spanning op de motor gezet; deze gaat dan gewoon, soepeltjes rond en het mechaniekje schuift dan ook netjes, zonder zware punten o.i.d. op en neer.
3:-De contactjes, die de motor met de printplaat verbinden, heb ik goed schoon geschuurd voor een zo goed mogelijk contact.

Maarrrrr... als ik alles weer samenvoeg, gaat-ie (weer) alleen naar beneden en niet meer omhoog

WÃ*t zie ik over het hoofd?!

Het zal wel eens lekker zijn, als de beide ramen eens allebei werkten...
(dat heb ik nog niet vaak meegemaakt... ) ; zéker met die hitte van de laatste paar dagen!!!
Aan de bedrading ligt het dus niet, want het heeft ooit wèl compleet gewerkt!

Als iemand iets weet? Let me know!

(het is geen draadbreuk en het is niet de schakelaar, zoals in het andere topic werd verondersteld...; die werken naar behoren!)

Halve oplosing:
Maar goed, ik heb gelukkig ook nog een open dak, die tot nog toe altijd naar behoren heeft gewerkt (wel ff afkloppen, nu )
En het rechter raam gaat nu (professorisch) op en neer door losse draadjes tegen elkaar te houden ; twee vanaf de raammotor en twee vanaf de accu (wel met een zekeringetje ertussen ...) Kan-ie iig toch nog open en dicht, met die zinderende hitte...
VRAAGJE 2:
Kan ik in dit geval óók nog de originele schakelaar er tussen zetten? Welke pooltjes moet ik dan de 12 volt op zetten en welke pooltjes moeten dan de draden naar de motor?
Als er iets met die printplaat is, moet het namelijk maar zó; ik heb dan rechts geen comfortschakeling meer, maar dáár kan ik op zich nog wel mee leven...
De draadjes die nu uit mijn deur hangen en onder mijn dashboard vandaan komen, zien er namelijk wel wat knullig uit...
__________________
www.vwgolf-info.nl
Reply With Quote
  #3  
Old 05-07-2009, 15:30
Vento Vice's Avatar
Vento Vice Vento Vice is offline
No personal life
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 2,641
Default

thanx, ga het ff proberen!
__________________
VAG-PAST:
MkII 1.3 'KAMEI X1'/
MkII GTI 'Edition One'/ Vento 2.0 GT/ Corrado G60/ MkII GTI 'Fire and Ice'
Corrado 2.0 16V(9A) moonlightblue/Passat variant 35i B3 (1.8 ABS) 'Arriva'>'KAMEI X1'

PRESENT: Skoda Octavia 2.0 1999
Reply With Quote
  #4  
Old 23-07-2009, 13:08
GoAzBox's Avatar
GoAzBox GoAzBox is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 634
Default

Quote:
Originally Posted by Vento Vice
thanx, ga het ff proberen!



heb je al wat gevonden?

ik zit met ongeveer hetzelfde probleem.

links achter blijft hangen af en toe en links voor doet het sinds kort helemaal niet meer!

rechts achter is gaan werken toen links voor kapot ging:S
Reply With Quote
  #5  
Old 19-12-2009, 01:07
coilt coilt is offline
Forum regular
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 58
Default

dit is de pin bezetting van de bestuurdersschakelaar :

Pin 1: Grijs/groen = Stroomtoevoer lampje in schakelaar
Pin 2: Wit/rood = Bestuurdersraam motor
Pin 3: Rood/geel = Bestuurder- en bijrijderraam motor
Pin 4: Bruin = Massa bestuurdersraam motor
Pin 5: Bruin/blauw = Bijrijderraam motor
Pin 6: Bruin = Massa lampje
De werking is als volgt:
Bestuurdersraam knop omhoog drukken = Pin 2 en 3 doorverbonden
Bestuurdersraam knop omlaag drukken = Pin2 en 4 doorverbonden
Bijrijderraam knop omhoog drukken = Pin 3 en 5 doorverbonden
Bijrijderraam knop omlaag drukken = Pin 4 en 5 doorverbonden

En bijrijdersschakelaar :

Pin 1: Grijs/groen = Stroomtoevoer lampje in de schakelaar
Pin 2: - = -
Pin 3: Rood/geel = Bestuurdersraam motor
Pin 4: Bruin = Massa bestuurdersraam motor
Pin 5: Grijs/wit = Bestuurdersraam motor
Pin 6: Bruin = Massa lampje
De werking is als volgt:
Knop omhoog drukken = Pin 3 en 5 doorverbonden
Knop omlaag drukken = Pin 4 en 5 doorverbonden

Ik heb zelf ook aan me elek ramen gewerkt om er een schakelaar (normaal voor achterramen) extra in het midden voor de voorramen in te bouwen..

Hoe hun de pinnen doorverbinden kan jij ook kijken om te kijken ofdat het achter je schakelaar wel goed werkt..

pak een draadje(ofzo) en strip aan 2 kanten stukje tot koper en ga met dit schematje de punten doorverbinden..

Elke massa punt kan je ervoor gebruiken

ps. met het werken aan me ramen via de draaisystemen in de deuren kwam ik een aantal punten tegen wat me niet aanstond en heb ik het gewoon zo gedaan effe stroom van de auto en de multimeter erbij , bij je schakelaar op 1 kleur draad en kijken ofdat je in de auto de andere kant uitgemeten krijgt en zo effe alles nalopen..

Last edited by coilt : 19-12-2009 at 01:12.
Reply With Quote
  #6  
Old 19-12-2009, 06:10
Vento Vice's Avatar
Vento Vice Vento Vice is offline
No personal life
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 2,641
Default

thanx! Maar ik heb de wagen al niet meer...

Mss dat de nieuwe eigenaar (= ook forumlid) er nog wat aan heeft!
Ik rij nu zelf een auto die gelukkig het draadboompje e.d er al in heeft zitten...
(zie signature)
__________________
VAG-PAST:
MkII 1.3 'KAMEI X1'/
MkII GTI 'Edition One'/ Vento 2.0 GT/ Corrado G60/ MkII GTI 'Fire and Ice'
Corrado 2.0 16V(9A) moonlightblue/Passat variant 35i B3 (1.8 ABS) 'Arriva'>'KAMEI X1'

PRESENT: Skoda Octavia 2.0 1999
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum